نحوه کسب درآمد از اکانت‌های دولوپر گوگل و اپل

نحوه کسب درآمد از اکانت‌های دولوپر گوگل و اپل

در عصر دیجیتال امروزه، افزایش استفاده از تلفن‌های همراه هوشمند باعث شده است تا بازار اپلیکیشن‌های موبایل به یک پلتفرم داغ و سودآور برای توسعه‌دهندگان موبایلی تبدیل شود. در این میان، توسعه‌دهندگان می‌توانند با داشتن اکانت‌های دولوپر گوگل و اپل اپلیکیشن‌های خود را به طیف بزرگی از کاربران نشان داده و بدین ترتیب از این طریق درآمد داشته باشند.

در یک حالت کلی روش‌های متفاوتی برای کسب درآمد از اپلیکیشن برای کاربران وجود دارند. از خرید‌های درون برنامه‌ای گرفته تا انتشار تبلیغات اپلیکیشن و اشتراک‌های پریمیوم، همگی روش‌هایی هستند که توسعه‌دهندگان موبایلی می‌توانند از آن‌ها برای کسب درآمد از اپلیکیشن خود استفاده کنند.  در مقاله امروز وبلاگ جی ادز قصد داریم تا نحوه کسب درآمد از اکانت‌های گوگل و اپل دولوپر را بررسی کنیم.

اکانت دولوپر گوگل و اپل چیست؟

همان‌طور که می‌دانید اندروید و iOS به عنوان سیستم‌عامل‌های بدون رقیب در بازار شناخته می‌شوند که با توجه به گزارش منتشر شده توسط سایت statcounter حدود 99.2٪ از بازار سیستم‌عامل‌های گوشی‌های هوشمند را در اختیار دارند. این دو غول بزرگ تکنولوژی شرایطی را برای توسعه‌دهندگان فراهم کرده‌اند که در آن افراد و شرکت‌های مختلف می‌توانند با انتشار اپلیکیشن خود در پلتفرم‌های گوگل پلی و اپ استور، درآمد خوبی از اپ خود داشته باشند.

اکانت‌های دولوپر گوگل و اپل به عنوان پیش‌نیاز انتشار اپلیکیشن در گوگل پلی و اپ استور در نظر گرفته می‌شوند که توسعه‌دهندگان برای انتشار اپ‌های خود باید آن را داشته باشند. در این اکانت، برنامه‌نویسان با پرداخت حق اشتراکی مشخص می‌توانند اپلیکیشن خود را به طیف گسترده‌ای از مخاطبان نشان داده و بدین ترتیب تعداد کاربران اپ خود را افزایش دهند.

راه‌اندازی اکانت‌های دولوپر گوگل و اپل

قبل از اینکه مسیر خود در کسب درآمد از اپلیکیشن را شروع کنید؛ ابتدا نیاز دارید تا اکانت‌های دولوپر خود را در دو پلتفرم گوگل و اپل راه‌اندازی کنید.

  • اکانت دولوپر گوگل: چنانچه شما می‌خواهید نسخه اندروید اپ خود را در گوگل پلی منتشر کنید؛ باید این کار را از طریق ثبت نام در کنسول گوگل پلی و پرداخت حق اشتراک 25 دلاری انجام دهید. توجه داشته باشید که برخلاف اپل، گوگل تنها یکبار از شما حق اشتراک برای استفاده از خدمات اکانت دولوپر خود را دریافت می‌کند. بعد از پرداخت حق اشتراک و تکمیل ثبت نام، شما قادر خواهید بود از امکانات این شبکه استفاده کرده و اپلیکیشن خود را در فروشگاه گوگل پلی منتشر کنید.
  • اکانت دولوپر اپل: ساخت اکانت دولوپر اپل راه ورود شما به اپ استور می‌باشد. وارد سایت دولوپر اپل شده، با توجه به نیاز خود عضویت فردی (Individual) و یا سازمانی (Organization) را انتخاب کرده و در نهایت با پرداخت حق اشتراک سالیانه، اپلیکیشن خود را در اپ استور منتشر کنید. توجه داشته باشید که حق اشتراک سالیانه اکانت دولوپر اپل با توجه به امکانات مختلفی که در این پلتفرم ارائه می‌شوند بین 99 تا 299 دلار تعیین شده است.

استراتژی‌های کسب درآمد از اپلیکیشن

کسب درآمد از بخش‌های جذاب طراحی اپلیکیشن‌های موبایل است که حاصل تلاش‌های توسعه‌دهندگان برای ساخت اپ می‌باشد. همان‌طور که پیش‌تر نیز به آن اشاره کردیم روش‌های مختلفی برای کسب درآمد از اپلیکیشن‌های موبایل وجود دارند که هر کدام از آن‌ها از مسیرهای متفاوتی باعث سودآوری برای توسعه‌دهندگان می‌شوند.

روش‌های مختلف کسب درآمد از اپلیکیشن

برخی از مهم‌ترین روش‌هایی که با استفاده از آن‌ها می‌توانید از اپلیکیشن خود درآمد کسب کنید به شرح زیر می‌باشند.

  • پرداخت‌های درون برنامه‌ای: با ساخت اکانت‌های دولوپر گوگل و اپل این امکان برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌شود تا از طریق خرید درون برنامه‌ای از اپلیکیشن خود درآمد کسب کنند. در این روش توسعه‌دهندگان می‌توانند با ارائه دسترس به یک سری از قابلیت‌ها و محتواهای خاص در اپ و یا فروش محصولات دیجیتال، از اپلیکیشن خود درآمد داشته باشند.
  • اپلیکیشن‌های پولی: در این روش می‌توانید هزینه‌ای را برای استفاده از اپلیکیشن خود برای کاربران مشخص کنید. توجه داشته باشید که ارزش و خدماتی که در اپلیکیشن خود به کاربران ارائه می‌کنید باید هزینه آن را توجیه کنند.
  • تبلیغات گوگل: تبلیغات اپلیکیشن گوگل مورد دیگری است که در آن توسعه‌دهندگان می‌توانند با نمایش تبلیغات در اپلیکیشن خود، از این روش نیز برای خود درآمد داشته باشند.

نحوه نقد کردن درآمد از گوگل و اپل

از نکات مهمی که در رابطه با انتشار اپلیکیشن در پلتفرم‌های گوگل پلی و اپ استور مطرح می‌باشد؛ یک سری محدودیت‌هایی است که از سمت گوگل و اپل برای اپلیکیشن‌های ایرانی قرار داده شده‌اند. به واسطه این محدودیت‌ها کاربران ایرانی نمی‌توانند به طور مستقیم با این پلتفرم‌ها ارتباط داشته و درآمد خود را از آن‌ها دریافت کند. اما در این میان یک سری شرکت‌های واسطه هستند که درآمد اپلیکیشن شما را دریافت کرده و پس از کسر کارمزد خود، آن‌ را به حساب شما واریز می‌کنند.

نکته‌ای که در رابطه با کار با اکانت‌های دولوپر گوگل و اپل باید به آن توجه کنید این است که جدا از کارمزدی که این شرکت‌ها از شما دریافت می‌کنند؛ خود گوگل و اپل نیز کارمزد مشخصی برای دریافت درآمد از کاربران خود می‌گیرند.

درصد‌های متفاوتی از هزینه فعالیت در این شبکه‌ها وجود دارند؛ اما در یک حالت کلی توسعه‌دهندگان تا جایی که 1 میلیون درآمد در سال از اپ خود داشته باشند، باید 15 درصد از درآمد خود را به عنوان کارمزد به گوگل و اپل پرداخت کنند. اما همین که توسعه‌دهندگان از مرز درآمد 1 میلیون دلار در سال گذر کنند؛ این کارمزد به 30 درصد تغییر پیدا می‌کند.

تکنیک‌های کاربردی برای افزایش درآمد از اپلیکیشن

شاید در نگاه اول این طور به نظر برسید که مسیر کسب درآمد از اپلیکیشن راحت‌ بوده و تنها مربوط به ساخت اکانت‌های دولوپر گوگل و اپل می‌شود؛ اما توجه داشته باشید که یک سری نکات در استفاده از این پلتفرم‌ها و انتشار اپلیکیشن وجود دارند که رعایت آن‌ها باعث می‌شود درآمد شما به طور چشمگیری افزایش پیدا کند. در ادامه این مقاله چند مورد از این تکنیک‌ها را برای شما بیان می‌کنیم.

اپلیکیشن‌هایی بسازید که به نیازهای کاربران پاسخ دهند

یکی از نکات مهمی که در رابطه با افزایش درآمد از اپلیکیشن باید توجه ویژه‌ای به آن شود؛ در نظر گرفتن کاربردی بودن آن است.

  • داشتن رویکرد کاربر محور: سعی کنید خود را جای مخاطبان گذاشته و نقاط درد و خواسته‌های آن‌ها را به خوبی شناسایی کنید. این مورد به شما کمک می‌کند تا بتوانید اپلیکیشن خود را به گونه‌ای طراحی کنید که به خوبی به سؤالات کاربران پاسخ داده و باعث سرگرم شدن آن‌ها شود.
  • کیفیت و عملکرد مناسب: سعی کنید استراتژی ساخت اپلیکیشن خود را به گونه‌ای طراحی کنید که حداقل باگ‌ها و اشکالات را داشته و با رابط کاربری ساده و آسان، تجربه خوبی از استفاده از اپلیکیشن را برای کاربران رقم بزند.

از گزینه‌های مختلف مارکتینگ برای توسعه اپلیکیشن خود استفاده کنید

توجه داشته باشید که حتی موفق‌ترین اپلیکیشن‌ها هم نیاز دارند تا از متدهای مختلف مارکتینگ استفاده کرده تا پلتفرم خود را به کاربران جدید معرفی کنند.

استفاده از گزینه‌های مختلف مارکتینگ

استفاده از گزینه‌های مختلف مارکتینگ این امکان را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد تا با هدف قرار دادن مخاطبان جدید، افراد بیشتری را تشویق به استفاده از اپلیکیشن خود کرده و در نهایت درآمد خود را افزایش دهند.

  • تعامل با کاربران از طریق سوشال مدیا: قدرت سوشال مدیا در جذب مخاطبان جدید را دست کم نگیرید. پلتفرم‌های مختلف سوشال مدیا مثل اینستاگرام، توییتر و یوتیوب این امکان را دارند تا با وایرال کردن محتواهای شما، سیل عظیمی از مخاطبان جدید را به سمت اپلیکیشن شما روانه کنند. جدا از این مورد، می‌توانید از شبکه‌های مجازی برای افزایش تعامل با مخاطبان خود و انتشار آپدیت‌های جدید اپلیکیشن استفاده کنید.
  • اینفلوئنسر مارکتینگ: سعی کنید در کنار فعالیت مداوم در سوشال مدیا، اینفلوئنسرها و بلاگرهای شناخته‌شده حوزه کاری خود را هم شناسایی کرده و از آن‌ها برای جذب کاربران جدید و افزایش اعتبار اپلیکیشن خود استفاده کنید.
  • بهینه‌سازی اپ استور (App Store Optimization): سعی کنید با بهبود تایتل، دیسکریپشن و کلمات کلیدی اپلیکیشن خود، رتبه آن را در گوگل پلی و اپ استور اپل بالا برده و بدین ترتیب شانس دیده شدن آن توسط کاربران را افزایش دهید.

به طور مداوم عملکرد اپلیکیشن خود را بهبود ببخشید

نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه کنید این است که ساخت اکانت‌های دولوپر گوگل و اپل و لانچ کردن اپلیکیشن در اپ استورهای این دو پلتفرم به معنی پایان راه شما نیست. در واقع مسیر شما تازه شروع شده و برای افزایش درآمد از اپلیکیشن خود باید به طور مداوم عملکرد آن را بررسی کنید.

  • فیدبک‌های دریافتی از کاربران: نظرات و فیدبک‌های کاربران یکی از قسمت‌های مهمی است که با استفاده از آن می‌توانید عملکرد اپلیکیشن خود را بهبود ببخشید. به طور مداوم کامنت‌هایی که از کاربران خود دریافت می‌کنید را بررسی کرده، مشکلاتی که با آن مواجه شده‌اند را شناسایی کنید و با برطرف کردن آن‌ها تجربه کاربر و عملکرد مناسب اپلیکیشن خود را افزایش دهید.
  • آپدیت‌های مداوم: ارائه آپدیت‌های مداوم در کنار برطرف کردن باگ‌ها و مشکلات اپ، نوعی حس تعهد به بهبود اپلیکیشن از سوی شما را به کاربران می‌دهد که این مورد باعث افزایش وفاداری آن‌ها به اپ شما می‌شود.

خود را با قوانین و الگوریتم پلتفرم‌ها منطبق کنید

توجه داشته باشید؛ یکی از نکات مهم در رابطه با افزایش درآمد از اپلیکیشن، تبعیت از قوانین و الگوریتم‌های اکانت‌های دولوپر گوگل و اپل می‌باشد.

رعایت قوانین انتشار اپلیکیشن

البته که رعایت قوانین این دو پلتفرم به نفع کاربران بوده و تضمین‌کننده فعالیت صحیح آن‌ها در این شبکه‌ها می‌باشد.

  • پایبندی به قوانین: در ابتدا و قبل از انتشار اپلیکیشن خود، قوانین و شرایط استفاده از پلتفرم‌ها را به طور کامل مطالعه کرده تا از ساسپند شدن و یا حتی حذف کامل اپلیکیشن از گوگل پلی و اپ استور جلوگیری کنید.
  • تست کردن اپلیکیشن: سعی کنید قبل از اینکه اپلیکیشن خود را در دسترسی کاربران قرار دهید؛ به طور کامل آن را تست کرده تا مطمئن شوید تمام ویژگی‌های موردنظر را داشته و به خوبی به نیاز مخاطبان شما پاسخ می‌دهد.

از قابلیت تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده کنید

تجزیه و تحلیل داده‌ها، اطلاعات کاربردی از نحوه رفتار کاربران در اپلیکیشن و عملکرد آن در اختیار شما قرار می‌دهد.

  • دیتا کاربران: میزان و نحوه تعامل کاربران، اطلاعات دموگرافیک و اولویت‌های آنان را رهگیری کرده تا به خوبی بتوانید تجربه مخاطبان خود در استفاده از اپلیکیشن را بهبود ببخشید.
  • معیارهای عملکرد اپلیکیشن: به طور مداوم فاکتورهایی مثل زمان لود شدن اپ و نرخ کرش آن را بررسی کنید تا بتوانید عملکرد اپلیکیشن خود را بالا ببرید.

سخن پایانی

ساخت اکانت‌های دولوپر گوگل و اپل و انتشار اپلیکیشن در پلتفرم‌های گوگل پلی و اپ استور مسیری است که باید با خلاقیت و نوآوری همراه شود تا نتیجه دلخواه شما را برایتان رقم بزند. با درک خواسته‌ها و نیازهای کاربران، استفاده بهینه از تکنیک‌های مختلف مارکتینگ و بهبود مداوم اپلیکیشن می‌توانید در کنار پرداختن به علاقه خود، کسب‌وکاری داشته باشید که درآمد بسیار خوبی برای شما به همراه خواهد داشت.


سوالات متداول

خیر؛ صرفا داشتن اکانت‌های دولوپر گوگل و اپل برای گرفتن امکان پرداخت درون برنامه‌ای برای اپلیکیشن کافی نمی‌باشد. شما نیاز دارید تا با تکمیل یک سری از تنظیمات در هر پلتفرم، پرداخت درون برنامه‌ای برای اپلیکیشن خود را فعال کنید.

خیر؛ این درآمد ابتدا به کیف پول اکانت شما منتقل شده و سپس می‌توانید آن را به حساب بانکی خود منتقل کنید. البته امکان دریافت درآمد به طور مستقیم از اپل و گوگل برای کاربران ایرانی وجود نداشته و برای نقد کردن این درآمد باید از شرکت‌های واسطه استفاده کنید.

این درصد با توجه به خدماتی که توسعه‌دهندگان از آن‌ها استفاده می‌کنند متفاوت می‌باشد؛ اما در حالت کلی تا درآمد 1 میلیون دلار 15 درصد کارمزد و برای درآمدهایی که از 1 میلیون دلار عبور کنند؛ 30 درصد کارمزد از توسعه‌دهندگان دریافت می‌شود.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.