CTA چیست و چگونه نوشته می‌شود؟ (تکنیک‌های خلاقانه)

CTA چیست و چگونه نوشته می‌شود؟ (تکنیک‌های خلاقانه)

وبلاگ سایت، صفحات محصولات و یا حتی کمپین‌های تبلیغات در گوگل، طراحی فوق‌العاده هیچ یک از آن‌ها نمی‌تواند تعامل کاربران با کسب‌وکار شما را افزایش داده و باعث فروش بیشتر شما شوند؛ در صورتی که نتوانید به خوبی از قدرت دکمه CTA استفاده کرده و کاربران خود را دعوت به انجام کاری کنید.

شاید برای شما نیز پیش آمده باشد شرایطی که در آن متن خلاقانه‌ای برای مقالات خود نوشته و یا کمپین‌های تبلیغاتی جذابی را طراحی کرده باشید؛ اما نتیجه دلخواه از  آن‌ها برای شما رقم نخورده باشد. البته که فاکتورهای مهمی در این مورد می‌توانند دخیل باشند؛ اما در مقاله امروز از وبلاگ جی ادز تصمیم گرفته‌ایم به بررسی یکی از مهم‌ترین این فاکتورها، یعنی دکمه دعوت به اقدام یا CTA بپردازیم. پیشنهاد می‌کنم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

اما قبل از پرداختن به هر چیزی ابتدا باید به این موضوع بپردازیم که اصلاً CTA چیست؟

CTA چیست؟

CTA یا به تعریف کامل آن Call To Action نوعی دعوت است که کاربران را برای انجام تسکی از پیش تعیین شده تشویق می‌کند. کال تو اکشن‌ها به شکل‌هایی همچون “ثبت نام کنید” یا “همین الان خرید خود را انجام دهید” نمایش داده شده و معمولاً حاوی یک لینک می‌باشند که کاربر را به یک صفحه جدید هدایت می‌کنند.

سی تی ای چیست

بدون CTA مشتریان و کاربران سایت ممکن است به راحتی نتوانند گزینه مناسب برای تکمیل سفارش یا ثبت‌نام در یک فرم را پیدا کرده  و احتمالاً از انجام این کارها پشیمان حواهند شد. بنابراین ضروری است تا از این دکمه‌ها به طور خلاقانه در بخش‌های مختلف سایت استفاده کرده تا راه‌ برای پیشبرد کارهای کاربران هموارتر شود.

چرا CTA مهم است؟

یک دکمه کال تو اکشن خلاقانه عنصر کلیدی برای افزایش بازدید یک صفحه و در نهایت افزایش فروش شما می‌باشد. چراکه:

  • افراد معمولاً وقتی که از آن‌ها درخواست می‌کنید تا کاری را انجام دهند؛ تمایل بیشتری برای انجام دادن آن نشان می‌دهند. توجه داشته باشید که وقتی شما از کاربران درخواست می‌کنید تا یک تسک مشخص را در سایت تکمیل کنند؛ در حقیقت دارید آن‌ها را به سمت قیف فروش خود هدایت کرده و شانس تبدیل این افراد به مشتریان خود را افزایش می‌دهید.
  • یک CTA می‌تواند تعامل کاربران با بخش‌های مختلف سایت شما را افزایش دهد. به عنوان مثال وقتی شما مقاله‌ای در حوزه دیجیتال مارکتینگ در وبلاگ خود منتشر می‌کنید؛ می‌توانید از کاربران بخواهید تا نظرات خود را در رابطه با آن مقاله کامنت کرده یا این که سایر مقالات مرتبط در این حوزه را نیز مطالعه کنند.
  • با استفاده از دکمه‌های کال تو اکشن می‌توانید اطلاعات تماس بازدیدکنندگانی هنوز آماده تعامل با کسب‌وکار شما نبوده را جمع‌آوری کرده و برای استراتژی‌های آینده خود از آن‌ها استفاده کنید. از بازدیدکنندگان سایت خود بخواهید که ایمیل یا شماره تماس خود را برای شما ارسال کرده تا بعداً بتوانید از این اطلاعات برای تماس مجدد با آن‌ها استفاده کنید.

جالب است بدانید؛ در کنار تمام این موارد، استفاده درست از دکمه‌های کال تو اکشن می‌تواند باعث افزایش اطمینان کاربران به کسب‌وکار شما نیز شود. وقتی که شما ویژگی‌های یک CTA خلاقانه را به خوبی در بخش‌های مختلف سایت خود پیاده کنید؛ کاربران زمان بیشتری را صرف گشت‌وگذار در سایت شما کرده و با بخش‌های مختلف آن آشنا می‌شوند. این مورد در نهایت افزایش اعتماد کاربران و توسعه برند شما را به همراه خواهد داشت.

چگونه یک CTA خلاقانه بنویسیم؟

اگر از گوگل در رابطه با قابلیت‌های یک CTA خوب بپرسید؛ احتمالاً مطالبی برای شما بالا می‌آیند که به فاکتورهایی همچون تغییر رنگ، فونت یا محل قرارگیری این دکمه‌ها اشاره کرده‌اند. اما یک دکمه دعوت به اقدام خوب، چیزی فراتر از این موارد می‌باشد.

البته که این فاکتورها گزینه‌های مهمی در طراحی یک دکمه کال تو اکشن خلاقانه می‌باشند؛ اما پیشنهاد می‌شود زیاد خود را درگیر انتخاب بهترین گزینه‌ها در این مورد نکنید. کلید موفقیت در طراحی یک CTA خلاقانه در تعیین زرد یا سبز بودن آن نیست؛ بلکه این دکمه باید به خوبی نیاز کاربران را برطرف کرده و به سؤالات آن‌ها پاسخ دهد.

چه فاکتوری باعث کلیک کاربران بر روی سایت شما می‌شود؟

هر بار که کاربران وارد سایت شما می‌شوند؛ یا به دنبال انجام کاری خاص مثلاً تکمیل سفارش بوده یا این که می‌خواهند در رابطه با موضوعی مشخص، به سؤالات شکل گرفته در ذهن خود خود پاسخ دهند. تمامی این موارد دلایلی هستند که کاربران بر روی لینک سایت شما کلیک کرده و وارد آن می‌شوند؛ و اگر به خوبی بتوانید راه‌حلی برای پاسخ به نیاز آن‌ها پیدا کنید، به احتمال خیلی زیاد این کاربران تبدیل به مشتری‌های شما خواهند شد. توجه داشته باشید که خلاقانه‌ترین دکمه‌های دعوت به اقدام، آن‌هایی هستند که در کنار استفاده کاربردی از رنگ، فونت و یا محل مناسب، به خوبی به نیاز کاربران و سؤالات آن‌ها پاسخ می‌دهند.

پاسخ به نیاز کاربران در طراحی سی تی ای

به عنوان مثال، ‌اگر می‌خواهید که کاربران در خبرنامه ایمیلی شما ثبت نام کنند؛ باید به طور شفاف برای آن‌ها بیان کنید که با ثبت‌نام در خبرنامه ایمیلی شما، چه محتوایی برای آن‌ها ارسال خواهد شد و چگونه این محتواها می‌توانند برای آن‌ها کاربردی باشند.

یا اگر می‌خواهید آمار کلیک بر روی صفحات محصولات یا خدمات خود را بالا برده و بدین ترتیب فروش خود را افزایش دهید؛ نیاز دارید تا دلیلی به کاربران دهید که چرا باید از میان انبوهی از فروشندگان شما را انتخاب کرده و به برند شما اعتماد کنند.

اما در پاسخ به این سؤال که چگونه می‌توان یک CTA خلاقانه برای سایت طراحی کرد؛ باید عنوان کنیم که به خرج دادن زمان زیاد برای انتخاب بهترین رنگ، فونت یا جایگاه مناسب نمی‌تواند تغییری بزرگی در افزایش ترافیک ورودی شما ایجاد کند. در آن طرف اما اگر به خوبی بتوانید از کلمات کلیدی مناسب استفاده کرده و راهی هموار برای پاسخ به نیازهای بازدیدکنندگان سایت خود فراهم کنید؛ تقریباً غیرممکن خواهد بود تا آن‌ها بر روی دکمه‌های کال تو اکشن شما کلیک نکنند.

نمونه CTA های کاربردی

دکمه‌های دعوت به اقدام می‌توانند در اکثر بخش‌های سایت شما، کمپین‌های تبلیغاتی که دارید و یا حتی اپلیکیشن‌های شما مورد استفاده قرار گیرند. بسته به نوع کاربردی که از این دکمه‌ها انتظار دارید؛ می‌توانید آن‌ها را در فرم‌های مختلفی ساخته و جای‌گذاری کنید. البته که باید توجه داشته باشید؛ تعداد زیادی از کال تو اکشن‌ها لزوماً باعث دریافت تعامل بیشتر نشده و باید با توجه به نیاز کاربران خود از این دکمه‌ها استفاده کنید.

این موارد مثال‌هایی از گزینه‌هایی هستند که می‌توانید در مقالات وبلاگ خود از آن‌ها استفاده کنید:

  • سایر مقالات این حوزه را مطالعه کنید
  • در خبرنامه ایمیلی ما ثبت نام کنید
  • این مطالب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید (در این مورد می‌توانید به پلتفرم‌های سوشال مدیا خود لینک دهید)

اگر صاحب یک فروشگاه اینترنتی هستید؛ احتمالاً استفاده از این CTA ها برای شما کاربردی خواهد بود:

  • محصول را به سبد خرید خود اضافه کنید
  • با کارشناسان ما در ارتباط باشید
  • از پکیج‌های رایگان ما بازدید کنید
  • همین الان خرید کنید

در طراحی دکمه‌های کال تو اکشن درخواست خود را به طور واضح برای کاربران عنوان کنید. تصور نکنید که استفاده از یک سری کلمات قاطع، حالت دستوری به درخواست شما می‌دهد. چنانچه فضا را برای پاسخ دقیق به نیاز کاربران طراحی کرده باشید؛ استفاده از عباراتی همچون همین الان خرید کنید، تمام دلایل برای عدم تکمیل سفارش از سمت کاربران را از بین می‌برد. البته که در این مورد باید استراتژی کاربردی برای قدم‌های پس از کلیک کاربر نیز داشته و آن‌ها را مجاب کنید تا تسک موردنظر شما را کامل کنند.

چگونه CTA مناسب کسب‌وکار خود را پیدا کنیم؟

کاربران کسب‌وکارهای مختلف با یکدیگر متفاوت بوده و هر کدام از این گروه‌های کاربران پرسونای مخصوص به خود را دارند. بنابراین در طراحی دکمه‌های کال تو اکشن نیز شما نیاز دارید تا این تفاوت‌ها را در نظر گرفته تا پاسخ مناسبی برای نیاز کاربران خود فراهم کنید.

یکی از بهترین گزینه‌ها برای انتخاب مؤثرترین CTA، استفاده از تست A/B می‌باشد. با استفاده از این تست شما دو فاکتور متفاوت را مقایسه کرده و بررسی می‌کنید که کدام یک از آن‌ها تعامل بیشتری با کاربران ایجاد می‌کنند.

به عنوان مثال اگر می‌خواهید کاربران را دعوت کنید تا از محصولات جدید برند شما بازدید کنند؛ می‌توانید گزینه‌هایی همچون مشاهده محصولات جدید و 20٪ تخفیف برای محصولات جدید را با یکدیگر مقایسه کنید.

در این مقایسه علاوه بر مقایسه کلمات کلیدی مورد استفاده، می‌توانید گزینه‌هایی همچون رنگ، فونت و محل قرارگیری دکمه دعوت به اقدام را نیز زیر ذره‌بین برده تا مشخص کنید کدام یک از این گزینه‌ها نتیجه بهتری برای شما خواهند داشت.

محل قرار گیری دکمه CTA

اما همان‌طور که پیش‌تر نیز به آن اشاره کردیم؛ در کنار طراحی استراتژی مناسب برای پاسخ دقیق به نیاز کاربران، نیاز است تا محل مناسبی برای دکمه‌های کال تو اکشن در نظر گرفته شوند که هم‌زمان با این که دسترسی ساده‌ای دارد؛ برای کاربران قابل مشاهده نیز باشد.

دکمه CTA شما می‌تواند در ساید بار آمده، در بالا صفحه تعبیه شده و یا حتی به صورت یک پیام پاپ آپ به کاربران نشان داده شود. گزینه‌ای که در این مورد مطرح می‌باشد؛ در نظر گرفتن ترجیح کاربران بوده تا به راحتی برای کلیک بر روی آن علاقه نشان دهند. در این مورد نیز می‌توانید از تست‌های A/B استفاده کرده تا بهترین نقطه مناسب برای جای‌گذاری دکمه‌های دعوت به اقدام خود را پیدا کنید.

این موارد لیستی از معمول‌ترین گزینه‌ها برای جای‌گذاری دکمه کال تو اکشن در سایت می‌باشند:

  • صفحه محصولات یا خدمات
  • ساید بار
  • انتهای لندینگ‌های اصلی سایت
  • پاپ آپ‌ها
  • اسلایدها
  • منوهای چسبان

سخن پایانی

دکنه‌های CTA به عنوان یکی از کاربردی‌ترین ملزومات رابط‌های کاربری امروزه در نظر گرفته می‌شوند که طراحی خلاقانه آن‌ها می‌تواند به میزان قابل توجهی آمار کلیک کاربران بر روی سایت را افزایش داده و موجب دریافت تعامل بیشتر از سمت کاربران شوند.

در این مقاله سعی کردیم توضیحات جامعی در رابطه با کال تو اکشن‌ها و اهمیت استفاده از آن‌ها را برای شما عنوان کنیم. امیدوار هستیم مطالب عنوان شده در این مقاله برای شما مفید بوده و از آن‌ها در جهت افزایش ترافیک سایت خود استفاده کنید. همچنین در صورتی که تجربه جالبی در طراحی دکمه‌های کال تو اکشن دارید؛ خوشحال می‌شویم آن را با ما و سایر کاربران جی ادز به اشتراک بگذارید.   

منبع

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.