سفارشی سازی تبلیغات گوگل

با قابلیت ad customizer در گوگل ادز آگهی‌هایتان را سفارشی‌تر کنید!

چند روز پیش با مدیر مارکتینگ یکی از کتاب‌فروشی‌های آنلاین، درباره مدیریت و بهینه‌سازی کمپین تبلیغات در گوگل به صورت تلفنی صحبت کردم. این کتاب‌فروشی به صورت تخصصی در حوزه فروش کتاب‌های حوزه ادبیات و داستانی فعالیت می‌کند و بیشتر کتاب‌هایشان جزو پرفروش‌ترین عناوین این حوزه هستند.

وب‌سایت این کتاب‌فروشی به‌تازگی شروع به کار کرده است و هنوز برای جستجوی عناوین کتاب‌هایی که منتشر می‌کند، در صفحه اول گوگل قرار نگرفته‌اند. با توجه به این موضوع این انتشارات برای افزایش فروش کتاب‌های خود و تقویت برندینگ بودجه مناسبی برای تبلیغات گوگل اختصاص داده است و می‌خواهد برای جستجوی همه عناوین کتاب خود در صدر نتایج گوگل قرار بگیرد.

پیشنهاد دادم که دو ادگروپ (یکی ادگروپ استاندارد و دیگری ادگروپ داینامیک) برای اجرا تبلیغات خود ایجاد کنند.

آگهی‌های سفارشی‌سازی شده با Dynamic Ads و Keyword insertion

برای ایجاد تبلیغات سفارشی برای همه کتاب‌های سایت کتاب‌فروشی، می‌توان برای هر کتاب یک ادگروپ ایجاد کرد و کلمات کلیدی و ادزهای مرتبط با هر یک را به ادگروپ مربوطه اضافه کرد، اما خوب وقتی به سادگی می‌توان با کمک ویژگی‌های Dynamic Ads و Keyword insertion تبلیغات این سایت را اجرا کرد، چه دلیلی دارد صدها ادگروپ بسازیم؟!

تبلیغات داینامیک در گوگل ادز

تبلیغات داینامیک در گوگل ادز نیازی به افزودن کیورد ندارد و کافی است لینک صفحاتی که می‌خواهیم تبلیغات آن صفحه نمایش داده شود (صفحات معرفی کتاب) یا دسته‌بندی خاص و یا کل سایت را مشخص کنیم. در آگهی تبلیغات داینامیک عناوین آگهی به صورت خودکار از ترکیب عنوان، محتوای صفحه و عبارت جستجوشده توسط کاربر ایجاد می‌شود و ما کافی است Description (توضیحات) آگهی را وارد کنیم.

در واقع با اجرای تبلیغات سرچ داینامیک برای سایت این انتشارات، وقتی مثلا کاربر عبارت “خرید کتاب آتش بدون دود” را جستجو کند، با توجه به اینکه این عبارت با یکی از صفحات سایت ارتباط دارد، تبلیغات آن صفحه برای کاربر نمایش داده می‌شود. در این آگهی هدلاین‌ها ترکیبی از عنوان سایت و عبارت جستجوی کاربر بوده و توضیحات نیز برای همه صفحات سایت توسط تبلیغ‌کننده مشخص شده است.

ادز داینامیک

Keyword insertion در گوگل ادز

برای ادگروپ تبلیغات سرچ استاندارد می‌توان همه عناوین کتاب‌ها را به صورت phrase match به ادگروپ اضافه و در سطح کیوردها، لندینگ پیج هر کتاب را مشخص کرد. سپس در بخش Ads می‌توان از Keyword insertion برای نمایش نام هر کتاب استفاده کرد.

Google ads keyword insertion

ادز سفارشی شده

آدرس سفارشی کیوردها گوگل ادز

با ad customizer تبلیغات شخصی‌سازی‌شده‌تری را به مخاطب نمایش دهید

وقتی درباره تبلیغات داینامیک و کیورد اینسرتشن در آگهی‌های سرچ برای مدیر مارکتینگ کتاب‌فروشی توضیح می‌دادم، متوجه شدم که شخصی‌سازی بیشتری را برای تبلیغات مد نظر دارد. در واقع او می‌خواست نام نویسنده کتاب، قیمت کتاب، تعداد صفحات و نام ناشر نیز در تبلیغ گوگل نمایش داده شود؛ چیزی که با کمک ad customizer قابل انجام است!

ویژگی‌های سفارشی یا Ad Customizer چیست؟

ad customizers قابلیتی مانند Keyword insertion است، با این تفاوت که شما دیگر محدود به درج keyword تارگت شده در آگهی نیستید. با کمک قابلیت ad customizers در گوگل ادز می‌توانید ویژگی های سفارشی مورد نظرتان مانند نام محصول و قیمت را تعریف کنید و برای هر کلمه‌کلیدی، ادگروپ و یا هر کیورد مقدار مناسبی را تعیین کنید.

برای مثال در کمپین کتاب‌فروشی می‌توانیم ویژگی‌های سفارشی مانند عنوان کتاب، نام نویسنده، قیمت کتاب،‌ تعداد صفحات و نام ناشر را تعریف کنیم و در بخش Keywords برای هر کیورد، مقدار ویژگی‌های سفارشی را مشخص کنیم.

خوب بیایید شروع کنیم و کمپین جستجوی کتاب‌فروشی را با اد کاستومایزرها راه‌اندازی کنیم!

تعریف ویژگی‌های سفارشی (Ad Customizer) در گوگل ادز

برای تعریف ویژگی‌های سفارشی موردنظرمان (ad customizers) وارد اکانت گوگل ادز خود شوید.

روی آیکون آچار (Tools & Settings) کلیک کرده و سپس از بخش Setups روی گزینه Business data کلیک کنید.

در منوی کناری روی Ad customizer attributes کلیک کنید.

برای افزودن ویژگی (attribute) جدید روی دکمه + کلیک کنید.

عنوان اتریبیوت را انتخاب کرده و نوع داده آن را نیز از بین متن، عدد، قیمت و درصد انتخاب کنید. توجه کنید که اگر می‌خواهید قیمت به تومان را اضافه کنید نوع داده را متن یا عدد انتخاب کنید، چرا که در صورت انتخاب Price بایستی نوع ارز را نیز وارد کنید که امکان وارد کردن ریال یا تومان وجود ندارد.

برای افزودن ویژگی های بیشتر کافی است روی ADD ATTRIBUTE کلیک کنید.

افزودن اتریبیوت‌های کاستومایزر آگهی

در نهایت بر روی دکمه CREATE کلیک کنید تا لیست ویژگی‌ها به اکانت گوگل ادز شما اضافه شوند.

ویژگی‌های سفارشی ساز

در جدول فوق می‌توانید Account value را مقداردهی کنید تا در صورتی که در هر یک از آگهی‌هایتان از این ویژگی استفاده کرده باشید ولی در سطوح کیورد، ادگروپ و کمپین مقداری برای آن مشخص نکرده باشید، این مقدار نمایش داده شود.

برای حذف هر یک از اتریبیوت‌ها می‌توانید آن را انتخاب کرده و بر روی DELETE کلیک کنید.

چرا برای عنوان کتاب هم ویژگی سفارشی تعریف کردیم، در حالی که می‌توانیم از کیورد اینسرتشن استفاده کنیم؟ 

بله امکان استفاده از کیورد اینسرتشن برای نمایش نام کتاب وجود دارد، اما برخی کتاب‌ها با عناوین مختلفی شناخته می‌شوند و یا عنوان کتاب به شکل‌های مختلفی ترجمه شده است. در چنین حالتی می‌توانیم با کیوردهای مختلف جستجوکنندگان آن کتاب را تارگت کنیم ولی عنوانی که در صفحه لندینگ پیج وجود دارد را در متن آگهی نمایش دهیم.

وارد کردن جزئیات ویژگی‌های سفارشی (مقداردهی)

بعد از اینکه ویژگی‌های سفارشی موردنظرمان را تعریف کردیم، حالا وقت مقداردهی در سطوح مختلف است. مانند سایر ویژگی‌ها اولویت به ترتیب با مقادیر کیورد، ادگروپ، کمپین و در نهایت اکانت است. (یعنی اگر مقدار یک ویژگی هم در سطح کیورد تعریف شده باشد و هم در سطح ادگروپ، مقداری که در کیورد مشخص شده است در آگهی نمایش داده می‌شود.)

برای مقداردهی ویژگی‌های سفارشی وارد بخش Keywords می‌شویم. در این صفحه از طریق آیکون ستون (Columns) و کلیک بر روی گزینه Modify Columns کلیک کنید.

ویرایش ستون

در صفحه‌ای که باز می‌شود روی گزینه Ad customizer attributes کلیک کنید تا ویژگی‌های سفارشی که تعریف کرده‌ایم را مشاهده کنید. سپس همه آنها را انتخاب کرده و روی دکمه Save & Apply کلیک کنید تا ستون‌های مربوطه به جدول کیوردها اضافه شود.

ویرایش ستون کلمات کلیدی

مجموعه ستون‌های که انتخاب کرده‌اید را می‌توانید با نام موردنظرتان ذخیره کنید تا آینده سریع‌تر بتوانید اتریبیوت‌های اد کاستومایزر را به جدول کیوردها اضافه کنید.

با کلیک بر روی هر مورد از ویژگی‌ها (که در حال حاضر خط تیره هستند) و انتخاب گزینه Use custom value می‌توانید مقدار آن را تغییر دهید.

مقداردهی اد کاستومایزر

با توجه به اینکه ناشر و نویسنده برای همه کیوردهای (کتاب‌های) ادگروپ یکی هست، اینجا وارد نمی‌کنیم و آنها را در سطح ادگروپ وارد می‌کنیم.

سفارشی‌سازی آگهی

پس از ادیت مقدار اتریبیوت‌های اد کاستومایزر در سطح ادگروپ، اگر به سطح Keywords بازگردیم، می‌بینیم که مقادیر ناشر و نام نویسنده نیز در اینجا نمایش داده می‌شود.

سفارشی سازی تبلیغات گوگل ادز

سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که آیا ایجاد ادگروپ استاندارد برای هر کتاب ساده تر از استفاده از Ad Customizer نیست؟! اگر بخواهیم مقادیر همین اتریبیوت‌ها را برای بیش از 2500 کتاب وارد کنیم، چقدر زمان لازم است؟

احتمالا کمتر از 30 دقیقه! برای وارد کردن اطلاعات بیش از 2500 کتاب می‌توانید از بخش Upload در منوی Bulk Actions استفاده کنید. برای این‌کار تمپلیت نمونه را دانلود و باز کنید. اطلاعات مربوط به ویژگی‌های سفارشی و مقادیر آنها را می‌توانیم در این فایل اضافه کرده و آپلود کنیم.

همانطور که مشاهده می‌کنید ردیف‌های ویژگی‌ها (ردیف 4 تا 7) قبل از ردیف‌های مقادیر (ردیف 8 تا 12) قرار گرفته است و عناوین همه ستون‌ها در یک ردیف (ردیف 3) قرار گرفته است. سه ستون اول مربوط به معرفی ویژگی‌ها است. همانطور که مشاهده می‌کنید در این فایل 4 ویژگی با عناوین Name – Price – Count و Percent تعریف شده است و نوع داده و مقدار در سطح اکانت تعریف شده است.

در سلول G3 عنوان Customizer:Name را مشاهده می‌کنید که مشخص می‌کند مقادیر Name در این ستون درج می‌شود. در سلول‌های بعدی سطر سوم ستون‌های مربوط به هر مقداردهی هر کاستومایزر مشخص شده است.

در ردیف 8 مقداردهی در سطح Campaign A انجام شده است. ردیف 9 مربوط به مقداردهی در سطح ادگروپ بوده و از ردیف 10 تا 12 نیز مربوط به مقداردهی کیوردهای مشخص شده است.

به همین ترتیب شما هم می‌توانید ویژگی‌ها و مقادیر آنها را در یک فایل وارد کرده و به گوگل ادز اضافه کنید.

سفارشی‌سازی آگهی و اضافه کردن کاستومایزر به آگهی

پس از تعریف ویژگی‌های سفارشی و مقداردهی به آنها در سطوح کیوردها، ادگروپ یا کمپین، نوبت آن است که از آنها در آگهی متنی استفاده کنیم. برای این‌کار هنگام ساخت یا ویرایش آگهی جدید کافی ‌است آکولاد باز } را تایپ کرده و سپس از منویی که باز می‌شود Ad Customizer را انتخاب کنید.

سفارشی سازی تبلیغات گوگل

پس از کلیک بر روی ad customizer می‌توانید ویژگی مورد نظرتان را انتخاب کنید.

انتخاب کاستومایزر

پس از وارد کردن متن پیش‌فرض روی دکمه Apply کلیک کنید. در صورتی که مقداری برای ویژگی سفارشی ست نشده باشد، متن پیش‌فرض نمایش داده می‌شود.

متن کاستومایزر پیشفرض

خوب ما تبلیغ مورد نظرمان را با استفاده از اد کاستومایزر ایجاد کردیم:

اد کاستومایزر در آگهی

از بخش Preview می‌توانیم نحوه نمایش آگهی‌ها را مشاهده کنیم.

پیشنمایش آگهی سفارشی سازی شده پیشنمایش آگهی سفارشی سازی شده پیشنمایش آگهی سفارشی سازی شده پیشنمایش آگهی سفارشی سازی شده پیشنمایش آگهی سفارشی سازی شده

اکنون وقتی کسی در گوگل یکی از کلمات کلیدی ما را جستجو کند، آگهی سفارشی‌سازی شده‌ای برای او نمایش داده می‌شود.

امیدوارم این مقاله برایتان مفید بوده باشد و در کمپین‌های آتی خود بتوانید به بهترین نوع ممکن از ویژگی ad customizers استفاده کنید. اگر به تازگی با گوگل ادز آشنا شده‌اید و یا اگر می‌خواهید کارایی تبلیغات گوگل ادز خود را افزایش دهید، می‌توانید با ما تماس بگیرید و از تجارب کارشناسان جی‌ادز در حوزه تبلیغات گوگل بهره‌مند شوید.

منبع: Google Support

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آموزش بسیار عالی. خیلی ممنون

خوشحالیم که از آموزش خوشتون اومده. پیشنهاد می‌کنیم آموزش گوگل ادز را در پایگاه دانش جی ادز مشاهده نمائید.

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.