گوگل مای بیزینس (Google My Business) چیست؟

گوگل مای بیزینس (Google My Business) چیست؟

یاد بگیرید که چگونه با استفاده از پروفایل گوگل بیزینس کسب و کار خود را در گوگل و گوگل مپ به نمایش بگذارید.

گوگل به منظور همراهی با نیاز های کاربران مدام در حال تحول و به روز رسانی است. یکی از راه هایی که گوگل تجارب خود را پالایش می کند از طریق گوگل مای بیزینس است. گوگل مای بیزینس پلتفرمی است که از طریق آن کاربران می‌توانند در گوگل سرچ و گول مپ، در اطراف خود به دنبال کسب و کار یا خدمات مورد نظر خود بگردند.

برای دیده شدن کسب و کارتان در صفحه اول گوگل، پیشنهاد جی ادز به شما تبلیغات ارزان در گوگل است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با کارشناسان جی‌ادز تماس بگیرید.

کسب و کارهای محلی اگر می‌خواهند که دیده شوند، متمایز باشند و مشتریان محلی آن ها را انتخاب کنند، باید یک اکانت Google My Business ایجاد و آن را بهینه سازی کنند.

چه یک لیستینگ (پروفایل گوگل مال بیزینس) داشته باشید چه نداشته باشید، ممکن است دقیقا ندانید که گوگل مای بیزینس چیست. ما در این مقاله مفاهیم را ساده کرده ایم و راه را به شما نشان داده ایم تا از مزایای داشتن صفحه گوگل مای بیزینس بهره ببرید.

گوگل مای بیزینس چیست؟

گوگل مای بیزینس یک ابزار رایگان است که به منظور کمک به کسب و کارها برای مدیریت حضور آنلاین خود در سراسر پلتفرم گوگل، طراحی شده است. یک اکانت گوگل مای بیزینس (یا لیستینگ، یا پروفایل) را می توان ترکیبی از اطلاعات تجاری ثبت شده در یک موتور جستجو مانند گوگل، و یک پروفایل رسانه اجتماعی دانست.

همانند ثبت اطلاعات در یک دایرکتوری آنلاین، صاحبان مشاغل می بایست گوگل مای بیزینس لیستینگ خود را ایجاد کرده و مالکیت خود را اثبات کنند و در آن اطلاعاتی مهم مانند ساعت کاری، موقعیت مکانی و عکس ها را قرار دهند.

گوگل مای بیزینس چیست

همانند پلتفرم های رسانه های اجتماعی، صاحبان مشاغل می توانند در پروفایل گوگل مای بیزینس خود، پست قرار دهند و همانند استوری های رسانه های اجتماعی، این پست ها نیز دائم نیستند و بعد از هفت روز پاک می شوند.

همچنین مانند رسانه های اجتماعی، مشتریان می توانند از شغل شما عکس هایی به پروفایل شما بیافزایند بدون اینکه نظری ثبت کنند. گرچه اگر بخواهند می توانند نظر خود را نیز یادداشت کنند.

آیا من به یک پروفایل گوگل مای بیزینس نیاز دارم؟

بله. یک پروفایل گوگل مای بیزینس لیستینگ (که به آن پروفایل هم می گویند)؛ این امکان را برای شما فراهم می سازد تا در گوگل سرچ و گوگل مپ نمایش داده شوید و از طریق تعامل کاربران با پروفایل خود اعتبار کسب کنید.

شما همچنین می توانید از ابزار insights استفاده کنید تا ببینید نحوه تعامل کاربران با کسب و کار شما چگونه بوده است و مشتریان هدف شما به دنبال چه چیزی هستند.

از طریق پروفایل گوگل مای بیزینس شما می توانید جزئیات مهمی در مورد کسب و کار خود را به اشتراک بگذارید، به مشتریان کمک کنید تا برند شما را بشناسند، و حتی به طور مستقیم با آن ها در ارتباط باشید که این امر به بهبود جایگاه شما در لیست نتایج کمک می کند و مشتریان بیشتری جذب کسب و کار شما می شوند.

تفاوت بین لیستینگِ گوگل مپ و لیستینگِ گوگل مای بیزینس چیست؟

پاسخ کوتاه: پروفایل گوگل مپ شما همان پروفایل گوگل مای بیزینس شما است.

همانطور که در بالا گفته شد، تنها صاحبان کسب و کار با گوگل مای بیزینس سر و کار دارند. عموم مصرف کنندگان چنین اکانتی برای خود نمی سازند و یا گوگل مای بیزینس را جستجو نمی کنند؛ آن ها از گوگل سرچ و گوگل مپ استفاده می کنند.

صاحبان کسب و کار یک صفحه گوگل مای بیزینس می سازند تا در نتایج جستجو به کاربر نشان داده شوند. گوگل مای بیزینس همچنین ابزارهایی در اختیار صاحبان حرفه می گذارد تا اطلاعاتی در مورد مخاطبین خود به دست بیاورند.

گوگل مپ یک دایرکتوری آنلاین است که در اختیار عموم قرار دارد و ابزاری برای مسیریابی است که کاربران از آن برای یافتن مسیر مکان هایی که کالا یا خدمات مورد نظر آن ها را ارائه می کنند، استفاده می کنند.

یک کاربر می تواند خود گوگل مپ را سرچ کند، اما یک جستجو ساده گوگل نیز اطلاعات گوگل مپ را استخراج می کند و در بخش local results به نمایش می گذارد (که پایین تبلیغات پولی و بالای تبلیغات ارگانیک نمایش داده می شوند).

همه افراد می توانند از گوگل مپ استفاده کنند و همه می توانند یک لوکیشن به گوگل مپ بیافزایند. با این حال، برای داشتن کنترل بر بیزینیس لیستینگ خود، باید یک پروفایل گوگل مای بیزینس ایجاد کنید و مالکیت آن را به اثبات برسانید.

ایجاد صفحه گوگل مای بیزینس برای کسب و کارتان یکی از ملزومات تبلیغات در گوگل مپ است.

تفاوت بین پروفایل گوگل پلاس و پروفایل گوگل مای بیزینس چیست؟

گوگل پلاس در حال حاضر یک پلتفرم فعال محسوب نمی شود. گوگل پلاس یک شبکه رسانه اجتماعی، مانند فیسبوک بود که صاحبان حرفه می توانستند در مورد شرایط کاری خود پست بگذارند، عکس و لینک به اشتراک بگذارند و فالوور جذب کنند.

در واقع، گوگل تمام مشاغل را ملزم کرده بود که یک پیج گوگل پلاس داشته باشند. از زمانی که اکانت های گوگل مای بیزینس امکان قرار دادن پست های اجتماعی و تعامل با مخاطب را فراهم کرده اند، دیگر نیازی به پروفایل های گوگل پلاس نبود، و خب قطعا وقتی پلتفرم گوگل پلاس متوقف شد، دیگر پروفایل آن هم کارایی نداشت.

اگر بیش از یک پروفایل گوگل مای بیزینس ایجاد کنم، آیا باعث بهبود جایگاه من خواهد شد؟

خیر. در واقع به جایگاه شما آسیب خواهد زد!

گوگل همیشه در تلاش است تا بهترین تجربه را برای کاربران خود فراهم کند که این امر مستلزم ارائه اطلاعات مرتبط، ارزشمند، و دقیق است. یعنی شما نباید بیش از یک پروفایل گوگل مای بیزینس ایجاد کنید.

ایجاد پروفایل های تکراری برای یک آدرس یکسان که دارای شماره تماس یا شماره واحد متفاوت هستند، و یا ایجاد یک پروفایل جدید برای هر خدماتی که ارائه می دهید، اقدام خوبی نیست و می تواند تاثیر منفی بر جایگاه شما در گوگل داشته باشد.

اگر شما صاحب یک کسب و کار و یک لوکیشن هستید، باید تنها یک پروفایل مای بیزینس برای آن ایجاد کنید. وگرنه، ممکن است باعث سردرگرمی موتور های جستجو و کاربران شوید.

جدای از اینکه یافتن شما برای کاربران چه به صورت آنلاین و چه در دنیای واقعی دشوار تر خواهد بود، این تناقض ها، باعث می شود که کاربر در اولین برخورد با کسب و کار شما این برداشت را داشته باشد که شما حرفه ای نیستید.

اگر شغل شما بیش از یک لوکیشن دارد، می توانید در یک اکانت واحد چندین لیستینگ ایجاد کنید.

چه کسانی می توانند پروفایل گوگل مای بیزینس داشته باشند؟

گرچه پاسخ این سوال ممکن است ساده به نظر بیاید، اما بسته به نوع کار شما، ممکن است تصمیم گیرنده شما نباشید. به این خاطر که گوگل در مورد نوع کسب و کارهایی که می توانند پروفایل گوگل مای بیزینس را داشته باشند بسیار دقیق عمل می کند.

در نهایت هدفش این است که نتایج جستجو محدود به برند های محلی باشد که مشتریان بتوانند به صورت حضوری از آن ها دیدن کنند. به منظور کمک در درک این موضوع که آیا شرکت شما می تواند از مزایای گوگل مای بیزینس بهره ببرد یا نه، می توانید الزامات گوگل را در ادامه این مقاله مطالعه کنید.

موقعیت مکانی فیزیکی

این ویژگی را بسیاری از کسب و کار ها دارند و مشمول آن می شوند. مشاغل با موقعیت مکانی فیزیکی، شامل رستوران ها، فروشگاه ها، سالن ها، و غیره می شوند. به طور خلاصه، مشاغل با موقعیت مکانی فیزیکی به کسب و کارهایی گفته می شوند که مشتریان باید به صورت حضوری به آنجا مراجعه کنند تا خریدی انجام دهند.

کسب و کار های موبایلی

شرکت هایی که با مراجعه به موقعیت مکانی مشتری، محصولی را به فروش می رسانند یا قراردادی را نهایی می کنند، در این دسته قرار می گیرند؛ با این حال باز هم باید یک لوکیشن برای شرکت خود داشته باشند تا در صورت نیاز مشتریان بتوانند به آنجا مراجعه کنند.

این گونه کسب و کار ها شامل مشاغلی مانند تعمیرکار ها، خدمات تحویل بار، سم پاش ها، نظافت چی ها، یا هر کار دیگری که برای انجام آن باید به مشتری مراجعه شود، می شوند.

مشاغل انفرادی

اگر شما در یک زمینه تخصص دارید، مثل یک دکتر، وکیل، یا حسابدار، در دسته بندی مشاغل انفرادی قرار می گیرید. به غیر از کسانی که فقط وبسایت دارند و دفتر کار ندارند. پس تا زمانی که یک موقعیت مکانی فیزیکی داشته باشید که مشتریان بتوانند به آن مراجعه کنند، گوگل به شما اجازه می دهد تا برای حرفه خود یک پروفایل ایجاد کنید.

مشاغل service area

در رابطه با مشاغل موبایلی که در بالا به آن پرداختیم شاید این سوال برای شما مطرح شده باشد که چگونه می توان در گوگل مپ به مشتری نشان داد که شما به منطقه آن ها خدمات ارائه می دهید؟

خوشبختانه، گوگل “service area” را برای برند هایی که باید به نزد مشتری بروند و در فروشگاه فروش ندارند، اجرایی کرده است؛ البته به این شرط که در طول تایم کاری در دفتر خود پرسنل برای پاسخگویی داشته باشند.

این ویژگی به شما اجازه می دهد تا در تمام شهر هایی که خدمات ارائه می دهید، حضور خود را اعلام کنید که باعث افزایش میزان دسترسی شما به مشتریان شده و در عین حال برای جستجو هایی که به دنبال لوکیشن خاصی می گردند نیز نشان داده می شوید.

یک مثال از این مورد رستورانی است که هم در داخل رستوران به مشتریانی که دوست دارند آنجا غذایشان را صرف کنند خدمات می دهد و هم رانندگانی دارد که غذا را درب منزل مشتری تحویل می دهند.

چه کسانی نمی توانند اکانت گوگل مای بیزینس داشته باشند؟

اکنون که به تمام مشاغلی که می توانند پروفایل گوگل مای بیزینس داشته باشند اشاره کردیم، بیایید نگاهی به مشاغلی بیاندازیم که نمی توانند این پروفایل را داشته باشند.

مشاغل تجارت الکترونیک و مشاغلی که تنها به صورت آنلاین فعالیت دارند

هر چند که این مورد به نظر واضح می رسد اما همه روزه بسیاری از مشاغل صرفا آنلاین و تجارت الکترونیک تلاش می کنند تا پروفایل گوگل مای بیزینس را به منظور بهره مندی از منافعش، بدست آورند.

این گونه مشاغل به خاطر عدم رعایت الزام داشتن حضور فیزیکی و مواجه چهره به چهره با مشتری، نمی توانند برای خود پروفایل ایجاد کنند چرا که نمی توانند به صورت حضوری با مشتری تعامل داشته باشند.

دفاتر مجازی

مانند مورد قبل، دفاتر مجازی هم به این خاطر که نمی توانند به صورت حضوری با مشتری تعامل داشته باشند، امکان ایجاد پروفایل را ندارند.

اگر چه دفاتر مجازی ممکن است شماره تماس، ساعات کاری، و حتی آدرس ایمیل داشته باشند، اما چون هیچ کسی حضور فیزیکی ندارد تا با مشتری تعامل داشته باشد، گوگل به شما اجازه نمی دهد که یک پروفایل تایید شده ایجاد کنید.

املاک

این مورد می تواند کمی گمراه کننده باشد چرا که مشاغل املاکی و لیزینگ که یک دفتر مرکزی دارند، می توانند یک پروفایل گوگل مای بیزینس داشته باشند. کاری که اجازه انجام آن را ندارید، ایجاد پروفایل برای املاکی است که می خواهید به فروش برسانید.

ملاقات ها

اگر شما از طریق ملاقات با مشتریان در مکان هایی که صاحب آن نیستید، کسب درآمد می کنید، گوگل به شما اجازه نخواهد داد که یک پروفایل برای خود ایجاد کنید. هر چند که ممکن است با مشتریان خود دیدار چهره به چهره داشته باشید، اما از آنجایی که یک دفتر فیزیکی ندارید، باز هم نقض الزامات و قوانین گوگل به حساب می آید.

فضای کاری مشارکتی (استثناء ویژه)

فضای کاری مشارکتی یک استثناء ویژه بر قوانین گوگل است به شرطی که شرایط مشخصی رعایت شود.

به منظور ثبت فضای کاری مشارکتی خود در گوگل مای بیزینس، باید این الزامات را رعایت کنید: می بایست دفتر کاری خود را اجاره کرده و از آن استفاده کنید، می بایست در طول تایم کاری در دفتر خود حضور داشته باشید، باید در پروفایل خود یک شماره تماس قرار دهید تا مشتریان با شما در تماس باشند.

چگونه شغل خود را در گوگل به نمایش بگذاریم؟

به منظور نمایش کسب و کار خود در گوگل، باید یک اکانت گوگل مای بیزینس ایجاد کنید. آن گاه می توانید با بهینه سازی لیستینگ (پروفایل)، جایگاه خود را در نتایج جستجوی گوگل بالا ببرید و گزینه انتخابی کاربران باشید.

هدف گوگل از ایجاد پلتفرم گوگل مای بیزینس، ایجاد یک نمایش آنلاین دقیق از دنیای فیزیکی است. پس تا زمانی که این مسئله را در خاطر داشته باشید، نیازی نیست که نگران عدم تایید گوگل باشید.

12 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ممنون از مقاله جامع و خوبی که نوشتید اما ایران در اخرین بررسی من تحریم هستش و امکان ساخت اکانت برای ایران وجود نداشت تا جایی که من میدونم.
مگر اینکه ترفندی وجود داشته باشه که من مطلع نیستم.

سلام.
بلی حق با شماست. امکان ساخت گوگل مای بیزینس برای کسب و کارهای ایرانی وجود ندارد.

مطلب بسیار خوب و کاملی آماده کردید. ما هم اینجا ویدئویی دربارش منتشر کردیم: https://www.youtube.com/watch?v=iZNltcRDKO4 که خوشحال می‌شم نظرتون رو دربارش بدونم.

خوشحالیم که مطلب منتشر شده توجه شما را جلب کرده.
من ویدیو شما رو دیدم، به نظرم عالی بود.

خیلی ممنون عالی بود مطالب مفیدی را در خصوص گوگل مای بیزینس (google my business) ارائه دادین.

خوشحالیم که مطلب براتون مفید بوده

سلام. راهکاری برای کسب و کارهای ایرانی وجود نداره؟؟؟

در حال حاضر به خاطر تحریم‌ها، امکان ثبت موقعیت مکانی در داخل کشور وجود ندارد.

عرض ادب و احترام
آیا با وجود ثبت لوکیشن بیزنس در گوگل مپ امکان ثبت مجدد در گوگل بیزنس اکانت وجود دارد؟

سلام وقت بخیر. از طریق گوگل مای بیزنس می‌تونین شعبه‌های مختلفی به نقشه اضافه کنین.

مطلب بسیار مفیدی بود انشاالله که موفق و موید باشید

از نظر مثبت شما متشکریم محمد جان

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.