واژه نامه دیجیتال مارکتینگ

اصطلاحات تخصصی دیجیتال مارکتینگ – واژه نامه کامل

امروزه مخاطبان ما بیشتر وقت خود را با اینترنت می‌گذرانند و این فرصتی است تا کسب و کارها از طریق دیجیتال مارکتینگ با آنها ارتباط برقرار کنند. در این پست قصد داریم تا با اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ بیشتر آشنا شویم. پیشنهاد می کنیم در صورتی که به این حوزه علاقه‌مند هستید، پست مربوط به واژه نامه سئو و اصطلاحات گوگل ادز را نیز مشاهده کنید. اگر فکر می‌کنید عبارتی را می‌توان به واژه نامه تخصصی دیجیتال مارکتینگ اضافه کرد، آن را از طریق بخش کامنت‌ها برایمان ارسال کنید.

Above the Fold

وقتی محتوای وب در “نیمه بالایی صفحه” قرار دارد، یعنی جایگاهش در صفحه به اندازه کافی بالا هست که کاربر بدون نیاز به اسکرول کردن، می تواند آن را ببیند. برای اهداف بازاریابی، آن مطالبی که بیشتر حائز اهمیت هستند و تبلیغ دهنده می خواهد که کاربر آن ها را ببیند، بهتر است که در نیمه بالایی صفحه قرار بگیرند و این اطلاعات ارزشمند ممکن است کاربر را ترغیب به اسکرول کردن و خواندن تمام محتوا کند.

Affiliate Marketing

افیلیت مارکتینگ یا بازاریابی از طریق همکاری در فروش یکی از اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ است که عموما زیاد از آن استفاده می‌شود. به اقدام وبسایت هایی گفته می شود که برای سایر کسب و کارها تبلیغ می کنند و سپس آن کسب و کار به خاطر بازدیدکنندگان یا مشتریانی که از طریق این تبلیغات بدست آورده است، به آن وبسایت سود می دهد.

بر خلاف شبکه های تبلیغاتی، که سایت ها صرفا برای نمایش تبلیغات یک همکار تجاری، هزینه دریافت می کنند، افیلیت (کسی که محتوای تبلیغاتی را در سایت خود منتشر می کند)، تنها زمانی هزینه دریافت می کند که محتوای تبلیغاتی که در سایتش قرار داده، منجر به فروش برای همکار تجاری اش شود. کاربری که از طریق تبلیغات یک سایت به سایت دیگر می رود، یک کوکی با خود خواهد داشت که اگر کانورژنی انجام داد، قابل رهگیری باشد.

Alternative text – ALT

ALT یکی از اصلی ترین اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ به شمار می‌رود. این یکی از ویژگی های HTML است که اساسا اجزاء وب را برای موتور های جستجو و اسکرین ریدر ها توضیح می دهد.

به عنوان مثال، وقتی روبات گوگل با یک عکس لینک شده در یک صفحه ی وب روبرو می شود، می تواند کلمات کلیدی را از نام فایل عکس استخراج کند، اما نمی داند که آن عکس در چه مورد است. صاحب سایت می تواند با استفاده از ALT text آن عکس را برای گوگل توضیح دهد تا قابل جستجو شود.

Anchor Text

انکر تکست، به کلمات قابل کلیک در وبسایت گفته می شود که یک صفحه را به یک صفحه دیگر متصل می کنند. هایپرلینک ها به این شکل در داخل متون قرار می‌گیرند. معمولا مرتبط ترین کلمات در صفحه برای این کار انتخاب می شوند. هم لینک های داخلی و هم خارجی باید به انکر تکست ضمیمه شوند. می توان گفت که انکر تکست یکی از معروف ترین اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ محسوب می شود.

Backlink Profile

الگوریتم پنگوئن گوگل، بک لینک پروفایل وبسایت ها را ارزیابی و رتبه بندی می کند و بر اساس آن، وبسایت ها را تشویق و یا تنبیه می کند. با این حال، بسیاری از صاحبان کسب و کار و بازاریاب ها ممکن است ندانند پروفایل هایشان شامل چه چیز هایی است و چگونه می توانند آن را پاکسازی کنند.

یک لینک پروفایل از سه مشخصه اصلی تشکیل شده است:

  1. لینک هایی که به یک وبسایت مربوط هستند – گوگل لینک هایی که از فهرست ها، تالار های گفتگو، محتوا های خبری، متون مطبوعاتی، رسانه های اجتماعی و غیره، به یک وبسایت مشخص مربوط هستند، را آنالیز می کند تا حجم اطلاعات معتبر در یک دامنه را تعیین کند.
  2. این لینک ها چگونه حاصل شده اند – الگوریتم پنگوئن در بررسی هایش یک مرحله فراتر می رود و کیفیت و حصول این لینک ها را نیز بررسی می‌کند. به عنوان مثال، اگر وبسایتی ظرف یک ساعت هزاران لینک برای خود جمع کند، پنگوئن نگاهی دقیق تر به منابع این آرا خواهد کرد و سعی می‌کند متوجه شود که آیا این لینک ها خریداری شده یا به هر شکل دستکاری شده اند تا در PageRank دست برده شود.
  3. انکر تکست های استفاده شده – گوگل می‌خواهد که محتوا گذاران وب از لینک ها استفاده کنند تا خوانندگان به محتوا های تکمیلی دسترسی داشته باشند، بنابراین انکر تکست اهمیت دارد. اگر کلیدواژه یک وبسایت به یک وبسایت اسپم یا یک آگهی لینک شده باشد، آن صفحه به ارزش وبسایت نمی افزاید بلکه از ارزش آن می کاهد. گوگل می خواهد این لینک ها به شکلی در درون محتوا قرار بگیرد که اطلاعات تکمیل کننده در اختیار کاربر قرار بگیرد.
برای آشنایی با بک لینک های خوب و بد با تکنیک‌های سئوی کلاه سیاه و کلاه سفید آشنا شوید.

تبلیغات بنری، تبلیغاتی تصویری هستند که در دنیای تبلیغات اینترنتی از محبوبیت خوبی برخوردارند. هدف از تبلیغات بنری، شناساندن یک برند، و یا بردن کاربران از یک وبسایت میزبان به وبسایت تبلیغ دهنده است.

Big Data

بیگ دیتا یا کلان داده، نشان دهنده حجم رو به رشد اطلاعات در وب است که اغلب صاحبان کسب و کار به منظور افزایش تعداد مخاطبان خود، از آن بهره می‌برند. تحقیقات نشان می دهد که مردم هر روز 2.5 کوینتیلیون بایت داده ایجاد می کنند که 90 درصد اطلاعات موجود در اینترنت در طی دو سال گذشته ایجاد شده اند.

این گسترش کلان داده ها ریشه در استفاده مکرر کاربران از اینترنت دارد. از توییتر و ایمیل گرفته تا جستجو برای کالا و اقدامات مختلف. و هر چه برند ها از این داده ها در بازاریابی بیشتر استفاده کنند، به سود بیشتری خواهند رسید.

Bing SEO

به بهترین روش ها و شیوه هایی که کسب و کار ها برای ارتقاء جایگاه خود در صفحه نتایج جستجوگر بینگ، به کار می برند گفته می شود. احتمالا دوستانی که با اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ به تازگی آشنا شده اند، بینگ سئو را به دفعات مکرر نشنیده باشند؛ اما لازم است بیشتر با بهینه سازی موتور جستجو بینگ نیز آشنا شوند.

Bounce Rate

بانس ریت هم یکی تخصصی ترین اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ است که عموما از آن به جای استفاده از کلمه نرخ پرش استفاده می شود.

یک معیار مهم که نشان دهنده درصد افرادی است که وبسایت شما را تنها پس از دیدن تنها یک صفحه ترک کرده اند. اساسا این معیار نشان دهنده میزان ارتباط محتوا با مخاطب شما است – هر چه بانس ریت کمتر باشه میزان علاقه کاربر به محتوا بیشتر است و برعکس.

Brand Journalism

خیلی از شرکت ها میانه ی چندان خوبی با روزنامه نگاران ندارند. آن ها می دانند که برای کسب اعتبار و شناخته شدن به روزنامه نگاران احتیاج دارند اما جلب توجه روزنامه نگاران ممکن است کاری خسته کننده و زمان بر باشد. در نتیجه، بسیاری از کسب و کار ها با استفاده از برند ژورنالیسم، خود دست به کار می شوند.

بیان کردن داستان شرکت‌تان ، راهی عالی برای برقراری ارتباط با مخاطب است. با استفاده از برند ژورنالیسم، شما می توانید یک عملکرد رسانه ای در داخل شرکت خود ایجاد کنید. اگر فکر می کنید برند ژورنالیسم گزینه مناسبی برای شما است، برای رسیدن به بهترین نتیجه از متخصصین روابط عمومی کمک بگیرید. برند ژورنالیسم، یعنی برای شرکت خود محتوای ژورنالی تولید کنید به جای اینکه منتظر خبرنگاران باشید تا این کار را انجام دهند.

Business-to-Business (B2B) Marketing

همانگونه که از نام این اصطلاح بر می آید این نوع بازاریابی به معنای فروش محصولات و یا خدمات یک شرکت به یک شرکت دیگر، و نه به مشتریان عادی، است. یکی از مثال های قدیمی بازار B2B، صنعت خودرو سازی است. این یکی از اصلی ترین اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ به شمار می‌رود.

همه برند های مطرح خودرو سازی را می شناسند، اما در هر خودرویی که تولید می کنند، قطعات و محصولات کمپانی های متعددی وجود دارد مانند تایر ها، باتری و قطعات الکترونیک و غیره که برای کارکرد صحیح محصول نهایی ضروری هستند. شما وقتی از یک کمپانی یک خودرو می خرید، در واقع قطعاتی که ده ها شاید هم صد ها شرکت دیگر تولید کرده اند، را خریداری می کنید. این نوع از فروش بخش مهمی از زنجیره تامین کالا در هر صنعت است.

Business-to-Consumer (B2C) Marketing

به معنای بازاریابی برای فروش کالا یا خدمات به مصرف کنندگان است. چند تفاوت اساسی بین بازاریابی B2C و B2B وجود دارد. مثلا بازاریابی B2C اغلب وابسته به کمپین های تبلیغاتی برای ایجاد رابطه احساسی با مشتریان است و تمرکز صرفا، مانند آنچه که در B2B اهمیت دارد، بر نمایش ارزش کالا نیست.

Country code Top Level Domains – ccTLDs

به دو حرف آخر آدرس سایت گفته می شود که به کشور و یا منطقه جغرافیایی خاصی اشاره دارد. مثلا li. به وبسایت هایی که در لیختن اشتاین قرار دارند اشاره دارد و io. به دامنه هایی که در منطقه اقیانوس هند قرار دارند اشاره دارد.

Contextual Advertising

بازاریابی محتوا نوعی بازاریابی هدفمند است که تبلیغات را در صفحه های مختلف وب و بر اساس محتوای آن صفحات قرار می دهد. بدین شکل که سیستم گوگل، محتوای هر صفحه از وب را برای مشخص کردن موضوع اصلی آن بررسی می کند، سپس با استفاده از کلیدواژه ها، زبان و مکان انتخابی شما، تاریخچه جستجو اخیر کاربر و سایر فاکتور ها، تبلیغ شما را با صفحات وب تطبیق می دهد.

Conversion Marketing

به نوعی بازاریابی بسیار استراتژیک گفته می شود که هدفش مجاب کردن کاربران به انجام اقدامی مشخص است. مثلا اگر کاربری سبد خریدش را ناتمام رها کند، فروشنده ممکن است پیشنهاد ویژه ای (مثل تخفیف یا حمل رایگان) برای این مشتری در نظر بگیرد تا مشتری تشویق شود خریدش را کامل کند.

Corporate Blogging

به فرآیند تولید محتوا در مورد آخرین تغییرات صنعت، راهکارهای متخصصین و بهترین اقدامات، و خبر های شرکت از نقطه نظر یک برند گفته می شود. در این بلاگ ها به موضوعات مورد علاقه مشتریان و کاربران پرداخته می شود و به مشکلات آن ها پاسخ داده می شود.

ایجاد چنین وبلاگی باعث بالا رفتن جایگاه شما در لیست نتایج می شود پس سعی کنید علاوه بر ایجاد اطلاعات مفید، کلیدواژه هایی که در مرورگر ها جستجو می شوند را نیز در درون محتوای خود بگنجانید تا وبلاگ شما در لیست نتایج به نمایش درآید.

Crowdsourcing

جمع سپاری فرآیندی است که در آن، یک مسئله، مشکل یا پروژه توسط گروهی از شرکت کنندگان غیر رسمی و از مناطق جغرافیایی گوناگون، حل و یا کامل می شود. وقتی کالا یا خدمات جدیدی ارائه می شوند، شرکت ها می خواهند مطمئن شوند که مردم از این کالا یا خدمات استقبال خواهند کرد و آن را خواهند خرید.

صاحبان برند متوجه شده اند که می توانند از نظرات مشتریان استفاده کنند و متوجه شوند که عموم مردم چه می خواهند و بر اساس خواست مردم کالا یا خدمات خود را ارائه کنند.

Deep Linking

به استراتژی استفاده از هایپرلینک در داخل محتوا گفته می شود به گونه ای که ترافیک را به جای صفحه اصلی یک وبسایت، به سمت صفحات درونی آن وبسایت ببرد. این اقدام به منظور هدایت کاربران به سمت صفحاتی است که حاوی اطلاعات مفید بیشتری است. لینک دهی عمیق باعث می شود تا استفاده از سایت راحت تر باشد و میزان تعامل کاربر بالا تر برود و احتمال رخداد کانورژن از جانب کاربر نیز بالا تر می رود.

Disavow tool

یکی از اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ است که بیشتر توسط متخصصین سئو آشناست. گوگل این ابزار را معرفی کرد تا به وبمستر ها برای حذف لینک هایی که اسپم تشخیص داده می شوند، کمک کند. لینک های اسپمی که الگوریتم پنگوئن آن ها را شناسایی می کند و دامنه مربوطه را به خاطر استفاده از آن ها تنبیه کرده و جایگاه آن را در لیست نتایج گوگل تنزل می دهد.

این ابزار برای کمک به افرادی ایجاد شده است که پیش از این برای حذف لینک های اسپم و بی کیفیت اقدام کرده اند اما هنوز نتواسنته اند از شر همه ی آن ها خلاص شوند و به همین خاطر در بالای نتایج جستجو نشان داده نمی شوند.

Dwell Time

به مدت زمانی که یک کاربر در یک سایت صرف می کند گفته می شود و از این معیار برای بررسی میزان اثربخشی و ارزشمندی محتوای آن سایت استفاده می‌شود.

Ebook Marketing

کسب و کار ها از انواع جدید محتوا برای گسترش استراتژی های بازاریابی آنلاین خود استفاده می کنند و در این میان کتاب های الکترونیک به جایگاه خوبی رسیده اند. این نوع از ارائه محتوا برای کسانی که می خواهند مطالبی جامع و در عین حال با دسترسی راحت برای مشتریان خود ایجاد کنند، مفید است.

بر خلاف مقاله های معمول، کتاب های الکترونیک دارای تصاویر و داده هایی است که هضم مطلب را برای کاربر آسان تر می کند. کاربران مقاله های موجود در سایت ها را معمولا یک بار می خوانند اما کتاب ها را می توانند دانلود کنند، به اطلاعاتی که می خواهند سریع دست پیدا کنند و بعدا در صورت نیاز به کتاب مراجعه کنند.

کتاب‌های الکترونیک دیجیتال مارکتینگ منتشر شده در جی ادز را ببینید.

Email Marketing

بازاریابی از طریق ایمیل یا ایمیل مارکتینگ نوعی بازاریابی بسیار موثر است که برای مشتریان فعلی و بالقوه ایمیل ارسال می شود. این ایمیل ها اگر به شکل موثر ارسال شوند می‌توانند مشتریان بالقوه را به بالفعل تبدیل کنند و مشتریانی که فقط یک بار از شما خرید کرده اند را به مشتریانی دائمی و طرفدارانی پر و پا قرص تبدیل کند.

External Linking

لینک های خارجی یکی دیگر از مهم ترین اصطلاحات دیجیتال مارکتیگ هستند. این موارد هایپرلینک هایی هستند که کاربر را به دامنه هایی خارج از سایتی که در آن قرار دارند، می برند. در بازاریابی محتوا، از این لینک ها معمولا برای ارجاع به منبع اصلی استفاده می شود. این کار باعث بالا رفتن اعتبار مقاله و قرار دادن منایع بیشتر در اختیار کاربر می‌شود.

Facebook Marketing

از 100 برند مطرح دنیا 93 تای آن ها از تبلیغات فیسبوک استفاده می‌کنند. با توجه به حجم گسترده ای از کاربران بالقوه که در فیسبوک حضور دارند، فیسبوک تبدیل به پلتفرمی ایده آل برای بازاریابی شده است.

Freshness Algorithm

گوگل مرتبا الگوریتم هایی برای بهبود نتایج سرچ ارگانیک ارائه می کند. الگوریتم Freshness گوگل، به کاربران کمک می کند تا بدون اینکه بخواهند درگیر محتوا های تاریخ گذشته شوند، به محتوا هایی جدید و مرتبط دسترسی داشته باشند. الگوریتم های گوگل نیز یکی از پراستفاده ترین اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ محسوب می‌شوند.

گوگل یک سیستم ایندکس کننده وب منحصر به فرد به نام کافئین ایجاد کرده است که به کراولر های گوگل این اجازه را می دهد تا سایت ها را جستجو کنند و به جدیدترین محتوا ها دست پیدا کنند. بنابراین همیشه جدیدترین اطلاعات را در اختیار موتور های جستجو قرار دهید.

Google Panda

گوگل الگوریتم پاندا را در 24 فوریه 2011 به مردم معرفی کرد. این الگوریتم بخشی از هدف گوگل برای بهبود کیفیت نتایج جستجو و نمایش محتوا های با کیفیت به کاربران است. از زمان اولین رونمایی، گوگل چندین بار این الگوریتم را آپدیت کرده است تا عملکرد آن را بهبود ببخشد و اطمینان حاصل شود که نتایج جستجو برای کاربر همیشه راضی کننده خواهد بود.

پاندا یکی از الگوریتم هایی است که گوگل برای رتبه بندی محتوای سایت ها استفاده می کند . با این حال، در میان آن ها پاندا، با حذف وبسایت هایی که حاوی محتواهایی با کیفیت پایین هستند، قطعا موثرترین نقش را در تعیین جایگاه در صفحه نتایج گوگل داشته است.

Google Penguin

پنگوئن الگوریتم جستجوی گوگل است که در 24 آوریل 2012 به مردم معرفی شد و وبسایت هایی که از تاکتیک وب اسپم استفاده می کنند را هدف قرار می دهد. این الگوریتم، سایت هایی را که برای بهبود جایگاه خود اقدام به خرید لینک می کنند و یا از تکنیک های کلاه سیاه، تعداد لینک های خود را افزایش می دهند، را شناسایی می کند و آن ها را جریمه می کند.

Guest Blogging

به عمل تولید محتوا برای وبسایت شرکتی دیگر گفته می‌شود. عموما وبلاگ نویسان مهمان برای وبلاگ های مشابه در زمینه کاری خودشان مطلب منتشر می‌کنند تا:

  • از این طریق ترافیک بیشتری بدست آورند
  • با گرفتن لینک های خراجی از دامنه هایی که اعتبار بالایی دارند، اعتبار دامنه خود را افزایش می دهند
  • معروفیت و اعتبار برند خود را افزایش می دهند و
  • با همکاران خود در صنعتی که مشغول به کار هستند رابطه برقرار می کنند

تقریبا همیشه وبلاگ نویسی مهمان، رابطه ای دو سر سود هم برای وبلاگ نویس مهمان و هم وبسایتی که میزبان محتوا است، به حساب می آید. عموما در اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ از گست بلاگینگ استفاده می‌شود؛ اما جدیدا دیده می شود که کلمه پست مهمان بیشتر روی زبان دیجیتال مارکترهای ایرانی افتاده است.

برای انتشار پست مهمان در جی ادز می‌توانید با ما تماس بگیرید.

Hummingbird Algorithm

الگوریتمی که در 26 سپتامبر 2013 معرفی شد و به خاطر سرعت و دقت مرغ مگس خوار این نام برای آن انتخاب شده است. در الگوریتم هامینگبرد تمرکز بر محتوا و معنی است تا کلیدواژه های مجزا و همچنین نگاهی عمیق تر بر محتوای هر صفحه از یک وبسایت دارد تا کاربران را به جای صفحه ی اصلی یک وبسایت، مستقیما به مرتبط ترین صفحه هدایت کند.

Inbound Link

به هر لینکی که کاربر را به یک وبسایت خارجی دیگر هدایت کند، گفته می شود. به این لینک ها بک لینک هم گفته می‌شود.

Infographic Marketing

اینفوگرافیک همانطور که از نامش پیداست به تصاویری که حاوی اطلاعات اند گفته می شود. این اطلاعات به گونه ای ارائه می شوند که برای کاربر جذاب تر هستند. یک اینفوگرافیک با کیفیت، ترکیبی از اطلاعاتی دقیق به همراه طراحی جذاب و مناسب است. شرکت هایی که در بازاریابی خود از این اینفوگراف ها استفاده می کنند، باید موضوع و طرح آن را به دقت و متناسب با برند خود انتخاب کنند.

موتور های جستجو نمی توانند داده هایی که در قالب تصویر ارائه می شوند را کراول کنند. بنابراین موثرترین شیوه استفاده از اینفوگراف ها به کار بردن آن ها در مقالات یا پست های وبلاگی است. این گونه مقالات همچنین باعث بهبود SEO سایت می شوند.

Integrated Marketing

شرکت ها با اتخاذ این رویکرد بازاریابی، به دقت تمام کانال های ارتباطی خود را هماهنگ و ادغام می کنند تا پیام هایی واضح و منسجم در مورد شرکت، کالا و خدماتش به مشتری ارائه بدهند.

بدین شکل کاربران و مشتریان می توانند از هر راه ارتباطی که ترجیح می دهند با برند و شرکت شما در تماس باشند، که این مسئله کمک می کند یک دیالوگ دو طرفه بین شما و مشتری برقرار شود. به همین خاطر است که استراتژی بازاریابی یکپارچه را معمولا ارتباطات بازاریابی یکپارچه (integrated marketing communications  – IMC ) می‌خوانند.

Internal Linking

لینک های داخلی به شما کمک می‌کنند تا بازدیدکنندگان و کراولر ها را به صفحات مختلف وبسایت خود هدایت کنید. این کار کمک می کند تا صفحات داخلی هم ایندکس شوند و مدت زمان توقف کاربر در سایت نیز افزایش یابد که در نهایت احتمال انجام اقدامی مطلوب از جانب کاربر نیز افزایش می باید. Internal Linking یکی از اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ است که در ابتدای کار با آن آشنا خواهید شد.

Keyword Density

به نسبت تعداد کلیدواژه ها به تعداد کل کلمات استفاده شده در یک محتوای وبسایتی، گفته می شود. برای تعیین تراکم یک کلیدواژه در یک صفحه، لازم است که تعداد دفعاتی که یک کلیدواژه در متن ذکر شده است را تقسیم بر تعداد کل کلمات آن متن کنید.

Landing Page

لندینگ پیج به هر صفحه از وبسایت که کاربر پس از کلیک کردن بر روی لینک تبلیغاتی، به آن هدایت می شود، گفته می شود. هدف این صفحات عموما ارائه اطلاعات و تشویق کاربر به انجام اقدامی مطلوب است.

با بهینه سازی لندینگ پیج می‌توان نرخ تبدیل و سودآوری سایت را افزایش داد. درباره بهینه سازی لندینگ پیج بیشتر بخوانید.

Meta Tags

در HTML، متا تگ ها، تگ هایی هستند که در قسمت head کد نوشته شده برای یک صفحه قرار می گیرند و به توضیح محتوای آن صفحه برای موتورهای جستجو کمک می کنند.

Microsoft / Yahoo Alliance

در اکتبر سال 2010، اتحاد بین مایکروسافت بینگ و یاهو آغاز شد. این همکاری هم جستجو های پولی و هم ارگانیک را شامل می شود. اکنون الگوریتم جستجو بینگ، نتایج جستجو یاهو را تقویت می کند به علاوه، Microsoft adCenter تبلیغات پولی برای یاهو ایجاد می کند.

Multivariate Testing

تست چند متغیره، یک ابزار بازاریابی است که تاثیر تفاوت های نسخه های مختلف یک محتوا را بررسی می کند. هدف اصلی این تست، تعیین بهترین نسخه برای رسیدن به بیشترین اقدام مطلوب (کانورژن، کلیک یا خرید) است.

Native Advertising

تبلیغات نیتیو به تبلیغات پولی گفته می شود که با فرم و محتوای پلتفرمی که می خواهد در آن نمایش داده شود، هم خوانی دارد. برخلاف تبلیغات نمایشی یا بنری، تبلیغات نیتو، ظاهر تبلیغاتی ندارند و انگار بخشی از محتوای صفحه هستند و ویژگی اصلی این گونه تبلیغات مزاحم نبودن آن ها است.

New Media Marketing

این نوع از بازاریابی، متمرکز بر ترویج برندها و فروش کالا ها و خدمات از طریق کانال های آنلاین موجود و در حال ظهور است (از جمله: وبسایت ها و محتوای آن ها، موتور های جستجو، شبکه ی رسانه های اجتماعی، خبرنامه های ایمیلی، ویدئوهای آنلاین، تالار های گفتگو آنلاین، و غیره). بازاریابی از طریق رسانه های جدید به واسطه کانال های مختلف از جمله تبلیغات نمایشی، بازاریابی محتوایی و تبلیغات رسانه های اجتماعی انجام می شود. هدف این نوع بازاریابی، ایجاد تعامل بین مصرف کنندگان و برند است به نحوی که آگاهی آنها در مورد برند افزایش یافته و منتج به فروش شود.

Newsletter Marketing

بازاریابی خبرنامه ای نوعی از بازاریابی ایمیلی است که صاحبان کسب و کار برای به روز نگه داشتن مشتریان در مورد جدیدترین کالا ها و خدمات و جلب مشتریان جدید، از آن استفاده می کنند.

Open Graph

در بازاریابی دیجیتال، محتواهای زیادی تولید می شوند. بله محتوا نقش تعیین کننده ای دارد اما محتوایی که مخاطب نداشته باشد چه فایده ای دارد. خب وقتی می خواهید برای محتوای عالی خود به مخاطب زیادی دست پیدا کنید، اولین چیزی که به ذهن شما می رسد چیست؟

قطعا به اشتراک گذاشتن آن مطلب در رسانه های اجتماعی. مخاطب عظیم فسبوک و توییتر، آن ها را تبدیل به بهترین پلتفرم ها برای به اشتراک گذاشتن مطالب کرده است. اما شما می دانید که چگونه می توانید این امکان را بهینه سازی کنید؟

فیسبوک در سال 2010، Open Graph را ارائه کرد. افزودن متا تگ های Open Graph این امکان را به شما می دهد تا وقتی صفحه ای در فیسبوک به اشتراک گذاشتید، کنترل کنید که چه مطالبی نشان داده شود.

Responsive Design

طراحی سایت ریسپانسیو (واکنش گرا)، یک طراحی سیال است که اجازه می دهد محتوای آنلاین یک شرکت در دستگاه هایی با اندازه های مختلف صفحه نمایش، نشان داده شود. از آن جایی که دارندگان تلفن های هوشمند و تبلت، سهم بیشتر و رو به رشدی از جستجو های آنلاین را به خود اختصاص داده اند، اهمیت این مسئله نیز بیشتر شده است.

با استفاده از این نوع طراحی، محتوای سایت، با جابه جا شدن و کوچکی شدن اجزا، متناسب با اندازه صفحه نمایش دسکتاپ، تبلت و موبایل، به نمایش در می‌آید.

Search Algorithm

یک الگوریتم جستجو، تعریف کننده ی فاکتور ها و فرآیندی است که موتور جستجو برای رتبه بندی سایت ها و سامان دهی نتایج جستجو اتخاذ می کند با این هدف که برای جستجوی کاربر دقیق ترین پاسخ را ارائه کند.

Search Engine Optimization

هر وبمستری می خواهد تا سایتش در بالای لیست نتایج جستجو قرار داشته باشد. به عنوان مثال، باب یک فروشگاه آنلاین کفش ورزشی دارد و می خواهد هر گاه کسی عبارت “کفش ورزشی” را جستجو کرد، سایت او در بالای لیست نتایج قرار بگیرد. تا بازدیدکنندگان بیشتر و در نتیجه فروش بیشتری داشته باشد. اما مشکل این است که هزاران سایت دیگر که کفش ورزشی می فروشند با او در این زمینه رقابت می کنند.

این جا است که نقش SEO پر رنگ می شود. بهینه سازی موتور جستجو به معنای قرار دادن سیگنال هایی درون صفحات وبسایت شما است تا موتور های جستجو به درستی متوجه موضوع محتوای شما شوند تا در نتیجه نرخ کراول سایت شما و نهایتا جایگاه شما در صفحه نتایج جستجو بالا تر برود. سئو از اصلی ترین اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ به شمار می‌رود.

Social Logins

تصور کنید که می خواهید در یک اپلیکیشن یا رسانه اجتماعی جدیدی عضو شوید اما به محض ورود با فرم ثبت نام بلند بالایی روبرو می شوید. آزاردهنده است نه؟ این جا است که سوشال لاگین اهمیت پیدا می کند – چون به کاربران کمک می کنند تا مرحله ثبت نام را دور بزنند.

وقتی کاربران می توانند با استفاده از سوشال لاگین به سرعت عضو یک وبسایت شوند و از مرحله حوصله سر بر ثبت نام بگذرند، برند ها هم از افزایش تعداد کاربرانشان خوشحال خواهند بود.

Social Video

ویدئو های اجتماعی موضوعی پر طرفدار بین تبلیغ کنندگان، صاحبان برند و بازاریاب ها است. جای هیچ تعجبی نیست که ویدئو های اجتماعی تبدیل به محبوب ترین و گسترده ترین محتوا در رسانه های اجتماعی شده اند. و به عنوان موثرترین محتوا برای برقراری تعامل و افزایش تعداد مخاطبین شناخته شده است.

سوشال ویدئو های کارآمد، کوتاه هستند. موفق ترین آن ها – ویدئو هایی که بیش از 1 میلیون بازدید داشته اند – معمولا بین 30 ثانیه تا 1 دقیقه هستند. بنابراین آنقدر زمان ندارید که بخواهید یک موضوع را کامل توضیح دهید بنابراین فقط باید روی نقطه قوت خود تمرکز کنید و آن را جذاب، آموزنده و تاثیر گذار بسازید.

SXO – Search experience optimization

در حالی که بهینه سازی موتور جستجو بر اقداماتی برای کراول شدن صفحات و بالا رفتن رنکینگ آن ها، تمرکز دارد، بهینه سازی تجربه کاربر، بر اقداماتی برای جلب رضایت کاربر تمرکز دارد.

همیشه به ما گفته شده که بر روی محتوای سایت خود کار کنید و کیفیت آن را بالا ببرید. اما کیفیت محتوا را نمی توان بدون در نظر گرفتن انتظارات کاربران، سنجید. اگر یک محتوا همسو با انتطارات کاربر نباشد، دیگر مهم نیست که چقد خوب نوشته شده است. محتوای خوب یعنی شما فراتر از SEO رفته اید و انتظارات کاربر را برآورده کرده اید.

Targeting

شرکت ها باید مخاطب هدف خود را پیش از ایجاد یک استراتژی بازاریابی، شناسایی کنند. وقتی یک تیم گستره وسیعی از مخاطبان را برای خود تعریف می کند، کمپین تبلیغاتی آن شرکت نخواهد توانست تاثیر درستی بر روی مخاطب بگذارد. برندها باید تمرکز خود را محدود کرده و هر گروه جمعیتی را به شکلی متفاوت هدف تبلیغات قرار دهند.

User Experience – UX

در بازاریابی اینترنتی و توسعه وب، تجربه کاربر اشاره به نظر بازدیدکنندگان از وبسایت دارد که در برگیرنده همه چیز، از ارزش محتوا و اطلاعات گرفته تا داشتن دسترسی آسان به بخش های مختلف و زمان لود معقول، می شود.

Virality

یک ویژگی نامشهود در برخی از محتوا های اینترنتی است که کاربران را مجاب به اشتراک گذاشتن ویدئو، تصاویر، و مقالات به صورت گسترده و در بازه زمانی کم، می کند.

Webinars

وبینار ها، به کارگاه ها و سمینار های آموزشی، گفته می شود که از طریق برای مخاطب ارائه می شوند. وبینار ها اساسا حاوی مطالب آموزشی هستند که برای کسب و کار ها این امکان را فراهم می کنند تا ارزش کالا و یا خدمات و تخصص خود را برای مخاطبین به نمایش بگذارند. این یکی از اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ است که در چند سال گذشته استقبال زیادی از آن به عمل آمده است.

White Paper Marketing

کسب و کار هایی که کمپین های بازاریابی بر اساس محتوا دارند، معمولا از مقالات سفید یا وایت پیپر، برای بررسی عمیق تر یک موضوع خاص، استفاده می کنند. محتوای مقاله سفید، معمولا بین 1،000 تا 10،000 کلمه است که به جزئیات یک مسئله نوظهور، و یا ارزش یک کالا یا خدمات در یک صنعت می پردازد.

تولید این مقالات، به شرکت ها اجازه می دهد تا تخصص خود را در یک زمینه خاص به نمایش بگذارند.

XML Sitemap

سایت مپ یا نقشه سایت بخشی از هر استراتژی SEO خوب به حساب می آید. این ویژگی تمام صفحات یک وبسایت را لیست می کند و از این طریق به کراولر ها در شناسایی صفحات ارزشمند کمک می کند. موتور های جستجو باید بتوانند تمام صفحات سایت شما را شناسایی کنند.

اما گاهی نیاز به کمی کمک دارند. استفاده از سایت مپ، شبیه استفاده از پرچم هایی است که توجه کراولر ها را به خود جلب می کنند. هر وبمستر باید یک سایت مپ ایجاد کند و با هر تغییر یا بروز رسانی که در سایت ایجاد می کنند، باید این سایت مپ را نیز به روز رسانی کنند.

برای ایجاد نقشه سایت XML می توانید از ابزارهای سئوی جی ادز استفاده کنید.

به نظر شما جای کدام یک از اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ در این صفحه خالی است؟ خوشحال می‌شویم نظرات خود را با دیگر کاربران جی ادز در میان بگذارید.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.