ولاگ چیست و چگونه ولاگ بسازیم؟

ولاگ چیست و چگونه ولاگ بسازیم؟

فرقی نمی‌کند که بخواهید به یک اینفلوئنسر معروف در تیک‌تاک تبدیل شده و یا شروع فعالیت در یوتیوب را کلید بزنید؛ یاد گرفتن مهارت ساختن ولاگ یکی از مواردی است که می‌تواند طیف گسترده‌ای از مخاطبان را برای شما به همراه داشته باشد.

چگونه ولاگ بسازیم؟

جدا از این موضوع که دلیل شروع فعالیت شما به عنوان یک ولاگر چیست؛ باید توجه داشته باشید که یک سری از نکات هستند که می‌توانند به شما کمک کنند تا ویدئوهای باکیفیتی ساخته و به خوبی نظر مخاطبان خود را به وسیله آن‌ها جذب کنید. در این مقاله سعی داریم تا به بررسی نحوه ولاگر شدن پرداخته و همچنین یک سری از نکاتی که باعث پیشرفت در این حوزه می‌شوند را به شما معرفی کنیم. پیشنهاد می‌کنم در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

ولاگ چیست؟

ولاگ (Vlog) عبارت کوتاه شده‌ای برای Video Blog است که برخی از افراد آن را با بلاگر شدن اشتباه می‌گیرند. البته می‌توان گفت این دو شباهت زیادی به یگدیگر داشته و تنها تفاوت آن‌ها این است که ولاگرها تنها در قالب ویدئویی محتوای خود را به کاربران نشان می‌دهند اما بلاگرها می‌توانند سایت خود را نیز داشته باشند و از طریق محتوا متنی و مقاله هم با مخاطبان خود ارتباط بگیرند.

ولاگ چیست

پلتفرم‌های سوشال مدیا مختلفی وجود دارند که شما می‌توانید در آن‌ها پروفایل ساخته و ویدئوهای خود را به طیف بزرگی از کاربران نشان دهید. جالب است بدانید که یوتیوب به عنوان سوشال مدیا محبوب ولاگرها شناخته می‌شود که بیشترین تعداد ولاگ‌ها را در خود جای داده است. البته که کاربران می‌توانند از سایر شبکه‌های مجازی مثل اینستاگرام، تیک‌تاک و یا توییچ نیز برای انتشار ویدئوهای خود استفاده کنند.

توجه داشته باشید؛ تبدیل شدن به یک ولاگر موفق مستلزم داشتن خلاقیت و ذوق تولید محتوا ویدئویی و البته مهارت در این حوزه می‌باشد تا به وسیله آن بتوانید ویدئوهای باکیفیتی بسازید که به خوبی به سؤالات مختلف کاربران هدف شما پاسخ دهند.

چرا باید ولاگر شدن را شروع کنید؟

شاید قبل از شروع فعالیت به عنوان یک ولاگر، ساختن ولاگ نوعی ریسک به نظر برسد که پتانسیل تحمیل هزینه‌های سنگین به شما را داشته باشد که البته این امکان هم وجود دارد؛ اما این موضوع بدین معنی نیست که حتماً باید هزینه‌ زیادی را صرف کنید تا در این مسیر موفق شوید. باید توجه داشته باشید که قدم گذاشتن در مسیر ولاگر شدن، مزایای بسیار بیشتری نسب به چالش‌های شروع آن دارد.

  • شروع مسیر ولاگری می‌تواند برای شما گران تمام شود: توجه داشته باشید که هزینه‌های ابتدایی ولاگری می‌تواند خرج زیادی بر روی دست شما بگذارد. البته این موضوع کاملاً به خود شما بستگی دارد. هزینه‌های اولیه قدم گذاشتن در مسیر بلاگری، یک دوربین برای فیلم‌برداری، میکروفون، وب‌سایتی برای ادیت ولاگ‌ها و زمان شماست که مثلاً برای شروع کار خود می‌توانید برای کم کردن هزینه‌ها، از موبایل خود برای فیلم‌برداری استفاده کنید.
  • تعجبی نیست که یوتیوب به عنوان یک پلتفرم اشتراک‌گذاری ویدئو، به عنوان دومین وب‌سایت پربازدید دنیا شناخته می‌شود. ویدئو به طور ذاتی برای مخاطبان جذاب بوده و تولید محتوا ویدئویی باکیفیت به خوبی می‌تواند طیف بزرگی از کاربران را جذب ولاگ‌های شما کند.
  • جذابیت بالا محتوا ویدئویی باعث شده است تا بسیاری از کسب‌وکارها از این فرمت محتوایی برای توسعه برند خود استفاده کنند. با استناد به مطالعه‌ای که توسط سایت انیموتو انجام شده است؛ استفاده از قالب‌های ویدئویی برای تبلیغات، بهترین نرخ بازگشت سرمایه (ROI) را برای بیزینس‌های مختلف به همراه دارد. از جمله مهم‌ترین تبلیغات ویديویی می‌توان به تبلیغات در پلتفرم‌های سوشال مدیا و تبلیغات یوتیوب اشاره کرد.
  • ولاگر شدن برای شما سودآور است. کسب درآمد از یوتیوب تنها یکی از نتایجی است که شما با صرف هزینه و زمان خود برای ساخت قبیله مخاطبان به آن دست پیدا می‌کنید. ساختن ولاگ این امکان را به شما می‌دهد تا از پتانسیل مخاطبان خود استفاده کرده تا از طریق روش‌های مختلفی مثل لینک‌های افیلیت و یا ویدئوهای اسپانسری هم برای خود درآمد داشته باشید.

نحوه ساختن ولاگ

در این مقاله سعی کرده‌ایم نحوه ساختن ولاگ را در 5 قدم کلی به شما توضیح دهیم. توجه داشته باشید بسته به نیچ و حوزه‌ای که در آن فعالیت می‌کنید؛ این خود شما هستید که تعیین می‌کنید هر یک از این قدم‌ها چه مقدار پیچیده باشند.

1. از پیش برنامه‌ریزی کنید

مشخص کنید که چه نوع ولاگری می‌خواهید باشید. آیا تصمیم دارید ولاگ‌هایی از سفرهای خود بسازید یا اینکه ترجیح می‌دهید به عنوان یک ولاگر معروف در حوزه آرایش و زیبایی شناخته شوید؟ در نهایت این شما هستید که نیچ خود برای شروع فعالیت به عنوان یک ولاگر را انتخاب می‌کنید. در این رابطه پیشنهاد ما به شما این است تا علاقه خود را به عنوان فاکتور اصلی تعیین حوزه فعالیت قرار دهید؛ چراکه تولید محتوا در حوزه مورد علاقه خود باعث می‌‎شود تا نتایج بهتری بگیرید.

سعی کنید ولاگرهای معروف در حوزه فعالیت خود را شناسایی کرده و از آن‌ها الگو بگیرید تا بتوانید به خوبی کارکتر آنلاین خود به عنوان یک بلاگر موفق را بسازید. پیش از شروع ساخت ویدئو، تمام جزئیات محتوا آن را به خوبی تعیین کرده و اسکریپت آن را تهیه کنید. داشتن استراتژی ساخت ویدئو به شما کمک می‌کند تا اشتباهات احتمالی را به حداقل رسانده و کیفیت بالایی از ویدئوها را به مخاطبان خود ارائه کنید.

2. ابزار کار خود را آماده کنید

بسته به نوع محتوا، بودجه و استایلی که برای ساختن ولاگ دارید؛ می‌توانید از ابزار و تجهیزات مختلفی برای ساخت ویدئو استفاده کنید؛ اما توجه داشته باشید که داشتن حداقل‌ها برای شروع مسیر ولاگری ضروری می‌باشد. این حداقل‌ها را می‌توان به میکروفون، دوربین و سه پایه محدود کرد؛ اما در صورت تمایل می‌توانید از ابزارهای دیگری مثل کیت نورپردازی و تله پرامپتر برای افزایش کیفیت ویدئوهای خود استفاده کنید. همچنین داشتن یک سیستم و برای ادیت ویدئوها نیز از تجهیزات لازم برای شروع کار در نظر گرفته می‌شوند.

استفاده از ابزار مناسب برای شروع کار به عنوان ولاگر

اگر نظر ما را بخواهید به شما می‌گوییم که صرف هزینه زیاد در ابتدا کار، تنها هدررفت سرمایه شما را به همراه دارد. در شروع فعالیت خود سعی کنید نهایتاً از یک میکروفون برای ضبط صدا باکیفیت، تلفن همراه خود برای رکورد ویدئو و یک سه پایه برای نگه داشتن موبایل استفاده کنید.

3. ویدئو خود را رکورد کنید

ارائه جذاب همه چیز یک ویدئو است. سعی کنید ویدئوهای خود را به گونه‌ای تولید کنید که جدا از داشتن محتوا کاربردی، از لحاظ بصری هم برای کاربران جذاب باشد. بک ‌گراند مناسبی برای ویدئوهای خود انتخاب کنید، استایل شخصی خود را ساخته و آماده یک ارائه جذاب و گیرنده شوید. وقتی که آماده ضبط شدید؛ سعی کنید با استفاده از تکنیک‌هایی مثل استوری تلینگ (storytelling) مخاطبان خود را درگیر کنید.

4. ادیت ویدئو را انجام دهید

اکنون که کار رکورد ویدئو تمام شده است؛ وقت آن رسیده است تا با یک ادیت مناسب، آن را به محتوایی تبدیل کنید که اینگیجمنت بالایی از کاربران می‌گیرد. توجه داشته باشید که در ابتدا کار ممکن است کامنت‌هایی در رابطه با طولانی بودن ویدئو و یا جدا نکردن بخش‌های اضافی آن از سمت کاربران خود بگیرید که این مورد امری کاملاً طبیعی است.

سعی کنید الگوریتم پلتفرمی که در آن فعالیت می‌کنید را شناخته و مطابق با استانداردهای آن، ویدئوهای خود را بهینه کنید. به عنوان مثال چنانچه ولاگ‌های خود را در یوتیوب منتشر می‌کنید؛ توجه داشته باشید که عنوان‌ و تامنیل خوبی برای ویدئوهای خود در نظر بگیرید تا خود الگوریتم شبکه به طور خودکار ویدئوهای شما را به کاربران پیشنهاد دهد.

5. ولاگ خود را منتشر کنید

قدم بعدی پس از رکورد و ادیت ولاگ، منتشر کردن آن در پلتفرم‌های مدنظر است. به طور پیش‌فرض اکثر ولاگرها ترجیح می‌دهند تا از یوتیوب به عنوان شبکه اصلی خود برای انتشار ویدئوها استفاده کنند؛ اما همان‌طور که پیش‌تر هم به آن اشاره کردیم، شبکه‌های دیگری نیز وجود دارند که شما می‌توانید از آن‌ها برای پیدا کردن مخاطبان جدید برای ولاگ‌های خود استفاده کنید.

توجه داشته باشید که برای فعالیت در هر پلتفرمی زمان صرف کرده و الگوریتم و نحوه کار آن شبکه را درک کنید. این موضوع به شما کمک می‌کند تا به بهترین نحو ممکن کاربران هر شبکه را جذب کنید. توجه داشته باشید؛ برای مثال استراتژی ساخت ویدئویی که برای یوتیوب کارآمد است؛ ممکن است برای توییچ جواب نداده و باعث کاهش نرخ تعامل شما با کاربران شود.

در نهایت سعی کنید با رهگیری عملکرد خود، نقاط ضعف و قوت را شناسایی کرده و نسبت به برطرف و یا تقویت کردن آن‌ها اقدام کنید.

یک ولاگ خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

توجه داشته باشید صرفاً جذاب بودن یک موضوع برای ساختن ولاگ از نظر شما، بدین معنی نیست که حتماً مورد پسند کاربرهای شما نیز قرار می‌گیرد. این موضوع را در نظر داشته باشید که در نهایت، محتوایی که شما تولید می‌کنید باید مورد پسند مخاطبانتان قرار بگیرد. در رابطه با این موضوع، یک سری فاکتورهای تعیین‌کننده هستند که برای شما مشخص می‌کنند چگونه ولاگ‌هایی بسازید که توجه کاربران را به خود جلب کنند. برخی از مهم‌ترین این فاکتورها به شرح زیر می‌باشند.

مخاطبان هدف خود را پیدا کنید

پس از این که نیچ خود را پیدا کرده و مشخص کردید که می‌خواهید در کدام حوزه فعالیت کنید؛ وقت آن رسیده است تا مخاطبان هدف حوزه فعالیت خود را نیز تعیین کنید. مشخص کنید که ولاگ‌های شما برای کدام دسته از کاربران مفید بوده و برای آن‌ها ارزشی ایجاد می‌کند. با توجه به همین مورد، سعی کنید از استایل، گرافیک و زبانی برای ارتباط با آن‌ها استفاده کنید که به خوبی با آن‌ها ایجاد تعامل کند.

پیدا کردن مخاطبان هدف

به عنوان مثال زبان و یا اِلِمان‌های گرافیکی که در یک ولاگ مربوط به سفر استفاده می‌شود؛ بسیار متفاوت از مواردی است که یک ولاگر حوزه مسابقات فوتبال از آن‌ها در ساخت ویدئوهای خود استفاده می‌کند.

ارزش ایجاد کنید

توجه داشته باشید که نه تنها در رابطه با ولاگری، بلکه در هر حوزه‌ای که محتوایی در اختیار عده‌ای از کاربران قرار می‌گیرد؛ ارائه ارزش به آن کاربران کلید موفقیت در آن حوزه است. ارائه ارزش می‌تواند از روش‌های مختلفی برای کاربران اتفاق بیفتد. شما می‌توانید با ارائه محتوا آموزشی (مثلاً آموزش آشپزی) به مخاطبان خود و یا قرار دادن محتوا سرگرم‌کننده (مثل ولاگ‌های مربوط به سفر) در اختیار آن‌ها، برای کاربران خود ارزش ایجاد کنید. رعایت کردن این مورد دلیلی برای دنبال کردن شما به مخاطبانتان می‌دهد.

متفاوت باشید

این موضوع را در نظر داشته باشید؛ موردی که باعث موفق شدن شما در مسیر ولاگر شدن می‌شود، تفاوت مثبتی است  که در ویدئوهای خود به کاربران ارائه می‌کنید. کاربران همیشه از چیزهای تازه خوششان می‌آید؛ بنابراین سعی کنید به دنبال تفاوت‌ها و موضوعات منحصربه‌فرد در حوزه کاری خود باشید تا بتوانید تعداد بیشتری از کاربران را جذب کنید.

در رابطه با این موضوع سعی کنید راه‌هایی پیدا کنید تا به طور متفاوت محتوا خود را به کاربران ارائه کنید. برخی از نکاتی که می‌توانند در رابطه با این مورد به شما کمک کنند عبارت‌اند از:

  • از عنوان‌های جذاب برای ولاگ‌های خود استفاده کنید که باعث نمایش ویدئوهای شما در سرچ گوگل شوند.
  • استفاده از کلمات و عبارات کاربردی در بخش‌های اینترو و اوترو ولاگ‌ها را فراموش نکنید. این مورد به شما کمک می‌کند تا هم یک شروع قوی برای ولاگ خود داشته باشید و هم با یک خداحافظی ماندگار، تصویر خوبی از خود در ذهن مخاطب بسازید.
  • تکه کلام‌های مخصوص به خود را داشته باشید. استفاده از اصطلاحاتی که مخصوص به خودتان باشد باعث ماندگاری بالاتر تصویر، ویدئو و گفتار شما در ذهن مخاطب می‌شود.

در تولید محتوا استمرار داشته باشید

دقت کنید که یکی از قدم‌های ایجاد کانکشن قوی با مخاطبان، ساخت مستمر ویدئو می‌باشد. مطمئن شوید به اندازه کافی موضوع خلاقانه برای ساختن ولاگ دارید تا بتواند از آن‌ها برای تولید محتوا کاربردی برای مخاطبان خود استفاده کنید. ایجاد یک تقویم محتوایی در این مورد می‌تواند برای شما مفید واقع شده و ساختاری منظم برای ساخت و آپلود کردن ویدئوها در اختیار شما قرار دهد.

سخن پایانی

صرف زمان، داشتن تعهد و منظم بودن فاکتورهایی هستند که داشتن آن‌ها برای موفقیت در حوزه ولاگری نیاز می‌باشد. توجه داشته باشید که هیچ کس یک شبه به یک ولاگر موفق تبدیل نشده است؛ پس صبور باشید و با استمرار در کار خود، سعی کنید برند شخصی خود را در این حوزه مطرح کنید.

منبع

4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ممنون بابت مقاله خوبتون

لطفاً نکات بگید و اینجور چیزا انگار داری ی متن تو خالی که همه میتونن می خونی

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.