بازاریابی مجدد یا ریمارکتینگ چیست؟ (تفاوت آن با ریتارگتینگ)

بازاریابی مجدد یا ریمارکتینگ چیست؟ (تفاوت آن با ریتارگتینگ)

آیا تا به حال برایتان پیش آمده است که از یک سایت بازدید کرده و چند روز بعد تبلیغات همان سایت به شما نشان داده شود؟ یا این که به منظور خرید، از یک فروشگاه اینترنتی بازدید کرده؛ آیتم‌ها را به سبد خرید خود اضافه کرده باشید اما سفارش خود را تکمیل نکنید و مدتی بعد تبلیغات همان محصولات و یا خدمات به شما نشان داده شود؟ این نوع از هدف گیری کاربران، کانسپتی است که در فضای بازاریابی آنلاین از آن با نام ریمارکتینگ یاد می‌شود.

در مقاله امروز از وبلاگ جی ادز تصمیم گرفته‌ایم تا به بررسی این نوع از متد بازاریابی پرداخته، مزیت‌های مختلف آن برای کسب‌وکار شما را نام ببریم و همچنین به این سؤال پاسخ دهیم که چگونه می‌توان یک کمپین ریمارکتینگ را راه‌اندازی کرد. پیشنهاد می‌کنم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

ریمارکتینگ چیست؟

اصطلاح ریمارکتینگ (Remarketing) یا بازاریابی مجدد به کمپین‌هایی نسبت داده می‌شود که در آن ما کاربرانی را هدف قرار می‌دهیم که از سایت یا اپلیکیشن ما بازدید کرده و به هر دلیلی سفارش خود را تکمیل نکرده‌اند. این متد بازاریابی به عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها برای جلب توجه کاربران و افزایش فروش یک برند در نظر گرفته می‌شود؛ چراکه در آن کاربران از قبل علاقه خود نسبت به محصولات و یا خدمات ما را نشان داده و تنها به دلایل مختلفی تصمیم گرفته‌اند تا از خرید خود صرفه نظر کنند.

در یک حالت کلی می‌توان این نوع از متد بازاریابی را به عنوان یک شانس دوم برای تبدیل بازدیدکنندگان سایت به مشتری و یا حفظ مشتران فعلی در نظر گرفت. برای طراحی این نوع از کمپین‌ها هم می‌توانید از گزینه‌های مختلفی همچون تبلیغ در گوگل و یا تبلیغات فیسبوک استفاده کنید که طیف گسترده‌ای از خدمات را در این حوزه برای شما فراهم می‌کنند.

جذب و حفظ مشتری

از هر پلتفرمی که استفاده می‌کنید؛ باید به این موضوع توجه داشته باشید که ریمارکتینگ به عنوان یکی از اجزای مهم دیجیتال مارکتینگ در نظر گرفته شده و کسب‌وکارهای مختلف نیاز دارند تا آن را به عنوان یکی از استراتژی‌های بازاریابی خود در نظر بگیرند.

تفاوت ریمارکتینگ و ریتارگتینگ

ریتارگتینگ یا هدف گیری مجدد کانسپت دیگری است که گاهی اوقات به جای ریمارکتینگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حالی که این دو متد بازاریابی بسیار شبیه به یکدیگر به نظر می‌رسند؛ دارای یک سری از تفاوت‌ها در ساختار خود هستند.

در ریتارگتینگ معمولاً کاربرانی هدف قرار می‌گیرند که تنها یک بار از سایت ما بازدید کرده، خرید نکردند و هنوز به عنوان مشتری برند ما در نظر گرفته نمی‌شوند. تنها علاقه خود به محصولات و یا خدمات ارائه شده را نشان داده و به دلایل مختلفی از خرید خود صرف نظر کرده‌اند. در بازاریابی مجدد اما کاربران هدف مشتریان سابق ما هستند که برای حفظ آن‌ها تصمیم گرفته‌ایم این نوع از کمپین‌ها را برایشان طراحی کنیم. در یک کلام می‌توان عنوان کرد که در هدف گیری مجدد قصد ما پیدا کردن مشتریان جدید است؛ اما در بازاریابی مجدد ما می‌خواهیم مشتریان سابق خود را حفظ کنیم.

کمپین‌های بازاریابی مجدد چگونه عمل می‌کنند؟

اما شاید این سؤال برای شما پیش آمده باشد که کمپین‌های ریمارکتینگ چگونه می‌توانند کاربرانی که قبلاً از سایت ما بازدید کرده اما خریدی نکرده‌اند را شناسایی کرده و آن‌ها را هدف قرار دهد؟ این کار به کمک کوکی‌ها انجام می‌گیرد.

زمانی که شما از شبکه‌ای مشخص، همچون شبکه دیسپلی گوگل ادز برای ارائه تبلیغات خود استفاده می‌کنید؛ این شبکه تکه کدهایی را در اختیار شما قرار می‌دهد که باید آن را بر روی سایت خود نصب کنید. پس از آن هر زمانی که کاربری از صفحه موردنظر شما بازدید کند؛ این کدها اطلاعات آن را با استفاده از کوکی‌ها ذخیره کرده  و کاربر را به لیست ریمارکتینگ شما اضافه کند. چنانچه این کاربر از سایت‌های دیگری که عضو این شبکه بوده و تبلیغات شما را نیز نمایش می‌دهند بازدید کند؛ تبلیغات محصول و یا خدماتی که قبلاً از آن بازدید کرده است به کاربر نشان داده می‌شود.

نحوه عملکرد کمپین‌های ریمارکتینگ

به عنوان مثال، اگر شما یک لپ‌تاپ را در سایت دیجی‌کالا بررسی کرده اما آن را خریداری نکنید؛ در صورتی که کمپین‌ بازاریابی مجدد برای این محصول راه‌اندازی شده باشد، این احتمال وجود دارد که شما تبلیغات همان لپ‌تاپ را در سایت‌هایی که عضو شبکه تبلیغاتی گوگل هستند مشاهده کنید.

مزایای کمپین‌های ریمارکتینگ

اما چرا کمپین‌های بازاریابی مجدد مهم هستند؟ چرا کسب‌وکارها نیاز دارند تا آن را در استراتژی مارکتینگ خود جای دهند؟ و چرا امروزه بسیاری از برندهای بزرگ بازار از این گزینه بازاریابی برای افزایش فروش خود استفاده می‌کنند؟ در ادامه به بررسی مهم‌ترین مزیت‌های کمپین‌های ریمارکتینگ برای کسب‌وکارها می‌پردازیم.

هدف گیری کاربران قبلی سایت

چه با استفاده از تبلیغات کلیکی چه با استفاده از تکنیک‌های سئو؛ در ابتدای کار این مسئله که کاربران را راهی سایت خود کنیم می‌تواند برای برخی افراد مقداری چالش برانگیز باشد. از طرفی دیگر تعداد محدودی از کاربران تمایل دارند در اولین بازدید خود از وب‌سایت از شما خرید کنند. به همین منظور لازم است تا ارتباط عمیقی با کاربران قدیمی سایت خود برقرار کرده تا زمینه برای خرید آینده آن‌ها فراهم شود. 

کمپین بازاریابی مجدد این امکان را برای شما فراهم می‌کنند تا کاربران قدیمی‌تر سایت خود را هدف قرار داده، آن‌ها را برای خرید قانع کنید و نوعی ارتباط قوی با آن‌ها ایجاد کنید تا به برند شما وفادار بمانند.

استفاده مجدد از ترافیک از دست رفته

ترافیک سایت یکی از مهم‌ترین فاکتورها در بازاریابی دیجیتال می‌باشد. برای بیشتر کاربران بسیار ساده است که سایت شما را بدون انجام کار خاصی ترک کنند؛ اما کمپین‌های بازاریابی مجدد این امکان را برای شما فراهم می‌کنند تا دوباره از ترافیک از دست رفته سایت خود استفاده کنید.

با نشان دادن تبلیغات هدفمند به کاربران وقتی که در حال گشت‌وگذار در سایت‌های دیگر هستند؛ می‌توانید نظر آن‌ها را جلب کرده و با ارائه پیشنهاداتی همچون تخفیف بر روی محصولات و یا خدمات مورد علاقه آن‌ها، کاربران را قانع کنید تا سفارش خود را تکمیل کنند.

افزایش نرخ کانورژن

معمولاً کاربران در اولین بازدید از سایت، آمادگی لازم برای خرید را ندارند. با استناد به گزارش Gartner، حداقل 50٪ از مسیر خرید مشتریان در سایت‌های واسطه تکمیل می‌شود. با کمپین‌های بازاریابی مجدد شما کاربرانی را هدف قرار می‌دهید که فرضت تحقیق و بررسی سایر فروشندگان را داشته و اگر پیشنهاد جذاب و البته صادقانه‌ای برای آن‌ها داشته باشید؛ احتمالا تصمیم خواهند گرفت تا خرید خود را از شما انجام دهند.

انواع مختلف کمپین‌های ریمارکتینگ

در حوزه دیجیتال مارکتینگ انواع مختلفی از کمپین‌های بازاریابی مجدد وجود دارند که هر کدام از آن‌ها دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌های مخصوص به خود هستند. برخی از مهم‌ترین این کمپین‌ها عبارت‌‌اند از:

کمپین‌های تبلیغات دیسپلی

تبلیغات دیسپلی یکی از محبوب‌ترین نوع متدهای مارکتینگ در این گروه است. در این نوع از کمپین‌ها، تبلیغات شما در سایت‌های واسطه به کاربران هدف نشان داده شده و محصولات یا خدماتی که به آن‌ها علاقه نشان داده‌اند ؛ دوباره در معرض دیدشان قرار می‌گیرد تا نهایتاً خرید خود را تکمیل کنند.

هزینه این نوع از تبلیغات معمولاً به صورت پرداخت به ازای هر کلیک (PPC) بوده و شبکه دیسپلی گوگل نیز به عنوان پیشرو این نوع از تبلیغات در دنیای مارکتینگ شناخته می‌شود.

کمپین‌های سرچ

کمپین‌های سرچ ریمارکتینگ به متد تبلیغ در موتورهای جست‌وجو برای جذب دوباره کاربران نسبت داده می‌شود. در این نوع از کمپین‌ها کاربرانی که قبلاً از سایت شما بازدید کرده‌اند؛ با سرچ کردن کلمات کلیدی مشخص در موتورهای جست‌وجو، با تبلیغات شما مواجه می‌شوند. در این مدل از تبلیغات نیز گوگل حرف آخر را می‌زند؛ چراکه با اختلاف بسیار بالا به عنوان محبوب‌ترین موتور جست‌وجو در دنیا شناخته شده و روزانه میلیون‌ها کاربر از آن برای پاسخ به سؤالات خود استفاده می‌کنند.

ویدئو ریمارکتینگ

کمپین‌های ویدئو مارکتینگ در متد بازاریابی مجدد به تبلیغاتی نسبت داده می‌شود که معمولاً در ابتدای ویدئوهای منتشرشده در پلتفرم‌های اشتراک گذاری ویدئو نمایش داده می‌شوند. با توجه به این موضوع که ویدئو به طور ذاتی درگیری بیشتری با مخاطب نسبت به گزینه‌هایی همچون تبلیغات متنی یا تصویری ایجاد می‌کند؛ استفاده از این کمپین‌ها می‌تواند بازده مناسبی برای کسب‌وکارهای مختلف داشته باشد. درست همانند دو مورد قبلی، گوگل در این بخش هم رتبه اول را به خود اختصاص داده و با سرویس تبلیغات در یوتیوب خود، گزینه متفاوتی برای هدف گیری مشتریان را برای کسب‌وکارها فراهم کرده است.

کمپین‌های سوشال مدیا

امروزه پلتفرم‌های سوشال مدیا به عنوان بخش مهمی از زندگی ما در نظر گرفته شده و نمی‌توان نقش پررنگ آن در توسعه کسب‌وکارها را در نظر گرفت. استفاده از این شبکه‌ها برای بازاریابی مجدد کاربران، به طراحی پست‌هایی برای هدف‌ گیری آن‌ها در حالی که مشغول اسکرول کردن شبکه‌های مجازی خود هستند نسبت داده می‌شود. در این نوع از کمپین‌ها لزوماً نیازی ندارید تا پست‌های خود را پروموت و تبلیغ کنید. امکان دریافت تعامل ارگانیک از سمت کاربران با طراحی پست‌های جذاب نیز برای شما وجود دارد. اما اگر تصمیم دارید پست‌های خود را برای دیده شدن بیشتر تبلیغ کنید؛ اینستاگرام و فیسبوک گزینه‌هایی هستند که می‌توانید آن‌ها را در این مورد در نظر بگیرید.

چگونه یک کمپین ریمارکتینگ طراحی کنیم؟

اکنون که با مزیت‌های کمپین‌های بازاریابی مجدد و انواع مختلف آن‌ها آشنا شدیم؛ وقت آن رسیده است تا به این سؤال پاسخ دهیم گه چگونه می‌توان یک کمپین مارکتینگ راه‌اندازی کرد؟

طراحی کمپین‌های ریمارکتینگ

در ادامه این مقاله نقشه راهی را به شما معرفی می‌کنیم که با پیروی از آن می‌توانید کمپین‌های خود را ساخته و حداکثر استفاده را از آن‌ها داشته باشید.

1. استراتژی خود را مشخص کنید

اولین قدم برای طراحی کمپین‌های بازاریابی مجدد، مشخص کردن استراتژی است. در این مرحله می‌توانید صفحاتی که می‌خواهید در آن‌ها فعالیت کاربران را رصد کنید مشخص کنید. به عنوان مثال اگر شما یک فروشگاه آنلاین گجت‌های هوشمند داشته و می‌خواهید فروش اپل واچ‌های خود را افزایش دهید؛ می‌توانید تمام صفحات مرتبط با این محصول را انتخاب کنید.

پس از مشخص کردن صفحاتی که می‌خواهید در آن‌ها رفتار کاربران را بررسی کنید؛ می‌توانید به این موضوع بپردازید که کدام یک از کمپین‌های معرفی شده در بخش قبلی این مقاله مناسب اهداف تعیین شده شما هستند.

2. پیشنهاد‌های جذابی به کاربران ارائه کنید

مهم‌ترین اصل در ریمارکتینگ، پیدا کردن دلیلی است که کاربران از خرید خود صرف نظر کرده‌اند. توجه داشته باشید که کاربران در ابتدا به محصولات و یا خدمات شما علاقه‌مند شده اما پس از آن به دلایل مختلفی همچون قیمت بالا تصمیم گرفته‌اند تا از سایت شما خارج شوند.

در چنین شرایطی شما باید پیشنهادهای جذابی برای آن‌ها داشته باشید تا آن‌ها را قانع کنید که خرید خود را تکمیل کنند. به عنوان مثال می‌توانید در پیشنهاد خود تخفیف‌ برای یک سری از محصولات ارائه کنید یا این که ارسال رایگان را برای کاربران در نظر بگیرید.

3. یک برنامه زمانی برای خود داشته باشید

پس از این که نوع کمپین‌های موردنظر خود را مشخص کردید؛ باید یک برنامه زمانی برای خود تنظیم کرده و مشخص کنید که قصد دارید تبلیغات را چند بار و تا چه مدتی به کاربران هدف خود نشان دهید. این مورد یکی از قدم‌های مهم در پروسه طراحی کمپین‌های ریمارکتینگ محسوب می‌شود. چراکه اگر تبلیغات را بیش از اندازه به کاربران نشان دهید؛ آن‌ها را خسته کرده و این مورد می‌تواند نتایج منفی برای شما به همراه داشته باشد.

به علاوه این گزینه به شما کمک می‌کند تا ایرادات کمپین‌های خود را مشخص کرده و استراتژی‌های متفاوتی را برای هدف گیری کاربران اتخاذ کنید.

4. عملکرد کمپین‌های خود را آنالیز کنید

پس از راه‌‌اندازی کمپین‌ها باید میزان موفقیت و مؤثر بودن آن‌ها را بررسی کنید. در این مورد می‌توانید میزان نرخ کلیک (CTR) تبلیغات خود را بررسی کرده و کانورژن‌های دریافتی را نیز چک کنید تا ببینید که چه تعداد از کاربران به سایت شما بازگشته و خرید خود را تکمیل کرده‌اند.

این مورد نیز به شما کمک می‌کند تا باگ‌های کمپین‌های خود را پیدا کرده تا در صورت نیاز، تغییرات لازم را انجام دهید و بهترین نتیجه از کمپین‌های خود را بگیرید.

سخن پایانی

ریمارکتینگ به عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها برای هدف گیری مجدد کاربران و افزایش فروش در دنیای دیجیتال مارکتینگ در نظر گرفته می‌شود. با این نوع از کمپین‌ها می‌توانید کاربرانی که از قبل قصد خرید داشته‌اند را هدف قرار داده و با ارائه یک پیشنهاد جذاب آن‌ها را به مشتریان کسب‌وکار خود تبدیل کنید.

در این مقاله سعی کردیم یک راهنمای جامع از متد بازاریابی مجدد را در اختیار شما قرار داده و تکنیک‌هایی را معرفی کنیم که با استفاده از آن‌ها بتوانید نتیجه مناسبی از کمپین‌های خود بگیرید. چنانچه شما نیز تجربه جذابی از این نوع از تبلیغات دارید؛ خوشحال می‌شویم آن را با ما در میان بگذارید.

منبع

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.