چگونه ریلز اینستاگرام بسازیم؟ (معرفی نکات کاربردی)

چگونه ریلز اینستاگرام بسازیم؟ (معرفی نکات کاربردی)

شاید بتوان سال 2023 را سال شکوفایی و رشد نوع جدید از محتواهای ویدئویی در نظر گرفت. ویدئوهایی که با فرمت کوتاه خود، نوع جدید از درگیری با مخاطب را ایجاد کرده‌اند. شروع افزایش علاقه کاربران از ویدئوهای کوتاه را می‌توان با استقبال آن‌ها از ویدئوهای محبوب تیک تاک در نظر گرفت. موردی که به عقیده بسیاری از کارشناسان ایده ایجاد ویدئوهای ریلز اینستاگرام و Shorts یوتیوب را به وجود آورده است.

چگونه ریلز اینستاگرام بسازیم

ریلز اینستاگرام به عنوان قابلیت جدید این اپلیکیشن محبوب در 5 آگوست 2020 به کاربران این شبکه معرفی شد که در ابتدا کاربران می‌توانستند در طول 15 ثانیه ویدئوهای کوتاه خود را منتشر کنند. امروزه اما در کنار افزایش طول ویدئوهای ریلز، اینستاگرام قابلیت‌های زیادی را در آن قرار داده است که کاربران با استفاده از آن‌ها می‌توانند صفحه و ویدئوهای خود را به طیف گسترده‌ای از مخاطبان نشان دهند.

شاید ساخت ریلز در نگاه اول امری ساده به نظر برسد؛ اما تنظیمات و ابزارهای ادیت مختلفی در این قابلیت جدید اینستاگرام وجود دارند که استفاده کاربردی از آن‌ها می‌تواند موجب وایرال شدن پیج شما شود. در این مقاله سعی کرده‌ایم تا در کنار توضیح نحوه ساخت ریلز اینستاگرام، یک سری از ترفندهای کاربردی برای استفاده از این قابلیت فوق‌العاده را نیز برای شما بیان کنیم. پیشنهاد می‌کنم حتماً تا آخر این مطلب با ما همراه باشید.

ریلز اینستاگرام چیست؟

ریلز (Reels) نوعی فرمت ویدئویی استفاده شده در اینستاگرام است که گزینه خوبی برای انتشار محتواهای آموزشی، سرگرمی و یا حتی انگیزشی می‌باشد. درست همانند تیک تاک، فرمت نمایش ویدئوهای ریلز در اینستاگرام عمودی بوده و فید نامحدودی از ویدئوهایی در سبک‌های مختلف دارد.

در ریلز اینستاگرام شما می‌توانید ویدئوهایی با طول 15 تا 90 ثانیه ساخته و با اضافه کردن آهنگ، متن و فیلترهای مختلف به آن، شانس دیده شدن ویدئو خود توسط افراد بیشتری را افزایش دهید.

ریلز اینستاگرام چیست

یکی از نکات جالب در رابطه با ریلز اینستاگرام، نشان دادن ویدئو به کاربران بر اساس علایق آن‌ها می‌باشد. الگوریتم اینستاگرام به خوبی می‌تواند علایق و اولویت‌های کاربران خود را شناسایی کرده و بر همین اساس ریلزهای مختلف را به آن‌ها نشان می‌دهد. این مورد به عنوان مزیت بزرگی برای تولید‌کنندگان محتوا در این شبکه در نظر گرفته می‌شود؛ چراکه بدین وسیله ویدئوهای آن‌ها توسط کاربرانی دیده می‌شود که علایق آن‌ها مرتبط با محتوا و موضوع پیج بوده و شانس تبدیل شدن به فالوور از سمت آن‌ها بالاتر خواهد بود.

چگونه ریلز اینستاگرام بسازیم؟

شاید جالب باشد که بدانید ساخت ریلز اینستاگرام تنها مربوط به آپلودکردن ویدئو در این شبکه نشده و تنظیمات مختلفی در این نوع از ویدئوها برای کاربران طراحی شده‌اند. در حالت کلی ساخت ریلز به چهار بخش مختلف تقسیم می‌شود:

  • استراتژی خود را تعیین کنید
  • ریلز خود را بسازید
  • تنظیمات لازم را انجام دهید
  • ریلز خود را منتشر کنید

قدم اول: استراتژی خود را تعیین کنید

تعیین استراتژی یکی از مهم‌ترین قدم‌ها در ساخت ریلز اینستاگرام می‌باشد که به شما کمک می‌کند برنامه‌ای منسجم برای هدف‌گیری کاربران خود داشته باشید. موارد زیر یک سری از فاکتورهای مهم هستند که پیشنهاد می‌کنیم در روند ساخت ریلز از آن‌ها استفاده کنید.

  • علایق و اولویت‌های مخاطبان خود را شناسایی کنید.
  • کاربران هدف خود را مشخص کرده و تعیین کنید که چه نوع از محتوایی به خوبی به سؤالات و نیازهای آنان پاسخ می‌دهد.
  • مشخص کنید که چگونه می‌توانید ریلزهایی بسازید که بیشترین انسجام و هماهنگی را با پست‌ها و استوری‌های پیج شما داشته باشند.

اکنون که استراتژی خود برای ساخت ریلز را مشخص کردید؛ وقت آن رسیده است تا ویدئوهایی که قصد دارید از آن‌ها در ریلز استفاده کنید را انتخاب کنید. این مورد به شما کمک می‌کند تا یک طرح کلی از محتوا نهایی که قرار است داشته باشید به دست آورید.

قدم دوم: ریلز خود را بسازید

پس از آماده کردن استراتژی، وقت آن رسیده است تا ریلز خود آماده کنید. در اپلیکیشن اینستاگرام شما از 3 طریق می‌توانید به ریلز دسترسی داشته باشید:

  • تب ریلز (Reels)
  • صفحه هوم اسکرین اپلیکیشن خود
  • از طریق صفحه استوری‌های اینستاگرام

چگونه از تب Reels اقدام به ساخت ریلز کنیم؟

برای ساخت ریلز اینستاگرام از طریق تب Reels، بر روی آیکون این گزینه کلیک کرده و سپس از سمت راست تصویر بر روی آیکون دوربین کلیک کنید.

ساخت ریلز اینستاگرام از تب ریلز
ساخت ریلز اینستاگرام از تب ریلز

چگونه از صفحه هوم اسکرین اپلیکیشن ریلز بسازیم؟

برای ساخت ریلز از صفحه هوم اسکرین، بر روی آیکون + در این صفحه کلیک کرده و سپس منو Reel را انتخاب کنید.

ساخت ریلز اینستاگرام از صفحه هوم اسکرین
ساخت ریلز اینستاگرام از صفحه هوم اسکرین

چگونه از صفحه استوری‌های اینستاگرام، ریلز بسازیم؟

در نهایت می‌توانید با کشیدن صفحه هوم اسکرین به سمت راست، وارد صفحه استوری‌های اینستاگرام شده و از این بخش با انتخاب گزینه Reel اقدام به ساخت ریلز کنید.

ساخت ریلز اینستاگرام از صفحه استوری‌ها
ساخت ریلز اینستاگرام از صفحه استوری‌ها

در ساخت ریلز اینستاگرام شما می‌توانید از مجموعه‌ای از کلیپ‌ها برای ساخت ویدئو استفاده کرده، یک ویدئو تکی داشته باشید و یا اینکه فایل ویدئویی که از قبل آماده شده است را آپلود کنید.

برای آپلودکردن ویدئوهای از قبل آماده شده می‌توانید با استفاده از گزینه + در گوشه تصویر اقدام به این کار کنید.

آپلود ویدئو از قبل آماده شده برای ساخت ریلز اینستاگرام
آپلود ویدئو از قبل آماده شده برای ساخت ریلز اینستاگرام

همچنین برای ضبط کردن ریلز نیز می‌توانید دکمه رکورد تعبیه شده در وسط صفحه را نگه دارید.

رکورد ریلز اینستاگرام
رکورد ریلز اینستاگرام

برای اضافه کردن آهنگ به ریلز خود، می‌توانید بر روی آیکون موسیقی کلیک کرده و به مجموعه‌ای از آهنگ‌های مختلف اینستاگرام دسترسی داشته باشید.

در صورتی که ریلز را با آهنگ اورجینال خود منتشر کرده باشید؛ این آهنگ به اسم شما ثبت خواهد شد. این موضوع بدان معنی است که در صورت پابلیک بودن پیج، سایر کاربران اینستاگرام می‌توانند با انتخاب گزینه Use Audio در هنگام مشاهده ریلز شما، با این آهنگ اقدام به ساخت ریلز کنند.

یکی دیگر از قابلیت‌های ریلز اینستاگرام، انتخاب سرعت ویدئوها در آن می‌باشد. از منو ادیتور می‌توانید این گزینه را انتخاب کرده و سرعت ویدئو خود را مشخص کنید. توجه داشته باشید که سرعت پیش‌فرض در این مورد بر روی 1x قرار داده شده است.

انتخاب سرعت ریلز اینستاگرام
انتخاب سرعت ریلز اینستاگرام

برای فیلم‌برداری بدون استفاده از دست، اینستاگرام قابلیت timer و countdown را برای کاربران خود قرار داده است. برای فیلم داری بدون استفاده از دست،‌ زمان موردنظر خود را تعیین کرده و پس از آن می‌بینید که رکورد کردن ویدئو با تأخیر شروع می‌شود.

قابلیت تایمر ریلز اینستاگرام
قابلیت تایمر ریلز اینستاگرام

برای استفاده از افکت‌ها، بر روی آیکون ستاره‌ها که در بالای تصویر قرار گرفته است کلیک کرده و پس از آن صفحه‌ای برای شما باز می‌شود که در آن می‌توانید از افکت‌های مختلف اینستاگرام برای ساخت ریلز خود استفاده کنید.

برای تریم کردن، رکورد و یا اضافه کردن ویدئوهای جدید بر روی گزینه Edit video کلیک کنید تا بتوانید ریلز خود را ادیت کنید.

ادیت ریلز اینستاگرام
ادیت ریلز اینستاگرام

برای حذف کردن یک ویدئو بر روی آن کلیک کرده و گزینه Discard را انتخاب کنید.

حذف کردن ویدئو
حذف کردن ویدئو

قدم سوم: تنظیمات لازم را انجام دهید

بعد از این که ادیت‌های لازم را انجام دادید؛ بر روی گزینه Next و پس از آن Preview کلیک کنید تا آخرین تنظیمات قبل از انتشار ریلز را نیز انجام دهید.

در صورتی که از قبل با یک سری از قابلیت‌های استوری اینستاگرام آشنایی داشته باشید؛ می‌توانید از این امکانات برای جذاب‌تر شدن ریلز اینستاگرام خود نیز استفاده کنید.

  • Text: با استفاده از کلمات، می‌توانید توضیحاتی را به ریلز خود اضافه کنید.
  • Draw: می‌توانید از این ابزار برای رسم شک‌های مختلف استفاده کنید.
  • Stickers: اضافه کردن گیف، زمان و یک سری استیکرهای دیگر، می‌تواند نقش مهمی در افزایش جذابیت ریلز شما داشته باشد.
  • AR effects: یک سری از افکت‌های واقعیت افزوده در این قسمت توسط اینستاگرام و طراحان مختلف از سرتاسر جهان قرار داده شده‌اند که می‌توانید از آن‌ها در ویدئوی خود استفاده کنید.
  • Filters: استفاده از فیلترهای مختلف می‌تواند تنوع جذابی را به ریلزهای شما دهد.
  • Audio: در صورتی که در ابتدا کار فراموش کردید که از آهنگ برای ریلز خود استفاده کنید؛ با انتخاب این گزینه می‌توانید موسیقی موردنظر خود را برای ریلز اینستاگرام انتخاب کنید.

قدم چهارم: ریلز خود را منتشر کنید

اکنون نوبت آن است تا ریلزی که ساخته‌اید را منتشر کنید.

با انتخاب گزینه Edit cover کاوری مناسب برای ریلز خود انتخاب کرده و یک کپشن جذاب برای آن بنویسید که به خوبی بتواند نظر مخاطبان را به خود جلب کند.

انتخاب کاور و نوشتن کپشن برای ریلز اینستاگرام
انتخاب کاور و نوشتن کپشن برای ریلز اینستاگرام

برای گرفتن نتیجه بهتر پیشنهاد می‌کنیم که حتماً تیک Also share to feed را فعال کنید.

همچنین می‌توانید برای تگ کردن اکانت‌های مختلف، بر روی گزینه Tag People کلیک کنید.

در صورتی که کاربران اکانتی که آن را تگ کرده‌اید دعوت شما را قبول کند؛ ریلز شما برای فالوورهای آن اکانت نیز به نمایش در آمده و اکانت موردنظر با عنوان co-author در ریلز شما نمایش داده می‌شود.

ترفندهای ساخت ریلز اینستاگرام

اکنون که با نحوه ساخت ریلز آشنا شده‌اید؛ وقت آن رسیده است تا با استفاده از یک سری تکنیک‌های کاربردی جذابیت آن را برای کاربران بیشتر کنید.

در وهله اول توجه کاربران را به خود جلب کنید

به  عقیده بسیاری از کارشناسان، تولید‌کنندگان محتواهای ویدئویی تنها در 3 ثانیه اول ویدئو خود فرصت دارند تا توجه مخاطبان را جلب کرده و دلیل به آن‌ها بدهند تا از اسکرول کردن خود دست بکشند. شما باید به گونه‌ای ریلزهای خود را طراحی کنید که در همان ابتدا و با استفاده از یک هوک قوی، قانع شوند تا ویدئوی شما را تا انتها مشاهده کنند.

سعی کنید با امتحان کردن موارد مختلف (اِلِمان‌های گرافیکی مختلف، موزیک‌های متنوع و…) علاقه مخاطبان خود را به دست آورده تا با طراحی یک الگوی مناسب، ریلزهایی بسازید که همواره لایک و Share را از سمت آن‌ها دریافت کنند.

ایجاد ارزش کنید

شکی نیست که ریلز اینستاگرام این قابلیت را دارد که به خوبی آمارهایی همچون ایمپرشن و لایک پیج شما را بالا برده و مخاطبان بیشتری را برای شما به همراه داشته باشند؛ اما تنها آن‌هایی که ارزشی برای کاربران فراهم کرده و به خوبی به سؤالات آنان پاسخ می‌دهند.

فرقی نمی‌کند که مخاطبان شما به دنبال ویدئوهای آموزشی می‌باشند یا تنها خواهان دیدن ریلزهای سرگرمی در پیج شما هستند؛ تا زمانی که بتوانید به ‌خوبی نیازهای آن‌ها را شناسایی کرده و با تولید محتوا باکیفیت نظر آنان را مثبت نگه دارید؛ همواره می‌توانید توقع رشد صفحه خود را داشته باشید.

از ترندهای روز دنیا جا نمانید

فرقی نمی‌کند که یک موسیقی یا چالش در اینستاگرام به یک ترند تبدیل شود؛ همه این موارد این قابلیت را دارند که به خوبی ریلزهای شما را وایرال کنند.

ترندها در فضا سوشال مدیا به عنوان محتواهایی در نظر گرفته می‌شوند که در یک بازه زمانی مشخص، طرف‌داران زیادی پیدا می‌کنند. بدیهی است که پرداختن به آن‌ها و ساختن ریلز با استفاده از آن‌ها می‌تواند سیل عظیمی از مخاطبان را روانه پیج شما کند.

سخن پایانی

فرقی نمی‌کند که مدیر یک بیزینس فعال در اینستاگرام یا یک تولید‌کننده محتوا در این شبکه باشید؛ در سال 2023 ریلز اینستاگرام این قابلیت را دارند که با افزایش ویو پست‌های شما، تعداد زیادی از کاربران را به فالوورهای جدید پیج شما تبدیل کنند. داشتن یک برنامه منسجم به همراه استفاده از خلاقیت، این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد تا با طراحی ریلزهای جذاب، به خوبی بتوانید طیف گسترده‌ای از مخاطبان را به صفحه خود جذب کنید.

منبع

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.