هاتجر چیست

هاتجر چیست و چه کاربردی دارد؟ (راهنمای جامع 2023)

امروزه هاتجر به عنوان یکی از ابزارهای کاربردی برای هر مارکتری شناخته می‌شود. کارشناسان دیجیتال مارکتینگ می‌توانند از ابزار هاتجر استفاده کرده و به وسیله آن به داده‌های کاربران سایت دسترسی داشته و نحوه رفتار آن‌ها در سایت را رصد کنند تا در نهایت بتوانند تجربه خوبی از بازدید از سایت را برای کاربران خود رقم بزنند.

در مقاله امروز از وبلاگ جی ادز تصمیم گرفته‌ایم به این سؤال پاسخ دهیم که اصلاً هاتجر چیست و چطور می‌توانیم از آن استفاده کنیم تا اطلاعات دقیقی از کاربران سایت خود پیدا کرده و از آن‌ها برای بهبود تجربه بازدید از سایت استفاده کنیم.

هاتجر چیست؟

به زبانی ساده، هاتجر یک ابزار تجزیه و تحلیل رفتار کاربر در سایت است که کسب‌وکارهای مختلف می‌توانند از آن استفاده کرده و به میزان قابل توجهی تجربه بازدید از سایت را برای کاربران خود بهبود دهند.

از بیزینس‌های کوچک گرفته تا فریلنسرهای مختلف و کمپانی‌های بزرگ، همه از هاتجر استفاده می‌کنند. با توجه به آمار منتشر‌شده از وب‌سایت Web Technology، از تاریخ ژانویه 2023 حدود 3.4٪ از وب‌سایت‌ها از هاتجر برای رصد رفتار کاربران استفاده کرده‌اند. جالب است بدانید که این مورد شامل سایت‌های بزرگی همچون Zoom و یا Business Insider نیز می‌شود.

چرا کسب‌وکارهای آنلاین باید از هاتجر استفاده کنند؟

برای درک این مورد که هاتجر چه فایده‌ای برای کسب‌وکار شما دارد؛ باید بدانید که ابزار هاتجر یک نقشه ‌حرارتی (heatmaps) را در اختیار شما قرار می‌دهد که با استفاده از آن می‌توانید بفهمید کدام قسمت‌ها در سایت شما کلیک‌های بیشتری از سمت کاربران داشته و کدام بخش‌ها نیز کلیک‌های زیادی نگرفته‌اند. این مورد به شما کمک می‌کند تا ایرادات احتمالی سایت خود را شناسایی کرده و نسبت به رفع آن‌ها اقدام کنید تا نهایتاً تجربه بهتری از بازدید از سایت را برای کاربران خود رقم بزنید.

علاوه بر این، هاتجر ابزارهای نظرسنجی را برای کارشناسان دیجیتال مارکتینگ در نظر گرفته است که با استفاده از آن‌ها می‌توانند مستقیماً با کاربران خود در ارتباط بوده و نظر آن‌ها را در رابطه با محصولات و یا خدماتی که ارائه می‌کنند بپرسند.

مجموعه‌ای از این کاربردها هاتجر را به یک ابزار قدرتمند برای بررسی و آنالیز رفتار کاربران تبدیل کرده و به بیزینس‌های مختلف کمک می‌کند تا کیفیت محصولات و خدمات خود را بالا ببرند تا در نهایت فروش خود را افزایش دهند.

آیا استفاده از هاتجر باعث کند شدن سایت می‌شود؟

هاتجر به دقت رفتار کاربران در سایت را آنالیز کرده و این کار را از طریق ران کردن اسکریپت در سایت شما انجام می‌دهد. استفاده از شبکه‌های توزیع محتوا (CDN) به همراه استفاده حداکثری از ظرفیت کش مرورگر، باعث می‌شود تا هاتجر کار خود را با تأثیر حداقلی در عملکرد سایت شما انجام دهد.

مزایای استفاده از هاتجر

فرقی نمی‌کند که سایت فروشگاهی داشته و یا این که از هاتجر در وبلاگ شخصی خود استفاده کنید؛ در هر صورت امکانات متنوع این ابزار شما را قانع می‌کند تا آن را بر روی سایت خود نصب کنید. در این بخش از مقاله به بررسی دلایلی می‌پردازیم که می‌توانند هر شخصی را برای استفاده از هاتجر مجاب کنند.

به صرفه بودن

استفاده از هاتجر به شما کمک می‌کند تا درک روشنی از نحوه رفتار کاربران خود در سایت و نیازهای آنان به دست آورید. استفاده از قابلیت‌ها و امکانات مختلف این ابزار به شما کمک می‌کند تا پیشرفت‌های چشمگیری در پروسه بهبود تجربه کاربران در بازدید از سایت خود داشته باشید. رهگیری تمام اقدامات کاربران در جهت بهبود تجربه بازدید آن‌ها از سایت، باعث بالا رفتن فاکتورهایی همچون نرخ بازگشت سرمایه شما می‌شود که این موضوع در طولانی مدت بازده مالی بسیار بالایی برای شما خواهد داشت.

رابطه کاربری ساده و کاربردی

داشبورد کاربردی و رابط کاربری ساده‌ای که هاتجر از آن در ساختار خود استفاده می‌کند؛ باعث شده است تا کاربران به راحتی بتوانند به گزارش‌ها و موارد مدنظر خود در این ابزار دسترسی داشته باشند. امکان ست کردن اهداف مختلف برای بررسی نحوه عملکرد و رفتار کاربران در بخش‌های مختلف سایت، یکی از دلایل محکمی است که می‌تواند هزینه‌ای که برای ابزار هاتجر می‌کنید را توجیه کند. علاوه بر این موارد، هاتجر کامیونیتی و پلتفرم‌های آموزشی کاربردی دارد که به شما کمک می‌کنند تا تجربه لذت بخشی در استفاده از این ابزار داشته باشید.

رابط کاربری هاتجر
رابط کاربری هاتجر

مشتری پسند بودن

هاتجر ابزاری است که هم برای شما به عنوان مشتری آن و هم برای مشتریان شما کاربردی می‌باشد. برای مثال شما با استفاده از قابلیت شناسایی دستگاه کاربران، می‌توانید اطلاعات کاربردی از دستگاه‌هایی که از سایت شما بازدید کرده‌اند داشته باشید. با در نظر گرفتن فاکتورهای کلیدی همچون تعداد بازدیدهای یک صفحه و یا نرخ پرش آن، متدهای مارکتینگ مختلف برای تأثیرگذاری بر روی کاربران هر دستگاه را شناسایی کرده و از آن‌ها برای افزایش فروش خود استفاده کنید. علاوه بر این، در هر زمانی که با چالشی روبرو شده و یا این که به کمک نیاز داشته باشید؛‌ همواره می‌توانید از تیم پشتیبانی هاتجر کمک بگیرید.    

ادغام آسان با سیار ابزارها

هاتجر سازگاری بالای با سایر ابزارهای CRM همچون هاب اسپات و یا وردپرس داشته و در این مورد می‌تواند بسیار کاربردی باشد. علاوه بر این امکان ادغام با ابزارهای کاربردی دیگری همچون آنالیتیکس گوگل، این امکان را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا دیتاهای خود را به طور جامع‌تر آنالیز کرده و بهتر بتوانند رفتار کاربران در سایت خود را رصد کنند.

نصب سریع و عملکرد مناسب

بدون نیاز به هیچ گونه سابقه کار در حوزه دیتا ساینس و یا کار با ابزارهای آنالیتیکس، کاربران به راحتی می‌توانند یک فانل (Funnel) ساخته و از آن برای جمع‌آوری داده‌ها استفاده کنند. هاتجر به سرعت بر روی سایت شما نصب شده و پس از پایان راه‌اندازی به خوبی شروع به جمع‌آوری دیتا برای شما می‌کند.

موارد استفاده از هاتجر

اکنون که با اهمیت استفاده از هاتجر در کسب‌وکار خود آشنا شدید؛‌ وقت آن رسیده است تا از طیف کاربردهای گسترده این ابزار در سایت خود استفاده کنید.

نقشه‌های حرارتی

همان‌طور که پیش‌تر نیز به آن اشاره کردیم؛ نقشه‌های حرارتی یکی از کاربردهای ارزشمند ابزار هاتجر می‌باشند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید نحوه تعامل کاربران با وب‌سایت خود را بررسی کنید. نقشه‌های حرارتی داده‌های کاربردی از نحوه تعامل کاربران در بخش‌ها و صفحات مختلف سایت را در اختیار شما قرار می‌دهند. این موارد شامل مشخص کردن نقاطی می‌شود که در آن کاربران کلیک‌های بیشتری کرده و یا این که از آن گذشته و اسکرول کرده‌اند. این قابلیت امکانات مختلفی دارد؛ به عنوان مثال مشخص می‌کند که چه اِلِمان‌هایی در سایت شما بیشترین کلیک را گرفته و کدام یک از آن‌ها توسط کاربران نادیده گرفته شده‌اند.

نقشه‌های حرارتی مواردی را که بیشترین میزان تعامل از سمت کاربران دریافت کرده‌اند را برای شما مشخص کرده و همچنین تعیین می‌کنند که در کدام از بخش‌های سایت شما، کاربران برای گشت‌وگذار دچار مشکل شده‌اند.

نقشه‌های حرارتی هاتجر

نظرسنجی‌ها

از دیگر امکانات ابزار هاتجر می‌توان به فرم‌های نظرسنجی اشاره کرد که افراد با استفاده از آن‌ها می‌توانند مستقیماً نظر کاربران را در رابطه با سایت و تجربه‌ای که از بازدید از آن داشته‌اند جویا شوند. با فرم‌های نظرسنجی شما می‌توانید متوجه شوید که کدام بخش از محصولات و یا خدمات و یا حتی امکانات سایت شما برای کاربران جذاب بوده و در کدام یک از موارد با چالش‌هایی روبرو شده‌اند. دسترسی به اطلاعاتی همچون گروه‌های سنی و موقعیت مکانی کاربران، این امکان را به شما می‌دهد تا یک درک بهتر از کسانی که از محصول و یا خدمات شما استفاده می‌کنند پیدا کرده و نهایتا بتوانید خدمات خود را متناسب با نیازهای آنان طراحی کنید.

نصب هاتجر بر روی سایت

اکنون که با مزایا و کاربردهای استفاده از هاتجر آشنا شده‌اید؛ وقت آن رسیده است تا این ابزار را بر روی سایت خود نصب کنید. در این مقاله 3 روش مختلف را برای شما تشریح کرده‌ایم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید هاتجر را بر روی سایت خود نصب کنید:

  • نصب هاتجر با استفاده از گوگل تگ منیجر
  • نصب هاتجر به صورت دستی
  • نصب هاتجر در وردپرس

نصب هاتجر با استفاده از گوگل تگ منیجر

برای استفاده از گوگل تگ منیجر برای نصب هاتجر بر روی سایت، در ابتدا و قبل از شروع هر کاری نیاز دارید تا این ابزار را بر روی سایت خود نصب کرده باشید.

1. در قدم اول نیاز دارید تا آیدی سایت (Site ID) اختصاصی خود را داشته باشید. آیدی سایت را می‌تواید با مراجعه به پروفایل هاتجر خود پیدا کنید.

کپی کردن آیدی سایت از پروفایل هاتجر
کپی کردن آیدی سایت از پروفایل هاتجر

2. در مرحله بعدی باید به گوگل تگ منیجر رفته و از قسمت Tags برر روی گزینه Add a new tag کلیک کنید.

3. به بخش Tag Configuration رفته و تمپلیت هاتجر را پیدا و انتخاب کنید.

انتخاب تمپلیت هاتجر در بخش تگ کانفیگوریشن تگ منیجر
انتخاب تمپلیت هاتجر در بخش تگ کانفیگوریشن تگ منیجر

4. آیدی سایت خود را وارد کرده و در بخش Triggering گزینه All pages را انتخاب کنید تا هاتجر برای تمام صفحات سایت شما نصب شود.

وارد کردن آیدی سایت در تگ منیجر
وارد کردن آیدی سایت در تگ منیجر

5. بر روی گزینه Save کلیک کرده و کانتینر موردنظر خود را منتشر کنید.

نصب هاتجر به صورت دستی

1. به داشبورد هاتجر خود مراجعه کنید، کد رهگیری خود را پیدا کرده و آن را کپی کنید.

کپی کردن کد رهگیری هاتجر
کپی کردن کد رهگیری هاتجر

2. به کد ادیتور خود رفته و بخش head را پیدا کنید. کدی که کپی کرده‌اید را قبل از تگ </head> کپی کنید.

جای‌گذاری کد رهگیری هاتجر در کد ادیتور
جای‌گذاری کد رهگیری هاتجر در کد ادیتور

3. تمام؛ اکنون می‌توانید از هاتجر در سایت خود استفاده کنید.

نصب هاتجر در وردپرس

برای نصب ابزار هاتجر در وردپرس، توجه داشته باشید که این ابزار تنها با نسخه‌های 4.6 و یا بالاتر از وردپرس سازگار می‌باشد. استفاده از پلاگین این ابزار در نسخه‌های پایین‌تر می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در سایت شما شود.

1. در وردپرس وارد بخش افزونه‌ها شده و بر روی گزینه افزودن کلیک کنید.

2. در نوار جست‌وجو ابزار هاتجر را جست‌وجو کرده، آن را نصب و سپس فعال کنید.

نصب و فعال‌سازی ابزار هاتجر در وردپرس

3. از بخش تنظیمات وردپرس بر روی گزینه Hotjar کلیک کیرده و در بخش Hotjar ID آیدی سایت خود را وارد کنید. سپس بر روی گزینه ذخیره تغییرات کلیک کنید تا تنظیمات موردنظر برای شما ثبت شود.

کپی کردن آیدی سایت در پلاگین هاتجر وردپرس
کپی کردن آیدی سایت در پلاگین هاتجر وردپرس

4. در نهایت به اکانت هاتجر خود مراجعه کرده و با کلیک برروی گزینه Verify Installation نصب افزونه خود را تایید کنید.

چالش‌های استفاده از ابزار هاتجر

اما هاتجر در کنار قابلیت‌های کاربردی که در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد؛ نقاط ضعفی نیز داشته که می‌توانند برای برخی از کاربران چالش‌برانگیز باشند. در زیر به برخی از چالش‌های استفاده از هاتجر برای رصد رفتار کاربران در سایت اشاره می‌کنیم.

نبودن گزینه‌های شخصی‌سازی

فقدان امکانات شخصی‌سازی گزارش‌ها موردی است که در برخی از قابلیت‌های هاتجر دیده می‌شود. به عنوان مثال در این ابزار شما نمی‌توانید به صورت هم‌زمان موارد متعددی از رفتار کاربران در بخش‌های مختلف سایت خود را بررسی کنید. در هاتجر این امکان وجود ندارد که گزارش‌های خلاصه و  شخصی سازی ‌شده‌ای از چندین فاکتور مختلف تهیه کنید و یا اینکه در فرم‌های نظرسنجی تنها مواردی که می‌توانید در رابط کاربری تغییر دهید؛ رنگ و یا لوگو برند شما می‌باشند. نبود امکاناتی از این دست، موردی است که می‌تواند برای برخی از کاربران آزاردهنده باشد.

فقدان تجزیه و تحلیل‌های پیش‌بینی کننده

هاتجر طیف گسترده‌ای از ابزارهای تجزیه و تحلیل دیجیتال را در اختیار کاربران قرار می‌دهد؛ اما اگر در این مورد به دنبال امکاناتی هستید که مدل‌های پیش‌بینی کننده‌ای در رابطه با مخاطبان و کاربران سایت را در اختیار شما قرار دهند، می‌توانید از ابزار آنالیتیکس گوگل استفاده کنید.

ابزار آنالیتیکس گوگل از دیتاهای موجود و تکنولوژی مدل‌سازی پیشرفته استفاده کرده تا تجزیه و تحلیل‌های پیش‌بینی کننده‌ای را در اختیار شما قرار دهد. موردی که متأسفانه در هاتجر دیده نمی‌شود.

تفاوت هاتجر با گوگل آنالیتیکس

هاتجر و گوگل آنالیتیکس هر دو ابزارهای کاربردی برای تحلیل رفتار کاربران در سایت بوده و نمی‌توان گفت که هر کدام از آن‌ها، جایگزین دیگری می‌باشد. در حقیقت این دو ابزار مکمل یکدیگر بوده و کاربران می‌توانند از قابلیت‌های هر دو آن‌ها برای رصد دقیق رفتار کاربران در سایت استفاده کنند. دقیقاً به همین دلیل است که توسعه‌دهندگان هاتجر، امکان ادغام این ابزار با گوگل آنالیتیکس را برای کاربران خود فراهم کرده‌اند.

در حالی که ابزار گوگل آنالیتیکس داده‌هایی در رابطه با صفحاتی که کاربران از آن‌ها بازدید می‌کنند در اختیار شما قرار می‌دهد (اطلاعاتی همچون نرخ پرش صفحه و یا کانورژن ریت)؛ هاتجر برای مدیران سایت مشخص می‌کند که این کاربران چگونه از صفحات سایت استفاده کرده‌اند.

ابزارهای هاتجر و گوگل آنالیتیکس

ابزار هاتجر این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا رفتار کاربرانی که از دسکتاپ و دستگاه‌های موبایل وارد سایت شما شده‌اند را بررسی کرده و همچنین مشخص می‌کند که این کاربران دقیقاً چه کارهایی در سایت شما انجام داده‌اند. این مورد به شما کمک می‌کند تا نقاط قوت و یا ضعف سایت خود را شناسایی کرده و نسبت به تقویت یا برطرف کردن‌ آن‌ها اقدامات لازم را انجام دهید.

برای درک بهتر این موضوع اجازه دهید مثالی را برای شما عنوان کنیم. تصور کنید که گزارش ابزار آنالیتیکس به شما می‌گوید که صفحه هوم (Home) سایت شما بانس ریت (Bounce Rate) بالایی دارد. در اینجا کاری که هاتجر انجام می‌دهد این است که با استفاده از قابلیت‌هایی مثل نقشه‌های حرارتی و یا فرم‌های نظرسنجی برای شما مشخص می‌کند که چه موارد و فاکتورهایی موجب بالا رفتن نرخ پرش صفحه اصلی سایت شما شده‌اند.

سخن آخر

هاتجر به عنوان یکی از بهترین ابزارهای تحلیل رفتار کاربران در سایت شناخته می‌شود که این امکان را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا با استفاده از قابلیت‌ها و امکانات مختلف، دیتاهای کاربردی از کاربران و مشتریان خود به دست آورند.

امکاناتی همچون نقشه‌های حرارتی و یا فرم‌های نظرسنجی نحوه تعامل کاربران با صفحات سایت شما را مشخص کرده و تعیین می‌کنند که آن‌ها چه کارهایی در سایت شما انجام داده‌اند. تمام این امکانات به علاوه قابلیت ادغام با ابزارهای مختلفی همچون آنالیتیکس گوگل، دلایل قوی هستند تا از همین امروز کار خود با ابزار هاتجر را شروع کنید.

منبع

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.