6 روش استفاده از گوگل ادز برای توسعه برند

۶ روش استفاده از گوگل ادز برای توسعه برند

ما وقتی به گوگل ادز فکر می‌کنیم، عموما تصویر صفحات جست‌وجو و تبلیغاتی که بالا و پایین نتایج هستند را به یاد می‌آوریم. گرچه این نوع تبلیغات یکی از پرطرفدار‌ترین و کاربردی‌ترین انواع تبلیغات گوگل هستند؛ اما این تنها روش نیست!

روش‌های زیادی برای برندسازی یا پرسونال برندینگ با استفاده از گوگل ادز وجود دارد. قصد ما از نگارش این مطلب، بررسی این روش‌ها است. در ادامه به شما می‌گوییم که کدام یک از این روش‌های تبلیغات گوگل برای توسعه برند مناسب هستند.

اصطلاحات مورد استفاده در گوگل ادز

پیش از پرداختن به روش‌های مختلف استفاده از گوگل ادز برای توسعه برند، بهتر است مروری کوتاه بر چند اصطلاح ضروری داشته باشیم:

پرداخت به ‌ازای هر کلیک (PPC): در این نوع تبلیغات جستجویی، هر بار کاربر روی یکی از تبلیغات شما کلیک کند، هزینه ای از حساب گوگل ادز شما کسر می شود.

بازدید (Impressions): تعداد دفعاتی که تبلیغات شما در صفحات نتایج به کاربران نمایش داده شده.

هدف‌گذاری مجدد: امکان نمایش مجدد تبلیغات به شخصی که قبلاً با برند شما در ارتباط بوده است.

شبکه نمایش گوگل (GDN): شبکه‌ای از سایت‌های ثالث که تبلیغات گوگل را در قالب بنر یا تبلیغات نمایشی (Display)، نشان می‌دهند.

مخاطبان سفارشی (Custom Audiences): از گزینه‌های هدف‌گذاری گوگل ادز که به شما امکان می‌دهد مخاطبان موردنظر خود را بر اساس موقعیت مکانی، قصد، عادات، عملکردهای آنلاین گذشته و ایمیل و… تعیین کنید.

تبلیغات جست‌وجوی پویا (Dynamic Search Ads): روند خودکار گوگل در انتخاب کلمات کلیدی تبلیغاتی برای هدف‌گذاری بر پایه محتوای سایت شما.

کمپین‌های هوشمند (Smart Campaigns): نسخه ساده گوگل ادز که تنظیم و مدیریت کمپین‌ها را به حالت خودکار درمی‌آورد.

تبلیغات نمایشی واکنشی (Responsive Display Ads): در این نوع تبلیغ، گوگل به طور خودکار چند تبلیغ را در اندازه‌های مختلف برای شبکه نمایش ایجاد می‌کند. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که اطلاعات در دسترس (شامل تصاویر، عناوین، آرم‌ها، فیلم‌ها و توضیحات) را بارگذاری کنید. گوگل ترکیبی از بهترین عناصر را برای نشان دادن در صفحه نمایش، انتخاب می‌کند.

۶ روش مختلف توسعه برند با استفاده از گوگل ادز

اکنون که واژگان مورد نیاز تبلیغات Google را یاد گرفته‌ایم، بیایید به گزینه‌هایی که برای راه ‌اندازی تبلیغات پولی در گوگل موجود هستند، نگاهی بیندازیم:

1. تبلیغات جست‌وجوی گوگل

تبلیغات پولی جست‌وجوی گوگل، عامیانه ترین نوع تبلیغات هستند که در بالا و پایین صفحات نتایج جست‌وجو نشان داده می‌شوند. همچنین به آن تبلیغات کلیکی هم گفته می شود. این گزینه همانی است که اکثر افراد وقتی به فکر تبلیغ برند خود در گوگل می‌افتند به ذهن می‌آورند.

همچنین این نوع تبلیغات را اغلب با نام SEM یا بازاریابی موتور جست‌وجو می‌شناسند. این روش راهی عالی برای هدف‌گذاری مشتریان بالقوه‌ای است که در جست‌وجوی مشاغلی مثل شما هستند و به دنبال محصولات و خدماتی که شما ارائه می‌دهید می‌گردند. این نوع تبلیغات، یکی از بهترین روش ها برای توسعه برند به شمار می رود.

۲. تبلیغات نمایشی گوگل

این نوع تبلیغات، بنرها و تبلیغات گرافیکی هستند که در سایت‌های ثالث به نمایش در می‌آیند. وب سایت‌های شبکه نمایش گوگل، کدی را در سایت خود می‌گذارند که به گوگل اجازه می‌دهد تبلیغات را در بخش‌های خاصی از این سایت، نشان دهد.

این سایت‌ها کنترلی بر تبلیغات ندارند. گوگل بر اساس عواملی چون جامعه شناسی مخاطبان، زمینه محتوای سایت و سایر تنظیمات مربوط به هدف‌گذاری، بهترین تبلیغ را برای نمایش در آنها انتخاب می‌کند. در واقع تبلیغ مرتبط با محتوا و مخاطب سایت را در آن به نمایش می‌گذارد.

شما می‌توانید از تبلیغات نمایشی گوگل برای هدف نهادن مخاطبان سفارشی استفاده کنید یا بازدیدکنندگان و مخاطبین فعلی سایت خود را بر اساس اطلاعات جامعه شناختی، علایق و اهداف شبکه نمایش گوگل، مجدداً هدف قرار دهید. بهتر است بدانید این تبلیغات، بازدید بالایی داشته و هزینه کمی دارند.

3. تبلیغات ویدیویی گوگل

گوگل صاحب یوتیوب است و این امکان را دارد که در ویدیوهای یوتیوب، تبلیغ منتشر کند. تبلیغات ویدیویی گوگل، کلیپ‌های کوتاهی هستند که قبل یا حین مشاهده فیلم‌های یوتیوب به نمایش در می‌آیند. این مورد البته تبلیغات متنی‌ که هنگام تماشای فیلم روی آن نشان داده می‌شود را نیز در بر می‌گیرد.

یوتیوب پس از گوگل، دومین موتور جست‌وجوی بزرگ جهان است. اگر مخاطبان شما در جست‌وجوی اطلاعات مربوط به زمینه فعالیت شما هستند، می‌توانید روی کلمات کلیدی یا کانال‌های خاص هدف‌گذاری کنید. در این صورت تا زمانی که تبلیغات شما در آگهی نشان داده می‌شود، می‌توانید مشتری جذب کنید. در صورتی که علاقه مند بودید می توانید اطلاعات بیشتری از تبلیغات یوتیوب جی‌ادز کسب کنید.

4. تبلیغات Gmail

گوگل همچنین، برای اشتراک گذاری تبلیغات، بستر جیمیل را در اختیار دارد. تبلیغات جیمیل گوگل در بالای صفحات اجتماعی ظاهر می‌شوند. این تبلیغات به فرم یک ایمیل هستند و عنوان و فرستنده و عنوان پیش‌فرض (متنی که پس از موضوع تنظیم می‌شود) دارند.

از تبلیغات جیمیل به اندازه سایر گزینه‌های گوگل ادز به طور گسترده استفاده نمی‌شود. اما، اگر برند شما قبلاً در بازاریابی از طریق ایمیل موفق بوده است، این روش ممکن است مکمل خوبی باشد. برای دستیابی به افرادی که علاقه‌مند به محصولات یا خدمات شما هستند، می‌توانید از هدف گذاری استفاده کنید و تبلیغات خود را با موضوعاتی که می‌دانید کار می‌کنند (بر اساس کمپین‌های بازاریابی ایمیل خود در گذشته) انجام دهید.

5. تبلیغات محصولات گوگل یا GOOGLE shopping ads

تبلیغات shopping شامل لیست محصولاتی است که در بالای صفحه نتایج ظاهر می‌شوند. تبلیغات محصولات گوگل با رسانه‌ای قوی ظاهر می‌شوند که ممکن است شامل نام محصول، عکس، قیمت، بررسی ستاره های کسب کرده و سایر اطلاعات مربوط به آن باشد.

مشاغلی که محصولی ارائه می‌دهند می‌توانند از این روش گوگل ادز استفاده کنند. بنابراین، شما می‌توانید محصولات خود را در مرکز خرید نتایج جست‌وجوی گوگل قرار دهید. فقط کافی است به هزینه محصول و چگونگی تأثیر آن بر بازگشت سرمایه (ROI) دقت کنید.

محصولات ارزان احتمالاً مقدار ROI کمتری نسبت به محصولات گران‌تر خواهند داشت. اما محصولات ارزان می‌توانند مدخل مناسبی برای دیدار با مشتریان جدید یا برچسب گذاری مشتریان علاقمند برای هدفمند کردن تبلیغات مجدد باشند.

6_ تبلیغات جست‌وجوی محلی / خدمات محلی

تبلیغات جست‌وجوی محلی، زمانی به نمایش در می‌آیند که فردی، در گوگل به دنبال یک کسب و کار نزدیک باشد. خدمات محلی نیز زمانی نشان داده می‌شوند که فرد به دنبال مشاغل خدماتی نزدیک خود می‌گردد. این روش تبلیغات برای مشاغلی مناسب هستند که می‌خواهند فقط مشتریان نزدیک خود را هدف قرار دهند.

به این دلیل که این مشتریان به گمان بسیار با آنها داد و ستد خواهند کرد. برندها می‌توانند از هدف‌گذاری موقعیت مکانی و پسوندهای موقعیت مکانی برای دستیابی به جست‌وجوگران اطراف و برجسته کردن نتایج نزدیک به آنها استفاده کنند.

کدام یک از روش های تبلیغاتی گوگل ادز برای توسعه برند مناسب است؟

توسعه برند با گوگل ادز

همانطور که مشاهده کردید، در گوگل ادز فقط به استفاده از تبلیغات سرچ محدود نیستید. بلکه گزینه‌های مختلفی دارید که می‌توانید بهترین آنها را برای نام تجاری خود انتخاب کنید. برای انتخاب بهترین نوع استراتژی گوگل ادز برای توسعه برند، موارد زیر را در نظر بگیرید:

جایی که مخاطبان آنلاین وقت می‌گذرانند را هدف قرار دهید: تبلیغات خود را در مکان‌هایی قرار دهید که مخاطبان در آنجا حضور داشته باشند تا آنها را ببینند. اگر مخاطبان شما وقت زیادی را برای استفاده از یوتیوب صرف می‌کنند، این مورد ممکن است گزینه خوبی برای کمپین تبلیغاتی شما باشد.

رقبا را زیر نظر بگیرید: نگاه کنید به اینکه رقبای شما از کدام سیستم عامل‌ها استفاده می‌کنند و همچنین میزان هزینه آنها را نیز در نظر بگیرید. به عنوان مثال، در مورد هزینه‌های PPC، بعضی از صنایع نسبت به بقیه رقابتی‌تر هستند. به معیارهای صنعتی نگاه کنید تا تشخیص دهید چه نوع سرمایه گذاری باید برای رقابت انجام دهید.

میزان بودجه: در نظر بگیرید که کدام بستر و استراتژی به شما کمک می‌کند از بودجه خود بیشترین بهره را ببرید. به عنوان مثال، اگر بودجه کمی برای بازاریابی دارید، بهتر است آن را به جای تبلیغات نمایشی برای مخاطبان سرد، در تبلیغات هدف‌گذاری مجدد قرار دهید که با مخاطبان گرم ارتباط برقرار می‌کنند.

اهداف خود را به درستی انتخاب کنید: برخی از کمپین‌های تبلیغاتی گوگل در تولید نتایج خاص بهتر هستند. تبلیغات جستجوی پولی باعث ترافیک وب‌سایت می‌شود در حالی که تبلیغ محصولات گوگل ممکن است باعث فروش محصولات شما شود. اهداف خود را در نظر بگیرید و به دنبال بهترین تاکتیک متناسب با آنها باشید.

همراهی با تبلیغات گوگل

تبلیغات گوگل همیشه در حال به‌روز رسانی و پیشرفت هستند. این عمل بسته به نیاز و ذائقه مخاطبان و اهداف بازاریابان انجام می‌گیرد. از این روی استفاده از گوگل ادز برای توسعه برند، انتخابی مطمئن و بسیار عالی به شمار می‌رود.

بهتر است قبل از ورود به این حوزه، توصیه می کنیم مقالات گوگل ادز وبلاگ ما را مطالعه کنید، تا آشنایی کافی برای تبلیغات و توسعه برند داشته باشید. در این مطلب علاوه بر مروری جزئی بر برخی اصطلاحات مورد استفاده در گوگل، ۶ روش تبلیغات گوگل را نیز بررسی کردیم که آشنایی با آنها در انتخاب روش درست تبلیغ به شما کمک می‌کند. خوشحال می شویم که تجربیات توسعه برند شما با استفاده از گوگل ادز را بدانیم.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.