شروع کسب و کار اینترنتی

7 گام مهم برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی

در سال های اخیر رشد اینترنت و توسعه فعالیت های اینترنتی، بسیاری از افراد را به فکر راه اندازی کسب و کار اینترنتی انداخت تا بتوانند از طریق اینترنت درآمد کسب کنند.

وب سایتهایی چون دیجی کالا، آپارات و … از جمله نمونه های موفق بیزینس آنلاین در سال های اخیر هستند.

در این نوشته قصد داریم جزئیات و مراحل لازم برای راه اندازی کسب و کار آنلاین را برای شما توضیح دهیم و از شما می خواهیم تا پایان این مطلب ما را همراهی کنید.

کسب و کار اینترنتی چیست؟

اگر بخواهیم به زبان ساده و کلی معنی کسب و کار اینترنتی را بیان کنیم، می توان گفت هرکاری که در اینترنت انجام شود و منجر به کسب درآمد شود، بیزینس آنلاین محسوب می شود.

مثلا کسی که محصولی را از طریق اینترنت می فروشد، صاحب یک کسب و کار اینترنتی است. همچنین شخصی که از طریق اینترنت پروژه های عکاسی قبول می کند و انجام می دهد، صاحب کسب و کار آنلاین است.

البته این موضوع ناگفته نماند که کسب و کار می تواند شخصی باشد یا بر پایه پلتفرم های کسب و کار دیگران ایجاد شود.

مثلا افرادی که از طریق آزادکاری در اینترنت کسب درآمد اینترنتی انجام می دهند و به صورت کلی کسب و کار اینترنتی آزاد دارند، صاحب یک کسب و کار شخصی نیستند بلکه جزئی از یک پلتفرم کسب و کار هستند و وابسته به آن پلتفرم خواهند بود.

اما افرادی که خودشان اقدام به راه اندازی وبسایت و کسب درآمد از آن می کنند، صاحبان واقعی یک بیزینس اینترنتی هستند.

با این حال، شما فکر می کنید که تبلیغات اینترنتی تا چه حدی به کسب و کارهای آنلاین کمک می‌کند؟

راه اندازی کسب و کار آنلاین چه مزایایی دارد؟

با راه اندازی کسب و کار آنلاین شما بدون داشتن محدودیت زمانی و محدودیت مکانی می توانید فعالیت کنید و کسب درآمد داشته باشید.

همچنین در این روش، هزینه های اضافی حذف می شوند و شما نباید هزینه ای برای اجاره مکان بپردازید. به علاوه خودتان رئیس خودتان هستید و می توانید هر زمان که خواستید کارتان را انجام دهید و هر زمان که خواستید کارتان را تعطیل کنید.

البته این موضوع تا جایی امکان دارد که به کسب و کار شما لطمه نخورد و تعطیلی کسب و کارتان باعث نارضایتی مشتریان نشود.

آیا راه اندازی کسب و کار اینترنتی دشوار است؟

راه اندازی کسب و کار اینترنتی، کار سختی نیست و با سرمایه ای کم هم قابل انجام است، اما شما باید نحوه ورود به این کار را بدانید و استراتژی های درستی داشته باشید تا در کسب و کار خود به موفقیت برسید.

انواع کسب و کار اینترنتی

به صورت کلی کسب و کار اینترنتی 3 دسته دارد که البته هرکدام از این مدل ها نیز به چندین زیرشاخه تقسیم می شوند.

نوعی از کسب و کارهای آنلاین وجود دارد که فعالیت اصلی آنها فروش کالا است. این وبسایت ها کالاهای خاصی را به فروش می رسانند. احتمالا شما هم تجربه خرید کالاهایی مانند لباس، لوازم منزل، کیف، گوشی موبایل و… را از طریق اینترنت داشته اید.

این وبسایت ها جزو دسته سایت های فروش کالا یا فروشگاه اینترنتی به شمار می آیند.

دسته دیگری از بیزینس های اینترنتی هستند که خدمات خاصی را به کمک اینترنت عرضه می کنند. مثلا فروش هاست و دامنه یا فروش خدمات تایپ و ترجمه از جمله این خدمات است.

این وبسایت ها جزو دسته بندی فروش خدمات هستند.

منظور از خدمات هرگونه فعالیتی است که توسط شخصی انجام می شود و بابت آن پول پرداخت خواهد شد.

آموزش دادن از دیگر روش هایی است که با کمک آن می توان در اینترنت یک کسب و کار راه اندازی کرد.

فروش محتوا و آموزش به دیگران و ساخت برند شخصی، از بهترین روش های درآمدزایی اینترنتی است که دردسرهای کمتری از 2 روش قبلی (یعنی فروش کالا و فروش خدمات) دارد.

اصول مهم برای راه اندازی کسب و کار آنلاین

اگر می خواهید یک کسب و کار آنلاین راه اندازی کنید، ابتدا باید به شما تبریک بگوییم، زیرا تصمیم بسیار درستی گرفته اید و روش خوبی را برای کسب درآمد انتخاب کرده اید.

اما باید با چشمان باز و هوشمندانه وارد این مسیر شوید تا احتمال شکست شما کمتر شود.

با دانستن اصول مهم برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی، می توانید سنجیده تر و عاقلانه تر گام بردارید.

راه اندازی بیزینس اینترنتی

کارهایی که برای راه اندازی شرکت اینترنتی باید انجام دهید عبارت هستند از:

1- خودتان را بشناسید.

خودشناسی، مهم ترین ابزار برای رسیدن به موفقیت است. وقتی خودتان را بشناسید، می دانید که چه مهارت ها و توانایی هایی دارید و چگونه می توانید استعداد خود را بهتر و بیشتر شکوفا کنید.

اگر خودتان و توانایی هایتان را خوب بشناسید، در انتخاب حوزه کاری خود موفق تر هستید و احتمال موفقیت شما در کسب و کار اینترنتی تان نیز بیشتر می شود.

2- حوزه کاری خود را به درستی انتخاب کنید.

بعد از اینکه توانایی ها و تخصص خودتان را به خوبی شناختید، باید حوزه کاری خود را انتخاب کنید.

قبل از اینکه حوزه کاری خود را به صورت قطعی مشخص کنید، باید خوب تحقیق کنید، بررسی کنید و ببینید که بازار به چه خدمات یا محصولاتی نیاز دارد و مردم از چه موضوعاتی استقبال خواهند کرد.

حوزه ای را انتخاب کنید که مردم واقعا به آن نیاز دارند و این حوزه حداقل تا 5 سال آینده پابرجا باشد. در این صورت می توانید از تخصص خود بیشتر کسب درآمد کنید.

3- دیگر وبسایتها را بررسی کنید.

اگر می خواهید بدانید که احتمال موفقیت شما در شرکت یا سازمان‌تان چقدر است، سری به سایت ها و وبلاگ های دیگران بزنید و بررسی کنید که آیا در آن زمینه رقیبی دارید یا خیر.

تحلیل رقبا یکی از کارهای مهمی است که قبل از شروع بیزینس اینترنتی باید انجام دهید و در حین فعالیت در کسب و کار خود نیز به آن عادت کنید.

کسب و کار آنلاین

تحلیل رقبا، اطلاعات دقیق و مفیدی را در اختیار شما قرار می دهد که با استفاده از آنها می توانید به میزان محبوبیت موضوع موردنظر خود پی ببرید.

به رقبای خود در ایران بسنده نکنید و سایت های خارجی مرتبط با حوزه کاری خودتان را نیز بررسی کنید. محصولات رقبا، خدمات آنها، میزان ترافیک سایت آنها و کیفیت محتوای آنها را بررسی کنید تا به نقاط ضعف و نقاط قوت آنها پی ببرید و بتوانید استراتژی های خود را بهتر و فراتر از رقیبان خود بچینید.

همچنین با اینکار شما می توانید میزان درگیری مخاطبان با موضوع موردنظر خود را در انجمن ها و وبلاگ ها بررسی کنید.

اکانت Alexa PRO ابزار کارآمدی برای تحلیل رقبا است. آموزش های الکسا را ببینید.

4- وب سایت خود را راه اندازی کنید.

در مرحله بعدی کسب و کار آنلاین شما باید وب سایت خود را راه اندازی کنید. وب سایت شما، فروشگاه محصولات و خدمات شما است و باید به زیبایی و حرفه ای طراحی شود.
اگر می خواهید با کمترین هزینه صاحب وب سایت شوید، می توانید خودتان اینکار را انجام دهید. همچنین با کمی هزینه بیشتر می توانید طراحی سایت را به متخصصین فعال در حوزه طراحی سایت بسپارید.

سیستم وردپرس بهترین ابزار برای راه اندازی وبسایت است و شما خیلی راحت با استفاده از آن می توانید صاحب وب سایت شخصی خود شوید. کار با وردپرس و افزونه های آن بسیار راحت است. اگر زمانی برای یادگیری وردپرس اختصاص دهید، می‌توانید در هزینه های طراحی و توسعه سایت صرفه جویی کنید.

5- برای کسب و کار اینترنتی خود مشتری جذب کنید.

اگر بهترین و زیباترین وب سایت دنیا را داشته باشید اما سایت شما بازدیدکننده نداشته باشد، هیچ سودی نخواهید داشت.

بعد از طراحی سایتتان، شما باید برای سایت خود ترافیک هدفمند جذب کنید.

ترافیک به معنای تعداد افرادی است که از سایت شما بازدید می کنند. شما با روش های مختلفی مانند سئو، تولید محتوا، تبلیغات در شبکه های اجتماعی، فعالیت در انجمن ها و… می توانید افراد را به وبسایت خود هدایت کنید.

اگر شما به خوبی مخاطبان کسب و کار اینترنتی خود را شناخته باشید، بهتر می توانید برای آنها محتوا تولید کنید و دقیقا موضوعاتی را مطرح کنید که مخاطبان شما به دنبال آنها هستند.

مثلا اگر مخاطبان شما خانم هایی هستند که تازه زایمان کرده اند و به دنبال تناسب اندام هستند، شما می توانید مطالبی درباره “روش های کاهش وزن پس از زایمان” بنویسید و در وبسایت خودتان منتشر کنید.

با این روش مخاطبان با شما و کسب و کارتان به خوبی درگیر می شوند و حسن نیت شما را درک می کنند.

پس با کمک تولید محتوای جذاب و تاثیرگذار و همچنین رعایت اصول سئو، می توانید برای وبسایت خودتان ترافیک هدفمندی را ایجاد کنید. اما همه اینها زمانبر هستند و احتمالا تا ماه ها نمی توانید اولین مشتری خود را جذب کنید!

راه اندازی کسب و کار آنلاین

برای جذب سریع مشتری می توانید در گوگل تبلیغ کنید. با شروع تبلیغات گوگل، زمانی که مشتریان به دنبال محصولات یا خدمات شما می‌گردند، آگهی تبلیغاتی شما برایشان نمایش داده می‌شود و با کلیک بر روی آن به صفحه محصولات یا خدمات شما وارد می‌شوند.

هزینه تبلیغات گوگل به ازای هر کلیک محاسبه می شود و خودتان تعیین می کنید که برای هر کلیک چقدر پرداخت کنید. هزینه ای که تعیین می کنید همراه با شاخص کیفیت تبلیغات در نمایش یا عدم نمایش آگهی و همچنین جایگاه نمایش آن تاثیر گذار است.

یعنی اگر هزینه پیشنهادی برای هر کلیک و امتیاز کیفیت آگهی شما بیشتر باشند، احتمال نمایش آگهی در بالای صفحه نتایج گوگل بیشتر است.

تبلیغات گوگل مبحث گسترده ای است و برای یادگیری آن می توانید ویدیوهای دوره آموزش تبلیغات در گوگل ادز را که به صورت رایگان در سایت جی ادز قرار گرفته است را مشاهده کنید.

6- اعتبار خود را افزایش دهید.

اگر می خواهید مردم شما را به عنوان فردی مطمئن و با ارزش بشناسند، در ابتدای راه اندازی کسب و کارتان باید به صورت مشتاقانه و بدون دریافت هزینه به کاربران تان کمک کنید. برای این منظور می توانید محتوای کاربردی رایگان در اختیار مخاطبان خود قرار دهید.

مثلا می توانید در انجمن های گروهی مرتبط با حوزه کاری خود حاضر شوید و به سوالات افراد پاسخ دهید. سعی کنید به عنوان مرجعی برای رفع برخی از سوالات خاص مخاطبان شناخته شوید.

با ارائه اطلاعات با ارزش، خیلی زود به عنوان فردی معتبر و متخصص شناخته می شوید و مشتریان وفادار زیادی را جذب می کنید.

7- بازدیدکننده ها را به مشتری تبدیل کنید.

شما به عنوان مدیر سایت، باید کاری کنید که بازدیدکننده های سایت شما به مشتری تبدیل شوند و از شما خرید کنند.

اگر فردی وارد سایت شما می شود و اطلاعات تماس خود را در اختیار شما می گذارد، به این معناست که به حوزه کاری شما علاقمند شده است و دوست دارد از طریق شما، به رویاها و نیازهای خود دست یابد.

بعد از این، هنر شما است که افراد مشتاق را به مشتری تبدیل کرده و کاری کنید که آنها از شما خرید کنند.

طراحی قیف فروش، یکی از روش های موثر برای افزایش تبدیل است. از روش های موثر دیگر می توان به استفاده از ابزارهایی مانند ریمارکتینگ، ایمیل مارکتینگ و سایر تکنیک های دیجیتال مارکتینگ اشاره کرد.

جمع بندی

در این مقاله راه اندازی کسب و کار اینترنتی و مزایای آن را بررسی کردیم. سپس دسته بندی های بیزینس آنلاین را مورد بررسی قرار دادیم. در بخش بعدی 7 گام راه اندازی کسب و کار اینترنتی را شرح دادیم تا بتوانید وبسایت خودتان را راه اندازی کنید و آن را به درآمد برسانید.

هر یک از این 7 گام به ظاهر ساده دنیایی دارند و برای راه اندازی کسب و کار آنلاین باید به صورت عمیق در مورد هر کدام از آنها مطالعه کنید و آموزش ببینید تا بتوانید هر مرحله را به درستی انجام دهید.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد و دید کلی از کسب و کار اینترنتی و راه اندازی آن را به شما داده باشد. خوشحال می‌شویم نظرات و تجارب خود در زمینه راه اندازی کسب و کار اینترنتی را با ما و دیگر کاربران جی ادز در میان بگذارید.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.