نام گذاری شرکت و کسب و کار

10 نکته مهم در مورد نام گذاری شرکت و کسب و کار شما

انتخاب نام برای شرکت شما می تواند چالش برانگیز و زمان بر باشد به همین جهت این 10 نکته می تواند به شما در این زمینه کمک کند:

نکات مهم در مورد نام گذاری شرکت و کسب و کار شما

1. به مفهوم نام شرکت فکر کنید

نام شرکت شما بخش مهمی از هویت شرکت شما است. این نام قرار است بر روی بیزینس کارت، سربرگ نامه، وبسایت، کالا های تبلیغاتی و محصولات شرکت شما و هرآنچه که به شرکت شما مربوط است، قرار بگیرد.

راهنمای انتخاب نام شرکت

کسب و کار های مبتنی بر ارائه خدمات، باید ببینند که آیا کاربرانی که ممکن است در آینده مشتری آن ها شوند، می توانند از روی نام شرکت، متوجه نوع خدمتی که شرکت ارائه می دهد، شوند یا نه. مانند شرکت: “محاسبان خبـره” که خدمات حسابداری ارائه می دهد.

مشاغلی که در مناطق روستایی واقع هستند و به جوامع روستایی خدمات ارائه می کنند، بهتر است که نامی برای شرکت خود انتخاب کنند که آن حس و حال بومی بودن و زادگاهشان در آن وجود داشته باشد. با این حال، شرکت هایی که می خواهند بر بازار های بزرگ تر و یا مشتریان بیشتر تمرکز کنند، بهتر است نامی انتخاب کنند که تصویری بزرگ تر و حقوقی از شرکت‌شان به نمایش بگذارد.

2. درباره نام های احتمالی فکر کنید

زمانی که تصمیم گرفتید نام شرکت‌تان دربرگیرنده چه مفهومی باشد، باید زمان بگذارید و به کلماتی فکر کنید که زمینه کاری شما یا کالا ها و خدمات شما را توصیف می کنند. کلماتی که رقبای شما را توصیف می کنند و کلماتی که بیان کننده تفاوت کالا ها و خدمات شما با رقبای شما است. همچنین به کلماتی فکر کنید که مزایای استفاده از محصولات یا خدمات شما را توصیف می کنند. در نهایت در مورد کلمات (و عباراتی) فکر کنید که می توانند حس مد نظر شما را در مشتریان، بعد از دیدن نام شرکت شما، برانگیزند.

در حالی که به این کلمات فکر می کنید، ترجمه های یونانی و لاتین این کلمات را هم بررسی کنید، ممکن است ایده های جدیدی در آن ها بیابید. همچنین نگاهی به معادل خارجی این کلمات بیاندازید.

از نام های تکراری استفاده نکنید و سعی کنید خود را نسبت به رقبا متمایز نشان دهید. این روزها نام های فروشگاه های متعددی با کالا ایجاد شده و نیاز است که تغییری در این رویه ایجاد شود.

این فرایند ممکن است زمان بر باشد پس آمادگی آن را داشته باشید. حتما از منابع در دسترس خود، از جمله دیکشنری ها یا هر منبع دیگری که می تواند به شما کمک کند، استفاده کنید.

3. نام هایی انتخاب کنید که کوتاه، ساده و آسان در نوشتار باشند و به خاطر سپاری آنها نیز راحت باشد.

به نام شرکت های تحسین برانگیز فکر کنید. معمولا آن ها چند نکته مشترک دارند: نام آن ها کوتاه و ساده است و به راحتی می توان آن را نوشت و به خاطر سپرد. (مانند: اپل، گوگل)

نام های تجاری مبهم معمولا نوشتار سختی دارند و به خاطر سپردن آن ها دشوار است. این مسئله مشکل ساز است زیرا برای اکثر شرکت های کوچک و نوپا، تعریفِ مشتریان راضی از خدمات یا سرویس های شما برای سایر مشتریان احتمالی، موفقیت آمیزترین شکل بازاریابی است. اگر مشتریان شما نتوانند نام شرکت شما را بیاد بیاورند یا نتوانند آن را برای دیگران هجی کنند، تبلیغ کسب و کار شما برایشان سخت می شود.

همچنین به نام اختصاری شرکت خود نیز فکر کنید (نام اختصاری، کلمه ای متشکل از حرف اول کلماتِ یک عبارت است). شاید شما از نام اختصاری استفاده نکنید اما ممکن است مشتریان، نام شرکت شما را به صورت اختصاری بیان کنند.

4. در تصمیم گیری خود افراد زیادی را دخیل نکنید اما حتما نظر معدود افرادی را در مورد اسم شرکت خود بپرسید

وسوسه انگیز است که در انتخاب نام شرکت دوستان، خانواده، کارمندان و مشتریان را دخیل کنیم. گاهی این مسئله می تواند خیلی کمک کننده باشد. اما ریسک هایی وجود دارد. افراد ممکن است ناراحت شوند اگر نامی که پیشنهاد داده اند را انتخاب نکرده باشید و متوجه خواهید شد دارید تلاش می کنید تا همه را راضی کنید که می تواند منجر به نامی بسیار ساده شود. اگر مجبور هستید که از نظرات دیگران استفاده کنید، یک گروه کوچک از افرادی که شما و کسب و کار شما را می شناسند تشکیل دهید. (در این گروه هم از نظرات افراد منطقی و هم افراد احساسی استفاده کنید تا گزینه های متنوعی داشته باشید.)

مشورت گرفتن برای انتخاب نام شرکت

پس از انتخاب چند گزینه احتمالی، آن ها را با چند تن از افراد قابل اعتماد به اشتراک بگذارید تا ببینید نظر آن ها در این باره چیست.

5. از انتخاب نام های محدود کننده پرهیز کنید

به این مسئله فکر کنید که شرکت شما در گذر زمان چگونه تکامل پیدا خواهد کرد و مطمئن شوید نامی که انتخاب می کنید نیز توانایی تکامل را داشته باشد. به عنوان مثال اگر شما نام شرکت خود را “لوازم جانبی آیفون” بگذارید، و بعدا کار خود را گسترش دهید و لوازم جانبی سایر برند ها را هم بفروشید، نامی که برای شرکت خود انتخاب کرده اید محدود کننده خواهد بود.

حتی اگر یک محصول خاص را به فروش می رسانید نیز باز هم به توصیه ما گوش دهید. به عنوان مثال، اگر شما چراغ های آنتیک می فروشید، باید به این مسئله فکر کنید که شاید در آینده بخواهید چیز هایی بیشتر از چراغ بفروشید. اگر شما اسم کسب و کار خود را “چراغ های آنتیک تهرانی” بگذارید، در آینده که بخواهید مثلا ساعت و مبلمان عتیقه هم بفروشید، این نام دست و پای شما را خواهد بست.

6. از انتخاب نام های ساده اجتناب کنید

با نام های ساده، به سختی می توانید از رقبای خود متمایز باشید. به عنوان مثال، وقتی ما در آغاز کار خود بودیم و نام “آرتمیس دیزاین” را برگزیدیم، صد ها هزار شرکت طراحی لوگو در سراسر دنیا فعال بودند. می دانستیم که در آینده زمینه فعالیت خود را گسترش خواهیم داد (طراحی گرافیکی، طراحی وبسایت، طراحی صنعتی، تولید محتوا و غیره) بنابراین نمی خواستیم نام شرکت خود را “طراحان لوگو برتر” بگذاریم – شاید این نام کار ما را توصیف می کرد اما به یادماندنی و قطعا به اندازه کافی خاص نبود.

استثنائاتی وجود دارد. “جنرال الکتریک” یکی از موفق ترین شرکت های دنیا است و نام این شرکت متشکل از دو کلمه ساده است. اما باید به این مسئله توجه داشت که جنرال الکتریک یکی از اولین شرکت ها در زمینه کاری خودش بوده است و توانسته بود با یک نام ساده خود را مطرح کند.

7. حواستان به نام های جغرافیایی باشد

برخی از افراد به عنوان بخشی از نام شرکت خود از نام شهر، استان یا منطقه خود استفاده می کنند. اگر شما تصمیم دارید فقط در شهر خود فعالیت داشته باشید، آنگاه این مسئله می تواند برای شما خوب باشد. اما یک نام جغرافیایی می تواند بعدا مانع راه شما شود. به عنوان مثال اگر نام “قالی شویی تهران” را انتخاب کنید، بعدا اگر بخواهید کار خود را به سایر شهر ها گسترش دهید، باید نام جدیدی انتخاب کنید.

8. دامنه و نام شرکت خود را به عنوان یک نام تجاری ثبت کنید

باید مطمئن شوید که رقیبی با نام مشابه شما فعالیت ندارد. ممکن است که در صنایع مختلف نام های مشابه وجود داشته باشد و این مسئله می تواند منجر به سردرگمی مشتریان و خریداران شما شود. اگر رقبای شما از نامی مشابه شما استفاده می کنند، ممکن است از شما شکایت کنند و احتمالا نخواهید توانست نام شرکت خود را ثبت کنید.

انتخاب نام دامنه مناسب

بنابراین به دنبال نامی باشید که به عنوان دامنه نیز بتوانید آن را ثبت کنید (شکل ایده آل دامنه com. است). باید بدانید که دامنه های com. بسیار محبوب هستند و برای یافتن دامنه هایی که با نام شرکت شما مطابقت دارند باید تلاش کنید.

9. از انتخاب کلمات مبهم خودداری کنید

نام هایی که به واسطه آن ها بتوانید داستانی را بیان کنید، قدرتمند و به یادماندنی خواهند بود (مانند گوگل). اما نام های مبهم ممکن است تلفظ یا هجی کردن دشواری داشته باشند. اگر می خواهید به مخاطبانی انبوه دست پیدا کنید (مثلا در فضای مجازی)، روی این مسئله حساس تر باشید. نام های مبهم یا من در آوردی ممکن است که موفق عمل کنند – Xerox یک مثال عالی است – اما چنین کاری معمولا نیازمند بودجه بازاریابی عظیم و تلاش بسیار است.

10. از جریان های رایج اجتناب کنید

شما می خواهید نام شرکتتان هم راستا با تغییر جریانات روز، تکامل پبدا کند. بنابراین این جریانات را شناسایی کنید تا از آن ها دنباله روی نکنید. به عنوان مثال در اواخر دهه 1990، بازار های بورس کشور های صنعتی دنیا شاهد رشد سریع ارزش مالی خود بودند که از رشد بخش اینترنت و شاخه های مربوط به آن نشات می گرفت. در آن زمان مرسوم بود شرکت هایی که کسب و کار اینترنتی داشتند، بعد از نام شرکت خود .com بگذارند تا بهای سهام آن ها در بازار افزایش یابد. اما بسیاری از این شرکت های دات کام، عملکردی موفقیت آمیز نداشتند و آن ها هم که موفق بودند، ارزش سهام آن ها به طور کاذب بالا رفته بود. به همین خاطر بسیاری از این شرکت ها ورشکست شدند و سهام داران آن ها ضرر بسیار کردند. در واقع سقوط سهام این شرکت های اینترنتی منجر به سقوط بازار سهام در سال 2001 شد. به همین خاطر پس از ترکیدن حباب اینترنت، دیگر استفاده از .com معنایی نداشت و شرکت هایی که جان به در برده بودند سریعا .com را از نام شرکت خود حذف کردند.

امیدواریم که با انتشار این مطلب توانسته باشیم در انتخاب نام شرکت شما تاثیری گذاشته باشیم. خوشحال می شویم که ایده های خود را درباره انتخاب نام شرکت با ما مطرح کنید.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.