توسعه برند چیست؟(7 قدم ضروری برای توسعه برند)

در دنیای امروزه کسب‌وکار که رقابت در میان شرکت‌های مختلف بالا می‌باشد؛ ساخت یک برند قوی که به خوبی اعتماد مشتریان را کسب کند، به عنوان تنها راه موفقیت در بازار در نظر گرفته می‌شود. مفهوم توسعه برند یکی از کانسپت‌هایی است که امروزه از اهمیت بالایی برخوردار بوده و شرکت‌های موفق بازار، تیم‌های مخصوصی برای این منظور لحاظ کرده‌اند.

توسعه برند به شرکت‌ها و بیزینس‌های مختلف کمک می‌کند تا خود را از سایر رقبا در مارکت جدا کرده، ایجاد حس وفاداری در مشتریان کرده و همچنین تصویری ماندگار از خود در ذهن آن‌ها بسازند. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی فاکتور توسعه برند و مراحل مختلف اجرایی کردن آن بپردازیم؛ پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

برند چیست؟

قبل از پرداختن به این موضوع که چگونه طراحی استراتژی توسعه برند می‌تواند به توسعه کسب‌وکار و افزایش درآمد ما کمک کند؛ ابتدا باید بدانیم که اصلاً یک برند چیست؟

کلمه برند را می‌توان به شهرت و ایجاد چهره غالب یک شرکت در یک بازار نسبت داد. جایی که تفاوت میان یک برند و سایر شرکت‌های آن بازار مشخص شده و آن برند اغلب، سهم بیشتری از فروش در بازار را دارد. یک برند را می‌توان در فاکتورهای مختلفی تعریف کرد؛ اما به طور خلاصه، لوگو، شعار و البته انتقال ارزش‌هایی که برای یک شرکت مهم هستند؛ از فاکتورهای مهم تعریف‌کننده یک برند شناخته می‌شوند.

شاید بتوان مهم‌ترین هدف هر برند را ایجاد تصویری شفاف از خود در ذهن مشتریان دانست. اگر می‌خواهید برند موفقی داشته باشید؛ باید توجه داشته باشید که تصویری که از ذهن خود در مخاطب می‌سازید به قدری قدرتمند و شفاف و ماندگار باشد که بلافاصله بعد از شنیدن اسم یک محصول در حوزه فعالیت شما، به یاد شرکت شما بیافتند.

احتمالاً بتوان دیجی‌کالا را در این مورد به عنوان یک مثال خوب معرفی کرد. دقت کرده‌اید وقتی که صحبت از خرید اینترنتی کالاهایی مثل موبایل به میان می‌آید؛ دیجی‌کالا به عنوان اولین کلمه‌ای است که در ذهن مخاطبان شکل می‌گیرد؟ این یعنی که دیجی‌کالا به خوبی توانسته کار توسعه برند را انجام داده و تصویر ماندگاری از خود در ذهن مشتریان بسازد.

توسعه برند چیست؟

توسعه برند به عنوان یک رویکرد جامع در نظر گرفته می‌شود که وظیفه آن ساخت و پرورش هویت و ذات یک برند و البته همان‌طور که قبلاً هم به آن اشاره کردیم؛ ایجاد یک تصویر ماندگار در ذهن مخاطب می‌باشد.

توجه داشته باشید که توسعه برند تنها مربوط به ساخت لوگو و یا انتخاب پلت رنگ برای برند شما نمی‌شود. بلکه موارد مهم دیگری مثل ساخت یک داستان جذاب که مشتریان شما را در سطوح عمیقی درگیر کرده و ذات، هویت و ارزش‌های برند شما  را به خوبی برای آن‌ها توضیح دهد نیز در پروسه توسعه برند از اهمیت بالایی برخوردار است.

یکی دیگر از مواردی که باید در این مورد به آن توجه کنید این است که توسعه برند یکی از تسک‌های معمولی بیزینی شما نیست که در ابتدا کار خود و تنها برای یک بار آن را انجام دهید؛ بلکه به عنوان پروسه‌ای در نظر گرفته می‌شود که باید به طور دائم در جهت بهبود کسب‌وکار شما انجام شود. دلیل این موضوع هم ساده است. اساساً هر کسب‌وکار و بازاری پویا بوده و تغییران خاص خودش را دارد؛ بنابراین عقلانی است که مدیران کسب‌وکارها و تیم‌های توسعه برند هر چند وقت یکبار رویکرد خود را عوض کرده و خود را با ترند‌های روز بازار هماهنگ کنند.

اهمیت برند سازی و توسعه برند

چرا به توسعه برند احتیاج داریم؟

با وجود مارکتی که در آن، مشتریان روزانه با محصولات و خدمات مختلف بمباران می‌شوند؛ توسعه برند به عنوان راه‌حلی در نظر گرفته می‌شود که با استفاده کاربردی از آن می‌توان خود را از سایر رقبا متمایز کرده و سهم بیشتری از فروش در بازار داشت. در ادامه این مقاله تصمیم گرفته‌ایم چند مورد از مزایای مهم توسعه برند را با شما به اشتراک بگذاریم.

ایجاد تمایز در بازار

همان‌طور که با آن اشاره کردیم؛ وجود تعداد زیادی از شرکت‌ها و برندهای مختلف، رقابت در بازار را بالا برده و گزینه‌های متفاوتی را برای انتخاب در اختیار مشتریان قرار داده است. در چنین شرایطی شما باید دلایل کافی به مشتریان برای انتخاب برند خودتان را بدهید. چرا کاربران باید برند شما را انتخاب کنند؟ با انتخاب شما به جای رقبایتان از چه مزایا و امتیازاتی بهره‌مند می‌شوند؟

ایجاد تمایز در بازار

توسعه برند به شما کمک می‌کند تا پاسخ‌ها و راه‌حل‌های مناسبی برای این سؤالات پیدا کرده و با بیان روش‌هایی که با استفاده از آن‌ها می‌توانید نیازها و مشکلات مشتریان خود را برطرف کنید؛ بین شما و رقبایتان فاصله‌ای ایجاد می‌کند که باعث انتخاب شما از سوی مشتریان می‌شود.

ایجاد اعتبار و اعتماد

به طور قطع یک برند موفق را می‌توان برندی در نظر گرفت که مشتریان آن اعتماد کاملی نسبت به آن دارند. با ارتباط مداوم و ایجاد تجربه‌های خوش‌آیند، توسعه برند می‌تواند یک نوع حس اعتماد در ذهن مشتریان ایجاد کند که برای فروش محصولات و خدمات به آن‌ها، ‌از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد.

توجه داشته باشید که مشتریان به طور پیش‌فرض ترجیح می‌دهند برندهایی را برای خرید انتخاب کنند که به آن‌ها اعتماد داشته و نگرانی‌های موجود اعم از ارسال به موقع و یا کیفیت مناسب کالا و یا خدمات را برای آن‌ها تا حد زیادی کاهش می‌دهند.

ایجاد ارتباط احساسی با کاربران

قبول کنید یا نه؛ در سال 2023 ایجاد کانکشن‌های احساسی با مشتریان به عنوان یکی از فاکتورهای اصلی افزایش فروش در نظر گرفته می‌شود.

یک استراتژی توسعه برند موفق نه تنها به خوبی باعث فروش کالا و یا خدمات به مشتریان می‌شود؛ بلکه این قابلیت را دارد که ایجاد احساس خوب از خرید را در آن‌ها تقویت کند. این مورد نه تنها باعث ایجاد حس وفاداری نسبت به برند در مشتریان می‌شود؛ بلکه می‌تواند در مواردی آن‌ها را به مدافعان بزرگ برند شما تبدیل کند که به صورت کاملاً رایگان تبلیغ برند شما را می‌کنند.

با توسعه برند شما قیمت را تعیین می‌کنید

یکی از مزیت‌های ایجاد کانکشن‌های احساسی و حس خوب در مشتری پس از خرید، ایجاد حس وفاداری است که به واسطه آن، مشتریان حاضر می‌شوند هزینه بیشتری برای محصولات و یا خدمات برند شما بپردازند. توچه دشاته باشید که یک برند موفق این توانایی را دارد که به واسطه ارزش‌هایی که برای مشتریان ایجاد می‌کند؛ هزینه بیشتری را نسب به سایر رقبا برای محصولات و یا خدمات خود در نظر بگیرد.

البته دقت کنید که در این مورد نباید به مقدار زیادی قیمت‌های خود را بالاتر از سایر رقبا بازار در نظر بگیرید؛ چراکه این مورد می‌تواند تأثیر منفی در کسب‌وکار شما داشته و به سرعت آمار فروش شما را پایین آورد.

تبلیغات دهان به دهان با توسعه موفق برند

یک استراتژی موفق توسعه برند این قابلیت را دارد که باعث ایجاد تبلیغات دهان به دهان توسط مشتریان شود؛ جایی که در آن مشتریانی که از خدمات و محصولات شما راضی هستند، شما را به دوستان و آشنایان خود معرفی کرده و به عنوان سفیران برند شما عمل می‌کنند.

این مورد به شما کمک می‌کند تا بدون استفاده از متدهای مارکتینگ و به صورت کاملاً رایگان، از پتانسیل مشتریان خود استفاده کنید تا آن‌ها محصولات و یا خدمات شما را به دیگران معرفی کرده و بدین ترتیب افراد جدید به لیست مشتریان شما اضافه شوند.

البته توجه داشته باشید همان‌طور که عنوان کردیم؛ لازمه بهره‌مندی از این مورد، ارائه کیفیت خوبی از محصولات و خدمات به کاربران است که باعث جلب رضایت آن‌ها شود.

آسان‌تر شدن روند معرفی محصولات جدید

برای برند‌هایی که قصد معرفی محصولات و یا خدمات جدید را به مشتریان هدف خود دارند؛ توسعه برند می‌تواند این کار را برای آن‌ها آسان‌تر کند. مشتریانی که از قبل با برند شما آشنا بوده و نسبت به آن حس وفاداری دارند؛ بسیار راحت‌تر از محصولات و یا خدمات جدید شما استقبال کرده و تبدیل به مشتری‌های آنان می‌شوند.

عبور از بحران‌ها و چالش‌ها

احتمال اتفاق افتادن  بحران‌ها و چالش‌های اقتصادی مثل رکود بازار و یا افت ارزش آن، اجتناب‌ناپذیر بوده و ممکن است در هر حوزه‌ای و برای هر بازاری پیش بیاید. در چنین شرایطی توسعه برند به عنوان یک سپر دفاعی برای شما عمل می‌کند.

عبور از بحران‌ها و چالش‌های بازار

در زمان بروز چالش‌ها، برندهایی که توانسته‌اند تصویر خوبی از خود در ذهن مخاطب بسازند؛ خیلی راحت‌تر از سایر شرکت‌ها می‌توانند با محتمل شدن حداقل خسارت از بحران عبور کنند. این موضوع را در نظر داشته باشید که پایه و اساس ماندگاری هر کسب‌وکاری در بازار، مشتریان آن بوده و ایجاد حس اعتماد و وفاداری در مشتریان باعث بهره‌مندی از ساپورت آن‌ها و عبور موفقیت‌آمیز از مشکلات در چنین شرایطی می‌شود.

7 قدم ضروری برای توسعه برند

توسعه برند مراحل و فازهای مختلفی دارد که هر تیم باید توجه ویژه‌ای به هر یک از آن‌ها داشته باشد. در مطالبی که در این بخش از مقاله توسعه برند برای شما عنوان می‌کنیم؛ به بررسی مراحل مختلف طراحی یک استراتژي موفق برای توسعه برند می‌پردازیم.

1. تحقیق و تحلیل کنید

پایه و اساس ساخت یک استراتژي موفق برای توسعه برند، تحقیق و تحلیل می‌باشد. این قسمت شامل مشخص کردن مواردی مثل مخاطبان هدف، شناسایی ترندهای بازار، چشم‌اندازهای رقابتی و تفاوت‌هایی می‌شود که شما را در بازار نسبت به سایر رقبا متمایز می‌کنند.

با شناسایی مواردی مثل نیازهای مشتریان، اولویت‌های آن‌ها و سؤالاتی که در پروسه خرید در ذهن آن‌ها شکل می‌گیرد؛ این امکان برای کسب‌وکارها فراهم می‌شود تا استراتژی توسعه برند خود را به گونه‌ای طراحی کنند که به تمام این موارد پاسخ مناسبی دهند.

2. استراتژی برند خود را مشخص کنید

یک استراتژی کاربردی توسعه برند، به خوبی موارد مختلفی مثل اهداف، مأموریت، چشم‌انداز و ارزش‌های اصلی یک کسب‌وکار را مشخص می‌کند. این استراتژی به خوبی موقعیت قرارگیری برند در بازار را مشخص کرده و نقشه راهی برای انجام موفقیت‌آمیز هر تسک توسعه برند را برای بیزینس‌ها مشخص می‌کند.

مشخص کردن استراتژی برند

این مورد با ایجاد تصویری شفاف از ارزش‌های یک برند برای مشتریان، وجه تمایز آن را با سایر رقبای بازار مشخص کرده و در واقع به آن‌ها توضیح می‌دهد که چرا باید آن برند را برای سفارش محصولات و یا خدمات خود انتخاب کنند.

3. هویت گرافیکی برند خود را بهبود ببخشید

هویت گرافیکی یک برند شامل لوگو، پلت رنگ، تایپوگرافی (typography) و سایر اِلِمان‌های طراحی مخصوص به آن برند می‌شود. این قسمت از پروسه توسعه برند مربوط به ساخت یک ظاهر منحصر‌به‌فرد از کسب‌وکار می‌شود که هویت آن را به خوبی برای مشتریان تعریف کرده و آن‌ها را در سطوح عمیقی با برند درگیر می‌کند. شاید بتوان در این قسمت طراحی یک لوگو کاربردی و مرتبط را به عنوان یکی از مهم‌ترین فاکتورها در نظر گرفت که برند شما را از سایر برندهای بازار متمایز می‌کند.

4. پیام برند خود را از طریق تولید محتوا به مشتریان منتقل کنید

ایجاد یک استراتژی کاربردی برای انتقال پیام برند به کاربر، یکی از روش‌هایی است که با استفاده از آن می‌توانید ارزش‌های آن را برای مخاطبان تعریف کنید. این مورد نیازمند آن است که با تولید محتوا مداوم، از طریق پلتفرم‌های مختلفی مثل سایت و یا شبکه‌های مجازی پیام خود را به گوش مشتریان برسانید.

توجه داشته باشید؛ فرقی نمی‌کند که از کدام منبع برای ارتباط با مشتریان خود استفاده کنید. نکته‌ای که در اینجا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد این است که بتوانید در تولید محتوا خود، ارزش و تفاوتی که برند شما در مقایسه با سایر رقبا بازار دارد را برای مشتریان بیان کنید.

5. ایجاد آگاهی از برند در میان مشتریان

وقتی که بخش‌های ساخت ظاهر برند و تعیین استراتژی توسعه آن تکمیل شدند؛ وقت آن رسیده است تا با استفاده از تکنیک‌های مختلف، پروسه توسعه برند بر روی ایجاد آگاهی از وجودیت برند در میان مشتریان متمرکز شود.

متدهای مارکتینگ مختلفی برای ایجاد آگاهی از برند وجود دارند. استفاده از تبلیغات گوگل برای توسعه برند یکی از بهترین متدهای مارکتینگ است که در آن شما با پرداخت هزینه‌ای مشخص، تبلیغات برند خود را به گوگل سپرده و بدین ترتیب آگاهی از برند خود در میان مشتریان را افزایش می‌دهید.

ایجاد آگاهی از برند با استفاده از تبلیغات

البته متدهای مارکتینگ دیگری مثل تبلیغات در سوشال مدیا و یا تبلیغات محیطی وجود دارند که می‌توانند مخاطبان مختلف را از وجود برند شما در بازار مطلع کنند.

توجه داشته باشید؛ در کنار استفاده از متدهای مارکتینگ و تبلیغاتی مختلف، نیاز دارید تا در محتوا برند خود هم مقداری وسواس را چاشنی کار خود کنید؛ چراکه تا زمانی که محتوا ارزشمند و کاربردی در اختیار کاربران خود قرار دهید، مطالب شما برای آن‌ها جذاب بوده و باعث گرفتن کلیک از سمت آن‌ها می‌شود.

6. با مشتریان خود تعامل داشته و تجربه خوبی برای آن‌ها بسازید

توجه داشته باشید که برندهای موفق، آن دسته از برندهایی هستند که همواره با مشتریان خود در ارتباط بوده و به فیدبک‌های دریافتی از سمت آن‌ها پاسخ می‌دهند. این قسمت از پروسه توسعه برند مربوط به خدمات پس از فروش و مواجه شدن با مشکلات و مسائلی می‌شود که ممکن است برای مشتریان به وجود آیند.

پیشنهاد ما به شما افزایش فعالیت در پلتفرم‌های سوشال مدیا و گرفتن ارتباط مناسب با مخاطبان خود در شبکه‌های مختلف مجازی است. توجه داشته باشید که قبیله مخاطبان خود را در شبکه‌های مجازی مثل اینستاگرام، لینکدین و یا توییتر ایجاد کرده، به تمام کامنت‌ها و سؤالات آن‌ها پاسخ دهید و سعی کنید ارتباط مناسب خود با آن‌ها را در این شبکه‌ها حفظ کنید. توجه داشته باشید که داشتن تعامل با کاربران در این فضا به شما کمک می‌کند تا افراد جدیدی را به لیست مشتریان برند خود اضافه کنید.

7. تکامل و انطباق خود را حفظ کنید

دقت کنید که تمام کسب‌وکارهایی که در بازار فعالیت می‌کنند؛ پتانسیل تغییر را داشته و مدیران بیزینس‌های مختلف باید توانایی روبرویی با مواردی همچون تغییر در رفتار کاربر، ترندهای روز مارکت و تکنولوژی‌های مختلف حوزه فعالیت را داشته باشند.

بررسی مداوم عملکرد برند و درخواست از مشتریان برای ارسال فیدبک‌های مختلف می‌تواند به شما کمک کند تا سیگنال‌هایی از نقاط ضعف و قدرت خود دریافت کرده تا بتوانید در طراحی استراتژی‌های خود، بر روی تقویت و یا رفع کردن آن‌ها تمرکز کنید.

توسعه برند کلید موفقیت شما در بازار است

پروسه توسعه برند، مسیری است که برای موفقیت در آن باید فاکتورهای مختلف مثل برنامه‌ریزی دقیق، استفاده کاربردی از خلاقیت و هم چنین اجرای مداوم تسک‌ها را در دستور کار خود قرار دهید. توجه داشته باشید که در هر یک از مراحل توسعه برند، از تحقیق و تحلیل گرفته تا انطباق با تغییرات مارکت، انجام مو به مو و دقیق هر کدام از آن‌ها می‌تواند در نهایت موفقیت در ساخت تصویری مناسب از برند شما در ذهن مخاطب را برایتان به همراه داشته باشد. سعی کنید از مطالب عنوان شده در این مقاله به خوبی در جهت ایجاد ذهنیت مثبت در کاربر از برند خود و ایجاد تفاوت‌ با سایر برندهای بازار استفاده کنید تا سهم بیشتری از فروش در بازار داشته باشید.

منبع

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.