تکنیک‌های آنالیز کاربر در پراپرتی‌های GA4 – قسمت 8

در قسمت قبلی این سری آموزش‌ها به بررسی تکنیک‌های رفتار کاربر در پراپرتی‌های GA4 می‌پردازیم.

در این قسمت از سری آموزش‌های جی ای 4 کریستا سیدن به همراه استفانو مدیر محصول گوگل آنالیتیکس، توضیحاتی در رابطه با تکنیک‌های آنالیز کاربر در پراپرتی‌های جی ای 4 را برای ما فراهم کرده‌اند. در این ویدئو اختصاصا به بررسی تکنیک‌های User Lifetime و Segment Overlap پرداخته می‌شود که هر کدام از آن‌ها کاربردهای گسترده‌ای برای بررسی رفتار کاربران در سایت یا اپلیکیشن شما دارند.

تکنیک User Lifetime

گزارش‌های یوزر لایف تایم این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد تا نحوه رفتار کاربران در سایت و یا اپ خود را از لحظه ورود به شبکه بررسی کرده و دیتاهای کاربردی در این مورد به دست آورید. با استفاده از تکنیک‌ یوزر لایف تایم می‌توانید به این سوالات پاسخ دهید:

  • آخرین تعاملی که کاربر در سایت و یا اپ شما داشته است کی بوده است؟
  • در چه زمانی کاربر آخرین خرید خود از سایت و یا اپ شما را تکمیل کرده است؟
  • چگونه می‌توان کاربرانی که خرید بیشتری داشته و احتمال ریزش آن‌ها پایین می‌باشد را شناسایی کنیم؟
  • ترافیک دریافتی از کدام منبع و رسانه باعث دریافت بالا‌ترین نرخ ارزش طول عمر مشتری شده است؟
  • کدام کمپین‌ها در قالب دریافت بالا‌ترین نرخ ارزش طول عمر مشتری بهترین عملکرد را داشته‌اند؟

داده‌های دریافتی از گزارش User Lifetime

توجه داشته باشید؛ در گزارش یوزر لایف تایم تنها داده‌های کاربرانی قابل مشاهده می‌باشد که از تاریخ 15 آگوست 2020 به بعد در سایت و یا اپلیکیشن شما فعالیت داشته‌اند. برای این دسته از کاربران، دامنه داده‌ها شامل تمام اطلاعات آن‌ها از زمانی که وارد سایت یا اپ شما شده‌اند می‌شود.

تکنیک یوزر لایف تایم

به عنوان مثال اگر یک کاربر در تاریخ 10 نوامبر 2019 وارد سایت و یا اپ شما شده و آخرین بازدید آن‌ هم مربوط به 14 آگوست 2020 باشد؛ در این صورت هیچ گونه دیتایی از این کاربر در گزارش یوزر لایف تایم وجود نخواهد داشت.

اما اگر همان کاربر از تاریخ 15 آگوست 2020 فعالیتی را در سایت و یا اپ شما ثبت کرده باشد؛ دیتای آن همراه با ارزش طول عمری که دارد برای شما در گزارش یوزر لایف تایم قابل مشاهده خواهد بود.

در کنار تمام قابلیت‌های کاربردی که تکنیک یوزر لایف تایم در اختیار کاربران آنالیتیکس قرار می‌دهد؛ گوگل امکان به اشتراک‌ گذاشتن این گزارش را نیز برای کاربران فراهم کرده است که با استفاده از آن می‌توانید داده‌ها و اطلاعات مربوط به رفتار کاربران را با همکاران خود به اشتراک بگذارید.

تکنیک Segment Overlap

گزارش سگمنت اورلپ (Segment Overlap) یکی دیگر از تکنیک‌های آنالیز کاربر در پراپرتی‌های جی ای 4 می‌باشد که در آن ما به بررسی همپوشانی سگمنت‌های مختلف می‌پردازیم.

با استفاده از گزارش سگمنت اورلپ این امکان برای ما فراهم می‌شود تا نهایتاً همپوشانی 3 سگمنت مختلف را مشاهده کرده و بررسی کنیم که چگونه این بخش‌ها به یکدیگر مربوط می‌شوند. به عبارتی دیگر، این گزارش تکنیکی است که به ما کمک می‌کند تا ارتباط میان 3 سگمنت مختلف از کاربران خود را بررسی کنیم.

گزارش سگمنت اورلپ این امکان را برای ما فراهم می‌کند تا گروه‌های خاصی از کاربران خود را با استفاده از سگمنت‌های مختلف بررسی کنیم. همچنین این تکنیک به ما اجازه می‌دهد تا سگمنت‌های مختلفی ساخته و آن‌ها را برای تجزیه و تحلیل بیشتر با سایر گزارش‌های جی ای 4 ادغام کنیم.

گزارش‌ سگمنت اورلپ

فاکتورهای کلیدی که در رابطه با تکنیک سگمنت اورلپ باید به آن‌ها توجه کنید:

  • در تکنیک سگمنت اورلپ نهایتاً می‌توان 3 سگمنت مختلف را برای بررسی اضافه کرد.
  • در این گزارش می‌توانید از دایمنشن‌های مختلفی همچون کشور، گروه‌های سنی و یا جنسیت استفاده کنید.
  • در این تکنیک می‌توانید با استفاده از همپوشانی و ادغام کاربران، سگمنت‌ها یا مخاطبان جدید ساخته و از آن‌ها در سایر پلتفرم‌های تحت مالکیت گوگل مثل گوگل ادز استفاده کنید.  

اما نمودار گزارش سگمنت اورلپ هم کاربرد گسترده‌ای برای کاربران دارد. در این نمودار شما می‌توانید موس را بر روی همپوشانی سگمنت‌های مختلف نگه داشته و تعداد دقیق کاربران در هر سگمنت را مشاهده کنید.

طیف استفاده‌های کاربردی این ابزار به قدری به آنالیز بهتر کاربران کمک می‌کند که کمتر کسی به محدودیت‌های آن توجه می‌کند. اما اگر بخواهیم به یک سری محدودیت‌های این گزارش اشاره کنیم؛ می‌توانیم به محدودیت اضافه کردن حداکثر 3 سگمنت مختلف و یا 10 متریک به سگمنت‌ها اشاره کنیم.

محدودیت‌هایی که احتمالاً باعث به وجود آمدن مشکل در روند آنالیز کاربران نخواهند شد؛ اما فاکتورهایی هستند که در استفاده از این تکنیک باید از آن‌ها مطلع باشید.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.