تبلیغات هدفمند چیست و چگونه کار می‌ کند؟

با توجه به زیاد شدن تبلیغات آنلاین، توانایی ما در نادیده گرفتن آنها افزایش یافته است. در چنین شرایطی، فروشندگان و تبلیغ کننده‌ها، برای جلب توجه ما دست به استفاده از تبلیغات هدفمند زده‌اند.

آنها با مطالعه و به‌یاد سپاری آنچه ما در اینترنت دیده ایم، تبلیغاتی ایجاد می‌کنند. با این شرایط، علاقه بیشتری به خرید پیدا می‌کنیم.

با اجرا شدن این نوع آگهی ها، فروشنده و خریدار به خواسته خودشان می‌رسند.

توصیه می‌کنیم با تبلیغ هدفمند آشنا شوید؛ چون می‌تواند تاثیر بسیاری در رشد کسب و کار شما داشته باشد.

تبلیغات هدفمند چیست؟

تبلیغات هدفمند را می‌توانی اینطور تعریف کرد که نوعی از تبلیغات آنلاین است که بر ویژگی‌های خاص، علایق و ترجیحات مصرف کننده تمرکز دارد. تبلیغ‌کنندگان با ردیابی فعالیت شما در اینترنت، این اطلاعات را کشف می‌کنند.

تبلیغات هدفمند چیست

این آگهی ها می‌توانند با توجه به جنسیت، سن، سطح تحصیلات، سطح درآمد و اشتغال اجرا شوند. همچنین می‌تواند به روش دیگری مانند ارزش مشتری، شخصیت، سبک زندگی و علاقه او نمایش داده شود.

تبلیغ هدفمند چگونه کار می‌کند؟

اجازه دهید چگونگی اجرای تبلیغ هدفمند را با یک مثال توضیح دهیم.

فرض کنید در آمازون به دنبال پک موسیقی خواننده موردعلاقه خود هستید. آمازون برای پیگیری بازدید شما، فایلی به نام Cookie در رایانه شما ایجاد می‌کند.

تبلیغات هدفمند چگونه کار می‌کند؟

بعداً وقتی در مورد این خواننده جست و جو کنید، تبلیغات این کوکی را تشخیص داده و مواردی مرتبط با بازدید شما از آمازون، تبلیغاتی ایجاد می‌کنند. مانند آلبوم‌های دیگر یا ماگ و تابلوهایی با تصاویر خواننده.

خوبی این روش این است که تبلیغاتی را مشاهده می‌کنید که به آن علاقه‌مند هستید؛ و درصد بیشتری احتمال دارد که آنها را خریداری کنید. با این حال این سیستم کامل نیست.

حتی اگر فقط یک بار به یک صفحه مراجعه کنید، ممکن است مدت زمان طولانی تبلیغات مربوط به آن محصول خاص را ببینید. برای مثال ممکن است مدتی بعد از زایمان همچنان تبلیغات مربوط به لباس بارداری را دریافت کنید.

تبلیغ‌کنندگان به غیر از کوکی‌ها، از روش‌های دیگری مانند بررسی سابقه موتور جستجو و یافتن اطلاعات شخصی کاربران در شبکه‌های اجتماعی نیز برای آشنایی با سلایق آنها استفاده می‌کنند.

توضیحات نحوه اجرا شدن تبلیغات هدفمند در 3 مرحله

  1. هنگامی که شخصی کالایی را در وب سایت مشاهده می‌کند، مرورگر وی اطلاعاتی را که به دنبال آن است به شبکه‌های تبلیغاتی ارسال می‌کند.
  2. سپس اطلاعات از طریق کوکی مرورگر ذخیره می‌شوند. کوکی قطعه کوچکی از کد است که به شبکه‌های تبلیغاتی و سایت‌ها امکان می‌دهد اطلاعاتی را که شخص مشاهده کرده به اشتراک بگذارند.
  3. اگر آن فرد بر روی وب سایت دیگری کلیک کند که از همان شبکه تبلیغاتی برخوردار است، احتمال دارد از طریق ریمارکتینگ تبلیغی درباره کالای اولین سایت ببیند. این آگهی ها به این امید اجرا می‌شوند تا علاقه کاربر برای خرید و بازگشت به سایت را افزایش دهند.

انواع تبلیغات هدفمند

انواع مختلفی از تبلیغات هدفمند به صورت آنلاین استفاده می‌شوند، اما تبلیغ‌کنندگان از آن در رسانه‌های دیگر نیز استفاده می‌کنند. نمونه‌هایی از آگهی های هدفمند معمولاً شامل موارد زیر هستند:

  • تبلیغات شبکه های اجتماعی: سیستم عامل‌های اجتماعی ممکن است تبلیغاتی را در کنار صفحات شما قرار دهند که بر اساس عملکرد دوستان شما و همچنین عملکرد شخصی‌تان تغییر ‌کنند.
  • تبلیغات موتور جستجو: موتورهای جستجو بر اساس تاریخچه مرور شما، تبلیغات را در صفحات نتیجه جستجو قرار می‌دهند.
  • تبلیغات رفتاری: برخی از وب سایت‌ها مانند آمازون، تبلیغات خود را بر اساس عادات خرید قرار می‌دهند.
  • و …

تبلیغات هدفمند راهی برای اجرای تبلیغات بر اساس اطلاعات جمعیتی، تاریخ خرید قبلی مصرف کنندگان یا رفتار آنها است.

انواع مختلفی از این آگهی ها به صورت آنلاین مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما تبلیغ‌کنندگان در رسانه‌های دیگر نیز از این روش استفاده می‌کنند.

نمونه‌هایی از تبلیغ هدفمند مربوط به نحوه انتخاب مصرف کننده است که کدام آگهی را مشاهده کند. همچنین ایجاد تبلیغات در سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی و حتی بیلبوردهای تبلیغاتی، بسته به اینکه چه کسی آنها را ببیند، نمونه های از این نوع آگهی هستند. در ادامه، بیشتر با انواع تبلیغ هدفمند آشنا می‌شویم.

تبلیغات هدفمند در شبکه‌های اجتماعی

بسیاری از شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، تبلیغات را در کنار صفحه قرار می‌دهند. در فیس‌بوک، این تبلیغات بر اساس فعالیت دوستان شما تغییر می‌کند.

فیس بوک یکی از بهترین شبکه های تبلیغاتی نمایشی

بسیاری از تبلیغات در فیسبوک دارای یک دکمه هستند که اگر روی آن کلیک کنید، ممکن است آن تبلیغ در صفحات دوستانتان در فیس‌بوک نشان داده شود. این آگهی همراه با یادداشتی مبنی بر اینکه شما آن تبلیغ را دوست داشته‌اید، به دوستانتان ارسال خواهد شد.

اگر تعداد خاصی از دوستان شما این تبلیغ را بپسندند، امکان دارد آن آگهی در Feed اصلی فیس‌بوک شما نمایش داده شود. فیس‌بوک این نمونه از تبلیغات هدفمند را “تبلیغ تعاملی” می‌نامد.

این شبکه اجتماعی بر اساس Status اکانت شما، آگهی های هدفمند خود را اجرا می‌کند. به عنوان مثال، اگر وضعیت خود را از Single به Married تغییر دهید، ممکن است آگهی هایی مربوط به ازدواج مشاهده کنید.

تبلیغ هدفمند در موتور جستجو

تبلیغ هدفمند در موتور جستجو (تبلیغ در گوگل) یکی از روش های محبوب تبلیغاتی به شمار می‌رود. این شیوه از سابقه یا History مرورگر شما استفاده کرده تا آگهی های مرتبط با علایق شما را نمایش دهد.

به عنوان مثال، اگر کلمه ای را در موتور جستجو سرچ کنید، آگهی های هدفمندی با توجه به جستجو انجام شده، نمایش داده می‌شود.

تبلیغات موتور جستجوی گوگل

این آگهی ها با پلتفرم گوگل ادز انجام می‌شوند. عموما با روش های مختلفی مانند کمپین سرچ، ریمارکتینگ و … می‌توان آگهی هدفمندی در موتور جستجو ایجاد کرد.

این کمپین ها می‌توانند نرخ تعامل کاربر را افزایش داده و میزان بازگشت وجه مناسبی برای تبلیغ کننده به ارمغان بیاورند.

می‌توانید با کارشناسان جی ادز تماس بگیرید و به راحتی تبلیغات هدفمند خود را در گوگل اجرا کنید.

تبلیغات رفتاری

برخی از وب سایت‌ها تبلیغات را بر اساس عادت‌های خرید یا بازدید شما انجام می‌دهند. برای نمایش تبلیغات رفتاری به کاربر ممکن است از چندین اطلاعات استفاده شود: مانند صفحات بازدید شده در یک سایت یا زمان صرف شده در صفحه ای از وب.

به عنوان مثال، اگر اطلاعات مربوط به اتومبیل‌های جدید را در یک موتور جستجو یا وب سایت سرچ ‌کنید یا لباس جدیدی را به صورت آنلاین بخرید، ممکن است تبلیغات مربوط به موارد جستجو شده در سایت های مختلف به شما نمایش داده شوند.

استفاده از کوکی ها در ایجاد تبلیغ هدفمند، باعث می‌شود فعالیت های کاربر مورد بررسی قرار گرفته و آگهی های مرتبطی به او نمایش داده شود.

تبلیغات متنی هدفمند

این نوع تبلیغات عموما توسط گوگل اجرا می‌شود. هدفمند بودن آن به این دلیل است که با توجه به متنی که افراد جستجو کرده اند، نمایش داده می‌شوند.

علاوه بر آن، توسط موتورهای جستجو دیگری مانند بینگ نیز انجام شده و نرخ تبدیل مناسبی را ثبت کرده اند.

انواع مختلفی از کلمات کلیدی تبلیغاتی وجود دارند که هرکدام از آنها با توجه به هدف تبلیغ دهنده نمایش داده می‌شوند. به عنوان مثال، کلمه “بلیط” مفهوم کلی را منتقل می‌کند و نمی‌توانید قصد کاربر از این جستجو را متوجه شوید. اگر روی این کلمه تبلیغ کنید، تبلیغ هدفمندی را ایجاد نکرده اید. اینگونه هزینه زیادی از دست خواهید داد.

تبلیغات متنی هدفمند گوگل

در این شرایط بهتر است آگهی متنی خود را به کلمات خاصی محدود کنید. به عنوان مثال، می‌توانید عباراتی همچون “خرید بلیط اسکی” – “خرید بلیط اسکی آنلاین” را هدف قرار دهید.

کارشناسان با تجربه جی ادز به شما کمک می‌کنند تبلیغات متنی خود را کاملا هدفمند ایجاد کنید. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

تبلیغات جغرافیایی

هدف گذاری جغرافیایی شامل ارائه تبلیغات به یک بازار خاص بر اساس موقعیت جغرافیایی خریداران بالقوه است. با توجه به موقعیت‌های جهانی، یک شهر، ایالت یا کشور اغلب می‌تواند بازار خاصی برای برخی از محصولات یا خدمات در یک زمان خاص باشد.

سایر تبلیغات هدفمند

YouData مستقر در هوستون برنامه‌ تبلیغاتی را در سال ۲۰۱۰ آغاز کرد. به مصرف کنندگان اجازه می‌دهد تا برای مشاهده تبلیغات امکان انتخاب داشته باشند.

آگهی دهندگان برای مشاهده تبلیغات به مصرف کننده، مبلغی پرداخت می‌کنند؛ و برای ارائه آگهی خود و جلب توجه بازدیدکننده بهترین قیمت را پیشنهاد می‌دهند.

در سال ۲۰۱۰، IBM نرم افزاری را توسعه داد که با جمع‌آوری اطلاعات از تلفن و کارت‌های اعتباری، تبلیغات را بر اساس آنچه در گذشته خریداری کرده‌اید به شما نمایش دهد.

اکنون این کار در انواع تبلیغات گوگل ادز و با استفاده از کمپین ریمارکتینگ اجرا می‌شود. این یکی از محبوب ترین کمپین هایی است که می‌توانید به تبلیغ هدفمند خود اضافه کنید.

در تلویزیون نیز از آگهی هدفمند استفاده می‌شود. به عنوان مثال، Cablevision استفاده از اطلاعات دموگرافیک را در سال ۲۰۱۱ آغاز کرد تا تبلیغات مختلف را به افراد که یک برنامه را تماشا می‌کنند نشان دهد. این پروسه نیز با اتکا بر سلیقه شما در انتخاب برنامه تلویزیونی، عمل می‌کند.

آیا تبلیغات هدفمند به حریم خصوصی ما تجاوز می‌کنند؟

تبلیغ هدفمند می‌تواند به عنوان نفوذ کننده به حریم خصوصی تلقی شوند. با این حال، به یاد داشته باشید که کلیه اطلاعاتی که به اینترنت ارسال می‌کنید قابل پیگیری هستند. مانند درخواست موتور جستجو، به‌روزرسانی شبکه‌های اجتماعی یا وب سایت‌هایی که بازدید می‌کنید.

نفوذ به حریم خصوصی در تبلیغات هدفمند

این قابل ردیابی بودن سبب شده این اطلاعات در قالب یک آگهی هدفمند به شما بازگردند.

هر چقدر آگهی دهندگان در مورد شما بیشتر بدانند، در مورد عادات خرید شما بیشتر می‌فهمند. سن، جنس، میزان درآمد، وضعیت رابطه. تبلیغ‌کنندگان هر آنچه را که بتوانند بفروشند، نگهداری کرده و از آن استفاده می‌کنند.

به عنوان مثال، نمایه فیس‌بوک هر شخص شامل اطلاعات بیوگرافی خاصی است که تبلیغ‌کنندگان دوست دارند بدانند. مثلاً یک پروفایل مربوط به کاربر زنی جوان و تحصیل کرده آموزشگاه هنر است که در یک شهر بزرگ زندگی می‌کند.

صرفاً بر اساس این اطلاعات، تبلیغ‌کنندگان می‌توانند تبلیغات هدفمند بی شماری را برای وی ارسال کنند که ممکن است مورد توجه او قرار گیرد.

آیا تبلیغات هدفمند می‌توانند ما را در دستگاه‌های مختلف دنبال کنند؟

بله این اتفاق در حال حاضر انجام می‌شود. اگر در لپ تاپ خود به دنبال چکمه‌ کار هستید، می‌توانید تبلیغات هدفمند چکمه‌های کار را در تلفن هوشمند خود نیز دریافت کنید؛ حتی اگر هرگز این عبارت را در تلفن هوشمند خود جست و جو نکرده باشید.

تبلیغ‌کنندگان اکنون می‌توانند با تجزیه و تحلیل موقعیت مکانی شما، عادات مرور و انواع سایت‌هایی که به آنها وارد می‌شوید را حدس بزنند.

تبلیغ کنندگانی که این داده‌ها را جمع‌آوری و استفاده می‌کنند، ادعا دارند که اطلاعات شخصی حساس را در پرونده خود نگهداری نمی‌کنند. اما قطعیت کافی از این مورد در چنین حافظه بزرگ داده‌ای بسیار دشوار است.

چگونه می‌توانم جلوی نمایش تبلیغات هدفمند را بگیرم؟

اگر می‌خواهید مشاهده تبلیغ هدفمند را متوقف کنید باید یک افزونه مسدود کننده برای مرورگر وب خود دانلود کنید. این کار شما را از شر اکثر این تبلیغات خلاص می‌کند.

برای جلوگیری از اینکه تبلیغ‌کنندگان به طور کامل اطلاعات شما را ردیابی نکنند هم، چند گزینه پیش رو دارید:

  • به تنظیمات حریم خصوصی مرورگر وب خود بروید، سپس کوکی های خود را حذف کرده و از وب سایت‌ها بخواهید که شما را ردیابی نکنند.
  • از یک سایت انصراف مانند About Ads بازدید کنید و از آژانس‌های تبلیغاتی شرکت کننده درخواست کنید تا ردیابی اطلاعات شما را متوقف کنند. اگرچه این کار تبلیغات هدفمند را به طور کامل از بین نمی‌برد، اما آنها را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.
  • میزان اطلاعاتی را که در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارید، کاهش دهید. این یعنی شما به تبلیغ‌کنندگان اجازه نمی‌دهید اطلاعاتی بیش از آنچه خودتان می‌خواهید درباره شما داشته باشند.
  • همچنین، همه مرورگرهای وب حالت مرور خصوصی دارند که سابقه یا کوکی های شما را ضبط نمی‌کند. این حالت از آگهی هدفمند جلوگیری نخواهد کرد زیرا تبلیغ‌کنندگان همچنان می‌توانند شما را با روش‌های دیگری مانند سابقه موتور جست و جو و اطلاعات رسانه‌های اجتماعی ردیابی کنند.

باید بدانید تبلیغات آنلاین به این زودی ها از بین نمی‌روند. آگهی های هدفمند این موضوع را اثبات می‌کنند که تبلیغات با تغییر سلایق و عادات مصرف کننده سازگار هستند.

اکنون که متوجه شده‌اید تبلیغ‌کنندگان چگونه از شما و فعالیت آنلاین‌تان، درباره سلایق و علایقی که دارید اطلاعات کسب می‌کنند، دیگر نباید از این شیوه تبلیغ شگفت زده شوید.

جمع بندی

تبلیغات هدفمند یکی از انواع تبلیغات آنلاین است که امروزه طرفداران زیادی دارد. در این روش، تبلیغ‌کنندگان اطلاعات مختلفی درباره شما جمع‌آوری کرده و با توج به آنها، آگهی های جذابی نمایش می‌دهند.

جمع‌آوری اطلاعات کاربران به تبلیغ کننده امکان می‌دهد هر کاربر را به طور ویژه بشناسد. به این طریق می‌تواند تبلیغی خاص به او نشان دهد. این کار به چند طریق قابل انجام است.

یکی از انواع روش‌ها، استفاده از Cookie است. هر بار که شما در وب‌سایتی به مرور اطلاعاتی پرداخته یا عبارتی را جست و جو می‌کنید، این اطلاعات در کوکی ها ذخیره می‌شود. و به عنوان بانکی اطلاعاتی درباره شما جمع‌آوری می‌شوند.

روش دیگر برای جمع‌آوری اطلاعات، رفتار کاربران و اطلاعات شخصی آنها در شبکه‌های مجازی مثل فیسبوک و اینستاگرام هستند.

در این مقاله به تعریف تبلیغ هدفمند پرداختیم و گفتیم که این کار چگونه انجام می‌شود. انواع تبلیغ هدفمند آن را برای شما بیان کردیم و مثال هایی در باب هر یک نیز آوردیم.

امیدواریم شناخت مناسبی نسبت به این آگهی های هوشمند کسب کرده باشید. خوشحال می‌شویم نظرات و تجربیات خود را درباره این موضوع بیان نمائید.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.