عوامل سئو سمت سرور

نقش عوامل سمت سرور بر SEO

زیرنویس ویدئوی قسمت بیست و سوم دوره آموزش سئو:

در حالی‌ که محتوا و لینک‌ها می‌توانند بر قابلیت قرار گرفتن سایت در معرض دید موتورهای جستجو تاثیر داشته باشند، اما سرور وب نیز نقش مهمی را در این زمینه ایفا می‌کند. نکته‌ی کلیدی در اینجا ارائه‌ی سریع صفحات سایت و البته افزایش قابلیت اعتماد به آن‌هاست.

توجه داشته باشید که موتور جستجو می‌خواهد بهترین تجربه‌ی ممکن را برای کاربرانش به وجود بیاورد و ارائه‌ی صفحه‌ای که در نیمی از اوقات سرورش خراب است و در باقی اوقات نیز بارگذاری آن طول می‌کشد نمی‌تواند یک تجربه‌ی با کیفیت قلمداد شود.

در گام اول باید توجه شود که سرور یک کامپیوتر است و بخشی از عملکرد هر کامپیوتر نیز در گام اول به سخت‌افزار و منابع در دسترس بستگی دارد. عواملی نظیر تعداد و نوع پردازنده‌ها، میزان حافظه، کیفیت شبکه و ارتباط با اینترنت همگی مهم هستند. شما باید با افرادی که مسئول هاستینگ و مدیریت سرورتان هستند صحبت کنید تا از وجود منابع مورد نیاز برای ارائه‌ی صفحات به شکل سریع و کاهش زمان لود شدن اطمینان حاصل کنید.

موقعیت فیزیکی سرور وب نیز می‌تواند بر میزان دیده شدن توسط موتورهای جستجو تاثیر داشته باشد. همان‌گونه که بازدیدکنندگان با سایت‌تان ارتباط برقرار می‌کنند موتورهای جستجو نیز در مورد میزان سرعت بارگذاری صفحات برای خودشان اطلاعات جمع می‌کنند. اگر بازدیدکننده‌ای از یک گوشه‌ی دنیا بیاید و سرور وب شما در گوشه‌ی دیگری از دنیا قرار داشته باشد امکان دارد، صفحه با کندی بارگذاری شود که همین مورد برای موتور جستجو نگران‌کننده است. شاید این نکته غیرواقعی به نظر برسد، اما همین‌گونه است. هاستینگ سایت در نقاط خاصی از دنیا شاید برای شما منفعت اقتصادی در پی داشته باشد، اما می‌تواند بر نحوه‌ی ارائه‌ی صفحات‌تان نیز تاثیرگذار باشد.

برای مشاهده دیتاسنتری که هاست شما بر روی سرورهای آن قرار دارد می‌توانید از ابزار بررسی وضعیت هاست استفاده کنید. همچنین برای بررسی وضعیت آنلاین یا آفلاین بودن سایت و بررسی سرعت لود آن می‌توانید از ابزار بررسی وضعیت سرور و ابزار بررسی سرعت لود سایت استفاد کنید.

معمولاً باید کاری کنید که سرور وب شما از نظر جغرافیایی در نقطه‌ای واقع شده باشد که بازدیدکنندگان بالقوه‌ی سایت از همانجا می‌آیند. اگر انتظار ترافیک زیاد از سرتاسر نقاط دنیا دارید باید راهکار خاصی را برای هاستینگ وب لحاظ کنید که برای توزیع تقاضای صفحاتتان در راستای یک شبکه‌ی جهانی از کامپیوترها مناسب باشد. حتی اگر صفحات را در سطح محلی ارائه می‌کنید می‌توانید استفاده از شبکه‌های تحویل محتوا یا CDN ها را برای افزایش سرعت تحویل لحاظ کنید، تا بتوانید فایل‌های بزرگ نظیر تصاویر و ویدئوها را از سرورهایی که در نقاط مختلف دنیا واقع شده‌اند انجام دهید.

به عنوان یک نکته‌ی جانبی تعدادی ملاحظه‌ی دیگر هستند که باید در زمینه‌ی سئوی بین‌الملل مدنظر داشته باشید و می‌توانید با مطالعه‌ی دوره‌ی پایه‌های سئوی بین‌الملل در سایت Lynda.com اطلاعات بیشتری به دست بیاورید. نکته‌ی دیگری که منجر به بارگذاری سریع صفحات می‌شود، کش کردن است. امکان دارد وب‌سایت شما به گونه‌ای طراحی شده باشد که بخواهد به تک ‌تک درخواست‌های کاربران صفحاتتان در زمینه‌ی دریافت محتوا و سایر اطلاعات از یک پایگاه وب پاسخ بگوید. سیستم‌های مدیریت محتوا نظیر وردپرس، دروپال، جوملا و غیره به همین روش کار می‌کنند و تقریباً تمامی صفحاتی که بر روی یک وب‌سایت تجارت اینترنتی مشاهده می‌کنید، به روش فراخوانی از یک پایگاه داده ساخته می‌شوند.

یکی از روش‌هایی که برای کمینه‌سازی فشار کاری پایگاه داده در این موقعیت‌ها استفاده می‌شود فعال‌سازی فرایند کش کردن در سمت سرور است. در اینجا است که سرور وب با پایگاه داده ارتباط برقرار می‌کند تا یک صفحه‌ی معین را ایجاد کرده و سپس یک کپی از محتوای آن را برای یک دوره‌ی زمانی معین در سرور کپی می‌کند. وقتی که کپی انجام شد هر مشاهده‌ای که از این پس برای آن صفحه‌ی خاص انجام می‌گیرد، محتوای ذخیره شده در سرور را بارگذاری خواهد کرد و از هرگونه کار اضافی در پایگاه داده جلوگیری می‌شود.

بسیاری از سیستم‌های مدیریت محتوا و تجارت الکترونیکی پلاگین‌ها یا تنظیماتی دارند که برای کمک به انجام این موضوع ایجاد شده‌اند. نکته‌ی دیگری که باید در نظر گرفت این است که موتورهای جستجو نظیر گوگل سایت‌های ایمن را ترجیح می‌دهند و گوگل اعلام کرده که این ویژگی به عنوان یک سیگنال رتبه‌بندی برایشان مطرح است.

برای اطمینان از امنیت سایت می‌توانید از ابزار بررسی بدافزار در سایت و ابزار بررسی امنیت سایت با آنتی ویروس AVG استفاده کنید.

اگر سایتتان در زمینه‌ی تجارت الکترونیک است یا اطلاعات شخصی مشتریان را جمع‌آوری می‌کند احتمالاً باید استفاده از پروتکل امن Https در سایت را مدنظر داشته باشید. در انتها حتماً باید توجه داشته باشید که سرور وبتان باید به صورت مداوم کار کند و هیچگاه زمان داون نداشته باشد. اگر سرورتان به صورت مداوم داون باشد موتورهای جستجو سایت‌تان را قابل اعتماد نمی‌دانند و آن را به کاربران‌شان پیشنهاد نمی‌کنند. حتماً تمام تلاشتان را از منظر هاستینگ وب به کار بگیرید تا بتوانید محتوا را به صورت سریع امن و قابل اعتماد بارگذاری کنید، تا کاربران از وب‌سایتتان راضی باشند و البته این کار باعث می‌شود جذابیت سایت‌تان در نظر موتورهای جستجو افزایش یابد و کاربران بسیاری از این طریق به سمت سایت شما سرازیر شوند.

در دوره آموزش ویدئویی سئو (SEO یا بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو) که زیرنویس فارسی آن توسط جی ادز تهیه شده است، ابتدا با نحوه کار موتورهای جستجو، ویژگی کلمات کلیدی مناسب، انواع محتوا و ایجاد استراتژی محتوا و ابزارهای سئو آشنا می‌شویم. در ادامه عوامل تاثیرگذار در سئو، مانند: عوامل سمت سرور، لینک‌های داخلی و خارجی، ساختار سایت، شبکه‌های اجتماعی و دیگر اصول سئو را بررسی می‌کنیم و در نهایت نکات کلیدی سئو، مانند جستجوی محلی، تجزیه و تحلیل کیفیت محتوا، مخاطب شناسی، بهینه سازی نسخه موبایل، بهینه سازی فروشگاه های اینترنتی و اندازه گیری معیارهای سئو را یاد می‌گیریم.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.