تولید محتوا در بازاریابی محتوا

برای تولید محتوا به چه ابزارهایی نیاز داریم؟

تولید محتوا بدون برنامه

تمامی تیم های محتوا صرف نظر از اندازه ای که دارند می توانند از این راهنما به خوبی استفاده کنند. بنابراین اگر احساس کردید، منابعی که در این محتوا بیان می شود، بیشتر از آن چیزی است که در حال حاضر در اختیار دارید؛ زیاد نگران نباشید. این صفحه را بوک مارک کنید و بعدا دوباره سری به آن بزنید یا اینکه آن را مقیاس بندی کنید و بر اساس  اندازه تیم خود از آن استفاده نمایید.

ما معتقدیم هر اطلاعاتی که در این مقاله بیان می شود ارزشمند و مهم است اما این موضوع بدین معنی نیست که باید همین امروز تمامی مراحل بیان شده را انجام دهید. در فصل قبلی در مورد یافتن ایده محتوا صحبت کردیم. اگر فکر می‌کنید ایده سازی جذاب است خود را برای ایجاد محتوا آماده کنید؛ چرا که تولید آن جذاب‌تر است. مطمئنا همه ما قبلا چیزهایی را نوشته ایم اما فاز تولید محتوا در بازاریابی محتوا جایی است که باید به ایده های انتخاب شده شکل بخشیده شود. قبل از اینکه بخواهید وارد فاز تولید محتوا شوید باید همه چیز را سازماندهی نمایید و تقویم تولید محتوا را آماده سازید.

تقویم تولید محتوا:

خلاقیت و  سازمان دهی متقابلا ناسازگار نیستند. در حقیقت، این دو مورد می توانند منبع تغذیه هم باشند. یک زمانبندی مستحکم به شما و نویسندگان‌تان کمک می‌کند زمان و فضای کافی برای خلاقیت را داشته باشند. اگر تازه شروع به کار کرده اید این نوشته ممکن است کمی برایتان عجیب باشد اما از اهمیت زیادی برخوردار است.

آغاز به موقع کار با تقویم تولید محتوا از ایجاد محتوای بد جلوگیری می کند و باعث صرفه جویی در زمان می‌شود. شما می‌توانید تقویم تحریریه یا تقویم تولید محتوای خود را ایجاد کنید و بر اساس آن نیازهای خود را مرتفع سازید. به خاطر داشته باشید که تقویم تحریریه یک سند زنده است و در طول دوره های مختلف ممکن است به تغییر نیاز داشته باشد.

انواع مختلفی از اسناد وجود دارد که می توان از آن برای تهیه تقویم تحریریه استفاده کرد. باید سندی را انتخاب کنید که برای تیم شما مناسب‌تر است. ساده ترین نسخه، یک تقویم ساده است که عنوان پستی که هر روز باید منتشر شود در آن نوشته شده است.  شما حتی می توانید از تقویم دیواری استفاده کنید.

تقویم تولید محتوا

تیم هایی که محتوای خود را برای برندهای مختلف می نویسند یا شرایط پیچیده ای دارند باید طبقه بندی ها، اطلاعات نویسندگان، نوع محتوا، اطلاعات رسانه های اجتماعی و موارد دیگر را به تقویمشان بیفزایند. تقویم تولید محتوای پیچیده، بیشتر شبیه تولید محتوای ترکیبی هستند که در آن هر مرحله برای ایجاد و انتشار محتوا مشخص شده است و فردی تمامی وظایف طولانی مدت را برنامه ریزی نموده است.

این موضوع زمانی مفید خواهد بود که محتوای ایجاد شده به دست تیم های زیادی برسد و تکمیل آن به زمان طولانی تری نیاز داشته باشد. اینکه از نرم افزار اکسل استفاده می کنید یا گوگل داکس زیاد فرقی نمی کند،  افراد زمانی که به این اطلاعات نیاز داشتند باید بتوانند به راحتی به آن دست یابند.

تقویم تولید محتوای حرفه ای

تقویم های پیچیده می توانند در برگیرنده هر چیزی همچون ایده سازی برای نوشتن، نظرات و انتشار باشد. اگر محتوای شما در موقعیت‌ها و مکان‌های مختلف استفاده می‌شود، باید اطمینان حاصل کنید که پول رایج، فرمت روز و حتی زبان عامیانه افراد در آن تعیین شده است.

 مدیریت محتوا:

علاوه بر تقویم تولید محتوا، مدیریت محتوا نیز برای متمرکز کردن تلاش های محتوایی و منظم بودن آن ضروری است. مدیریت محتوا بدین معناست که چه کسی مسئولیت محتوای شما را به عهده می گیرد. چه کسی عملکرد محتوا را ارزیابی می کند؟ در مورد تازگی آن چه طور؟ چه کسی پست های قدیمی را به روزرسانی می کند؟ چه کسی جریان های کاری را برای تیم بهینه سازی می نماید یا سیستم مدیریت محتوای شما را انتخاب و مدیریت می کند؟ تمامی نگرانی های فردی مرتبط با این موارد در دو بخش از مدیریت قرار می‌گیرد: نگهداری روزانه و استراتژی کلی. در طولانی مدت، این موضوع به شما کمک می کند بینش خوبی بر روی کل فرایند داشته باشید اما مراحل کوچک تر را می توان بین اعضای تیم تقسیم کرد.

پیدا کردن نویسندگان مناسب

خوب حالا تقویم تحریریه را ایجاد کرده اید و فردی را مسئول هر کدام از مراحل فرآیند نموده اید. چه کسی محتوای شما را خواهد نوشت؟ ما قبلا در مورد کار با فریلنسرها  صحبت کرده ایم اما استفاده از پست های مهمان نیز می تواند گزینه خوبی باشد. در ادامه مزایا و معایب برون سپاری کارهای نویسندگی و نویسندگی در داخل شرکت را با هم مرور خواهیم کرد.

 نویسنده شرکتنویسندگان مهمان و فریلنسرها
مسئولیت این افراد با کیست؟شماخودشان
چه کسی هزینه این افراد را پرداخت می کندشما (به عنوان بخشی از حقوق)شما (بر پایه مطالبی که نوشته شده است)
تخصص در مورد موضوعاتگسترده اما سطحیعمیق اما محدود
توانایی انجام کارهای بیشترآنچه که شما نیاز داریدبسته به ظرفیت فرد
زمان تحویلدر زمان مقررمتغیر
سرمایه گذاری در ارتباطاتاندکزیاد
مخاطبان اختصاص یافتهکوچک تراحتمالا بزرگ

خوب حالا به کمک این جدول می‌توانید مزایای نویسندگان شرکتی و نویسندگان مهمان و فریلنسر را با هم مقایسه کنید. همانطور که مشاهده می کنید نویسندگان شرکتی مزیت بیشتری نسبت به نویسندگان مهمان و فریلنسر دارند. این موضوع در برخی از موارد صحیح است، اما برای کارهای گاه به گاه خیلی می‌توانید روی فریلنسرها حساب باز کنید. اگر بتوانید از افراد متخصص استفاده کنید که شناخته شده هستند و فالورهای زیادی دارد، قادر خواهید بود از مزیت این روابط به نفع خود استفاده نمایید. هر مسیری که برای انتخاب نویسنده بر می گزینید، بهتر است افرادی را انتخاب کنید که در کار، ارتباط، پرداخت و سایر موارد حرفه ای رفتار می‌کنند. در برخی از صنایع، نویسندگان مهمان برای به دست آوردن لینک مطلب می‌نویسند. اگر چنین اتفاقی برای شما افتاد باید خود را خوش شانس بدانید. به خاطر داشته باشید که در برخی از موارد برای اینکه بتوانید دقیقا همان چیزی که می خواهید را به دست آورید باید هزینه بیشتری برای نویسندگان اختصاص دهید.

ابزارهایی که به تولید محتوا کمک می کند:

یکی از موارد خوبی که در مورد اینترنت وجود دارد این است که ابزارهای جدید و هیجان انگیزی هر روز در آن معرفی می شود. در ادامه برخی از محبوب ترین ابزارها برای هر مرحله از تولید محتوا را با هم مرور می کنیم.

تقویم تولید محتوا:

شما همیشه می‌توانید از اکسل یا گوگل داکس برای تنظیم تقویم تولید محتوا استفاده کنید. اما استفاده از  سایت Trello نیز می‌تواند توانایی شما برای جمع آوری اطلاعات در یک کارت را افزایش دهد. زمانی که تاریخ و زمان واقعی را به محتوای خود اضافه کردید، می توانید از ابزارهایی همچون تقویم گوگل استفاده کنید.

ایده سازی و پژوهش:

شما می توانید با ابزار Content Strategy Helper سایت BuiltVisible موارد گرایشی را پیدا کنید. شما می توانید به کمک این ابزار روش های سریع برای یافتن موارد گرایشی و موضوعاتی که مورد علاقه مخاطبان است را بیابید. همچنین قادر خواهید بود با Title Maker کلمات کلیدی را به ایده های خوبی تبدیل نمایید. ممکن است نخواهید عنوانی که از این طریق به دست می آید را به طور مستقیم به کار ببرید اما استفاده از آن بهترین روش برای بررسی موضوع از یک زاویه جدید است. بعد از اینکه ایده خود را بدست آوردید، به کمک اطلاعات جمع اوری شده توسط Survey Monkey یا سایر ابزارهای مورد علاقه خود، چیزهایی که مخاطب به آن فکر می‌کند را پیدا کنید. می توانید از ابزاری همچون Storify استفاده نمایید تا به چیزهایی که افراد در مورد موضوعات شما در پلتفرم های مختلف می گویند گوش دهید. این ابزار به شما اجازه می دهد این منابع را ذخیره کنید و آن ها را به محتوا یا تصویر تبدیل نمایید.

فرمت:

لازم نیست محتوایی که تولید می کنید به شکل متن و کلمه باشد. ویديوهای کوتاه و جذاب، Hangout گوگل پلاس و  فایل های ارایه پاورپوینت بهترین و جذاب ترین روش برای ایجاد محتوا هستند. به خاطر داشته باشید که همه افراد مطلب شما را نمی‌خوانند. برخی از مخاطبان شما ممکن است به محتوای بصری و تعاملی علاقه مند باشند. پس سعی کنید در سایت خود برای همه افراد و هر سلیقه ای مطلب تهیه کنید.

تصاویر:

تصاویر مرتبط و تکمیل کننده می تواند ایده شما را به گونه ای نشان دهد که متن هرگز قادر به انجام چنین کاری نبوده است.  می توانید داده های خود را به صورت بصری در محتوا نشان دهید. تصاویر درست و مناسب می‌تواند ذهن خواننده را به شکل درستی هدایت کند و همین امر می‌تواند محتوای شما را خواناتر نماید. اگر در شرکت خود نمی‌توانید طراحی‌ها را انجام دهید باز هم قادر خواهید بود به سادگی تصاویری را به محتوایتان بیفزایید. به کمک Skitch اسکرین شات بگیرید یا تصویرهای موجود را با Pixlr تغییر دهید. شما می توانید از ابزارهایی همچون Canva برای ایجاد فایل های گرافیکی سفارشی استفاده نمایید. یافتن تصاویر استوک رایگان نیز چدان سخت نیست. تنها به فکر ایجاد فایل های گرافیکی استاتیک نباشید. ابزارهای بسیار زیادی وجود دارد که به شما کمک می کند تصاویر GIF، امتحان ها، نظرسنجی ها، نقشه ها و حتی زمانبندی تعاملی را ایجاد کنید. به آن فکر کنید و سپس به دنبالش بگردید.

یافتن زمان مناسب برای نوشتن

نوشتن به انرژی زیادی نیاز دارد، به خصوص اگر بخواهید مطلب خوبی بنویسید. بهترین روش برای یافتن زمان مناسب در نوشتن، تقسیم کردن هر پروژه به وظایف کوچک تر است. به عنوان مثال، نوشتن یک پست وبلاگی را می توان به مراحل زیر تقسیم بندی کرد:

  • پژوهش
  • طرح‌ریزی
  • تکمیل طرح کلی
  • نوشتن پست و اتمام آن
  • ویرایش توسعه ای یا مرور
  • نوشتن سرتیتر
  • بررسی سئو
  • ویرایش نهایی
  • انتخاب تصویر عالی (اختیاری)

بنابراین اگر زمان مشخصی برای نوشتن مطالب خود ندارید، روزی 15 الی 30 دقیقه زمان را به نوشتن یک طرح عالی اختصاص دهید. سپس یک ساعت را برای تکمیل طرح بگذارید. بعد از انجام اینکار باید رونوشتی از متن را تا روز سوم آماده کنید. بهترین قسمت از این روش این است که می توانید با ذهن خود تعامل داشته باشید و سپس کار نوشتن را به همراه سایر وظایف خود انجام دهید. بعد از اینکه رونوشتی از مطلب خود تهیه کردید، باقی مراحل بسیار آسان تر خواهد بود. سرتیتر که نوشتن آن به زمان بیشتری نیاز دارد، بعد از ایجاد رونوشت بسیار آسان خواهد بود.

کیفیت، نه کمیت!

یک محتوای متوسط به کسب و کار شما آسیب وارد خواهد کرد

اینکه در هر ماه تنها یک مطلب منتشر کنید مشکلی ندارد، اما اگر پس از دو روز از انتشار مطلبی با عنوان “چگونه تایر ماشین را تعویض کنیم؟” مطلب دیگری با عنوان “راهنمای تعویض تایر برای افراد مبتدی” منتشر می‌کنید، بهتر است در استراتژی‌های خود تجدید نظر کنید.

استراتژی درست
استراتژی نادرست

مشتریان احتمالی در اینترنت به دنبال چیزهایی که شما می‌فروشید می‌گردند. اگر این فرد بعد از جستجوی خود به سایت شما بیاید و  ببیند مقاله شما با کلمات کلیدی بسیار و خطاهای گرامری و املایی زیاد پر شده است، سایت شما را ترک می‌کند. موتورهای جستجو نیز فکر می کنند شما اسپم هستید.

ویرایش

محتوای شما باید حداقل یک چرخه ویرایش را به کمک یک نویسنده دیگر داشته باشد. همانطور که قبلا نیز بیان کردیم، دو نوع ویرایش وجود دارد. ویرایش توسعه ای که به ساختار فعلی محتوا دقت می کند و ویرایش متن که خطاهای گرامری و املایی را مدنظر قرار می دهد. اگر تیم محتوایی بسیار کوچکی دارید یا زمان کافی برای ویرایش متن ندارید، می توانید از فاز ویرایش توسعه ای عبور کنید. اما باید بدانید که سرمایه گذاری بر روی خواندن دقیق متن در مراحل اولیه بسیار سودمند است. بیشتر تیم های محتوایی کار ویرایش محتوا را همزمان با تولید آن دنبال می‌کنند که می‌تواند یک شیوه عالی باشد. برخی از  سازمان ها نیز ترجیح می‌دهند اینکار را به یک ویراستار حرفه ای بسپارند.

اطمینان حاصل کردن از سئوی مطلب

خبر خوب این است که موتورهای جستجو کار خود را در درک هرچه دقیق تر محتوا و فرایند آن به بهترین شکل ِ ممکن انجام می‌دهند. به همین خاطر نوشتن محتوای خوب می تواند شما را در مسیر سئو یاری کند. زمانی که در حال ویرایش پست خود هستید، زمانی را برای سئو کنار بگذارید. هنوز هم موارد عالی وجود دارد که می توانید به کمک آن سئوی سایت خود را بهبود ببخشید. بعد از اینکه رونوشت متن خود را نوشتید،  سئوی آن را بررسی کنید تا مطمئن شوید موارد زیر را پوشش داده اید:

  • از کلیدواژه خود در عنوان استفاده کرده اید.
  • از کلمه کلیدی یا کلمات کلیدی دم دراز در تگ H2 استفاده کرده اید.
  • مطمئن شوید که کلیدواژه شما حداقل یکبار در بدنه پست به کار رفته است. اگر از عبارت استفاده می کنید بیشتر از چهار بار آن را تکرار نکنید.
  • اطمینان حاصل نمایید از متن ALT در تصاویر خود استفاده کرده اید.

نکاتی در مورد کپی رایت

ما حقوق‌دان کپی رایت نیستیم، به همین خاطر نمی توانیم تمامی جزییات مرتبط با این موضوع را در چنین مقاله ای پوشش دهیم. چیزی که می توانیم به شما بگوییم این است که دزدیدن اثر یک فرد کار خوبی نیست. شما هم دوست ندارید کسی چنین کاری را با شما انجام دهد. این موضوع درباره تصاویر نیز صدق می کند. تا جایی که می توانید از تصاویر خود استفاده کنید یا تصاویری را بیابید که می توان حق آن را خریداری کرد. معمولا نقل قول کردن بخش کوتاهی از متن دیگران اشکالی ندارد. به طور کلی عنوان و ایده ی یک متن نباید کپی شود. اگر شک داشتید از فرد مقابل  اجازه بگیرید و متن آن ها را در سایت خود منتشر کنید.

همکاری با طراح/ توسعه دهنده وب

طراح و توسعه دهنده با هم فرق دارند. بنابراین نمی توان کارهای یکسانی به این دو فرد اختصاص داد. زمانی که می خواهید بر روی کارمندان خود سرمایه گذاری کنید، نکات و پیشنهاداتی وجود دارد که به شما کمک می کند بینش و چشم اندازتان را به آن ها منتقل کنید.

به دنبال بازخورد باشید:

از جلسات طوفان فکری تا پرسیدن سوالات عمومی در مورد نحوه همکاری با یکدیگر به شما کمک می کند در مورد مسیری که ترجیح می‌دهید با هم کار کنید به توافق برسید. تمامی جزییاتی که مدنظر دارید با آن ها در میان بگذارید و سپس به حرف های آن ها گوش فرا دهید. به عنوان مثال اگر طراح در همان مراحل اولیه به ما بگوید که طرح رنگی مورد استفاده در سایت قدیمی شده است، می توان از این نظر استفاده کرد و در زمان موجود صرفه جویی نمود. اگر توسعه دهنده به شما بگوید که نسخه تعاملی از محتوا به زمان بیشتری نیاز دارد و نیازمند منابع بیشتری است می توانید از این اطلاعات برای ارزیابی پروژه استفاده کنید.

بررسی نمایید:

ممکن است مواردی در فرآیند توسعه و طراحی تغییر کند. اگر در اواسط کار همه چیز را بررسی کرده باشید می توانید از موارد عجیب و غریب در انتهای کار خودداری نمایید. به عنوان مثال ممکن است متوجه شوید که هیچ کدام از افراد با زبان کدنویسی جدیدی که در حال کار بر روی آن هستید آشنا نیستند.

بازخوانی:

اگر هنوز محتوای خود را به توسعه دهنده یا طراح تحویل نداده اید کارتان تمام نشده است. آن ها ممکن است بخواهند بخشی از متن را دوباره بنویسند و برخی از نواحی موجود را با سایر موارد سازگار نمایند. به همین خاطر باید نسخه نهایی بازخوانی شود. ممکن است در فرآیند کپی کردن و چسباندن مشکلاتی رخ داده باشد.

بدانید چه زمانی باید با ایده ای بجنگید:

مبارزه کرن چیز سرگرم کننده ای نیست، اما در برخی از موارد ممکن است به آن نیاز داشته باشید. هر چقدر تعداد افرادی که در تولید محتوا دخیل هستند بیشتر باشد،  ایده اصلی بیشتر از قبل از مسیر خود خارج می شود و ایده های دیگری به میان می اید. برخی از این ایده ها مفید هستند. اما برخی از مواقع باید چنین ایده هایی را دور بیندازید. همیشه  به خاطر داشته باشید چه کسی صاحب محصول نهایی است و خود را برای مبارزه با ایده هایی که به درد نمی خورد آماده کنید.

مرحله بعدی:

خوب تبریک می گوییم. حالا شما محتوایی را برای سازمان خود ایجاد کرده اید. زمان آن فرا رسیده است که محتوای تولید شده را تبلیغ کنید. در فصل بعدی به همین موضوع خواهیم پرداخت.

منبع: Moz

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.