چگونه از خدمت به کلاهبرداران اینترنتی جلوگیری کنیم؟

کلاهبرداری اینترنتیضرورت تایید هویت مشتریان

یکی از مشکلاتی که همیشه دارندگان سایت های اینترنتی با آن درگیر هستند، تایید هویت مشتریانی است که از طریق درگاه های اینترنتی پرداخت انجام می‌دهند. چرا که عدم تایید هویت مشتریان باعث خواهد شد، کلاهبرداران اینترنتی با دزدیدن اطلاعات کارت دیگران، از سایت شما خرید کنند. شما به عنوان ارائه دهنده خدمت یا محصول به کلاهبرداری که از طریق درگاه اینترنتی سایت شما پرداختی انجام داده است، اولین مظنون این پرونده کلاهبرداری اینترنتی خواهید بود. اگر به مراکز پلیس فتا سر زده باشید، متوجه می‌شوید که حدود 80 درصد پرونده های جرایم اینترنتی، مربوط به سرقت اطلاعات کارت بانکی است.

سایت جی ادز نیز با توجه به ماهیت کسب و کار خود (تبلیغات در گوگل) پیوسته با این چالش درگیر است. در این پست قصد داریم چند راهکار تشخیص هویت کاربران به دارندگان سایت های اینترنتی معرفی کنیم تا بتوانند کلاهبرداری های اینترنتی را به حداقل میزان ممکن برسانند.

پیشگیری از کلاهبرداری‌های اینترنتی، هم مانع از زیان‌های مالی به صاحبان کسب و کارهای اینترنتی می‌شود و هم جلوی ضرر افراد کم اطلاعی می‌شود که اطلاعات کارت خود را به راحتی در سایت های فیشینگ وارد می‌کنند. در صورتی که دارندگان سایت ها، کلاهبرداران اینترنتی را تایید هویت نکرده باشند و خدمات و یا کالایی به آنها تحویل داده باشند، بیشتر قضات دادگستری، حکم به جبران خسارت مالباخته از طرف دارندگان سایت های اینترنتی خواهند داد.

ما در پست دیگری نحوه تشخیص درگاه های فیشینگ را آموزش خواهیم داد. خوشبختانه با فعال‌سازی رمزعبور پویا تعداد کلاهبرداری های اینترنتی از طریق فیشینگ کاهش می‌یابد.

تایید هویت کاربرانراهکارهای تایید هویت مشتریان

راهکارهای ذکر شده در ادامه، کامل نیستند، اما مشابه دزدگیر عمل می کنند و از وقوع بسیاری از کلاهبرداری‌ها جلوگیری می‌کنند ولی متاسفانه همیشه کلاهبردارها راه هایی جدید پیدا می‌کنند. امیدواریم با استفاده از این راهکارها و راهکارهای دیگری که شما از طریق بخش نظرات این پست ارسال می‌کنید، تا حد امکان جلوی این کلاهبرداری ها رو بگیریم.

  • با استفاده از سیستم احراز هویت پیامکی (ارسال کد یکتا با پیام کوتاه و سپس وریفای این کد در سایت) می‌توانید به صورت خودکار، شماره مشتریان را تایید کنید. البته اگر مشتریان زیادی ندارید، می‌توانید عملیات تایید شماره را با برقراری تماس تلفنی انجام دهید.
  • اسکن کارت ملی و کارت بانکی که با آن پرداخت انجام شده است را از مشتریان بگیرید. باز اگر مشتریان شما زیاد هستند، با استفاده از برنامه نویسی می‌توانید این کارها را خودکار کنید.

چگونه اطلاعات دریافتی از مشتریان را تایید کنیم؟

احتمال جعل مدارک توسط کلاهبرداران وجود دارد، چگونه متوجه شویم این مدارک جعلی هستند یا نه؟ در ادامه نحوه تایید اطلاعات مشتریان آورده شده است.

  • تایید کارت بانکی: شرکت های واسط پرداخت الکترونیک، در گزارش های تراکنش ها، بخشی از اطلاعات کارت بانکی را ارائه می‌دهند، 6 رقم اول و 4 رقم آخر یعنی مثلا 6588-****-**99-6037
    6 رقم اول مربوط به بانک صادر کننده کارت است، که (به جز چند استثنا) بانک صادر کننده بانک را مشخص می‌کند، بنابراین فرمت کارت ارسالی باید مشابه کارت‌های آن بانک باشد. قدم بعدی، مطابقت شماره کارت موحود در عکس ارسالی مشتری با فرمت داده شده شرکت واسط پرداخت است. قدم آخر، بررسی صحت نام دارنده حساب است. شما می توانید یک تراکنش صوری به شماره کارت داده شده انجام دهید و پس از دیدن نام اطلاعات صاحب کارت، تراکنش را لغو کنید. با استفاده از این کار شما می توانید مطمئن شوید نام دارنده حساب جعل نشده است.
تشخیص صحت کد ملی
  • تایید اطلاعات کارت ملی: در اطلاعات کارت ملی اطلاعات زیر موجود است: شماره ملی، نام و نام خانوادگی و تاریخ تولد. حال باید بررسی کنیم که آیا شماره ملی داده شده، مربوط به همان شخص دارنده حساب هست یا نه؟ برای این کار به سایت تهران من (شهرداری تهران) بروید. سپس ثبت نام شخص حقیقی را انتخاب کنید. در این صفحه اطلاعات کد ملی و تاریخ تولد عکس ارسالی مشتری را به همراه یک کدپستی معتبر (مثلا 1419846538) وارد کنید. در مرحله بعد اسم دارنده شماره ملی به شما اعلام خواهد شد. اگر شماره ملی و یا تاریخ تولد درست نباشند، با خطای “هیچ رکوردی یافت نشد” روبرو خواهید شد.
پاسپورت جعلی
  • تایید اطلاعات گذرنامه: در همه پاسپورت های دنیا، دو خط در پایین پاسپورت وجود دارد که برخی از آنها خلاصه ای از اطلاعات موجود در پاسپورت است و برخی برای جلوگیری از جعل شدن. 5 رقم از این اطلاعات با استفاده از الگوریتم هایی بدست می آید که اگر اطلاعات پاسپورت اندکی تغییر کند، آن رقم ها هم تغییر خواهد یافت و به احتمال 99.99 درصد رقم‌ها درست نخواهند بود. برای یادگیری روش فهمیدن این خطا، با ما تماس بگیرید.
  • تایید شماره موبایل: شما اگر در سایت اینماد ثبت نام کرده باشید، شاید به این موضوع پی برده باشید که اگر شماره موبایل اعلامی شما به نام خودتان نباشد، نمی‌توانید ثبت نام خود را تکمیل کنید. این کار از طریق دسترسی هایی که اینماد از اپراتورهای تلفن همراه گرفته، برایش امکانپذیر است. شاید برای برخی موارد مشکوک و حساس بد نباشد، با استفاده از این امکان سایت اینماد، از اینکه آیا سیم کارت به نام خود طرف هست یا نه، مطمئن شوید.

همانطور که قبلا گفته شد، راهکارهای گفته شده، صددرصد کامل نیستند. لطفا اگر راهکارهای عملی دیگری می‌شناسید، به ما معرفی کنید تا با بروزرسانی این نوشته هر گامی که می‌توانیم در راه پیشگیری از کلاهبرداری های اینترنتی برداریم. همه ما از بی اعتمادی به اینترنت لطمه خواهیم خورد، پس با همکاری یکدیگر تا حد امکان جلوی این کار رو بگیریم.

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مطلب بسیار مفید و کاملی بود. واقعا ممنونم.

خرسندیم که مقاله براتون مفید بوده.

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.