مژرمنت پروتکل در پراپرتی‌های GA4 – قسمت 9

در قسمت قبلی این سری آموزش‌ها به بررسی تکنیک‌های آنالیز کاربر در پراپرتی‌های GA4 می‌پردازیم.

در این قسمت از سری آموزش‌های جی ای 4 کریستا سیدن به همراه برایان استارک مدیر محصول گوگل آنالیتیکس، به مبحث مژرمنت پروتکل (Measurement Protocol) پرداخته و توضیح می‌دهند که چگونه می‌توانید از این قابلیت برای فرستادن دیتا به پراپرتی‌های جی ای 4 استفاده کنید.

مژرمنت پروتکل چیست؟

مژرمنت پروتکل نوعی فرمت ارتباطی می‌باشد که این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند تا دیتای ایونت‌های خود را در قالب درخواست‌های https برای آنالیتیکس بفرستند. این قابلیت معمولا برای فرستادن اطلاعات از سیستم‌هایی همچون CRM کاربرد دارد.

نحوه انتقال دیتا در مژرمنت پروتکل بدین صورت است که دیتاها به صورت متناوب و پس از جمع‌آوری توسط کیت‌های توسعه نرم‌افزار (SDK) به پراپرتی‌های جی ای 4 منتقل می‌شود. همچنین در جی ای تمام ایونت‌هایی که توسط مژرمنت پروتکل ساخته می‌شوند؛ نیاز به یک API Key دارند. این مورد در نظر گرفته شده است تا گوگل مطمئن شود که دیتاها از یک منبع مورد اعتماد به آنالیتیکس منتقل می‌شوند.

استفاده از API Key در جی ای 4 به عنوان یک پیشرفت کاربردی برای این شبکه در نظر گرفته می‌شود. سابق بر این و در نسخه یونیورسال آنالیتیکس، کاربرانی که از مژرمنت پروتکل برای انتقال دیتا به آنالیتیکس استفاده می‌کردند؛ می‌توانستند پیام‌های اسپم برای شما بفرستند که این مورد به عنوان یک فاکتور آزاردهنده برای کاربران آنالینیکس در نظر گرفته می‌شد.

نحوه ساخت ایونت‌های مژرمنت پروتکل

برای ساخت ایونت‌های مزرمنت پروتکل ما نیاز داریم تا از رابط کاربری ایونت بیلدر (Event Builder) گوگل استفاده کنیم. همچنین در اختیار داشتن مواردی همچون measurement id و api secret نیز برای انتقال دیتاها به جی ای 4 مورد نیاز می‌باشد. توجه داشته باشید که هر دو این موارد را می‌توان در جی ای 4 و با مراجعه به بخش Admin به دست آورد. 

فرقی نمی‌کند که استریم‌های وب و یا اپ مدنظر شما باشد؛ به هر حال برای به دست آوردن measurement id و api secret نیاز دارید تا بر روی گزینه Data Streams کلیک کنید.

به دست آوردن مژرمنت آیدی و ای پی ای سکرت

با انتخاب استریم مورد نظر صفحه جدیدی برای شما باز می‌شود که حاوی اطلاعات استریم می‌باشد. اگر به بخش بالایی و سمت راست صفحه دقت کنید؛ مژرمنت آیدی را می‌بینید که می‌توانید آن را کپی کرده و در بخش موردنظر در ابزار ایونت بیلدر جایگذاری کنید.

صفحه جزئیات استریم‌ها در جی ای 4

اگر به بخش پایین صفحه توجه کنید؛ گزینه Measurement Protocol API secrets را می‌بینید که با کلیک بر روی آن می‌توانید API secrets های مختلف را مشاهده کنید. برای انتقال دیتا به جی ای 4 می‌توانید یک ای پی آی سکرت جدید ساخته و یا از مواردی که قبلا ساخته‌اید استفاده کنید.

پس از کپی کردن این دو مورد به ایونت بیلدر گوگل بازگشته و آن‌ها را در فیلدهای مخصوص به خود جای‌گذاری کنید. در این بخش همچنین می‌توانید client id را نیز مشخص کنید. این مورد را می‌توان از دو روش به دست آورد. آیدی مشتری را یا می‌توانید با استفاده از کیت توسعه نرم‌افزار به دست آورده و یا این که با انتقال داده‌ها به بیگ کوئری این مورد را مشاهده کنید.

در این بخش موارد دیگری همچون user id و timestamp را داریم که هر دو آن‌ها را می‌توانید به روش‌های مشابه به دست آورید. جالب است بدانید که timestamp می‌تواند در مقیاس میکرو ثانیه ایونت‌های مختلف را ثبت کند. اسم ایونت و سایر پارمترها موارد دیگری هستند که می‌توانید آن‌ها را در این بخش به ایونت خود اضافه کنید. در نهایت می‌توانید با کلیک برروی گزینه send events to google analytics ایونت‌های خود را به پراپرتی‌های جی ای 4 منتقل کنید.

پس از فرستادن ایونت‌ها، با کلیک بر  روی گزینه real time در بخش Reporting گوگل آنالیتیکس 4 می‌توانید از فرمت درست ایونت‌های فرستاده شده مطمئن شوید. در این بخش می‌توانید اطلاعات مختلف ایونت خود را مشاهده کرده و با کلیک بر روی آن‌ها به بررسی موارد جزئی بپردازید.

کاربردهای مژرمنت پروتکل

این گزینه‌ها مواردی هستند که در آن‌ها می‌توانید از قابلیت مژرمنت پروتکل استفاده کنید:

  • مژرمنت پروتکل به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا دیتاهایی از کاربران که به صورت خودکار توسط جی تگ دات جی اس، گوگل تگ منیحر و یا کیت توسعه نرم‌افزار فایربیس جمع‌آوری نمی‌شوند را بررسی کنند.
  • بااستفاده از مژرمنت پروتکل می‌توانید تعاملات کاربران را هم در بخش server side و هم در بخش client side بررسی کنید.

نکته: توجه داشته باشید که شما برای فرستادن دیتاهای ایونت سایت و یا اپلیکیشن خود به مژرمنت پروتکل نیاز نخواهید داشت؛ چراکه در این بخش‌ها مکانیسم جمع‌آوری اتوماتیک دیتا به خوبی اطلاعات را به جی ای 4 منتقل می‌کند.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.