ابزار گوگل وبمستر تولز

15 راهنمای کاربردی برای استفاده از گوگل وبمستر تولز

فهرست عناوین مخفی کردن لیست

1. Not-Provided Keywords (کلمات کلیدی فراهم نشده) که ترافیکی به سمت سایت شما ارسال می کنند کدام‌ها هستند؟

گوگل از اینکه افراد به داده های مرتبط با کلمات کلیدی دسترسی داشت زیاد راضی نبود و به همین خاطر تصمیم گرفت رویکرد خود را تغییر دهد و افراد را در تاریکی رها نماید. این تصمیم باعث شد تمامی جستجوها رمزگذاری شوند . داده های آنالیتیکی طبیعی که افراد عادت داشتند آن ها را دریافت کنند دیگر وجود نداشتند، اما هنوز هم روشی برای فهمیدن کلمات کلیدی مهم و سود آور وجود دارد. داشتن این اطلاعات ارزشمند هنوز هم مهم است و تنها روش قابل اعتمادی که می توانید استفاده کنید، گوگل وبمستر تولز می باشد.

بروز رسانی: در حال حاضر گوگل به صورت پیشفرض کاربران را برای استفاده از سرچ کنسول تشویق می کند. بنابراین به شما توصیه می کنیم آموزش گوگل سرچ کنسول را مطالعه نمائید.

 

البته این ابزار هم همانند گذشته کار نمی کند. شما می توانید تنها اطلاعاتی مانند تعداد دفعات ظاهر شدن صفحه موردنظر در نتایج جستجو یا همان Impressions (a)، کلیک هایی (b) که عدد تخمینی از کلیک افراد بر روی صفحه موردنظر را در اختیارتان می گذارد، نرخ کلیکی (CTR) (c) که به عنوان نسبت کلیک به بازدیدها تعریف می گردد و موقعیت میانگینی (d) که موقعیت میانگین برتر سایت در موتورهای جستجو را به نمایش می گذارد را ببینید.

سرچ کوئری ها در گوگل وبمستر تولز

زمانی که در گوگل وبمستر تولز لاگین می کنید در بخش Search Traffic -> Search Queries می‌توانید اطلاعات بیشتری در مورد کوئری هایی به دست آورید که آدرس سایت شما را نشان می دهند و طبقه بندی صفحاتی از سایت را ببینید که در نتایج جستجو بیشتر دیده شده اند. همچنین می توانید موقعیت میانگین آن ها را در نتایج جستجو مشاهده کنید.

اینجا تنها جایی است که هنوز می توانید کلمات کلیدی جذب کننده ترافیک را مشاهده کنید. توصیه می کنم از این ابزار رایگان استفاده کنید و بینش منحصر به فردی از گوگل به دست آورید.

2. بک لینک های دقیقی که گوگل در مورد سایت شما دارد را مشاهده کنید

برای اینکه بدانید چه سایت هایی به سایت شما اشاره دارند می توانید link:www.example.com را در نوار جستجوی گوگل تایپ کنید. این گزینه برخی از سایت هایی که به شما لینک داده اند را نشان می دهد. اما برای اینکه نمای دقیق تری از وضعیت ساختار لینک های خود بر روی وب به دست آورید می‌توانید از قابلیت Links to your site در وبمستر تولز استفاده کنید. به کمک این قابلیت، فهرست کاملی از لینک ها را در گوشه چپ صفحه خواهید داشت. همچنین می توانید فهرست کوتاهی از سایت‌هایی که بیشتر به سایت شما لینک داده اند و صفحاتی که بیشتر لینک شده اند را مشاهده کنید.

مشاهده بک لینک‌های سایت در گوگل وبمستر تولز

این فهرست از لینک ها در طول فرایند خزش و ایندکس ربات های گوگل ایجاد می شوند و در برگیرنده لینک هایی هستند که کاربر برای دسترسی به سایت شما از آن استفاده کرده است. علاوه بر این اطلاعات، می توانید فهرستی از انکر تکست های بیشتر استفاده شده را داشته باشید. تمامی اطلاعاتی که در بخش Links to your site به دست می آید را می توانید به صورت فایل CSV یا گوگل داکس دانلود کنید و می توانید لینک های غیر طبیعی را حذف نمایید یا آن ها را disavow کنید. همچنین می توانید به کمک این اطلاعات بفهمید کدام یک از لینک ها اخیرا ایجاد شده و تاریخ ایجاد آن چه زمانی بوده است.

فهرست دقیق و جزئی از دامنه هایی که لینک بیشتری به سایت شما داده اند تا 1000 مورد در این فهرست نمایش داده می شود. می توانید این فهرست را بر اساس تعداد لینک ها یا تعداد صفحات لینک شده مرتبط کنید. برای مشاهده تعداد بک‌لینک‌های سایت که توسط الکسا بررسی می‌شود می‌توانید از ابزار مشاهده تعداد بک لینک‌های سایت استفاده کنید.

3. Disavow کردن لینک های غیر طبیعی و بازیابی سایت

زمانی که گوگل تشخیص دهد شما لینک های بدی را برای سایت خود تشکیل داده اید، این موضوع را از طریق اکانت گوگل وبمستر تولز در اختیار شما قرار می دهد. همچنین هر نوع جریمه دستی که بر روی سایت اعمال شده است هم در این ابزار نمایش داده می شود. برای اینکه بتوانید چنین مشکلاتی را برطرف کنید باید واکنشی از خود نشان دهید. بعد از اینکه تلاش های خود را در حذف تمامی لینک های مضر انجام دادید ممکن است با لینک هایی روبرو شوید که قابل حذف شدن نیستند. شما می توانید چنین لینک هایی را به کمک Disavow کردنشان حذف کنید. کافیست از گوگل بخواهید زمانی که سایت شما را بررسی می کند چنین لینک هایی را نادیده بگیرد. گوگل زمانی لینکی را غیر طبیعی در نظر می گیرد که احساس کند این لینک ها تنها به منظور تاثیرگذاری بر روی رتبه بندی ایجاد شده اند و به صورت طبیعی شکل نگرفته‌اند. این لینک ها می تواند هر نوع لینکی باشد. برخی از مثال ها و نحوه Disavow کردن این لینک های غیر طبیعی را در ادامه مشاهده می کنید:

  • اگر بخواهید لینکی را در صفحه ای قرار دهید که عنوان آن هیچ ربطی به محتوایش ندارد
  • اگر بخواهید لینک هایی را در دایرکتوری های وب با کیفیت پایین قرار دهید یا آن را در سایت های بوکمارک بگذارید تا تنها بر روی رتبه بندی سایت خود تاثیر داشته باشید
  • اگر با لینک هایی که در فوتر تعبیه شده و بر روی هر صفحه ای ظاهر می شود بخواهید اسپم کنید.

از زمان به روزرسانی جدید الگوریتم پنگوئن، سایت هایی که لینک های غیر طبیعی و کم کیفیت خود را در سایت قرار داده اند نیز جریمه می شوند. در گوگل وبمستر تولز، می توانید لینک هایی که به سایت شما اشاره دارند را پیدا کنید. همانطور که قبلا نیز بیان کردیم می توانید از قابلیت Links to your site برای اینکار استفاده نمایید. همچنین می توانید فهرستی از لینک ها را دانلود کنید. در این شرایط قادر خواهید بود به طور کامل مشکلات احتمالی را بررسی کنید و ببینید به خاطر چه لینک هایی جریمه شده اید. می توانید وارد وبمستر تولز شوید و این لینک ها را Disavow کنید.

ابزار disavow در گوگل وبمستر تولز

در ابتدا یک منوی ساده در اختیار شما قرار خواهد گرفت که به کمک آن می توانید به آسانی سایتی که با آن کار می کنید را از طریق منوی کشویی به دست آورید. اینکار شما را به منوی دومی می برد که در آن می توانید فایلی با لینک هایی که می خواهید disavow کنید را آپلود نمایید. شناسایی لینک های غیر طبیعی می تواند یک فرایند خسته کننده باشد. بررسی هزاران لینکی که به سایت شما اشاره دارند واقعا کار سخت و زمانبری است. شما می توانید برای اینکار از ابزارهای مختلف استفاده کنید و سرعت فرآیند خود را برای موفقیت بیشتر، افزایش دهید. شما به ابزاری نیاز دارید که شما را به لینک هایی ببرد که نیاز به disavow کردن دارند. ابزار Unnatural Link Detection می تواند تمامی اینکارها را برای شما انجام دهد. این ابزار قادر است لینک های داخلی که به عنوان غیرطبیعی در نظر گرفته می شوند را شناسایی کند و پروفایلی از لینک های مشکوک را در اختیار شما بگذارد. شما باید از این قابلیت با احتیاط استفاده کنید. اگر چنین قابلیت هایی باعث ایجاد داده های غیر دقیق شود ممکن است رتبه بندی سایت شما در نتایج جستجو را به طور کلی تغییر دهد. همچنین باید بدانید که حتی بعد از disavow کردن نیز ممکن است سایت شما رتبه قبلی خود را باز نیابد. یک disavow موفق به معنای برداشتن رشد انسداد در مسیر رتبه بندی است. اینکار به شما کمک فراوانی خواهد کرد اما باز هم باید ساخت لینک های با کیفیت را از سر بگیرید.

4. زمانی که گوگل سایت شما را جریمه می کند چگونه می توان به سرعت متوجه آن شد؟

بیشتر جریمه هایی که بر علیه سایت شما اعمال می شود به صورت خودکار هستند و توسط الگوریتم ها انجام می شوند. اما برخی از موارد هشدار دهنده وجود دارد که نشان می دهد شاید سایت شما تحت جریمه دستی گوگل قرار بگیرد. این یکی از نوتیفیکیشن هایی است که باید همیشه به آن توجه داشته باشید. زیرا نشان می دهد دچار دردسر بزرگی شده اید. زمانی که چنین نوتیفیکیشن هایی را دریافت می کنید باید به دقت راهنمای لینک دهی را مطالعه کنید و ببینید چه کار اشتباهی انجام داده اید.

هشدارهای گوگل وبمستر تولز

با اینکه در بیشتر موارد گوگل به صورت شفاف با به روزرسانی های خود همه چیز را بیان می‌کند اما ممکن است برخی از موارد را از دست بدهید و در نتیجه بر خلاف قوانین جدید گوگل عمل کنید. ما نمی توانیم با اطمینان بگوییم که چه چیزی باعث جریمه کردن گوگل می شود. تنها چیزی که می توانیم بگوییم ایده ای در مورد عناصر تشکیل دهنده این الگوریتم ها و قوانین آن هاست. برطرف کردن چنین خطاهایی می تواند بسیار مفید باشد. در ادامه مواردی که باعث جریمه شدن سایت می شود را بیان می کنیم:

  • خرید لینک‌ها: بی شک این گزینه یکی از بدترین فعالیت هایی است که می تواند به عملکرد سایت شما در موتورهای جستجو آسیب وارد کند. هیچ کس در مورد مزایای آن صحبت نمی‌کند، هیچ کسی آن را تایید نمی نماید، اما گوگل این موارد را به دقت رصد می کند و اگر چنین فعالیتی را شناسایی کند شما را جریمه خواهد کرد. بنابراین اگر قصد دارید برای خرید لینکی هزینه پرداخت کنید، بهتر است از تصمیم خود منصرف شوید زیرا هیچ کمکی به شما نخواهد کرد
  • لینک‌های موجود در فوتر: این روش توسط طراحان وب مورد استفاده قرار می گیرد تا بتوانند امضای خود را در سایت موردنظر قرار دهند. باید توجه داشته باشید که این روش ممکن است با نیت بد نیز به کار رود.
  • استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی: زمانی که صحبت از تعداد کلمات کلیدی موجود در محتوا به میان می اید قوانین زیادی پیش روی شما قرار خواهد گرفت. چیزی که باید بدانید این است که اسپم کردن کلمات کلیدی باعث عصبانیت گوگل می شود.
  • صفحات 404: اصلا خوب نیست افراد بر روی صفحه ایندکس شده کلیک کنند و به جای محتوای مفید با خطا مواجه گردند.
  • ارتباط با سایت های مشکوک: گوگل دوست ندارد سایت شما با سایت های مشکوک ارتباط داشته باشد. اگر چنین موضوعی برای گوگل روشن شود حتما شما را جریمه خواهد کرد.

پیام های گوگل وبمستر تولز

5. زمانی که گوگل مشکلی را در سایت پیدا می کند چگونه می توان به سرعت مطلع شد؟

یکی از حقایق مهمی که باید در مورد این ابزار بدانید این است که به هنگام بروز مشکل در سایت، گوگل ایمیلی را به اکانت وبمستر تولز شما ارسال می‌کند. به کمک این اعلانات می توانید هشدارهای مختلف در مورد مشکلات را دریافت کنید یا تنها اعلاناتی را دریافت نمایید که ارزش اطلاعاتی برایتان دارند. به همین خاطر است که ادمین سایت باید نگاه دقیق تری به این ابزار و پیام هایی که از طریق آن دریافت می کند داشته باشد. در ادامه برخی از مشکلات احتمالی که گوگل ممکن است شما را درباره آن مطلع سازد را مشاهده می کنید:

  • مشکلات مرتبط با فایل Robots.txt: این مشکل زمانی تشخیص داده می شود که ربات های گوگل در حال ارزیابی فایل Robots.txt باشند .
  • سایت شما Down است: اگر گوگل دریابد که سایت شما به خاطر Down بودن سرور قابل دسترس نیست این پیام را ارسال می کند.
  • خطای خزش: اگر گوگل مشکلاتی را به هنگام خزش سایت پیدا کند خطای Site/URL را برایتان ایجاد خواهد کرد. ممکن است مشکلی در دسترسی به صفحات وجود داشته باشد یا اینکه محتوای مسدود شده در سایت باشد.
  • تغییر بزرگ ترافیکی برای URL یا کل سایت: تغییرات بزرگ در ترافیک ممکن است نشان دهنده آورلود یک سایت باشد. چنین موضوعی ممکن است به خاطر مشکلاتی باشد که ربات های گوگل به هنگام خزش سایت با آن مواجه شده اند.

اولین کاری که باید به هنگام تنظیم اکانت وبمستر تولز خود انجام دهید این است که آدرس ایمیلی که در گوگل وبمستر تولز درج شده است را بررسی کنید. بهتر است از آدرس ایمیلی استفاده کنید که معمولا آن را همیشه بررسی می‌کنید. همچنین می‌توانید اشتراک اعلان‌های مهم گوگل وبمستر تولز را از بخش Search Console Preferences فعال کنید. در این شرایط گوگل می تواند اعلانات مهم را به همین ایمیل ارسال کند. در واقع گوگل توصیه می کند در مرحله اول بعد از تنظیم و تایید سایت خود در وبمستر تولز قابلیت دریافت اعلان‌ها را فعال کنید.

به شدت توصیه می کنیم این قابلیت را فعال سازید در غیر اینصورت اعلانات مهم گوگل در مورد مشکلات احتمالی را دریافت نخواهید کرد.

6. نحوه مشاهده و رتبه بندی سایت توسط گوگل را درک کنید

گوگل هر جزییاتی را مدنظر قرار می‌دهد. همه چیز از جمله جنبه بصری سایت، لینک های داخلی، اسنیپت های غنی و نحوه خزش توسط موتورهای جستجو مدنظر قرار می گیرد. در وبمستر تولز، می توانید بخش زیباشناسی را با مانیتور کردن و بهبود ظاهر سایت در موتورهای جستجو مورد بررسی قرار دهید. ابزارهایی وجود دارد که عمدتا برای این منظور ایجاد شده اند:

  • شما می توانید داده های خود را ساختاردهی کنید (structure data) تا به گوگل کمک نمایید درک بهتری از محتوای سایت داشته باشد. اینکار به الگوریتم ها کمک می کند به راحتی صفحاتی که باید در اسنیپت های غنی قرار دهند را پیدا کنند. همچنین قابلیت Data Highlighter نیز وجود دارد که به شما کمک می کند همین کار را در مورد کلیک ها انجام دهید.
  • ابزاری برای بهبود HTML. در این بخش می توانید مشکلاتی همچون محتوای تکراری، نبود تگ عنوان را هدف قرار دهید و به کمک آن عملکرد کل سایت و تجربه کاربری را بهبود ببخشید.
  • زمانی که کاربر به دنبال کلمات کلیدی برند در موتورهای جستجو می گردد قابلیتی وجود دارد که به شما کمک می کند به گوگل بگویید چه sitelinks هایی باید زیر سایت شما نشان داده شود. این روش به کاربران کمک می کند صفحات مهمی از سایت شما را داشته باشند.

قابلیت دیگری که عملکرد شما را در نتایج جستجو مانیتور می کند Author Stats است. زمانی که اکانت گوگل پلاس خود را با محتوایی که نوشته اید مرتبط کردید، هر زمانی که صفحه ی نوشته شده توسط شما در نتایج جستجو نمایش داده می شود، تصویری از شما را نشان خواهد داد که لینکی به پروفایل نویسنده است. اینکار اعتماد بیشتری به محتوای شما می بخشد.

7. لینک‌های شکسته را در سایت خود پیدا کنید

قابلیت ارزشمند دیگری که برای صاحبان سایت ها یا توسعه دهندگان وب فراهم شده است قابلیت خطاهای خزش است. خطاهای خزش مرور کلی از لینک های موجود در سایت که گوگل نتوانسته به آن دسترسی داشته باشد یا کد خطای HTML را ایجاد کرده است نشان می دهد. به کمک این قابلیت می توانید ببینید دقیقا چه آدرس هایی شکسته هستند.

دو نوع خطا در این بخش وجود خواهد داشت:

  • خطاهایی که به سایت مرتبط اند: در این بخش می توانید فهرستی از مشکلاتی که ربات های گوگل به هنگام تلاش برای دسترسی به سایت شما داشته اند را پیدا کنید.
  • خطاهایی که به URL ها مرتبط اند: در این بخش فهرستی از مشکلاتی را خواهید داشت که به آدرس خاصی مرتبط هستند. این موارد ممکن است کمی پیچیده باشد. شما می توانید این خطاها را بر اساس سه خزنده گوگل یعنی Web/Smartphone/Feature Phone فیلتر کنید.

در کنار تمامی این موارد، فهرستی از صفحات وجود دارد که گوگل در خزش آن ها با مشکلات زیادی مواجه بوده است. این بخش مشکلاتی که پیش روی ربات های گوگل بوده است را نشان می دهد. شما می توانید با کلیک کردن بر روی صفحات نشان داده شده در فهرست، اطلاعات دقیق تر و جزئی تری را مشاهده کنید. بعد از اینکه خطاهای مرتبط با آدرس های شکسته را برطرف کردید، می توانید آن لینک خاص را در فهرست پنهان کنید. کافیست تیک جعبه کنار آن را بزنید و سپس بر روی Mark as fixed کلیک نمایید. اگر مشکل حل نشده باقی مانده است، دفعه بعد که گوگل صفحه را می خزد دوباره آن را در فهرست وارد می کند.

8. صفحات تکراری را بر روی سایت خود پیدا کنید

قابلیتی وجود دارد که به هنگام بررسی محتوا باید به طور مکرر از آن استفاده کنید. محتوای تکراری یکی از مواردی است که می تواند به رتبه بندی سایت شما در موتورهای جستجو آسیب وارد کند. اگر گوگل متوجه شود که محتوای تکراری شما قصد فریب او را داشته است، حتما جریمه هایی را برای سایت در نظر می گیرد. زمانی که گوگل محتوای شما را در صفحات متعدد می بیند نمی داند کدام یک از این صفحات را در نتایج خود نشان دهد.

زمانی که افراد مختلف بخواهند از طریق منابع متعدد به این محتوا لینک دهند مشکل دو چندان می شود. گوگل این مشکل را از چشم شما می بیند. در بیشتر موارد، شما می توانید محتوای تکراری را بیابید که بدون نیت بر روی سایت اضافه شده اند. می توانید از قابلیت HTML Improvements که در طبقه بندی Search Appearance قرار دارد استفاده کنید. در این ابزار قادر خواهید بود تگ عنوان تکراری را مشاهده کنید. این بخش خلاصه ساده ای از صفحاتی که تگ عنوان تکراری دارند را در اختیار شما قرار می دهد. بر روی لینک کلیک کنید تا فهرستی از صفحاتی که تگ عنوان تکراری دارند را مشاهده نمایید.

اینگونه فرض کنید که در جاده ای قرار دارید و در آن دو یا چند جهت می بینید. تمامی این جهات به مقصد یکسانی اشاره دارند. در مورد محتوا نیز چنین است. ممکن است بگویید که برایتان مهم نیست چگونه به محتوای خود دست یافته اید اما محتوای تکراری برای گوگل دردسرساز خواهد بود. این یک موقعیت فرضی نیست. معمولا چنین شرایطی بسیار رایج است و زمانی اتفاق می افتد که یک محتوا چندین بار در سایت با آدرس های مختلف نمایش داده می شود.

9. بینش ها و Structured Data Markup های خود را راه اندازی کنید

همانطور که می دانید موتورهای جستجو برای یافتن تمامی محتواهای موجود در سایت ممکن است دچار سختی شوند. به همین خاطر در برخی از موارد از نیروهای انسانی کمک می گیرند تا چیزی که منطقی تر است را دریابند. شما نیز می توانید داده های ساخت یافته را از طریق میکروداده ها، میکروفرمت ها و RDF ها به صفحات خود اضافه کنید تا بتوانید اسنیپت های غنی ایجاد نمایید. اسنپیت های غنی ممکن است در اشکال متنوعی همچون نظرات، رتبه بندی ها، محوده قیمت و فهرست وجود داشته باشد.

ایجاد تمامی این موارد می تواند کار سخت و خسته کننده ای باشد. به همین خاطر است که گوگل قابلیت Structured Data Markup Helper را در اختیار شما قرار داده است. به کمک این قابلیت می‌توانید به راحتی structured data markupsهای خود را اضافه کنید.

در صفحه اصلی، دو تب وجود دارد. یکی از آن ها تب وبسایت و دیگری تب ایمیل است. شما می توانید داده های سایت را بر اساس تگ های مختلفی همچون مقاله ها، رویدادها، کسب و کارهای محلی، سینما، محصولات، رستوران ها و اپلیکیشن های نرم افزاری مرتب کنید. بعد از اینکه دکمه Start tagging را زدید می توانید محتوای خود را با قرار دادن موس روی بخش موردنظر انتخاب کنید.

PageSpeed Insights ابزار دیگری است که در منوی Other resources قرار دارد و می تواند بررسی سریعی از صفحات شما داشته باشد و نکاتی را در مورد نحوه بهبود رندر آن ارائه کند. شما اطلاعات و بینش های ارزشمندی را تنها برای بخشی از صفحات که به شبکه مرتبط نیستند دریافت خواهید کرد. می‌توانید بینش ها را در مورد ساختار HTML، CSS، جاوا اسکریپت و تصاویر ببینید. جلوی هر کدام، توصیه ها و پیشنهادهایی توسط ابزار ایجاد شده است که نشانگر اولویت دارد. این قابلیت می تواند کار وبمسترها و توسعه دهندگان را راحت تر کند و بینش سریعی را در مورد نحوه بهینه سازی سایت ارائه نماید. می توانید این قابلیت مفید و سایر قابلیت های دیگر را در تب Other Resources مشاهده کنید.

10. وضعیت و آمار نویسنده را در گوگل پلاس بررسی کنید

اول از هر چیزی اجازه دهید بگویم که این قابلیت یک ابزار محبوب نبوده است. ابتدا باید نویسندگی گوگل پلاس را کمی توضیح دهم. افراد می توانند تصویر پروفایل گوگل پلاس خود را به هر محتوایی که ایجاد کرده اند متصل کنند. خوب حتما از خودتان می پرسید مزیت اینکار در چیست؟ برای تازه کاران و افراد مبتدی، زمانی که این گزینه در نتایج جستجو نمایش داده می شود، مقاله اعتماد و اطمینان بیشتری خواهد داشت و رتبه بندی بالاتری به دست می آورد. اگر فردی مقاله نوشته شده توسط شما را در سایت های دیگر ببنید، دسترسی به محتواهای بیشتری که توسط شما در سایت خودتان نوشته اید راحت تر می شود.

می توانید گزینه Author Stats را در گوگل وبمستر تولز مشاهده کنید. بیشتر کاربران به صورت اتفاقی این قابلیت را کشف می کنند. این قابلیت تنها برای افرادی در دسترس است که محتوای خود را به کمک Google Authorship ثابت کرده اند و این محتوا در صفحه نتایج جستجو نمایش داده شده و چندین بار بر روی آن کلیک شده است. به کمک این ابزار می توانید ببینید چه محتوایی در گوگل به شما نسبت داده شده است. می توانید به تمامی داده ها در مورد جستجوی طبیعی ایجاد شده برای محتوای خود دسترسی داشته باشید و به نتایج، معیارها و فیلترها نگاهی بیندازید. این داده ها در برگیرنده ویدئوهای یوتیوب، پست ها، مقالات و تصاویر است. داده هایی که در این قابلیت وجود دارد اندازه گیری ها و فیلترهای مشابهی با داده های نشان داده شده در صفحه کوئری های جستجو دارد: بازدیدها، کلیک ها، نرخ کلیک و موقعیت میانگین. همچنین در این بخش فیلترهایی خواهید داشت. به کمک این فیلترها گزارش شما بر اساس انتخابتان نمایش داده می شود. این انتخاب ها در برگیرنده وب، تصویر، موبایل، ویدئو، موقعیت و ترافیک است. حداکثر دوره زمانی پوشش داده شده در اطلاعات این بخش 90 روز است و شما می توانید به انتخاب خود، این دوره زمانی را سفارشی سازی کنید.

این ابزار در حال حاضر از گوگل وبمستر تولز حذف شده است.

11. چگونه گوگل وبمستر تولز را با گوگل آنالیتیکس مرتبط کنیم و بینش های بهتری دریافت نماییم؟

از آنجایی که گوگل فراهم کردن داده های مرتبط با کلمات کلیدی را در گوگل آنالیتیکس متوقف کرده است، افراد به دنبال منبع دیگری برای کسب رفتارهای جستجوی کاربران هستند. داده های فراهم شده در مورد کوئری های جستجو در گوگل وبمستر تولز محدود است. بنابراین اگر آن را در گوگل آنالیتیکس ایمپورت کرده و بر اساس معیارهای مشابه مرتب کنید، می توانید اطلاعات ارزشمندی برای پژوهش کلمات کلیدی خود داشته باشید. برای انجام اینکار، گوگل برخی از پارامترها را ایجاد کرده است تا هماهنگی و سازگاری داده ها در این دو ابزار را راحت تر نماید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که این دو ابزار را به هم متصل کنید. اینکار به شما کمک می کند داده های وبمستر تولز را در گزارش آنالیتیکی خود مشاهده نمایید.

اگر داده های موجود در وبمستر تولز شبیه داده های موجود در گوگل آنالیتیکس نبود، دلایل اندکی برای این امر وجودخواهد داشت. آمارهای وبمستر تولز کمی متفاوت است، زیرا این ابزار باید به محتوای تکراری نیز توجه کند و همین امر موجب می شود اطلاعات موجود در آن کمی تغییر یابد. از سوی دیگر گوگل آنالیتیکس تنها اطلاعاتی را از کاربرانی دریافت می کند که جاوا اسکرپیت خود را فعال کرده اند.

12. چگونه دامنه ارجح خود را برای نتایج گوگل تنظیم کنیم؟

زمانی که دو نسخه از آدرس ها را برای سایت خود دارید ممکن است لینک هایی داشته باشید که به هر دوی آن ها اشاره دارد. یکی از قابلیت هایی که می توان برای تنظیم نسخه ارجح مورد استفاده قرار داد در این ابزار موجود است. گوگل از متغیرهای یکسان یک آدرس به عنوان منبع مختلف استفاده می کند. بنابراین اگر www.example.com و example.com یکی باشند و در سایت یکسانی قرار داشته باشند، گوگل آن ها را می خزد و آن ها را به عنوان دو دامنه مختلف در نظر می گیرد. این موضوع می تواند به رتبه سایت شما آسیب وارد کند زیرا ترافیک ورودی به سایت به دو قسمت تقسیم می شود.

تنها رتبه بندی نیست که از این قضیه آسیب می بیند. اتوریتی دامنه نیز تحت تاثیر چنین شرایطی خواهد بود. بک لینک های شما نیز در میان دو نسخه از آدرس ها تقسیم می شود و تلاش های بازاریابی آنلاین‌تان بسیار دشوار خواهد بود. در این شرایط داده های خوبی که بتواند موقعیت واقعی تان را در موتورهای جستجو منعکس کند نخواهید داشت. به همین خاطر بهتر است همین امروز دست به کار شوید و دامنه ارجح خود را تنظیم نمایید. گوگل در این شرایط به خوبی می فهمد چه دامنه ای را ایندکس کند و ترافیک را به چه دامنه ای ارسال نماید. برای تنظیم این گزینه باید دو نسخه از آدرس سایت خود را تایید کنید. بعد از وارد کردن یک نسخه از سایت همچون www.example.com، می توانید این فرآیند ساده را تکرار کنید و نسخه جایگزین را بدون www معرفی نمایید. بعد از معرفی دو نسخه، کافیست از بخش تنظیمات، نسخه ارجح (Preferred domain) را انتخاب کنید.

انتخاب آدرس ترجیحی سایت در وبمستر تولز

13. چگونه به کمک قابلیت Remove URLs فرآیند ریکاوری Disavow را سرعت ببخشیم؟

ممکن است برای کار کردن با گوگل وبمستر تولز زمان زیادی در اختیار داشته باشید، اما در برخی از موارد باید کارهای خود را به سرعت انجام دهید. شرایطی وجود دارد که در آن حذف سایت و صفحات آن از نتایج گوگل به زمان زیادی نیاز دارد. این فعالیت ها را تنها وبمستران سایت یا خود گوگل می‌توانند انجام دهند. زمانی که قابلیت Disavow معرفی شد، مت کاتز در مورد آن توضیحاتی را ارائه داد. او بیان کرد که وبمسترها باید بعد از اینکه مسیر طبیعی حذف لینک های طبیعی را طی کردند به این قابلیت متوسل شوند. مهم نیست که چرا می خواهید لینک های خود را حذف کنید. در این شرایط می توانید از ابزار Disavow گوگل برای اینکار بهره مند شوید. حتی اگر هیچ جریمه دستی برای سایت شما وجود نداشته باشد باز هم باید به پروفایل بک لینک های خود نگاه کنید و هر چیزی که به نظر مشکوک می رسد را Disavow کنید.

14. چگونه صفحات ناخواسته و کهنه را از ایندکس گوگل حذف یا مسدود کنیم؟

شما می توانید اینکار را از طریق فایل robots.txt نیز انجام دهید. این فایل باید به طور دستی توسط کاربران تولید شود یا به کمک ابزارهای خاصی که برای اینکار طراحی شده است ایجاد گردد. خوب حالا سوال اینجاست که این فایل چه کاری انجام می دهد؟ هدف آن چیست؟ زمانی که چنین فایلی را در سایت خود قرار می دهید می توانید مانع از خزیدن ربات های گوگل در بخش های خاصی از سایت شوید. همانطور که می دانید این ربات ها از الگوریتم ها استفاده می کنند و صفحات را به صورت خودکار می خزند. اما قبل از انجام اینکار، ربات‌ها فایل robots.txt را بررسی می‌کنند تا بدانند محدودیت هایی وجود دارد یا خیر. شما می توانید از این فایل در مواردی استفاده کنید که محتوای موجود در سایت نباید در نتایج جستجو ظاهر شود. حتما با خودتان می گویید چرا باید به خودم زحمت بدهم و از این فایل استفاده کنم؟ دلایل بسیار زیادی برای استفاده از این قابلیت وجود دارد. برخی از این دلایل را در ادامه با هم مرور می کنیم:

  • می خواهید اطلاعات را از نتایج گوگل حذف کنید
  • می خواهید اطلاعاتی که در سایت دیگر قرار گرفته است حذف کنید تا در نتایج جستجو نشان داده نشود.

این ابزار بسیار مفید خواهد بود. گوگل درخواست شما را به سرعت دریافت می کند و فرآیند حذف را سرعت می بخشد. اینکار به طور خودکار توسط گوگل انجام می شود. این ابزار برای افرادی مناسب است که به دنبال فعالیت سریع در سایت خود هستند. باید به خاطر داشته باشید که این ابزار را می توان بر روی تعداد اندکی از صفحات به کار برد و یک فرایند بسیار ساده است. زمانی که با هزاران آدرس سروکار دارید و مجبور هستید همه آن ها را حذف کنید چنین فرایندی بسیار پیچیده خواهد شد. روش های زیادی برای مسدود کردن ربات های گوگل وجود دارد. به کمک disallow در فایل robots.txt می توانید مانع از خزش ربات ها در بخش های خاصی از سایت شوید. همچنین می توانید از تگ noindex استفاده کنید که به ربات ها اجازه خزش می دهد اما آن ها را از ایندکس کردن صفحه باز می دارد. این گزینه کاملا جلوی ایندکس شدن صفحه را می گیرد، حتی اگر لینکی به آن اشاره کرده باشد. روش های زیادی برای اینکار وجود دارد. با این وجود توصیه می کنیم از این روش تنها زمانی استفاده کنید که می خواهید مانع از ایندکس شدن صفحات قدیمی یا ناخواسته شوید.

ابزار آنلاین ایجاد فایل robots.txt به شما برای ساخت این فایل ارزشمند کمک می‌کند.

15. چگونه دامنه سایت را تغییر دهیم و رتبه گوگل آن را حفظ کنیم؟

زمانی که دامنه خود را به دامنه دیگری انتقال می دهید، امید دارید که رتبه دامنه قبلی خود را حفظ کنید. مواردی در این فرآیند وجود دارد که باید مدنظر قرار گیرد. فرض کنید تصمیم گرفته اید سایت خود را به دامنه دیگری انتقال دهید و از اول کار خود را آغاز کنید، اما نمی خواهید به طور کامل رتبه سایت را از دست بدهید.

باید در مورد چیزی که به دست می آورید کاملا محتاط باشید زیرا ممکن است دامنه ای را بخرید که موتورهای جستجو با آن مشکل دارند و شما را نیز به دردسر بیندازد. توصیه می کنیم این انتقال را با دقت انجام دهید. زمانی که می خواهید سایت را منتقل کنید محتاطانه حرکت کنید، زیرا مطمئننا شما هم نمی خواهید مشکلات زیادی در سئوی سایت خود به وجود آورید. ابتدا یک صفحه سفارشی ایجاد کنید و به کاربران خود بگویید که قصد انتقال سایت را دارید. چند هفته قبل از انتقال، به افراد اطلاع دهید. همه چیز را به یکباره حذف نکنید. اینکار می تواند مشکلات زیادی ایجاد کند. حتما شما هم نمی خواهید این مشکلات بر روی سلامت و عملکرد سایت تاثیر بگذارد. توصیه دیگری که برایتان داریم: لینک صفحات از دامنه قدیمی به دامنه جدید به کمک ریدایرکت 301 است. این ریدایرکت ها تنها زمانی استفاده می شوند که بخواهید به طور کامل به دامنه جدید منتقل شوید. موضوع دیگری که بیان آن خالی از لطف نیست این است که اگر قصد دارید آدرس سایت و ساختار آن را تغییر دهید، نباید هر دوی این موارد را در یک زمان واحد انجام دهید. اینکار باعث می شود هم شما و هم موتورهای جستجو مشکلاتی داشته باشید. اگر کاهشی در رتبه بندی یا سایر موارد داشتید باید بدانید که چیزی در سایت به درستی کار نمی کند.

منبع: cognitiveseo

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.