وب مانی چیست و چه خدماتی ارائه می کند؟

وب مانی چیست و چه خدماتی ارائه می کند؟

مدت زمان طولانی است که ارزهای الکترونیک وارد زندگی ما انسان ها شده اند و یکی از قدیمی ترین آنها وب مانی است. امروزه بیشتر نقل و انتقالات از یک کشور به کشور دیگر توسط این نوع ارزها انجام می‌شود. در ادامه موارد مهمی درباره وب مانی ارائه می‌کنیم و متوجه می‌شوید چه خدماتی ارائه می‌کند.

وب مانی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

وب مانی یک سیستم دریافت و پرداخت الکترونیکی است که هدف آن در نهایت تسهیل انتقال پول بین افراد مختلف در سطح جهان است. وبمانی از 22 سال پیش در روسیه پایه گذاری شده است. در حال حاضر 41 میلیون حساب کاربری را در خود جای داده و روز به روز اعتماد جهانی به این سیستم، افزایش می یابد.

با استفاده از وب مانی می توان از داخل ایران به فرد ساکن خارج از ایران پول انتقال داد.

وب مانی چیست و چه خدماتی ارائه می‌کند

بسیاری از فروشگاه های اینترنتی (تعداد 100 هزار فروشگاه) به درگاه پرداخت وب مانی مجهز شده اند. به راحتی می توانید از آن ها کالای مورد نیاز خود را بخرید.

همچنین این امکان وجود دارد که برای کسب و کار خود درگاه وبمانی راه اندازی کنید و محصول خود را به تمام جهان عرضه نمایید.

مدارک لازم جهت ساخت حساب و کیف پول وب مانی

شما با استفاده از یک شماره موبایل معتبر می توانید در سایت کیف پول وب مانی حساب خود را بسازید. در مرحله بعد شما باید برای هر ارزی مثل دلار، بیت کوین و… کیف پول مخصوص آن را بسازید. بعد از انجام این دو مرحله، حساب شما آماده استفاده و نقل و انتقال پول می باشد.

توجه داشته باشید تا زمانی که احراز هویت انجام ندهید نهایتا 300 دلار در کیف پول خود می توانید داشته باشید و روزانه قادر به انتقال حداکثر 100 دلار خواهید بود. به طور کلی بهتر است کار احراز هویت را انجام دهید.

کیف پول یا والت در حساب وب مانی چیست و چه ارز هایی در حساب وب مانی تعریف شده اند؟

در وبمانی هر ارزی برای خود کیف پول جداگانه ای دارد. بنا بر این آدرس کیف پول های ارزهای مختلف نیز باهم متفاوت خواهند بود. ارزهایی که در وبمانی وجود دارند هر کدام یک علامت انحصاری دارند. در جدول زیر آنها را مشاهده می‌کنید:

نام ارز نماد ارز فرمت آدرس کیف پول
کیف پول دلار ایالات متحده آمریکا (USD) WMZ Z012345678901
کیف پول یورو (EUR) WME E012345678901
کیف پول روبل روسیه (RUB) WMR R012345678901
کیف پول گریونا اوکراین (UAH) WMU U012345678901
کیف پول روبل بلاروس (BYR) WMB B012345678901
کیف پول قزاقستانی قزاقستان (KZT) WMK K012345678901
کیف پول دانگ ویتنام (VND) WMV V012345678901
کیف پول بیت‌ کوین (BTC) WMX 3HHNT4UuZCCjkSS3gdJifiZUY7fLgLJ87M
کیف پول بیت کوین کش (BCH) WMH 17ezHkOoUd2IjEosF8oLhZ6tQNyfIDR5UU
کیف پول لایت کوین (LTC) WML LPBCD35WIKXHjjr5zWsuhKesTJ44vgzRBq
کیف پول طلا WMG G012345678901

مناسبترین کیف پول در وبمانی برای ایرانیان کیف پول دلار وبمانی (WMZ) می باشد. برخی کیف پول ها مانند یورو (فقط مخصوص ساکنین منطقه یورو) برای ایرانیان قابلیت استفاده ندارد.

پاسپورت وبمانی چیست و چند نوع پاسپورت وجود دارد؟

پاسپورت وبمانی همان سطوح احراز هویتی شما در وبمانی است. در وبمانی، چهار سطح احراز هویتی وجود دارد.

  1. پاسپورت مستعار (Alias): به صورت خودکار بعد از افتتاح حساب به کاربر اختصاص داده می شود. برای کاربرانی که تراکنش های با مبلغ پایین دارند مناسب است.
  2. پاسپورت رسمی (Formal): اخذ این پاسپورت نیز رایگان است. با اسکن پاسپورت خود می توانید این پاسپورت را اخذ کنید. همچنین اشخاص ایرانی که پاسپورت ندارند می توانند از کارت ملی خود استفاده کنند.
  3. پاسپورت اولیه (Initial): با 6 دلار وبمانی می توانید این پاسپورت را اخذ کنید. برای اخذ این نوع پاسپورت باید به نماینده یا ارزیاب وبمانی رجوع کنید. شما باید پاسپورت فرمال را داشته باشید. همچنین به تایید اطلاعات محل سکونت خود و پاسپورت مسافرتی که برای اخذ پاسپورت فرمال استفاده کرده اید نیاز دارید.
  4. پاسپورت شخصی (Personal): با داشتن این نوع پاسپورت شما از محدودیت های تراکنش ها عبور خواهید کرد. اما لازم است که 50 الی 100 دلار وبمانی هزینه کنید. شما باید با در دست داشتن مدارک هویتی خود به صورت حضوری به یکی از نمایندگان وبمانی مراجعه نمایید.

در حال حاضر در ایران نمایندگی و ارزیاب رسمی وب مانی وجود ندارد. اما شما می توانید برای نقل و انتقالات خودتان که نیاز به پاسپورت اولیه یا شخصی داشته باشد از خدمات جی ادز استفاده کنید.

محدودیت های هر چهار نوع پاسپورت (بر حسب دلار وبمانی WMZ) به شرح ذیل می باشد:

Personal initial Formal Alias نوع پاسپورت
نامحدود 30000 10000 300 حداکثر WMZ مقدار قابل نگهداری
نامحدود 12000 (روزانه)
30000(هفتگی)
60000 (ماهانه)
3000 (روزانه)
10000(هفتگی)
15000 (ماهانه)
100 (روزانه)
300(هفتگی)
500 (ماهانه)
حداکثر تراکنش قابل انجام بر حسب WMZ (مجموع ورود و خروج پول)

لازم به ذکر است این مقادیر در مورد ارزهای دیگر مانند روبل روسیه (WMR)، بیت کوین (WMX) و … متفاوت است.

کیپر وب مانی چیست و چند نوع از آن وجود دارد؟

کیپر نام عمومی نرم افزارهای متعلق به وبمانی است که مشتریان و کاربران از آن برای دسترسی به کیف پول های خود استفاده می کنند. مفهوم کیپرها اشاره به ظرفیت کیف پول شما دارد.

بعد از افتتاح حساب، کیپر وب مانی شما به صورت پیش فرض استاندارد یا مینی می باشد که پایه ای ترین حالت Keeper است. و به شما امکان نقل و انتقالات در حجم اندک و محدود را می دهد.

کیپر مینی وبمانی

شما برای عبور از این محدودیت ها نیاز دارید که کیپر خود را از مینی به کلاسیک ارتقا دهید. توجه کنید برای این کار شما باید دارای پاسپورت فرمال یا بالاتر باشید. اعمال این تغییرات 24 ساعت زمان لازم دارد.

کیپر کلاسیک وبمانی

برای استفاده از کیپر کلاسیک (WebMoney Keeper WinPro) باید نرم افزار آن را از طریق لینک درج شده نصب نمایید.

به طور کلی پیشنهاد ما این است که پاسپورت وبمانی خود را حداقل به فرمال ارتقا دهید و همچنین از کیپر کلاسیک استفاده کنید.

چگونه می‌توان از خدمات وب مانی استفاده کرد؟

ابتدا باید وارد وب سایت وب مانی شوید تا بتوانید از خدمات آن استفاده کنید.

به طور کلی بهتر است برای استفاده از وبمانی، نرم افزار آن را که اصطلاحا کیپر نام دارد در کامپیوتر یا موبایل خود نصب کنید.

هر بار که قصد ورود به اکانت وبمانی خود را داشته باشید، پیامک حاوی کد تایید دریافت می‌کنید. به منظور اینکه هزینه ای بابت دریافت این پیامک پرداخت نکنید، ( وبمانی برای هر پیامک از حساب شما 5 سنت کم می کند) و همچنین برای سهولت در دریافت کد تایید بدون مشکلات اپراتوری شما باید از طریق ENUM حساب خود را فعال کنید.

لازم است برنامه ENUM را در گوشی موبایل خود نیز نصب نمایید. لینک دانلود گوگل پلی و اپل استور را برای راحتی شما در این مقاله قرار داده ایم.

دانلود برنامه ENUM برای گوگل پلی

دانلود برنامه ENUM در اپل استور

چگونگی شارژ حساب وب مانی و تبدیل ارز وب مانی

شارژ اکانت وبمانی با اصطلاح Top-Up شناخته می شود و به طور کلی با چهار روش زیر انجام می گیرد:

  1. پرداخت از حساب بانکی با استفاده از اینترنت بانک یا موبایل بانک
  2. پرداخت به شکل نقدی (شارژ حساب با استفاده از اسکناس با دستگاه های خود دریافت موجود در بانک ها، فروشگاه ها و …)
  3. پرداخت با استفاده از سیستم تجارت بر بستر موبایل
  4. پرداخت با استفاده از پول های الکترونیکی. در این روش نیز شما ابتدا اقدام به خرید کارت شارژ می نمایید سپس با آن، حساب وبمانی خود را شارژ می نمایید.

چگونه ارزهای موجود در اکانت وبمانی را به ریال تبدیل کنیم؟

رایج ترین روش های برداشت ارزهای موجود در وبمانی به شکل پول نقد به شرح ذیل است:

  • تبدیل ارز وبمانی به پول فیات (پول رایج کشورها مانند ریال، دلار و…) در صرافی ها
  • تبدیل ارز وبمانی به پول فیات و انتقال مستقیم آن به حساب بانکی
  • تبدیل ارز وبمانی به پول فیات و انتقال آن به کارت بانکی
  • انتقال پول های تبدیل شده به حساب بانکی متصل شده به حساب وبمانی

در حال حاضر به علت تحریم های موجود، ایرانیان امکان شارژ مستقیم حساب وبمانی خود را با استفاده از کارت های بانکی و سایر روشهای ذکر شده ندارند. همچنین این امکان برای تبدیل مستقیم ارزهای وبمانی به ریال نیز وجود ندارد.

اما خبر خوب این است که شما می توانید با استفاده از خدمات جی ادز حساب وبمانی خود را شارژ کرده و نیز ارزهای موجود در حساب وبمانی خود را به ریال تبدیل نمایید.

قیمت دلار وبمانی در ایران پا به پای دلار فیزیکی آمریکا (USD) حرکت می کند. و شما در تبدیلات خود (خرید ارز وبمانی و فروش آن) کارمزد منطقی پرداخت می‌کنید.

چگونه می‌توان در وب مانی پول انتقال داد؟

شما برای انتقال ارز وبمانی به حساب فرد دیگر، باید آدرس کیف پول آن شخص را داشته باشید. این آدرس را وی در اختیار شما قرار میدهد و شما با توجه به سطح پاسپورت خودتان می‌توانید مبلغ مورد نظرتان را به کیف پول شخص گیرنده انتقال دهید.

انتقال پول وبمانی

کارمزد های انتقال وب مانی چقدر است و چگونه محاسبه می شود؟

انتقال پول در بستر وبمانی سریع بوده و کارمزدی برابر با 0.8 درصد مقدار انتقالی خواهد داشت. به عنوان مثال شما می توانید 1000 دلار را با کارمزد 8 دلار انتقال دهید.

سقف کارمزد انتقال پول در وبمانی 50 دلار است (به این معنی که انتقال تمامی مبالغ بالای 6250 دلار، کارمزد برابر با 50 دلار خواهد داشت). این کارمزد به عهده شخص انتقال دهنده است.

امنیت وب مانی برای انتقال سرمایه یا کسب درآمد

بر اساس آمار سایت وبمانی، روزانه به صورت میانگین بالغ بر 150000 تراکنش انجام می شود. در سال 2013 حجم معاملات در وبمانی به بالای 18 میلیارد دلار رسیده است.

تا اواخر سال 2020 تعداد کاربران هفتگی وب مانی به 300000 عضو نیز می رسد و طبق آمار ویکی پدیا در مجموع تعداد کاربران فعال در وب مانی بیش از 41 میلیون حساب ثبت نام شده است.

تاکنون هیچ موردی به از بین رفتن سرمایه و مسدودی حساب در آن گزارش نشده است. با استفاده از پروتکل های امنیتی همچون برنامه ENUM، تنها خودتان قادر به مدیریت حسابتان هستید.

به این نکته توجه فرمایید که بستر وبمانی برای نقل و انتقالات پول توسعه داده شده است. و هرگونه ادعایی مبنی بر اینکه اگر پول وبمانی خود را به حساب یک فرد یا یک شرکت بخصوص انتقال دهید، به شما سود داده خواهد شد کذب است.

در همین راستا برخی افراد یا شرکت ها با سوء استفاده از وبمانی، خدماتی همچون قبول سرمایه گذاری از طرف شما و ارائه سود به شما را پیشنهاد می کنند. چنین مواردی مطلقا کلاهبردای به شمار می روند.

آیا این امکان وجود دارد که حساب وبمانی خود را با حساب ارزهای دیجیتال متصل کنیم؟

خوشبختانه در سایت وبمانی کیف پول بیت کوین، بیت کوین کش و لایت کوین نیز وجود دارد. شما می توانید بیت کوین خود را مستقیما از کیف پول ارز دیجیتال خود به آدرس کیف پول بیت کوین موجود در حساب وبمانی خود (WMX) انتقال دهید و بالعکس.

لازم به ذکر است هر WMX در وبمانی با یک میلی بیت کوین (0.001) برابری می کند (به عنوان مثال اگر قیمت بیت کوین در تاریخ 29 نوامبر 2020 را در نظر بگیریم هر WMX برابر با 18 دلار می باشد). کارمزد انتقال WMX در وبمانی 0.8 درصد و سقف این کارمزد 5 میلی بیت کوین یا WMX می باشد).

آیا می توان داخل وبمانی پول ها را به هم تبدیل نمود؟ مثلا دلار به سایر ارزها؟

بله در سایت وبمانی شما می توانید ارزها را به هم تبدیل کنید. توجه به این نکته مهم است که برای تبدیل دو ارز به یکدیگر می بایست کیف پول هر دو ارز را نیز داشته باشید.

فراموش نکنید که برای نقل و انتقالات خود در بستر وب مانی می‌توانید از خدمات ارزی جی ادز استفاده نمائید.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.