امکانات جدید گوگل ادز

با امکانات جدید و پنهان گوگل ادز آشنا شوید [ آپدیت ۲۰۲۳ ]

در حال حاضر امکانات جدید گوگل ادز برای تمام تبلیغ‌کنندگان در دسترس است. اگر از نسخه قدیمی گوگل ادوردز (نام قبلی گوگل ادز) استفاده کرده باشید، احتمالا از ویژگی های جدید و تغییرات اساسی در رابط کاربری گوگل ادوردز اطلاع دارید. در این پست می‌خواهیم موارد تازه ای که در گوگل ادز می‌توانید مشاهده کنید را بررسی کنیم.

رابط کاربری جدید گوگل ادز زیبا و دل‌انگیز است. این رابط پر از داده های مصور و منوهای ساندویچی پیشرفته بوده و قابلیت دسترسی سریع به همه بخش‌ها در آن گنجانده شده است. برخلاف گوگل ادوردز قبلی، در امکانات جدید از رنگ‌های زیبایی در نمودارها برای نمایش داده ها استفاده شده است.

اما اگرچه این رابط برای افراد کم تجربه و مبتدیان حس بصری خوبی می‌دهد، البته افرادی که مدت ها از رابط قبلی استفاده کرده‌اند، حال برای یافتن ویژگی‌هایی که قبلا بارها از آن استفاده کرده‌اند، باید کمی بیشتر تلاش کنند!

برخی ویژگی‌ها و امکانات جدید گوگل ادز به این رابط کاربری اضافه شده اند که احتمالا از دید شما مخفی هستند. بیایید نگاهی به  ویژگی‌های رابط کاربری گوگل ادز بیاندازیم که تبلیغ‌کنندگان و شرکت ها را به هیجان وا می‌دارد.

تغییرات پنل کاربری گوگل ادز در سال 2023

گوگل به طور مداوم در حال بررسی نیاز‌های کاربران خود بوده و همواره در تلاش است تا امکانات جدیدی را در اختیار آن‌ها قرار دهد تا تجربه بهتری از ارائه تبلیغات خود به این پلتفرم داشته باشند.

الگوریتم هوشمند گوگل ادز در پاسخ به بازخوردهایی که از کاربران مبنی بر پیچیده بودن رابط کاربری دریافت کرده است؛ تصمیم به طراحی ساختاری جدید برای بهبود تجربه کاربران در کار کردن با اکانت گوگل ادز و دسترسی آسان‌تر به امکانات این شبکه گرفته است. قابل‌ذکر است که این تغییرات در مرحله آزمایش بوده و تنها تعداد محدودی از اکانت‌ها قادر به دیدن این تغییرات می‌باشند. تغییراتی که گوگل در رابطه با ساختار جدید اکانت گوگل ادز اعمال کرده است به 3 گروه کلی تقسیم می‌شوند که در ادامه این مقاله به بررسی هر یک از آن‌ها خواهیم پرداخت.

ساختار جدید رابط کاربری

چنانچه اکانت شما نیز جزو حساب‌هایی باشد که در این آزمایش مورد بررسی قرار می‌گیرند؛ احتمالاً منو جدید تک‌ مرحله‌ای و یا دو مرحله‌ای را در اکانت خود مشاهده خواهید کرد. البته به گفته گوگل، در صورتی که چندین اکانت مختلف در شبکه گوگل ادز داشته باشید؛ این احتمال وجود دارد که هر دو این منوها برای شما قابل مشاهده باشند.

طراحی جدید منو اکانت گوگل ادز این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد تا دسترسی بهتری به ابزارها و امکانات اکانت خود داشته باشید. سازگاری بیشتر منو جدید با نیازهای کاربران یکی از ویژگی‌های اصلی این تغییرات می‌باشد که کار کردن با اکانت گوگل ادز را به تجربه‌ای لذت‌بخش تبدیل می‌کند. در طراحی جدید ساختار منو اکانت گوگل ادز، دیگر جای آیکون‌ها با کلیک کردن تغییر نکرده که همین موضوع کار کردن با فضای اکانت و استفاده از ابزارهایی که کاربر ممکن است به آن‌ها نیاز پیدا کند را راحت‌تر می‌کند.

همچنین در این طراحی جدید آیکون ساخت کمپین‌های جدید ظاهری نو به خود گرفته و به راحتی می‌توانید با کلیک بر روی آیکون Plus اقدام به ساخت کمپین‌های جدید تبلیغاتی کنید.

سازماندهی جدید رابط کاربری

الگوریتم گوگل ادز در جهت ارائه تجربه بهتر کار کردن با اکانت، تصمیم به ادغام ابزارهایی گرفته است که از لحاظ کاربرد به یکدیگر مرتبط می‌باشند. 2 فاکتور جدید به منو اکانت گوگل ادز اضافه شده است که با استفاده از آن‌ها می‌توان اهداف تعیین شده برای کمپین را مشخص کرده و روند نتیجه‌گیری آن‌ها را مورد بررسی قرار داد. توجه داشته باشید که طبق اعلام گوگل، هیچ‌گونه تغییری در عملکرد ابزارها به وجود نیامده و هیچ موردی از ساختار امکانات اکانت گوگل ادز حذف نخواهد شد.

منو اهداف (Goals)

هدف‌محور بودن عملکرد تبلیغات گوگل ادز از دیگر تغییرات جدید منو جدید اکانت‌های این شبکه می‌باشد. این دسته‌بندی اهداف تعیین‌شده و معیارهای اندازه‌گیری تبدیل‌ها را در یکجا جمع کرده است تا تصمیم‌گیری در رابطه با هرکدام از آن‌ها برای کاربر آسان‌تر شود.

منو مخاطبان، کلمات کلیدی و محتوا

مخاطبان، کلمات کلیدی و محتوا فاکتورهای مهمی در تبلیغات گوگل ادز هستند که با توجه به تغییرات جدید گوگل، می‌توان همه آن‌ها را در یک جا داشت. این ساختار جدید به گونه‌ای طراحی شده است که ابزارهایی که تبلیغ‌دهندگان از آن‌ها برای پیدا کردن مخاطبان هدف خود استفاده می‌کنند را با ابزارهای هدف‌گیری آن‌‍‌ها ترکیب کرده تا نتیجه بهتری از تبلیغات را در اختیار کاربران قرار دهد.

قابل‌ذکر است بنابر اعلام گوگل علاوه بر موارد ذکر‌شده، 4 منو زیر نیز دستخوش تغییرات خواهند شد:

کمپین‌ها (Campaigns)

افزونه‌های تبلیغاتی (Assets)

ابزار (Tools)

منو‌های Insights و Reports که اکنون دیگر ادغام شده‌اند

تم و ظاهر جدید اکانت گوگل ادز

طبیعتاً تغییر دسته‌بندی‌ها و ایجاد ساختار جدید منوها بدون تغییر در ظاهر کلی اکانت امری غیرممکن بوده است. با توجه به همین موضوع گوگل تغییرات ظاهری را برای رابط  کاربری جدید کاربران در اکانت گوگل ادز طراحی کرده است. از بیشتر شدن فضا سفید در رابط کاربری برای تمرکز بیشتر گرفته تا استفاده از فونت جدید برای نوشته‌ها و همچنین آیکون‌های جدید با های‌لایت آبی، همگی تغییرات ظاهری هستند که تجربه مناسبی از کار کردن در اکانت گوگل ادز را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

هدف‌گیری دموگرافیک با گزینه‌های جدید در گوگل ادز

اخیرا گوگل هدف‌گیری دموگرافیک را به برای تبلیغات جستجو (Search Ads) به عنوان یک ابزار قدرتمند برای تبلیغ‌کنندگان ارائه داده است تا آنها به کاربران با جنسیت و رده های سنی مختلف دسترسی پیدا کرده و پیام را به آنها برسانند.

این گزینه‌های هدف‌گیری به سرعت به ابزاری قوی برای تبلیغ‌کنندگان تبدیل شده‌اند. در رابط کاربری AdWords قدیمی اطلاعات دموگرافیک برای استفاده تبلیغ‌کنندگان در دسترس آنها بود. حداقل برای بخش جستجو چیزی شبیه به این بود:

تبلیغات گوگل دموگرافیک

امکانات جدید گوگل ادز باعث شده گزینه‌های هدف‌گیری دموگرافیک دو برابر شوند. و به تبلیغ‌کنندگان این امکان ارایه شده تا جامعه هدف تبلیغ را بر حسب در‌آمد خانوار و وضعیت والدینی به خوبی هدف‌گیری کنند.

البته در حال حاضر تبلیغ‌کنندگان فقط در شبکه Display می‌توانند وضعیت والدین را هدف‌ قرار دهند. به همین ترتیب قبلا تبلیغ‌کنندگان می‌توانستند مکان‌هایی را بر حسب متوسط درآمد هدف‌گیری کنند (مناطق با سطح درآمد بالا)، اما نمی‌توانستند افراد را به صورت انفرادی هدف‌گیری کنند. این دو مورد انعطاف‌پذیری بیشتری را به تبلیغ‌کنندگان می‌دهد تا مخاطبان خود را دقیق‌تر انتخاب و هدفگیری کنند.

وضعیت تاهل و وضعیت درآمدی در گوگل ادز

هدف‌گیری وضعیت والدین می‌تواند باعث تغییر بزرگی در صنایع مختلف شود. مطمئنا برند‌هایی که محصولات مربوط به کودکان و یا اسباب‌بازی می‌فروشند از این ویژگی لذت خواهند برد، چرا که والدین در طول دوره خرید تعطیلات و خریدهای مربوط به مدرسه، مخاطبانی گسترده و با اهمیت می‌شوند. اما املاکی‌های هوشمند و تبلیغ‌کنندگان خودرو می‌توانند از مزایای بالقوه این هدف‌گیری استفاده کرده و به خانواده‌های بزرگتر، خانه‌ها و ماشین‌های بزرگتر بفروشند.

هدف‌گیری درآمد خانوار می‌تواند قدرتمندانه به شما کمک کند که تبلیغات خود را برای مخاطبانی با حساسیت‌های قیمت متفاوت ارائه کنید. در محصول یا خدمات شما که به صورت رقابتی قیمت‌گذاری شده است آگهی‌های خود را در بین مخاطبان با در‌امد کم یا متوسط تبلیغ کنید. در مقابل اگر محصولات لوکس به فروش می‌رسانید، ممکن است بخواهید کاربران ثروتمند (یا غیر حساس به قیمت) را هدف قرار دهید.

افزونه پروموشن در گوگل ادز

جدیدترین افزونه تبلیغاتی گوگل – Promotion Extensions – را می‌توانید در لیست افزونه های تبلیغاتی گوگل ادز (تب Ads & Extensions) انتخاب کنید.

اکستنشن پروموشن

پروموشن اکستنشن به شما کمک می کند تخفیف‌ها و فروش‌های ویژه سایت‌تان را به صورتی برجسته نمایش دهید. افزونه تبلیغاتی Promotion به افزایش CTR تبلیغات شما کمک می‌کند. تعداد کاراکترهای مربوط به عنوان پروموشن محدود است و همچنین می‌توانید موردی را از لیست مناسبت‌های موجود انتخاب کنید.

 امکانات جدید گوگل ادز جذاب و مفید هستند

امکانات جدید گوگل ادز گزارش‌های کامل و قدرتمندی ارائه می‌دهد که با استفاده از آن تجزیه و تحلیل کمپین‌های PPC شما آسان‌تر و جذاب‌تر می‌شود.

هم‌اکنون گوگل ادز در نموداری کلیک‌ها، قیمت و تبدیل‌ها را در دسکتاپ، تبلت و موبایل نمایش می‌دهد و از این طریق مدیریت کمپین‌‌های شما را آسان‌تر کرده و تنظیمات پیشنهادی دستگاه شما را بهینه می‌کند.

گوگل ادز - نمودار کلیک ها و هزینه ها

گوگل ادز جدید از نمودار میله‌ای و نقشه حرارتی برای نمایش عملکرد تبلیغات در روزهای مختلف هفته و ساعت‌های روز استفاده می‌کند و به این ترتیب تنظیم زمان‌بندی تبلیغات و Bid Adjustment را در کمپین آسان‌تر می‌کند.

نمودار حرارتی تبلیغات گوگل

گوگل ادز همچنین عبارات جستجو (Search Terms) و کلمات کلیدی که بیشترین کلیک را کسب کرده اند، به صورت Cloud نمایش می‌دهد. این اطلاعات به شما کمک می‌کند سریع‌تر کلمات کلیدی جدید و یا کلمات کلیدی منفی مناسب را بیابید و به کمپین‌های خود اضافه کنید.

گزارش کلاد کلمات کلیدی گوگل ادز

 تنظیمات بید پیشرفته، کار را ساده‌تر می‌کند

به امکانات جدید گوگل ادز بخشی با نام Advanced Bid Adjustments اضافه شده است. که در حال حاضر برای افزودن تنظیمات بید به شماره های تماس در کمپین‌های مختلف است. اگر شما به کمپین‌های خودتان شماره تلفن اضافه کرده اید و یا کمپین Call only دارید، می‌توانید برای افزایش نمایش شماره تلفن در نتایج از این بخش اقدام کنید و .Bid adj آن را بین -90% و +900% قرار دهید.

همچنین در صفحه تنظیمات بید پیشرفته بخش Top Content وجود دارد که مربوط به کمپین‌های Display می‌باشد. شما می‌توانید برای ویدیوهای برتر یوتیوب تنظیمات .Bid adj را از 0 تا 500% اعمال کنید.

به نظر می‌رسد در آینده شاهد تنظیمات بیشتری در این بخش باشیم.

 امکان تبلیغات برای سایت‌های IR

در رابط کاربری قدیمی امکان تبلیغات برای دامین های IR وجود نداشت، اما در رابط جدید گوگل ادز می‌توانید برای سایت‌های IR تبلیغ ایجاد کنید. این می‌تواند خبر خوبی برای شرکت‌های ایرانی باشد که امکان استفاده از دامین‌های غیر از IR را ندارند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید با کارشناسان بخش فروش جی ادز تماس بگیرید.

برخی ضعف‌های UI جدید AdWords

برای تبلیغ‌کنندگان دلایل زیادی برای دوست داشتن رابط کاربری جدید وجود دارد، اما نباید تجارب اینترفیس قدیمی گوگل ادز را فراموش کرد.

اگرچه امکانات جدید گوگل ادز قدرتمند است، اما هنوز همه ویژگی‌های اینترفیس قدیمی گوگل ادوردز را ندارد. هنوز ممکن است برای استفاده از برخی امکانات تبلیغ‌کنندگان نیاز داشته باشند که به رابط کاربری قدیمی بروند تا ویژگی‌های مشهوری مانند مخاطبان ریمارکتینگ (remarketing audience) و افزونه قیمت (price extension) را مدیریت کنند.

البته نباید این را فراموش کنیم که گوگل ادز جدید پیوسته در حال توسعه و بروزرسانی است و امکانات جدیدی در طول زمان به آن اضافه می‌شود. تنها چالش بزرگی که در حال حاضر کاربران گوگل ادز با آن روبرو هستند، این است که همه چیز در رابط کاربری جدید متفاوت است! کاربرانی که به رابط کاربری قدیمی عادت کرده‌اند، بایستی زمان بیشتری را برای یادگیری گوگل ادز جدید اختصاص دهند.

امکانات جدید گوگل ادز برای درک بهتر تاثیر تغییرات در کارایی

گوگل ادز اکنون قابلیت نمایش توضیحات (Explanations) در مورد علت بروز تغییرات در عملکرد را فراهم کرده است. این امکان هنگام بهینه سازی کمپین‌های تبلیغاتی به تبلیغ کنندگان کمک بسیاری می‌کند. تبلیغ دهندگان می توانند با کلیک بر روی گزینه جدید “See Explanations” این توضیحات را مشاهده کنند.

explanations

در زمان بهینه سازی یک کمپین، درک علت بروز تغییرات در عملکرد، امری الزامی است. با این حال، پی بردن به علل بروز تغییرات در معیارها می‌تواند زمان بر باشد. برای اینکه سریع تر به چرایی بروز تغییرات در کمپین‌ها و ادگروپ‌های خود پی ببرید، اکنون می‌توانید درخواست توضیحات داشته باشید.

تبلیغ دهندگان می‌توانند توضیحات مربوط به تغییرات در میزان نمایش، کلیک ها، و هزینه ها را مشاهده کنند. گوگل ادز محتمل ترین دلیل بروز تغییرات را نمایش خواهد داد.

google ads explanations

با این امکانات جدید گوگل ادز، تبلیغ‌دهندگان دیگر زمان کمتری صرف پی بردن به علت بروز تغییرات می‌کنند و تمرکز خود را بر بهینه سازی کمپین‌ها می‌گذارند. دفعه دیگر که تغییرات را در یک بازه زمانی مقایسه می‌کنید، به این گزینه جدید توجه کنید. همانطور که در مثال پایین مشاهده می‌کنید تغییرات چشمگیر به رنگ آبی درآمده اند.

Google Ads Explanations

گوگل از تبلیغ دهندگان می‌خواهد که قبل از رفتن به سراغ گزینه توضیحات، این موارد را در ذهن داشته باشند:

  • این توضیحات در حال حاضر برای کمپین های سرچ با تنظیمات پرداخت دستی (manual CPC یا eCPC) قابل مشاهده هستند.
  • توضیحات می‌توانند دو دوره زمانی که از نظر مدت برابر هستند را در طی 90 روز گذشته با هم مقایسه کنند.
  • توضیحات فقط ممکن است برای کمپین هایی با تغییرات عملکرد قابل توجه نشان داده شود.

در آخر اینکه این گزینه توضیحات فعلا در مرحله آزمایش قرار دارد. عملکرد آن در طی ماه های آینده گسترش خواهد یافت.

اگر در رابط کاربری جدید گوگل ادز، چیزی را نتوانستید پیدا کنید یا با بخشی روبرو شدید که عملکرد آن برایتان مشخص نبود می‌توانید، آن را از طریق نظرات همین پست و یا توییتر جی ادز با ما در میان بگذارید.

منبع: searchenginejournal

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ممنون از اطلاعات مفیدی که به اشتراک گذاشتید

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.