چگونه در یوتیوب فعالیت کنیم؟

چگونه در یوتیوب فعالیت کنیم؟ (چگونه یوتیوبر شویم؟)

در عصر دیجیتال امروزه یوتیوب به عنوان یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های سوشال مدیا در جهان، محیطی را فراهم کرده است که در آن کاربران می‌توانند با استفاده از خلاقیتی که دارند، دانش و هنر خود را به طیف وسیعی از مخاطبان در سرتاسر جهان نشان دهند. شروع فعالیت در یوتیوب این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند تا در کنار ایجاد تعامل با کاربران، شهرت و آورده مالی نیز برای خود داشته باشند.

فرقی نمی‌کند که در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کنید. از آموزش آشپزی گرفته تا انتشار ویدئوهای گیمینگ و ولاگ‌های جذاب، این مقاله به شما کمک می‌کند تا مسیر خود در کسب درآمد از یوتیوب را شروع کنید.

چگونه فعالیت خود در یوتیوب را شروع کنیم؟

شاید وقتی که صحبت از فعالیت در یوتیوب به میان می‌آید، با خود فکر کنید که شروع فعالیت در این شبکه، با مشکلاتی همچون ایرانی بودن و یا کم بودن مخاطبان فارسی زبان یوتیوب همراه باشد. اما وجود تعداد زیادی از یوتیوبرهای ایرانی که اتفاقا درآمد خوبی هم از این شبکه دارند؛ ثابت کرده است که با وجود محدودیت‌هایی که برای کاربران ایرانی این پلتفرم در نظر گرفته شده‌اند؛ باز هم راه‌حل‌هایی برای فعالیت در این شبکه و کسب درآمد از آن وجود دارند. در ادامه این مقاله به بررسی فاکتورهای لازم برای شروع فعالیت در یوتیوب می‌پردازیم.

شروع فعالیت در یوتیوب

حوزه فعالیت خود را پیدا کنید

اولین قدم برای شروع فعالیت در یوتیوب و تبدیل شدن به یک یوتیوبر موفق، پیدا کردن حوزه فعالیت موردنظر و یا به اصطلاح نیچ (Niche) موردعلاقه شما است. برای شروع فعالیت در یوتیوب نیاز است تا از میان موضوعات مختلف، حوزه‌ای را که به آن علاقه‌مند بوده و نسبت به آن دارای حداقل دانشی هستید را انتخاب کنید.

یکی از اشتباهات بزرگی که یوتیوبرهای مبتدی در آغاز راه خود انجام می‌دهند این است که بدون در نظر گرفتن علاقه خود، به دنبال فعالیت و تولید محتوا در حوزه‌هایی می‌روند که تعداد مخاطبان و افراد علاقه‌مند به آن‌ها بالاست. این مورد چندان کار حرفه‌ای به نظر نمی‌رسد. دلیل ما برای این ادعا نیز این است که فعالیت در حوزه‌ای که به آن علاقه ندارید؛ ممکن است در همان روزهای ابتدای کار شما را خسته کرده و باعث ایجاد حس ناامیدی از گرفتن نتیجه در یوتیوب برای شما شود.

اما اگر در حوزه‌ای فعالیت کنید که علاقه شما در آن نهفته باشد؛ فرقی نمی‌کند که آن موضوع چه باشد. یوتیوب با دارا بودن بیش از 2 میلیارد کاربر فعال ماهانه، قطعاً کاربرانی را که به حوزه فعالیت شما علاقه‌مند باشند را پیدا می‌کند. توجه کنید که این موضوع در رابطه با کامیونیتی ایرانی یوتیوب نیز صدق می‌کند؛ چراکه در سال‌های اخیر با توجه به افزایش محبوبیت این شبکه مجازی در کشور ما، تعداد مخاطبان ایرانی یوتیوب نیز به شکل چشمگیری افزایش پیدا کرده است.

تحقیق و برنامه‌ریزی کنید

قبل از شروع فعالیت در یوتیوب، حتماً یوتیوبرها و کانال‌های پیشرو در حوزه تخصصی خود را پیدا کرده، آن‌ها را دنبال کنید و از کارهای آن‌ها الگوبرداری کنید.

توجه: الگوبرداری با کپی کردن از محتوا و نحوه فعالیت افراد شناخته‌شده حوزه فعالیت شما در یوتیوب متفاوت بوده و کپی کردن تنها باعث ایجاد لطمه به کانال شما می‌شود.

سعی کنید در مسیر تبدیل شدن به یک یوتیوبر موفق، از یوتیوبرهای بزرگ حوزه کاری خود یاد گرفته و با مشاهده محتوا کانال آن‌ها، استایل ادیت و ساخت ویدئو و استراتژی‌هایی که برای دستیابی به مخاطبان از آن‌ها استفاده می‌کنند؛ ایده برای تولید محتوا و مدیریت کانال خود بگیرید.

انجام این تحقیقات به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید که انجام دادن چه مواردی برای کانال شما مفید بوده و چه فاکتورهایی باعث آسیب زدن به کانال شما می‌شوند. هرچه که باشد قدرت تجربه را نمی‌توان دست کم گرفت!

در کنار رصد کردن فعالیت کانال‌های فعال پر حوزه فعالیت خود، یک برنامه جامع و منظم برای استراتژی تولید محتوا و انتشار آن برای خود آماده کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا خود را ملزم به تولید محتوا و انتشار ویدئو کنید. استمرار در تولید محتوا باکیفیت موردی است که الگوریتم یوتیوب به آن اهمیت زیادی می‌دهد و طراحی یک پلن منظم جدا از اینکه باعث پروموت شدن ویدئوهای شما توسط خود الگوریتم یوتیوب می‌شود؛ باعث ایجاد حس وفاداری از طرف مخاطبان شما نیز شده و تضمین می‌کند که کاربران برای مشاهده ویدئوهای شما به کانالتان بازگردند.

کانال یوتیوب خود را راه‌اندازی کنید

شاید بتوان راه‌‍اندازی کانال را به عنوان آسان‌ترین قدم پروسه شروع فعالیت در یوتیوب در نظر گرفت. ساخت کانال یوتیوب مورد پیچیده‌ای نداشته و شما به سادگی می‌توانید با لاگین کردن در اکانت گوگل و رفتن به استودیو یوتیوب، کانال خود را راه‌اندازی کنید.

در ادامه این پروسه سعی کنید یک اسم خلاقانه برای کانال خود انتخاب کنید که بیانگر حس و حال و محتوا کانال شما باشد.

هر کاری نیاز به ابزار مخصوص به خود دارد

مثل هر حوزه کاری دیگر، فعالیت در یوتیوب نیز نیازمند استفاده از ابزار و امکاناتی است که باعث تولید محتوا بهتر و ساخت ویدئوهای باکیفیت می‌شوند. در ادامه به بررسی ابزارهای موردنیاز برای فعالیت در یوتیوب می‌پردازیم.

  • دوربین فیلم‌برداری: داشتن کیفیت مناسبی از ویدئو یکی از فاکتورهای مهم برای موفقیت در یوتیوب به شمار می‌رود. تهیه یک دوربین مناسب برای فیلم‌برداری محتوا، یکی از مواردی است که می‌تواند کیفیت خوبی از ویدئوها را در اختیار مخاطبان شما قرار دهد.
  • میکروفون: تصویر و صدا 2 فاکتوری هستند که برحورداری از کیفیت بالای هر دو آن‌ها منجر به داشتم ویدئوهای باکیفیت و در نهایت جذب مخاطب می‌شود. صدای واضح و شفاف تأثیر بسزایی در افزایش کیفیت ویدئوهای شما داشته و مطمئن باشید که هزینه کردن بری خرید یک میکروفون باکیفیت برای ویدئوهای یوتیوب موردی است که هیچ‌گاه شما را پشیمان نمی‌کند.
  • نور مناسب: مورد دیگری که مربوط به بالا بردن کیفیت تصویر ویدئوهای یوتیوب می‌شود نور است. استفاده از نور طبیعی خورشید به صورت پیش‌فرض به عنوان بهترین روش برای تأمین نور لازم برای ویدئوها در نظر گرفته می‌شود. اما در شرایطی مثل ضبط کردن ویدئو در شب و یا فضاهایی که نور خورشید در دسترس نمی‌باشد؛ می‌توان از گزینه‌های جایگزینی مثل رینگ لایت استفاده کرد.

استفاده از حداقل امکانات در شروع فعالیت در یوتیوب

نکته مهم: توجه داشته باشید مواردی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم؛ برای شرایطی است که مدتی از فعالیت شما در یوتیوب گذشته و ترجیحاً از محل درآمد یوتیوب این ابزار را خریداری کرده باشید. برای شروع فعالیت در یوتیوب می‌توانید به سادگی از تلفن همراه خود استفاده کرده و نیازی نیست در ابتدا کار خود هزینه‌های زیادی را متحمل شوید. البته پیشنهاد می‌شود در ابتدا کار خود، از یک میکروفون برای داشتن کیفیت خوب صداها استفاده کنید.

در تولید محتوا استمرار داشته باشید

تولید مستمر ویدئو یکی از اصلی‌ترین فاکتورها برای گرفتن نتیجه از یوتیوب و جذب مخاطبان می‌باشد. سعی کنید برای آپلود کردن ویدئوهای خود، زمان‌بندی مشخصی داشته باشید که همگام با پلن تولید محتوا شما باشد.

توجه داشته باشید که موفقیت در یوتیوب یک شبه اتفاق نمی‌افتد. تداوم در تولید محتوا باکیفیت همراه با صبر است که منجر به جذب بیشتر مخاطبان و کسب درآمد از یوتیوب می‌شود.

کسب درآمد از یوتیوب

اما ساخت ویدئوهای باکیفیت و تلاش برای بالا آوردن کانال یوتیوب، بدون نتیجه نبوده و کاربران با فعالیت مستمر در این شبکه می‌توانند از این پلتفرم درآمد داشته باشند. روش‌های متفاوتی برای کسب درآمد از این شبکه وجود دارند که رایج‌ترین آن‌ها، کسب درآمد از نمایش تبلیغات بر روی ویدئوهای کانال می‌باشد.

این مدل کسب درآمد بدین صورت است که شما به عنوان صاحب یک کانال می‌توانید در برنامه پاتنر یوتیوب (YouTube Partner Program) شرکت کرده و از نمایش تبلیغات یوتیوب بر روی ویدئوهای خود کسب درآمد کنید. تبلیغات یوتیوب یکی از متدهای تبلیغ در گوگل می‌باشد که در آن بیزینس‌های مختلف در ازای نمایش تبلیغات خود بر روی ویدئوهای یوتیوبرها و کانال‌های فعال در این شبکه، مبلغی را به گوگل پرداخت می‌کنند.

بدین ترتیب درآمد حاصل از این روش بین خود یوتیوب و کانالی که تبلیغات بر روی ویدئوهای آن به نمایش در آمده است؛ تقسیم می‌شود. گوگل اطلاعات دقیقی از میزان درصدی که از این درآمد به تولیدکنندگان محتوا پرداخت می‌شود در اختیار کاربران قرار نداده است؛ اما به صورت کلی گفته می‌شود که 55٪ از این درآمد سهم تولیدکنندگان محتوا و مابقی آن درآمد خود گوگل می‌باشد.

جدا از تبلیغات، گزینه‌های درآمدی دیگری نیز وجود دارند که یوتیوبرها می‌توانند از آن‌ها برای کسب درآمد از این شبکه استفاده کنند. تهیه ویدئوهای اسپانسرینگ و استفاده از پتانسیل مخاطبان برای فروش محصول و خدمات خود یوتیوبرها از جمله موارد دیگری هستند که خیلی از یوتیوبرهای خارجی و ایرانی از آن‌ها برای کسب درآمد استفاده می‌کنند.

افزایش بازدید ویدئوهای یوتیوب

در شروع فعالیت در یوتیوب باید توجه داشته باشید که خلاقیت حرف اول را می‌زند. به میزانی که از خلاقیت و ایده‌های کاربردی در طراحی استراتژی و محتوا کانال خود استفاده می‌کنید؛ به همان میزان می‌توانید توقع رشد و گرفتن بازدید‌های بیشتری از ویدئوهای خود را داشته باشید. به عنوان آخرین مطلب این مقاله قصد داریم تا به بررسی فاکتورهایی برای گرفتن بازدید‌های بیشتر در یوتیوب بپردازیم.

داستان‌های جذابی برای مخاطبان خود داشته باشید

بیایید قبول کنیم که کاربران عاشق داستان هستند. استفاده از تکنیک‌های استوری تلینگ (storytelling) باعث جذب مخاطبان و تشویق آن‌ها به مشاهده ویدئوهای شما می‌شود. سعی کنید با استفاده از یک هوک قوی از ابتدا کار مخاطبان خود را درگیر کرده و آن‌ها را برای مشاهده ویدئو تا آخر قانع کنید. مهم نیست که ویدئو شما ولاگ سفر و یا یک چالش باشد. اگر داستان جذابی برای تعریف کردن داشته باشید؛ مخاطبان شما همواره ویدئوهای شما را دنبال کرده و آن‌ها را با سایر افراد به اشتراک می‌گذارند.

افزایش بازدید ویدئوهای یوتیوب

محتوا متفاوتی بسازید

وجود ویدئوهای تکراری یکی از مشکلاتی است که به خصوص در میان یوتیوبرهای ایرانی رواج پیدا کرده است. در چنین شرایطی استفاده از خلاقیت و صحبت کردن در رابطه با موضوعات جدید، این امکان را برای یوتیوبرها فراهم می‌کند تا طیف گسترده‌تری از کاربران را جذب کانال خود کنند. البته توجه داشته باشید که هر موضوعی این قابلیت را ندارد که باعث رشد کانال شما شود.

از عناصر تعاملی استفاده کنید

سعی کنید با استفاده از عناصر تعاملی مثل سؤال پرسیدن از مخاطبان، طراحی نظرسنجی و یا ایجاد چالش‌هایی که بتوانند آن‌ها را انجام دهند، با آن‌ها تعامل داشته باشید. انجام این کار باعث می‌شود تا مخاطبان شما زمان بیشتری را صرف تماشا ویدئوها کرده و بدین ترتیب واچ تایم ویدئوهای شما بیشتر می‌شود. همچنین استفاده از این روش باعث می‌شود تا الگوریتم یوتیوب ویدئوهای شما را به افراد بیشتری پیشنهاد کند.

از چالش‌ها و ترندهای روز جا نمانید

چالش‌‌ها و ترندهای روز که در حوزه فعالیت شما و یا به صورت کلی در یوتیوب محبوب می‌شوند؛ درست مثل امواجی هستند که شما باید سوار آن‌ها شوید. وقتی که یک موضوعی در پلتفرم ترند می‌شود، بدین معنی است که کاربران زیادی به آن علاقه‌مند هستند. بنابراین ساخت ویدئوهایی که در آن‌ها به این موضوعات ترند پرداخته شده باشد؛ شانس دیده شدن ویدئوهای شما توسط افراد بیشتری را افزایش می‌دهد.

طراحی مسابقات و در نظر گرفتن جوایز را مدنظر داشته باشید

سعی کنید هر از چند گاهی یک سری جوایز را برای انجام دادن یک سری فعالیت‌های خاص برای مخاطبان خود در نظر بگیرید. این کار باعث تشویق شدن آن‌ها برای لایک کردن و کامنت گذاشتن بر روی ویدئوهای شما می‌شود. همچنین طراحی مسابقات مختلف باعث جلب توجه کاربران حدید به کانال شما شده و باعث می‌شود تا نرخ تعامل ویدئوهای شما بالا برود.

یوتیوب یکی از بهترین گزینه‌ها برای انتشار خلاقیت و کسب درآمد می‌باشد

پلتفرم یوتیوب به لطف بهره‌مندی از طیف بزرگی از کاربران، محیطی را فراهم کرده است که در آن افراد می‌توانند دانش و خلاقیت خود را به سایر کاربران نشان داده و از این طریق کسب درآمد هم داشته باشند. شروع فعالیت در یوتیوب نیازمند تلاش و استمرار در تولید محتوا مفید بوده که بتواند توجه کاربران را به خود جذب کند.

در این مقاله سعی داشتیم تا شما را با مسیر شروع کار در یوتیوب آشنا کرده و با ارائه راهکارهای کاربردی، شما را در امر موفقیت در یوتیوب یاری کنیم. چنانچه شما نیز ایده مناسبی برای پیشرفت در یوتیوب دارید؛ خوشحال می‌شویم نظرات خود را از بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

20 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ممنون .عالی بود.

با تشکر فراوان از شما

سلام. در زمینه تدریس دروس مالی و حسابداری میشه تو یوتیوب فعالیت کرد؟ جون تمایلی به جلوی دوربین بودن ندارم.ولی با تدریس روی صفحه وایت برد یا کتاب و… مشکلی ندارم.لطفا راهنمایی کنید. ممنون

برای یوگا چه محتوایی بسازم

سلام من میخواهم گیم رو تو یوتیوب شروع کنم اما امکاناتی بیشتر از یک کامپیوتر و مبایل ساده نیست من از چه روشی استفاده کنم تا بازدید بیشتر داشته باشم و زودتر به درآمد زایی برسم و امکانات رو بیشتر کنم ممنون میشم کمکم کنید

سلام خسته نباشید من میخوام تازه وارد یوتیوب تولید محتوا بزارم میخوام در زمینه ترفند خانه داری و میوه آرایی فعالیت کنم ولی هیچ دوست ندارم صدا ی خودم رو ویدیو باشه امکانش هست که فقط تصویری باشه به نظر شما مخاطب جذب میکنه ؟

سلام خسته نباشید ببخشین من میخوام تازه کار خود را آغاز کنم. به نظر شما کدام ویدیو ها بازدید کننده بیشتری دارد میخوام کار خود را در افغانستان آغاز کنم ممنون میشم رهنمایی کنید😊

سلام و درود من و دوتا از دوستام می‌خوایم باهم یه چنل مشترک بزنیم قرار شده که از هرچیزی که مخاطب هارو جذب کنه استفاده کنیم منظور از جذب درست کردن ویدیو های جدیده ولی یکم امکانات کمه توصیه ای دارید برای ما؟

لطفا روش ثبت نام کسپ کار بدون سرمایه دریتوب را بهم یاددهیدممنونم

سلام با بیل مکانیکی چه محتوا هایی بسازیم که بهتر بتونیم رشد کنیم و به درامد برسیم
اموزشی کار کنیم یا سرگرمی و خلاقیت
و در کل یک راهنمایی در شروع فعالیت در این زمینه به من بگید ممنون

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.