بهینه سازی عناصر صفحه

بهینه سازی عناصر متنی صفحات وب

زیرنویس ویدئوی قسمت پانزدهم دوره آموزش سئو:

هدف اصلی موتورهای جستجو راهنمایی مردم به سمت محتواست. محتوایی مرتبط با همان چیزی که آنها به دنبال آن هستند. از طریق فرایندی که بهینه سازی روی صفحه نام دارد، ما می‌توانیم ارتباط صفحه را برای یک موضوع مشخص دقیق تنظیم نماییم.

وبسایت Explore California دارای صفحه ای است که روی کوله گردی در کالیفرنیا تمرکز دارد و بیایید تصور کنید که از طریق پژوهش کلمات کلیدی خود تصمیم گرفته ایم که این صفحه را برای عبارت تور کوله گردی در کالیفرنیا بهینه نماییم. بیایید بررسی کنیم که چطور میتوانیم المان های مختلف در صفحه را برای آن واژه جستجوی بخصوص بهینه کنیم.

اولین المانی که بهینه میکنیم “آدرس” است. آدرس مکان صفحه ای است که به آن نگاه میکنیم و آن را در بالای صفحه و در نوار آدرس میتوانید بیابید. میتوانید آن را مانند یک فایل در کامپیوتر خود در نظر بگیرید و مانند مسیر فایل در کامپیوتر شما. ما می‌توانیم برخی دستورالعمل‌های ساده را دنبال کنیم که میتواند به ما اجازه دهد تا یک آدرس خوب ایجاد کنیم تا بتواند به سرعت پیدا و درک شود.

طول آدرس بایست به اندازه ممکن کوتاه باشد، همچنین همزمان باید حاوی اطلاعات مهم در مورد خود صفحه باشد. ممکن است متوجه شوید که ساختار وبسایت خود از سیستم زیر فولدری استفاده می کند و این می تواند خوب باشد و میتواند به ساختار سایت شما کمک کند. شاید مهم‌تر از همه، شما بخواهید مطمئن شوید که کلمه کلیدی که قصد تمرکز روی آن را داریم، در آدرس یافت می شود. در اینجا ما کلمات منحصر بفرد کالیفرنیا، کوله پشتی و تور را انتخاب می کنیم که واقعا کمک کننده هستند. اما اگر این صفحه را به عنوان کوله گردی در کالیفرنیا هدف میگیریم احتمالا میتوانیم آن را اندکی کوتاه تر نیز بنماییم. خب بیایید نام صفحه خود را به backpacking-tours-in-california.html تغییر دهیم. البته شما واقعا باید نام این فایل را تغییر دهید و آن را در ساختار فهرست سایت خود یکپارچه نمایید اما این یکی، کوتاه است توضیح دهنده صفحه می باشد و با کلمه کلیدی که هدف گرفته ایم انطباق دارد. همچنین به نحوه استفاده از خط تیره به جای فاصله یا خط زیرین برای جدایی کلمات توجه کنید. این مهم است و به موتورهای جستجو کمک میکند تا این کلمات را به آسانی درک کنند.

المان بعدی که به آن نگاه خواهیم انداخت، برچسب متای عنوان است و از آنجایی که اینجا در صفحه ظاهر نشده است، باید به سراغ کد منبع در این صفحه بخصوص برویم. اگر شما یک برنامه نویس هستید احتمالا الان آن را پیدا کرده‌اید و اگر برنامه نویس نیستید هنوز ایده خوبی است که تماشا کنید. الان برچسب عنوان صفحه، بسیار عمومی است و نشانه ای به موتورهای جستجو نمیدهد که این صفحه در مورد عبارت کلیدی مورد هدف ماست. بیایید این عبارت را به چیزی مانند تور کوله گردی در کالیفرنیا – اکتشاف کالیفرنیا تغییر دهیم. دوباره، ما این عبارت را بسیار کوتاه در نظر میگیریم بسیار توصیفی می باشد و کاملا هدفمند، به عبارتی دیگر می‌خواهیم برای آن رتبه کسب کنیم.

توجه کنید که ما از عبارت مورد نظر خود به تنهایی استفاده نکرده‌ایم و یا آن را به صورت پیاپی تکرار نکرده‌ایم. اینجا ما “اکتشاف کالیفرنیا” را در انتها اضافه کرده ایم. یک دلیل برای این کار این است که برچسب متای عنوان عنوانی است که در صفحه نتایج موتورهای جستجو مورد استفاده قرار میگیرد. نه تنها قصد بهینه سازی عنوان را داریم، بلکه موتورهای جستجو قالب صفحه ما را درک خواهند کرد. ما همچنین قصد وسوسه کردن کاربران برای کلیک روی آن (زمانی که نتایج جستجو را می‌بینند) را داریم.

در این مثال ما معتقدیم که ذکر نام سایت زمینه جایی که این صفحه قرار دارد را تقویت میکند و به متقاعد کردن افراد جهت کلیک روی این لینک به جای دیگر نتایج کمک خواهد کرد. اما عنوان را چندان طولانی ننمایید یا از عبارت کلیدی خود چندان نکاهیید که همچنان قابلیت خوانده شدن داشته باشد. اگر طول عنوان زیاد باشد توسط موتورهای جستجو کوتاه خواهد شد.

برچسب متای دیگری که می‌توانیم پیکربندی کنیم، متای توضیحات است. اگرچه که بهینه سازی این برچسب برای کلمه کلیدی شما کار چندانی در جهب بهبود رنک شما در موتور جستجو انجام نمی‌دهد و توسط اکثر موتورهای جستجوی اصلی و در الگوریتمشان نادیده گرفته می‌شود، میتواند سی تی آر شما را بهبود بخشد و این به این خاطر است که این برچسب اغلب به عنوان نوشته ای که در زیر عنوان در فهرست صفحه نمایش موتورهای جستجو به نمایش در می آید، می باشد.

شما بایست زمانی را برای نوشتن یک متن قانع کننده صرف کنید که باعث شود، مردم روی لینک شما کلیک کنند و استفاده از کلمه کلیدی در توضیحات به شما کمک خواهد کرد تا به کاربران اطمینان دهید که این دقیقا همان چیزی است که به دنبال آن هستند.

ابزار نمایش تگ‌های متا می‌تواند به شما برای نمایش متا تگ‌های سایت (مانند عنوان، برچسب متای توضیحات و برچسب متای کلمات کلیدی) کمک کند. 

در قدم بعدی، بیایید نگاهی به برچسب هدر h1 بیندازیم. این معمولا نشانه ای است که برای سرتیتر اصلی نمایش داده شده شما مورد استفاده قرار می‌گیرد و موتورهای جستجو این را می‌دانند. هدف استفاده از آن دادن یک ایده واضح به خواننده از آنچه که متن درباره آن است می‌باشد. مانند سرتیتر در روزنامه ها.

برچسب موجود backpack Cal چندان توصیفی نیست یا چندان مختص کلمه یا عبارت کلیدی ما نیست و برنامه نویسان ما چند سرتیتر مختلف در این بین اضافه کرده اند اولین قدم حذف تمام برچسب های h1 دیگر است. تنها یک سر تیتر باقی بماند. بیایید ببینیم که این برای یک بازدید کننده به چه معناست. شما بایست در واقع متن را بخوانید تا متوجه شوید که این در واقع نام یک سازمان است. اما اکثر افراد این مقدار منتظر نمی مانند، به این فکر کنید که چه مقدار میتواند برای موتورهای جستجو پیچیده باشد. خب، با وجود اطلاعات مهمی که می‌توان اضافه کرد، تغییر ندادن متن فعلی، احتمالا هدر دادن چنین سر تیتر مهمی است. بنابراین بیایید این المان را بهبود دهیم. تورهای کوله گردی در کالیفرنیا توسط Backpack Cal نه تنها این پیام را روشن و واضح می نماید بلکه عبارت کلیدی ما را نیز شامل می‌شود. هیچ مقدار تعیین شده برای محدود کردن تعداد کاراکترهای سر تیتر وجود ندارد. اما مانند دنیای اخبار هر چه کوتاه تر باشد، تاثیر گذار تر است.

برای مشاهده تیترهای H1 و دیگر تیترهای مهم صفحه مانند H2، H3 و H4 و لینک‌های صفحه می‌توانید از ابزار شبیه ساز ربات موتور جستجو استفاده کنید.

حالا در این مرحله، اگر شما یک موتور جستجو باشید شما یک آدرس، عنوان و یک سر تیتر می بینید که همگی درباره تورهای کوله گردی در کالیفرنیا صحبت می‌کنند و شما بدون خواندن این صفحه، ایده کاملی در مورد متن این صفحه خواهید داشت اما ما متن های دیگر زیادی داریم. خود محتوا را داریم و مهمترین چیز در مورد محتوای شما این است که بایست در مرحله نخست برای انسان و سپس موتورهای جستجو بهینه شود.

مطمئن شوید که محتوای شما بگونه ای نوشته شده است که با مخاطبان هدف شما به طریقی واقعا درگیر کننده، ارتباط برقرار می‌کند. در بخش موتورهای جستجو هیچ فرمول جادویی برای یک صفحه عالی و کامل وجود ندارد. اما چیزی که بایست به خاطر بسپارید این است که موتورهای جستجو در تلاش برای شبیه سازی یک انسان در حال خواندن هستند و سپس دریافتن آنکه متن درباره چه چیزی است.

موتورهای جستجو تنها به کلمه کلیدی هدف شما نگاه نمی‌کنند، بلکه به تغییرات آن کلمه نیز توجه می‌کنند. منطقی به نظر می‌رسد که یک محتوا در مورد تور کوله گردی در کالیفرنیا کلماتی مانند backpack, trip, outdoors و اvacation در سرتاسر متن ظاهر شوند. ترتیب های مختلف کلمه احتمالا بخشی از گفتار و داستان است و اگر شما موتور جستجو بودید احتمالا تعجب نمی‌کردید که کلماتی چون چادر و یا نقشه نیز در متن ظاهر شوند.

موتورهای جستجوی پیشرفته، تلاش می‌کنند تا ارتباط موضوعی و معنایی را بین کلمات روی یک صفحه برقرار کنند، دقیقا مانند کاری که ما انسان ها انجام می‌دهیم. بنابراین، در نهایت به طریقی بنویسید که برای یک انسان می‌نویسید که بهترین راه بهینه سازی برای این الگوریتم‌ها است و از آنجایی که هیچ قانون سختی وجود ندارد، شما ممکن است از یک قانون کلی شامل عبارت هدف خود، یک تا سه بار در یک متن متوسط، پیروی کنید. البته که اگر متن شما طولانی تر است بایستی آن را تنظیم نمایید. به طور کلی در این کار زیاده روی نکنید.

یکی دیگر از المان هایی که باید در صفحه بهینه شوند، عکس ها هستند. بیایید به نخستین عکس نگاهی بیندازیم. به عنوان کاربر می‌توانیم به آسانی به عکس نگاه کنیم و بفهمیم که چند رد پا در کنار عبارت Backpack Cal وجود دارد. اما زمانی که یک موتور جستجو به آن نگاه می‌کند، تمام چیزی که می‌بیند، تعدادی نقطه و رنگ است. نمی‌تواند بگوید که چطور این نقاط و رنگ ها در کنار هم قرار گرفته و کلمه ای که بیان می کند چیست. بنابراین وابسته به سیگنال های دیگری هستند تا مفهوم عکس را درک کنند البته که برخی موتورهای جستجو پیشرفت چشمگیری در این زمینه داشته اند اما در کل رسیدن به این هدف کار سختی برای آن ها به شمار می آید. خب بیایید به کد لوگوی Backpack Cal نگاهی بیندازیم درون برچسب عکس چند ویژگی مشاهده می کنید اولین آن، منبع است این ویژگی به مرورگر خواهد گفت که کجا می تواند عکس را بیابد بنابراین عکس می تواند بارگذاری شود. alt text برای توضیحات عکس می باشد. برای آنهایی که مرورگرهایی دارند که نمی توانند خود، عکس را مشاهده کنند هر دوی این المان میتوانند برای توصیف دقیق تر عکس بهینه شوند و همچنین به عبارت اصلی هدف کمک کنند که قصد بهینه سازی برای آن را داریم. مانند کاری که برای تغییر نام فایل این صفحه انجام دادیم همچنین میتوانیم نام فایل این عکس را نیز تغییر دهیم و البته تغییر مناسب نام این عکس، یعنی از عبارت کلیدی هدف خود در نام فایل استفاده کنیم. چیزی مانند backpackingtoursinCalifornia.gif سپس میتوانیم alt text را به چیزی مانند تورهای کوله گردی در کالیفرنیا توسط backpack cal تغییر دهیم، تا حالت توصیفی بیشتری برای کاربر که نیاز به اطاعات بیشتر دارد و همچنین موتورهای جستجو که به دنبال محتوای عکس هستند داشته باشد.

در حالیکه گزینه های دیگری در صفحه وجود دارد که می‌تواند بهینه شود تمرکز روی آدرس، عنوان، توضیحات، هدرها، نوشته متن و عکس ها بخش اعظم بهینه سازی روی صفحه را بر عهده دارند. البته که انجام این کار از همان اول، حالت ایده آل محسوب می‌شود. اما پس از انجام تحقیقات روی کلیدواژه‌ها و ساختاربندی صفحات با عبارت های هدف،نگاهی به آن صفحات بیندازید. ممکن است متعجب شوید که چه مقدار بهینه سازی برای شما وجود دارد تا همچنان آن ها را انجام دهید.

در دوره آموزش ویدئویی سئو (SEO یا بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو) که زیرنویس فارسی آن توسط جی ادز تهیه شده است، ابتدا با نحوه کار موتورهای جستجو، ویژگی کلمات کلیدی مناسب، انواع محتوا و ایجاد استراتژی محتوا و ابزارهای سئو آشنا می‌شویم. در ادامه عوامل تاثیرگذار در سئو، مانند: عوامل سمت سرور، لینک‌های داخلی و خارجی، ساختار سایت، شبکه‌های اجتماعی و دیگر اصول سئو را بررسی می‌کنیم و در نهایت نکات کلیدی سئو، مانند جستجوی محلی، تجزیه و تحلیل کیفیت محتوا، مخاطب شناسی، بهینه سازی نسخه موبایل، بهینه سازی فروشگاه های اینترنتی و اندازه گیری معیارهای سئو را یاد می‌گیریم.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.