در نبرد تبلیغاتی بر سر کلمات کلیدی برند رقبا چه کنیم؟

به گوگل دات کام می‌روید، نام سایت یا اسم برندتان را می‌نویسید و اینتر می‌زنید! سایت رقیبتان با کمک تبلیغات گوگل بالاتر از سایت شما قرار گرفته است. این سناریو احتمالا برای شما هم روی دهد… این مقاله را بخوانید تا بیشتر با کلمات کلیدی تبلیغاتی آشنا شوید.

این سوالی است که چندین بار از من پرسیده اند: آیا هدفگیری نام تجاری رقبا در Google Ads مغایر با قوانین گوگل نیست؟ آیا در گوگل می‌توانیم برای جستجوهای مربوط به برند رقبا تبلیغات خود را نمایش دهیم؟

برای اینکه مفهوم سوال را به درستی درک کنید، تصویر زیر که مربوط به نتایج دو جستجوی گوگل می‌شود را مشاهده کنید:

جنگ تبلیغاتی نت برگ و تخفیفان - کلمات کلیدی تبلیغاتی

این دو جستجو مربوط به جستجوی برند سایت‌های فعال در زمینه تخفیف گروهی می‌شود. سایت تخفیفان و سایت نت برگ در این جنگ تبلیغاتی برند رقبای خود را در لیست کلمات کلیدی خود قرار داده‌اند، تا بتوانند از طریق جستجوی برند رقبای خود نیز ترافیک جذب کنند.

شایان ذکر است که این کلمات کلیدی تبلیغاتی می‌تواند بسیار با ارزش بوده و نرخ تبدیل بالایی داشته باشد.

آیا هدفگیری برند رقبا مغایر قوانین گوگل ادز نیست؟

پیش‌تر پست جامعی با عنوان قوانین تبلیغات در گوگل در وبلاگ جی ادز منتشر کردیم. در بخش محتوای ممنوعه قوانین گوگل، به کالاهای تقلبی (استفاده از نام تجاری دیگران در تبلیغات) اشاره شده است. استفاده از نام‌های تجاری ثبت شده در تبلیغات مغایر قوانین تبلیغات در گوگل می‌باشد، اما باید تاکید کنیم که این قوانین مربوط به متن آگهی می‌باشد.

شما مجاز نیستید در متن آگهی خود برندهای تجاری دیگر را بدون اجازه از صاحبان برند استفاده کنید. اما این قوانین مربوط به کلمات کلیدی نمی‌شود. استفاده از کلمات کلیدی با اسامی برندها و هدفگیری آنها توسط کلمات کلیدی در گوگل ادز آزاد است!

به بیان ساده شما می‌توانید مخاطبانی که در گوگل به دنبال رقبایتان هستند را هدفگیری کنید و محصول و خدمات خودتان را به آنها معرفی کنید و با تلاشی بیشتر آنها را به سمت سفارش سوق دهید.

جنگ تبلیغاتی سامسونگ و اپل

اما آیا هدفگیری نام تجاری رقبا در گوگل غیراخلاقی است؟

شخصا معتقدم که هدفگیری کلمات کلیدی تبلیغاتی رقبا غیراخلاقی نیست! شما می‌توانید در گوگل ادز با سرمایه‌گذاری بر روی برند رقبا در صفحات مربوط به جستجوهای مرتبط با برند آنها حضور داشته باشید.

در این حالت وقتی کاربری به دنبال محصولات یا خدمات برند X است، محصولات و خدمات برند شما را نیز مشاهده می‌کند. نهایتا این کاربر است که انتخاب می‌کند. خوشحال می‌شوم شما نیز نظرتان را در این باره ارسال کنید.

به چه نکاتی در هدفگیری کلمات کلیدی تبلیغاتی رقبا باید توجه کرد؟

  1. نکته مهم که بالاتر هم ذکر کردیم، عدم استفاده از نام برند رقبا در متن تبلیغ‌ها و یا افزونه های تبلیغاتی است. برای مثال درباره تصویر مربوط به جستجوی کلمه تخفیفان، این شرکت می‌تواند با تکمیل فرم شکایت نام تجاری گوگل ادز خواستار حذف عبارت تخفیفان از تبلیغ شرکت نت برگ شود و در صورت پذیرش این تقاضا اکانت گوگل ادز شرکت نت برگ می‌تواند دچار مشکلات اساسی شود!
  2. کوالیتی اسکور تبلیغات شما به دلیل ارتباط کم بین کلمه کلیدی، تبلیغ و لندینگ پیج و به احتمال زیاد CTR پایین، احتمالا 1 خواهد بود. و به همین دلیل در صورتی که صاحب برند برای کلمه کلیدی برند تبلیغات فعال داشته باشد، تبلیغ شما پایین‌تر قرار خواهد گرفت.
  3. همانطور که گفتیم در صورتی که رقیب شما برای کلمه کلیدی تبلیغاتی برند خود تبلیغ فعال داشته باشد، نمی‌توانید تبلیغ‌تان را بالاتر از تبلیغ رقیب نمایش دهید. پس سیستم پیشنهاددهی Outranking Share Bid هم برایتان کار نخواهد کرد!
  4. هرگز و هرگز در تبلیغات متنی ادگروپی که برای هدفگیری کلمات کلیدی مخاطبان استفاده کرده‌اید، از Dynamic keyword insertion استفاده نکنید 🙂

هدفگیری برند رقبا - کلمات کلیدی تبلیغاتی

در جنگ تبلیغاتی با هدفگیری برند رقبا، چگونه دفاع کنیم؟

  1. شاید همیشه بهترین حمله دفاع نباشد، ولی بقاء بدون دفاع بسیار دشوار خواهد بود! اگر نمی‌خواهید با جستجوی نام سایت‌تان سایت رقبایتان بالاتر از سایت شما نمایش داده شود، باید بر روی نام سایت و برند خودتان در Google Ads سرمایه گذاری کنید.
  2. در تبلیغات‌تان از اکستنشن استفاده کنید. استفاده از اکستنشن‌ها باعث می‌شود تبلیغات شما فضای بیشتری را بگیرد و تبلیغ رقبایتان پایین‌تر نمایش داده شود. این مساله در موبایل بیشتر به چشم می آید به نحوی که تبلیغ شما همه صفحه را می‌گیرد.
  3. احتمالا در برخی موارد تبلیغات مربوط به سایت نمایندگان رسمی یا همکاران فروش‌تان باشد که تبلیغات خود را با کلمه کلیدی برند شما درج کرده‌اند. در این رابطه می‌توانید بخشی با موضوع قوانین تبلیغات و استفاده از نام برند را به قرارداد نمایندگان خود اضافه کنید و آنها را در زمینه استفاده از نام برند خود محدود کنید.
  4. CTR کلمات کلیدی مربوط به برندتان همیشه باید بالاتر باشد. برای تست نمایش تبلیغات خود از ابزار ad previewer گوگل استفاده کنید، تا نمایش تبلیغات و عدم کلیک بر روی تبلیغات باعث کاهش CTR نشود.
  5. متن تبلیغاتی که برای کلمات کلیدی برند خود استفاده می‌کنید، را با توجه به متن تبلیغ رقبای خود ایجاد کنید. در متن تبلیغ یا اکستنشن پروموشن از تخفیف‌های جذاب استفاده کنید و یا بر روی قیمت مانور دهید. مزیت رقابتی برند خود را بشناسید و در متن و یا اکستنشن‌های آگهی بر روی آن تمرکز کنید.
  6. مذاکره را فراموش نکنید! اگر در وضعیت مشابهی با رقبای خود هستید، می‌توانید با آنها تماس گرفته و توافق کنید که بر روی کلمات کلیدی یکدیگر تبلیغ نکنید. این توافق‌نامه می‌تواند برای طرفین سودمند باشد و از هزینه های تبلیغات کلیکی طرفین بکاهد.
  7. از قوانین محلی استفاده کنید. قوانین در همه کشورها یکی نیستند! وکیل بگیرید و رقبایتان را از عواقب حقوقی استفاده از نام برندتان بترسانید! راستی اگر تصمیم گرفتید که شکایت کنید، ممنون می‌شوم مرا هم از نتیجه آن باخبر کنید 🙂

خوشحال می‌شوم نظرات و تجارب شما را در زمینه هدفگیری نام رقبا در تبلیغات گوگل بخوانم. علاقه مندیم که بدانیم نظر شما درباره این نوع کلمات کلیدی تبلیغاتی چیست؟

3 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

سلام.از دیدگاه تبلیغ نویسی قصددارم چند پیشنهاد به شما ارائه کنم : 1. فونت سوال هایی که جواب آن از قبل مشخص است و پاسخ مشتری را میدانید باید بگونه ای باشد که این سوالات در ذهن مشتری برجسته شود در این صورت حتما ادامه متن را خواهند خواند. 2. سعی کنید حتما از هارمونیک رنگ ها استفاده کنید و ترجیحا از 2 رنگ استفاده کنید. 3. از فرمولی که پیشنهاد میکنم حتما استفاده کنید :{جلب توجه،ایجاد علاقه در مخاطب،توضیح محصول،دعوت به اقدام} و در آخر بنده حاضرم برای پیشرفت شما براتون تبلیغ نویسی انجام دهم

سلام وقت بخیر

کاملا میتونید شکایت تنظیم کنید از تبلیغ طرف مقابلتون اسکرین شات گرفته و به مراجع قانونی ببرید حله 🙂 حتی میتونید جبران خسارت کنید وحتی هزینه دادگاه و تمام هزینه هایی که انجام دادید رو باید بپردازه یا به گوگل در صفحه زیر گزارش بدید تا خود گوگل تبلیغات مورد نظر اون سایت رو به کلی پاک کنه
یا میتونید هر دو مورد رو انجام بدید

https://support.google.com/google-ads/answer/7660847?hl=en

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.