اهمیت لینک ها

درک اهمیت لینک ها در سئو

زیرنویس ویدئوی قسمت سی و چهارم دوره آموزش سئو:

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های سئو لینک‌ها هستند و آن‌ها عموماً به عنوان ستون فقرات عملکرد موتورهای جستجو محسوب می‌شوند. یک موتور جستجو اینترنت را شخم زده و صفحات سرتاسر وب را رصد می‌کند تا لینک‌هایی که به صفحات جدید هستند را بیابد.

شما آن متن آبی و زیرخط‌دار که با کلیک بر روی آن، مرورگر شما را به صفحه‌ی دیگری می‌برد را می‌شناسید. می‌توانید هر یک از این لینک‌ها را به عنوان یک رای در نظر بگیرید و همواره دو رای با هم مساوی نیستند. به خاطر داشته باشید که برخی از سایت‌ها دارای قدرت و قابلیت اطمینان بیشتری نسبت به سایرین هستند، در این دموکراسی وزن‌دار، دو چیز هستند که از اهمیت زیادی برخوردارند: تعداد لینک‌هایی که به سایت شما اشاره می‌کنند و کیفیت آن لینک‌ها.

به صورت کلی شما با افزایش محبوبیت لینک‌ها، میزان نمایش‌تان در موتورهای جستجو را افزایش می‌دهید. هر قدر کیفیت لینک‌های اشاره کننده به وبسایت‌تان نسبت به سایر سایت‌ها بالاتر باشد، سایت شما در نظر موتور جستجو قدرت بیشتری پیدا خواهد کرد. اگر هیچ سایت دیگری به شما لینک ندهد، موتور جستجو به سختی می‌تواند به سایت‌تان اعتماد کند و آن را در نتایج جستجو نشان دهد. موتور جستجو ترجیح می‌دهد نتایج را از سایت‌هایی نشان دهد که لینک و قدرت لازمه را به دست آورده‌اند. اما شما می‌توانید تمام لینک‌های دنیا را داشته باشید اما در صورتی‌ که کیفیت آن لینک‌ها پایین باشد، به جایی نخواهید رسید.

یک موردی که موتورهای جستجو در مورد کیفیت لینک به آن نگاه می‌کنند، میزان ارتباط لینک با محتوای صفحات است. به عنوان مثال اگر سایت آشپزی دارید و یک بلاگ غذا به شما لینک بدهد، موتور جستجو به راحتی چنین رابطه‌ای را متوجه خواهد شد. کاملاً منطقی است که یک بلاگ غذا بخواهد به یک سایت آشپزی لینک بدهد. اما اگر از دوستتان که سایت شرط ‌بندی دارد، بخواهید که در سایتش به شما لینک بدهد، توجیه این رابطه دشوارتر خواهد شد. احتمالاً کسب‌ و کار یک سایت شرط ‌بندی هیچ ارتباطی با سایت دستور غذا ندارد و ارتباط موضوعی در اینجا مشاهده نمی‌شود، به همین دلیل موتور جستجو ارزش زیادی برای این لینک قائل نخواهد شد.

موتورهای جستجو به متن لینک نیز نگاه می‌کنند متنی که می‌توانید روی آن کلیک کنید به عنوان “انکر تکست” شناخته می‌شود و اگر در مورد ماهیت این متن فکر کنید، می‌بینید که سرنخ‌هایی در مورد محتوای صفحه‌ی هدف به شما خواهد داد. به عنوان مثال اگر لینک از یک انکر تکست نظیر ترفندهای بستن کوله‌پشتی در کالیفرنیا استفاده کند موتورهای جستجو می‌توانند انتظار داشته باشند که صفحه‌ی موجود در آن سمت لینک نیز در مورد همین ترفندهای کوله‌پشتی باشد. حتی موتور جستجو نیاز ندارد به آن صفحه برود چون هم‌اکنون می‌داند در آنجا چه چیزی انتظارش را می‌کشد. حال به لینکی فکر کنید که از متن انکر، نظیر اینجا را کلیک کنید استفاده می‌کند. یک موتور جستجو نمی‌تواند از محتوای لینک خبر داشته باشد مگر اینکه آن لینک صرفاً در مورد کلیک کردن باشد.

یکی دیگر از شاخص‌های کیفیت، تازگی و روند منظم است. موتورهای جستجو انتظار دارند که شما به صورت طبیعی و در گذر زمان لینک داده شوید و اگر چنین اتفاقی نیافتد آن‌ها برداشت خوبی از سایت‌تان نخواهند داشت. به عنوان مثال اگر 5 سال پیش تعدادی لینک از شما در اینترنت ظاهر شده و از آن موقع به بعد دیگر لینکی نداشته‌اید، احتمالاً سایتتان دیگر تازگی ندارد و از قدرت یا قابلیت اطمینان به آن کاسته شده است. از سوی دیگر تاکنون کسی به شما لینک نداده و یکدفعه در تاریخی مشخص الگویی شامل 100 لینک جدید از طرف بلاگ‌های رندوم به سمت سایت‌تان سرازیر می‌شود. هر ماه موتورهای جستجو بررسی عمیق‌تری را انجام می‌دهند و امکان دارد بفهمند که شما فردی را استخدام کرده‌اید تا هر ماه تعدادی لینک را برایتان خریداری کند. این موردی که در اینجا از آن صحبت می‌کنیم اسپم است و در همینجا باید به شما توصیه کنیم که سعی در فریب سیستم نداشته باشید.

موتورهای جستجو تقریباً از تمامی تکنیک‌های موجود برای فریب دادن اطلاع دارند و در صورتی که شناسایی شوید به جرم تلاش برای فریب سیستم شما را جریمه خواهند کرد. اگر موتور جستجو تعداد لینک‌های بسیار زیاد و مشابهی را با یک متن انکر یکسان پیدا کند که در همه جا ظاهر شده‌اند و به پولی بودن لینک‌ها یا عملکرد گروهی از وبسایت‌ها در زمینه‌ی استفاده از تکنیک‌های اسپم یا هر نوع تکنیک فریب دیگر شک ببرد، به راحتی می‌تواند متوجه شود که در حال انجام چه کاری هستید و سپس شما را به همین دلیل جریمه می‌کند جریمه‌ها می‌توانند هر چیزی از جمله کاهش رنکینگ شما برای تخلفات کوچک تا قطع کردن کامل ایندکس سایت‌تان به واسطه‌ی خلاف‌های سنگین را شامل شوند.

به خاطر داشته باشید که بهینه‌سازی موتور جستجو چیزی نیست که برای اهداف کوتاه‌مدت آن را انجام دهید. این کاری است که روز به روز برای ایجاد ارزش‌ های بلند مدت انجام می‌دهید. محتوای خوبی بسازید، آن را از طریق تمامی کانال‌های ارتباطی‌تان منتشر کنید و روابط جدیدی را ایجاد کنید تا بتوانید لینک‌های منطقی کسب کرده و پاداش این تلاش را بگیرید.

در نهایت وارد عرصه‌ای شده‌ایم که شبکه‌های اجتماعی به عنوان بخشی از زندگی آنلاین ما محسوب می‌شوند هنگامی که افراد لینک‌هایی را به محتوایتان ارسال می‌کنند یا با کلیک بر روی یک دکمه بر کیفیت آن صحه می‌گذارند، موتورهای جستجو این اقدامشان را ثبت می‌کنند. اگر در موردش فکر کنید، آن‌ها قبلاً در این دموکراسی وزن‌دار به لینک سایر سایت‌ها برای تعیین کیفیت وابستگی داشتند، اما امروز شبکه‌های اجتماعی سیگنال‌هایی مبنی بر محتوای مورد علاقه‌ی مردم ارسال می‌کنند.

شناسایی مخاطب و کلیدواژه‌هایی که آن‌ها در موتورهای جستجو تایپ می‌کنند و ایجاد محتوای قوی به عنوان اولین گام سئو مطرح است. اما کسب لینک‌هایی که در سرتاسر وب به سایت‌تان داده می‌شوند عاملی است که میزان قدرت و قابلیت اطمینان سایتتان را به موتورهای جستجو نشان می‌دهد.

در دوره آموزش ویدئویی سئو (SEO یا بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو) که زیرنویس فارسی آن توسط جی ادز تهیه شده است، ابتدا با نحوه کار موتورهای جستجو، ویژگی کلمات کلیدی مناسب، انواع محتوا و ایجاد استراتژی محتوا و ابزارهای سئو آشنا می‌شویم. در ادامه عوامل تاثیرگذار در سئو، مانند: عوامل سمت سرور، لینک‌های داخلی و خارجی، ساختار سایت، شبکه‌های اجتماعی و دیگر اصول سئو را بررسی می‌کنیم و در نهایت نکات کلیدی سئو، مانند جستجوی محلی، تجزیه و تحلیل کیفیت محتوا، مخاطب شناسی، بهینه سازی نسخه موبایل، بهینه سازی فروشگاه های اینترنتی و اندازه گیری معیارهای سئو را یاد می‌گیریم.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.