کار با ادرس های اینترنتی تکراری

آدرس های اینترنتی تکراری و تاثیر آنها بر سئو

زیرنویس ویدئوی قسمت بیست و یکم دوره آموزش سئو:

در راستای تلاش موتورهای جستجو برای یافتن تمامی صفحات موجود در اینترنت و ایندکس کردن آن‌ها از URLهای مخصوص هر بخش از محتوا بهره می‌گیرند. در حالی‌ که باید یک URL خاص و بی‌همتا برای هر یک از صفحات محتوا وجود داشته باشد، غالباً صفحات وب ما می‌توانند URLهایی با اندکی تفاوت را برای یک بخش از محتوا داشته باشند و همین امر باعث افزایش URL شان در ایندکس موتور جستجو می‌شود. یک دلیل شایع برای این امر استفاده از پارامترهای URL است. بخش‌های اضافی از داده‌هایی که به انتهای URLها پیوست می‌شوند و می‌توانند برای گستره‌ای از چیزهای مختلف مورد استفاده قرار گیرند. گاهی اوقات آن‌ها واقعاً می‌توانند محتوای نشان داده شده در صفحه را کنترل کنند و در این موارد URLهای مختلف در واقع نشان‌دهنده‌ی صفحات متفاوت هستند. البته در بسیاری موارد آن‌ها هیچ کاری با محتوا ندارند، آن‌ها می‌توانند برای ذخیره‌سازی شماره‌های شناسایی یا پارامترهای رهگیری استفاده شوند و درحالی ‌که امکان متفاوت بودن URL وجود دارد محتوا یکسان است.

مشکل این ‌جاست که موتورهای جستجو نمی‌توانند پارامترهای مهم در محتوا و موارد غیر مهم را تشخیص دهند. یکی از راه‌های حل مشکل در سایت‌تان استفاده از متا تگ rel=”canonical” است. این تگ چیزی است که شما به صفحه‌ی خود اضافه می‌کنید و به عنوان یک دستورالعمل برای موتورهای جستجو عمل می‌کند و به آن‌ها می‌گوید جدا از URL که در نوار آدرس مربوط به این محتوا مشاهده می‌شود حتماً این URL را به عنوان URL اصلی برای دسترسی به این محتوا انتخاب کنید.

یکی دیگر از راه‌های زدودن ابهام در زمینه‌ی نحوه‌ی استفاده‌ی سایتتان از پارامترهای URL، استفاده از ابزارهای گوگل وبمستر و بینگ وبمستر برای دادن دستورات مستقیم به موتورهای جستجو است. در اینجا مثالی از ابزار گوگل وبمستر آورده شده. در بخش مربوط به رهگیری پارامترهای URL وارد شدیم تا به گوگل بگوییم که پارامترهای معین URL در سایت‌مان چه کاربردی دارند.

یکی دیگر از دلایل محتوای تکراری این است که امکان جابجایی محتوا (ریدایرکت) از یک URL به URL دیگر وجود دارد. URL جدید و URL قدیمی می‌توانند به صورت همزمان در ایندکس موتور جستجو وجود داشته باشند، برای جلوگیری از چنین رخدادی هر زمان که محتوایتان را جابجا کردید باید دستورات ریدایرکت را اجرا کنید. چند نوع تغییر مسیر (ریدایرکت) وجود دارد که شما یا وبمسترتان می‌توانید استفاده کنید.

اما بیایید دو مورد را به صورت ویژه نگاه کنیم اولین مورد تحت عنوان 302 یا تغییر مسیر موقت شناخته می‌شود. این مورد باید برای جابجایی محتوای کوتاه‌مدت استفاده شود. مثل شرایطی که در بحبوحه‌ی تعمیر سایت هستید و URL جایگزینی را معرفی می‌کنید. این مورد به گوگل می‌گوید که صفحه‌ی مدنظرش دیگر در آدرس قدیم نیست اما به زودی سر جای خود بر می‌گردد. پس لطفاً کاری با ایندکس شما نداشته باشد، برای جابجایی محتوای بلند مدت یا دائمی که موتورهای جستجو نگران آن هستند باید از 301 یا تغییر مسیر دائمی استفاده کنید. این نوع از تغییر مسیرها به موتور جستجو می‌گویند، اگر چه پیش‌تر URL دیگری را برای آن محتوا ایندکس کرده‌اند این URL قدیمی دیگر کاربردی ندارد و موتور جستجو باید تمام دانسته‌هایش در مورد این URL قبلی را برداشته و بر روی این URL جدید که محتوا در آن قرار دارد اعمال کند. تضمین اینکه موتور جستجو از URL و محل قرارگیری محتوایتان خبر دارد و البته این حقیقت که شما URLهای مخصوصی برای هر صفحه دارید باعث می‌شود موتورهای جستجو صفحات را به درستی ایندکس کنند و همین امر سنگ بنای قرار گرفتن صفحه‌ی شما در بالاترین نتایج گوگل خواهد شد.

در دوره آموزش ویدئویی سئو (SEO یا بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو) که زیرنویس فارسی آن توسط جی ادز تهیه شده است، ابتدا با نحوه کار موتورهای جستجو، ویژگی کلمات کلیدی مناسب، انواع محتوا و ایجاد استراتژی محتوا و ابزارهای سئو آشنا می‌شویم. در ادامه عوامل تاثیرگذار در سئو، مانند: عوامل سمت سرور، لینک‌های داخلی و خارجی، ساختار سایت، شبکه‌های اجتماعی و دیگر اصول سئو را بررسی می‌کنیم و در نهایت نکات کلیدی سئو، مانند جستجوی محلی، تجزیه و تحلیل کیفیت محتوا، مخاطب شناسی، بهینه سازی نسخه موبایل، بهینه سازی فروشگاه های اینترنتی و اندازه گیری معیارهای سئو را یاد می‌گیریم.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.