راهنمای اندازه گیری عملکرد محتوا

زیرنویس ویدئوی قسمت سی و سه دوره آموزش سئو:

اندازه گیری عملکرد محتوای شما اساس کار برای تعیین میزان موفقیتِ تلاش های سئوی شماست و به شما کمک می‌کند تا استراتژی محتوای خود را شکل دهید. با نگاه کردن به اینکه محتوای شما چطور عمل می‌کند، درک خواهید کرد که بازدیدکنندگان شما به دنبال چه هستند و از آن دست محتوا بیش از پیش برای آنها مهیا می‌کنید.

زمانی که عملکرد محتوای خود را ارزیابی می‌کنید مهم است که این سوالات را از خود بپرسید: بازدیدکنندگان ما به به دنبال چه محتوایی هستند؟ محبوب ترین محتوای ما کدام هست؟ آیا بازدیدکنندگان ما با مطالب ما درگیر می‌شوند؟ آیا مطالب ما را با دیگران به اشتراک می‌گذارند و در نهایت اینکه آیا مطالبی که تولید می‌کنیم باعث می‌شود که به نتایج کسب و کاری که به دنبال آن هستیم، برسیم؟

احتمالا دارای یک ابزار آنالیتکز وب در سایت خود هستید و تعداد زیادی ابزار خوب وجود دارد که می‌تواند داده هایی که نیاز دارید را جمع آوری کند تا به پاسخ این سوالات دست یابید. برای این دوره ما از پرطرفدارترین ابزار استفاده می‌کنیم: گوگل آنالیتیکز. اما اگر از ادوبی، آی بی ام Webtrends یا دیگر ابزارها استفاده می‌کنید، گزارشات مشابهی در آنجا خواهید یافت و اگر با گوگل آنالیتیکز آشنایی ندارید، پس دوره آموزش اصلی را در اینجا در لیندا چک کنید که میتوانید چیزهایی بیشتری در مورد گزارشات و ویژگی هایی که قصد بحث کردن در مورد آنها را داریم، یاد بگیرید.

ابتدا فهمیدن آنکه مشتریان ما به دنبال چه چیزی هستند می‌تواند با معیار ساده ای به نام page views اندازه گیری شود. در گوگل آنالیتیکز می‌توانید به گزارشات محتوای سایت بروید و لیستی از محبوب ترین صفحات وبسایت خود برای بازه زمانی که به دنبال آن هستید، را مشاهده کنید. اگر میخواهید بدانید که محبوب ترین صفحه فرود شما یا صفحه ای که بازدیدکنندگان با آن برای نخستین بار وارد سایت شما شده‌اند چه بوده، می‌توانید وارد گزارشات صفحه فرود شوید و اگر یک کاربر پیشرفته هستید حتی میتوانید از بخش پیشرفته برای نگاه کردن به تنها بازدیدهایی که از جستجوی های ارگانیک بوده یا حتی یک موتور جستجوی خاص، استفاده نمایید و اگرچه که دانستن آنکه کدام صفحه بیشترین بازدید را داشته، خوب است، این مورد چیزی به ما در مورد آنکه آن محتوا چقدر خوب بوده است، نمی گوید. نوشتن محتوا آسان است اما نوشتن محتوایی که ارزش به همراه داشته باشد و روی بازدیدکنندگان شما تاثیر بگذارد بسیار سخت تر است. ما علاقه مند به پیدا کردن مطالبی هستیم که بازدیدکنندگان را درگیر کرده است.

سه معیار اندازه گیری وجود دارد که به سرعت می‌تواند میزان درگیری بازدیدکنندگان با محتوای شما را به شما بگوید. Pages per visit, average time on site و bounce rate Pages per visit و bounce rate بازدید کنندگان زمانی که زمان بیشتری در سایت شما صرف کنند، به عنوان بیشتر درگیر شده در نظر گرفته می‌شوند و این با هر دو ابزار میانگین زمان سپری شده در سایت و تعداد صفحاتی که در هر بازدید از سایت مشاده کرده اند، قابل اندازه گیری است. bounce rate نشان می‌دهد که چه درصدی از بازدید کنندگانی که وارد سایت شما می‌شوند، بدون اینکه هیچ صفحه دیگری را مشاهده کنند، سایت را ترک می‌کنند. به طور کلی هر چه میزان بانس ریت کمتر باشد بازدید کنندگان شما بیشتر با مطالب شما اغوا می‌شوند و در سایت شما عمیق تر می‌گردند.

در قدم اول باید ببینیم که آیا محتوای ما در فضای آنلاین به اشتراک گذاشته می شود یا نه. در حالی که میتوانید از ابزارهای شبکه های اجتماعی استفاده کنید تا دریابید که چند وقت یک بار، توئیت‌ها، پست‌ها، اشتراک‌های شما مجددا در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شود، ابزاری مانند گوگل آنالیتکز نیز میتواند برای دنبال کردن این فعل و انفعالاتی که در حال رخ دادن است در داخل و بیرون از سایت شما پیکربندی شود. برای مثال گوگل آنالیتیکز می‌تواند تعداد دفعاتی که مردم روی دکمه های اشتراک گذاری شبکه های اجتماعی کلیک می‌کنند یا در وبلاگ نظر می‌دهند را دنبال کند. حتی میتواند بیرون از سایت شما برود و پست های عمومی در شبکه های مختلف اجتماعی را که برای اشتراک محتوا در سایت شما استفاده شده اند، بیابد. البته که سمت مقابل این زمانی است که محتوا از طریق شبکه های اجتماعی به اشتراک گذارده می‌شود. دریافت کنندگان آن توئیت‌ها و پست ها می‌توانند بازگردند و مجددا از سایت شما بازدید نمایند. می‌توانند از برچسب‌گذاری کمپین و گزارشات منابع ترافیک گوگل آنالیتیکز استفاده کنید تا ببینید که چه تعداد از بازدیدهای شما از طریق این اشتراک‌گذاری‌ها می‌آیند.

احتمالا مهمترین سوال این خواهد بود که آیا این تولید محتوا به دستیابی به اهداف کسب و کار ما کمک می‌کند یا خیر یک ابزار آنالیتیکز به خوبی پیکربندی شده تنها روی شمارش صفحات تمرکز نمی‌کند، بلکه تمامی آن داده ها را با خروجی های کسب و کار وابسته می نماید. آیا بازدیدکننده ای که به وبسایت ما به دلیل یک محتوای خاص آمده بود در نهایت محصولی را خریداری کرد؟ آیا تماس گرفتند؟ ایا فرمی را تکمیل کردند؟ آیا وایت پیپری را دانلود کردند یا برای یک محصول در سایت ثبت نام کردند؟ آیا ما را در شبکه های اجتماعی دنبال نمودند؟ آیا محتوای ما را با دیگران به اشتراک گذاشتند؟ آیا در خبرنامه ما ثبت نام کردند؟

تک تک این اهداف، دارای ارزش بیزینسی می‌باشد و با درک آنکه چه محتوایی منجر به کسب این اهداف می‌شود می‌توانیم به بزرگترین سوال خود پاسخ دهیم. از این همه سرمایه گذاری در سئو چه چیزی پس گرفته ایم؟ چه از گوگل آنالیتیکز استفاده کنید یا هر ابزار تحلیلی دیگری نظارت و اندازه گیری عملکرد محتوای شما به شما کمک خواهد کرد که ارزش آنچه ایجاد می‌کنید را درک کنید و به شما کمک می‌کند تا برای بهبود روز افزون محتوای بعدی خود همواره برنامه ریزی کنید.

در دوره آموزش ویدئویی سئو (SEO یا بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو) که زیرنویس فارسی آن توسط جی ادز تهیه شده است، ابتدا با نحوه کار موتورهای جستجو، ویژگی کلمات کلیدی مناسب، انواع محتوا و ایجاد استراتژی محتوا و ابزارهای سئو آشنا می‌شویم. در ادامه عوامل تاثیرگذار در سئو، مانند: عوامل سمت سرور، لینک‌های داخلی و خارجی، ساختار سایت، شبکه‌های اجتماعی و دیگر اصول سئو را بررسی می‌کنیم و در نهایت نکات کلیدی سئو، مانند جستجوی محلی، تجزیه و تحلیل کیفیت محتوا، مخاطب شناسی، بهینه سازی نسخه موبایل، بهینه سازی فروشگاه های اینترنتی و اندازه گیری معیارهای سئو را یاد می‌گیریم.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.