اشتباهات مرگبار گوگل ادز

10 اشتباه گوگل ادز که بودجه تبلیغات را هدر می‌دهد

گاهی یک اشتباه گوگل ادز می‌تواند موجب زیان مالی شدیدی شود. علیرغم اینکه تبلیغات Google Ads روش مناسبی برای تقویت حضور آنلاین و کسب درآمد است.

اگر مراقب نباشید ممکن است، ممکن است بدون اینکه به نتیجه‌ای برسید، بودجه‌تان را از دست بدهید. در این پست با 10 اشتباه رایج تبلیغ کنندگان در Google Ads آشنا می‌شوید و می‌آموزید که چگونه باید از آنها اجتناب کرد.

قبل از اینکه درباره استفاده بهتر از بودجه تبلیغات اطلاعات کسب کنیم، لازم است که چند مفهوم ساده در مورد گوگل ادز را بدانید. این یک کانال فروش است. این یعنی دلیل اصلی برای استفاده از Google Ads فروختن محصولات و خدمات و کسب سود خواهد بود.

اگر محصول یا خدماتی برای فروش و کسب سود ندارید، یعنی گوگل ادوردز سودی برای شرکت‌تان ندارد. پس یا اشتباه از آن استفاده می‌کنید و باید آنرا تغییر دهید یا اینکه باید به طور کلی استفاده از گوگل ادز را کنار گذاشته و پول‌تان را پس انداز کنید.

من و دیگر اعضای تیم جی ادز کارشناس تبلیغات در گوگل ادز هستیم و آژانس تبلیغاتی ما به عنوان پارتنر رسمی تبلیغات گوگل از سوی Google به رسمیت شناخته شده است.

من و دیگر اعضای تیم جی ادز هر روز چند کمپین گوگل ادوردز ایجاد، مدیریت و بهینه‌سازی می‌کنیم، که بعضی از آنها بودجه‌های روزانه بسیار زیادی دارند و هدف اصلی‌مان اطمینان از این موضوع است که مشتری‌هایمان سرمایه شان را از دست نمی‌دهد و می‌توانند از این تبلیغات سود ببرد.

اشتباهات متداول در گوگل ادز

در مورد اهمیت تبلیغات گوگل برای رشد کسب وکارهای کوچک پست های زیادی در جی ادز منتشر کرده‌ایم. اما بهتر است این ا هم در نظر داشته باشید که اگر نتوانید از تبلیغات سودی ببرید، باید از سایر ابزارهای تبلیغات آنلاین استفاده کنید و بی خیال تبلیغات گوگل شوید.

برای اینکه به چنین تصمیمی نرسید، بهتر است 10 اشتباه گوگل ادز را که اغلب تازه کاران تبلیغات گوگل مرتکب می‌شوند را بشناسید و بدانید چگونه از این اشتباهات جلوگیری کنید.

1- عدم استفاده از Negative Keyword

وقتی گروه تبلیغاتی (AdGroup) ایجاد کردید و کلمات کلیدی موردنظرتان را افزودید، باید برای عدم نمایش تبلیغات با جستجوی عبارات نارمرتبط نیز تلاش‌هایی انجام دهید.

در واقع باید بدانید که آگهی‌تان در چه مسیری است. کاربران اینترنت درباره محصول یا خدمات شما چه عباراتی را جستجو می‌کنند. احتمال دارد آنچه مردم در گوگل جستجو می‌کنند با انتظارات شما تفاوت داشته باشد و حتی بی ربط با کسب و کار شما باشند.

در نتیجه آگهی‌تان برای عبارت های جستجوی اشتباه بالا می‌آید و برای کلیک‌هایی هزینه می‌پردازید که هیچ سودی ندارد. این یکی از رایج ترین 10 اشتباه گوگل ادز به شمار می‌رود.

اینجاست که کلید واژه‌های منفی (Negative Keyword) وارد می‌شوند. با استفاده از این کلید واژه‌ها می‌توانید انتخاب کنید که آگهی‌تان برای کدام جستجوها نمایش داده نشود.

این روش بسیار مفید است و در جلوگیری از اتلاف هزینه برای کلیدواژه و ترافیکی که هیچ سودی برای محصولات یا خدماتتان ندارد، جلوگیری می‌کند.

اشتباهات گوگل ادز

چند ترفند که در زمان افزودن کلیدواژه‌های منفی باید درنظر بگیرید:

از انواع متناسب کلیدواژه استفاده کنید. وقتی کلیدواژه‌ای را می‌افزایید بدین معنی است که برای آن کلمه نمایش داده نخواهد شد، اما ممکن است برای کلمات هم معنیش تبلیغات‌تان نمایش داده شود.

بیشتر بخوانید: روش ثبت آگهی در گوگل

اگر می‌خواهید از جستارهای کلی برای کلیدواژه‌ها خلاص شوید، بهتر است کلمات مترادف را نیز به لیست کلمات کلیدی منفی اضافه کنید.

برای مثال اگر آموزشگاه تعمیر موبایل دارید و نمی‌خواهید تبلیغات‌تان برای عبارات مرتبط با فایل‌های آموزشی نمایش داده شود و عبارت دانلود آموزش تعمیر موبایل را به عنوان کلمه کلیدی منفی بکار ببرید، آگهی‌تان برای جستجوی دانلود آموزش تعمیر موبایل نمایش داده نمی‌شود.

اما برای دیگر کلمات مرتبط با محتوای آموزشی نمایش داده می‌شود، بهتر است کلمات دانلود، فایل، pdf، ورد و … را به عنوان کلیدواژه های منفی اضافه کنید.

هر هفته Search term ها را در بخش keywords گوگل ادز بررسی کنید. این صفحه عباراتی را نمایش می‌دهند که با جستجوی آنها تبلیغات شما نمایش داده شده است. با بررسی این عبارات و مشخص کردن عبارات نامرتبط می‌توانید لیست Negative Keywords را اصلاح نمایید.

اگر به این نتیجه رسیدید که تبلیغات شما نیازمند افزودن کلیدواژه‌های منفی زیادی است، باید در تنظیمات تبلیغات و ادگروپ‌هایتان تجدیدنظر کنید و از کلمات کلیدی مناسب‌تری استفاده کنید.

2- ایجاد ادگروپ‌های کلی

قبل از تنظیم کمپین تبلیغاتی‌تان، باید به ساختار ادگروپ‌هایتان فکر کنید. بهتر است ادگروپ‌ها را تا حد امکان خاص و محدود درنظر بگیرید. اینگونه می‌توانید آگهی‌هایی هدفمندتر داشته باشید و در نتیجه امتیاز آگهی‌تان (Adrank) را افزایش دهید و این‌گونه هزینه هایتان را کاهش دهید.

برای مثال اگر در حال فروش اینترنتی حلقه نامزدی هستید، به جای اینکه یک آگهی کلی با عنوان حلقه‌های نامزدی ثبت کنید می‌توانید آن را به ادگروپ‌های مختلف تقسیم نمایید:

  • حلقه‌های ساده
  • حلقه‌های نگین دار
  • حلقه های طلای زرد
  • حلقه های طلای سفید
  • حلقه‌های پلاتینیوم
  • و …

هر ادگروپ کلیدواژه‌های خاص خود و آگهی‌های هدفمند خود را خواهد داشت. دقت نمائید تا اشتباهی در ایجاد ادگروپ های خود نداشته باشید.

3- تنها از انطباق broad match استفاده کردن

معمولا تمام کلید واژه‌هایی که در گوگل کیورد پلنر پیشنهاد می‌شوند broad match هستند. اما وقتی قرار باشد که از این کلیدواژه‌ها در ادگروپ‌هایتان استفاده کنید، نباید همه آنها را به صورت انطباق گسترده یا broad match وارد ادگروپ خود کنید.

بایستی انواع کلمات کلیدی با توجه به نوع انطباق را بشناسید و بدانید که چگونه به شما در جذب ترافیک هدفمندتر کمک می‌کنند. یکی از انواع مورد علاقه من broad match modifier است. این انطباق امکان انتخاب اینکه کدام کلمات بخشی از جستار شما باشند را فراهم می‌آورد و باعث می‌شود که بتوانید سریعاً عبارات جستجوی نامرتبط را حذف کنید.

این را در مثال ببینید:

فرض کنید که یک ادگروپ تبلیغاتی برای حلقه‌های نامزدی یاقوت کبود دارید. برای این گروه تنها می‌خواهید جستجوهایی که شامل کلمات حلقه ، نامزدی ، یاقوت و کبود می‌شوند را دریافت کنید. به عبارت دیگر به دنبال جستجوهای کلی‌تر مانند حلقه‌های نامزدی یا مثلاً حلقه‌های یاقوت زرد نیستید.

یکی از روش‌های این کار استفاده از کلید واژه‌های منفی است، اما اینکار مشکل است زیرا نمی‌توان تمام احتمالات را در کلید واژه‌های منفی قرار داد.

روش بهتر و کارآمدتر استفاده از broad match modifier بدین شکل است:

+حلقه +یاقوت +کبود

این عبارت کلیدی با استفاده از علامت + تضمین می‌کند که تبلیغ تنها برای جستجوهایی که هر سه این کلمات را داشته باشد، نمایش داده شود. با این روش می‌توان دقت بیشتری در نتایج داشت.

فراموش نکنید که اگر آگهی برای کلیدواژه‌های طولانی خاص نمایش داده شوند، احتمال خرید از آن بیشتر خواهد بود. دقت کنید تا این اشتباه گوگل ادز را انجام ندهید.

اشتباهات گوگل ادز

4- صرف هزینه زیاد برای کلیدواژه‌هایی که سودمند نیستند

همه کلیدواژه‌ها عملکرد یکسانی ندارند. پس از چند هفته از راه اندازی کمپین Google Ads و جذب چندین مشتری، بهتر است گزارش‌های مربوط به فروش را بررسی کنید تا ببینید بیشترین فروش با چه کلماتی انجام شده است. شما باید کلمات کلیدی سودمند خود را پیدا کنید.

این کلیدواژه‌ها احتمالاً برگ برندگان شما خواهند بود. از کلمه احتمالاً استفاده کردم زیرا به هر حال شما باید نتایج را در طولانی مدت بررسی کنید تا در مورد کلیدواژه‌های بهتر نتیجه گیری نمایید.

وقتی این کلیدواژه‌ها را پیدا کردید گام بعدی افزایش دریافت کلیک با آنها و کنار گذاشتن کلیدواژه‌های ناکارآمد است. بدین ترتیب تأثیر مثتبی بر روی سود و میزان مشتریان اعمال خواهد شد.

اشتباهی که افراد زیادی مرتکب آن می‌شوند این است که چنین تفکیکی را انجام نمی‌دهند و بر روی همه کلیدواژه‌ها به یک میزان سرمایه‌گذاری می‌کنند. این یعنی تبدیل مشتری کمتر و هزینه‌های بیشتر.

5- هدایت بازدیدکنندگان به لندینگ پیج نامناسب

استفاده از لندینگ پیج نامناسب، یکی از اشتباهات متداول گوگل ادز است. کاربران با کلیک کردن بر روی آگهی انتظار دارند وارد صفحه‌ای شوند که مرتبط با آگهی و محصول یا خدمات ذکر شده در تبلیغ باشد.

در بسیاری از موارد صفحه فرودی که کاربر پس از کلیک روی آگهی وارد آن می‌شود، نباید صفحه اصلی وب سایت باشد و باید اطلاعات مرتبطی در مورد آگهی عنوان شده باشد.

برای مثال فرض کنید در حال تبلیغات برای کارگاه آموزش گوگل ادز هستید، وقتی افراد روی آگهی شما کلیک می‌کنند، باید مستقیماً وارد صفحه‌ای شوند که اطلاعات بیشتری در مورد این کارگاه ارایه کند.

نه اینکه وارد صفحه اصلی سایت و یا صفحه لیست دوره های آموزشی شوند. همینطور نباید کاربران پس از کلیک روی آگهی به صفحه ثبت‌نام و پرداخت هزینه کارگاه منتقل شوند.

بیشتر بخوانید: تبلیغات اینترنتی که باید آنها را بشناسید

بسیاری از افراد با این طرز فکر که وقتی کاربر سایر دوره های مشابه را نیز ببیند احتمال دارد به آنها هم علاقمند شود، دچار این اشتباه می‌شوند و در نتیجه کاربر را به جای هدایت به صفحه کارگاه، به صفحه همه دوره های آموزشی ارجاع می‌دهند.

وقتی کاربران پس از کلیک روی آگهی، وارد صفحه مناسبی نشوند و سریعاً اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت نکنند، به سراغ آگهی دیگری خواهند رفت و هزینه‌ای که برای جذب کاربر پرداخت می‌کنید سودآور نخواهد بود.

6- عدم هدف گیری کاربران موبایل – مرگ‌بار ترین اشتباه گوگل ادز

تا 3 – 4 سال پیش امکان هدفگیری کاربران موبایل در گوگل ادز وجود نداشت و توجه زیادی به آنها نمی‌شد. فرض بر این بود که کاربران موبایل امکان تبدیل شدن به مشتری کمتری دارند.

امروزه عکس این قضیه ثابت شده است. موبایل یکی از قدرتمندترین ابزارهای فروش محسوب می‌شود و اگر کاربران آن را در آگهی‌هایمان درنظر نگیریم اشتباه بزرگی در google ads مرتکب شده‌ایم.

در دنیای چند نمایشگری، روند تبدیل به مشتری از موبایل شروع می‌شود و بر روی موبایل یا تبلت یا رایانه به پایان می‌رسد. بی اهمیت بودن نسبت به کاربران موبایل یک اشتباه گوگل ادز مرگ بار گوگل ادز است.

اگر وب سایتتان با موبایل سازگاری دارد مطمئن شوید که کاربران موبایل را هدف گرفته‌اید. هزینه تبلیغات در موبایل معمولا کمتر از دسکتاپ است و نسبت کلیک به مراتب بیشتر است.

7- عدم استفاده از تنظیمات زمان‌بندی نمایش آگهی

عدم درنظر گرفتن زمان بندی برای آگهی و نمایش 24 ساعته تبلیغات در تمام طول روز و شب اشتباه بزرگی در تبلیغات گوگل ادز است.

معمولاً در تعطیلات آخر هفته افراد می‌خواهند استراحت کنند و زمان بیشتری را با خانواده و دوستانشان بگذرانند تا اینکه آنلاین خرید کنند. همچنین آنها اول صبح علاقه‌ای به دیدن آگهی‌های شما ندارند.

موقعیت‌های بسیار زیادی وجود دارد که شما در آنها خواستار کنترل زمان نمایش آگهی‌تان هستید و اگر از این ویژگی سود نبرید در واقع بودجه‌تان را هدر داده‌اید. گزارشات را مطالعه کنید و زمانی که بیشترین کلیک و مشتری را داشته‌اید شناسایی کرده و پول‌تان را برای آنها خرج کنید.

گوگل ادوردز سیستم برنامه ریزی بسیار انعطاف پذیری برای آگهی‌ها دارد که با آن می‌توانید تاریخ و زمان نمایش آگهی را با جزئیات مشخص کنید.

8- عدم بررسی صحیح نسبت تبدیل کاربران به مشتری

عدم بررسی صحیح نسبت تبدیل (Conversion Rate) مانند رانندگی کردن در شب بدون چراغ است. تنها بر اساس هزینه هر کلیک و نسبت کلیک (CTR) نمی‌توان کمپین Google Ads را بهینه سازی کرد، شما باید دقیقاً بدانید که چند نفر از جستجوی پولی آمده‌اند و تبدیل به مشتری شده‌اند. از این اشتباه گوگل ادز پرهیز کنید.

عمل تبدیل الزاماً به معنی فروش نیست، می‌تواند ثبت نام در سایت، بازدید از صفحه خاصی، تماشای یک ویدیو، ثبت نام در خبرنامه و … باشد. منظور از تبدیل یا کانورشن انجام اقداماتی توسط کاربر است که برای کسب و کار شما مهم است.

دلیل اصلی اینکه چرا افراد نسبت تبدیل را به درستی بررسی نمی‌کنند این است که برای اینکار نیاز به کمی اقدامات فنی است. بایستی کدی که Google Ads در اختیارتان قرار می‌دهد را در سایت‌تان قرار دهید. البته این دلیل خوبی برای طفره رفتن از این کار نیست، زیرا می‌توانید یک توسعه دهنده را با حقوق اندک استخدام کنید تا اینکار را برایتان انجام دهد.

وقتی در حال تنظیم نسبت‌های تبدیل مشتریان هستید، بر روی نتیجه نهایی تمرکز نداشته باشید بلکه اقداماتی که در طول فرآیند فروش انجام داده شده را هم درنظر بگیرید.

مثال زیر را با دقت بخوانید:

برای مثال اگر جواهر گران قیمتی را می‌فروشید، فقط فروش را به عنوان تبدیل به آن نیافزایید، بلکه افزودن به سبد خرید را هم اضافه کنید. اینکار به شما کمک می‌کند تا بدانید که بازدیدکنندگانی که از تبلیغات گوگل وارد سایت‌تان می‌شوند، چه کاری انجام می‌دهند و از این طریق به اطلاعات ارزشمندی برای جذب ترافیک هدفمند دست می‌یابید.

به علاوه هرجا که ممکن است تلاش کنید تا نسبت تبدیل را به Google Ads وارد کنید. (به ویژه اگر محصولی را می‌فروشید) اطلاع از میزان تبدیل مقدار سود یا ضرر حاصل از تبلیغات را معین کند.

9- عدم استفاده از تمام فیلدهای آگهی

اخیرا گوگل ادز تبلیغات متنی گسترده را گسترده‌تر کرده است! در حال حاضر به جای دو عنوان می‌توانید 3 عنوان به آگهی خود اضافه کنید. همچنین دو بخش برای افزودن توضیحات آگهی اضافه شده است و تعداد کاراکترهای توضیحات آگهی نیز از 80 کاراکتر به 90 کاراکتر افزایش یافته است.

همچنین استفاده از افزودنی‌های آگهی نیز کمک می‌کند تا آگهی‌تان جذاب‌تر شود و نرخ کلیک بالاتری داشته باشد. با کمک افزونه‌های تبلیغات می‌توانید اطلاعات بیشتری در مورد محصولات و خدمات در اختیار کاربر قرار دهید و همچنین به افزایش امتیاز آگهی (Adrank) کمک می‌کند، که خود باعث بهبود رتبه آگهی و کاهش هزینه می‌شود.

افزونه های تبلیغاتی زیادی وجود دارند، که با توجه به آگهی خود می‌توانید از یک یا چند تا از آنها استفاده کنید. مانند: افزونه تلفن، افزونه سایت لینک، افزونه ویژگی‌ها و …

10- عدم بررسی و بهینه سازی کمپین‌های گوگل ادز

گوگل تلاش می‌کند تا به مردم اثبات کند که Google Ads نوعی ابزار خودکار است که همه می‌توانند به سادگی از آن استفاده کنند، اما حقیقت چنین نیست.

گوگل ادز ابزاری عالی با ویژگی‌های متعدد است که می‌تواند خودکار باشد، اما از آنجا که در آن باید پول خرج کرد، تنها راه برای کسب سود بیشتر از هر یک دلاری که در گوگل ادوردز خرج می‌شود نظارت روزانه بر کمپین تبلیغاتی است.

اقداماتی مانند اجرای تست‌های A/B، آزمودن فرمت‌های جدید کمپین، بهینه سازی آگهی‌ها، مرور کلیدواژه‌های منفی و انجام آنالیزهای رقابتی تنها چند روش ساده در فهرست کارهایی است که متخصصان Google Ads انجام می‌دهند.

اشتباهی که بیشتر افراد مرتکب آن می‌شوند ساخت کمپین، تنظیم بودجه و اجرای آن به امید جلب مشتری است. متاسفانه این یک سیستم بساز و فراموشش کن نیست، مدیریت ppc فرآیندی مستمر است که به دانش، تجربه و زمان کافی برای رسیدن به موفقیت نیاز دارد.

حرف آخر

بهینه سازی مناسب ppc از سوی دیگر می‌تواند مشتریان را جذب کند، سود تولید کند و به رشد کسب و کارتان بهتر از هر ابزار دیگری کمک کند.

به همین خاطر است که ما به مشتریانی که دانش و تجربه کافی در استفاده از گوگل ادز ندارند، پیشنهاد می‌کنیم که تبلیغات در گوگل را با پلن‌های مدیریت شده شروع کنند و یا اگر خودشان اکانت گوگل ادز ایجاد کرده‌اند از خدمات مدیریت تبلیغات گوگل یک شرکت معتبر استفاده کنند.

اشتباه گوگل ادز ممکن است برای همه رخ دهد. شما چه اشتباهاتی انجام داده اید که منجر به هدر رفتن بودجه تبلیغاتی‌تان شده است؟ خوشحال می‌شویم تجارب ارزشمند خود را با کاربران جی ادز در میان بگذارید.

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

موفق باشید

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.