چگونه بلاگر شویم؟ (آموزش قدم به قدم بلاگر شدن)

شاید اگر چند سال قبل کسی به شما می‌گفت که تلفن همراه خود را برداشته و تنها با ضبط فیلم از خودش، درآمد هنگفتی به صورت ماهیانه دارد؛ حرف آن را باور نمی‌کردید اما امروزه ایجاد کانسپتی به اسم بلاگری باعث شده است تا خیلی از افرادی که در یک حوزه مهارت و یا سابقه داشته، بلاگر شدن را به عنوان شغل اول خود در نظر بگیرند.

چگونه به یک بلاگر تبدیل شویم

اگر شما نیز جزو افرادی هستید که به تازگی تصمیم گرفته‌اید تا شغل بلاگری را امتحان کنید؛ احتمالاً با سؤالات و نقاط مبهمی در ذهن خود مواجه شده‌اید. در مقاله امروز از وبلاگ جی ادز تصمیم گرفته‌ایم به این مورد پرداخته و به این سؤال پاسخ دهیم که اصلاً چگونه بلاگر شویم؟ پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

بلاگر کیست؟

بلاگرها که عمده فعالیت آن‌ها حول فضا سوشال مدیا شکل گرفته است؛ به کسانی گفته می‌شود که از قدرت کانال‌های ارتباطی مختلف مثل سوشال مدیا و بعضاً وب‌سایت‌های مختلف استفاده می‌کنند تا با گروهی از مخاطبان تعامل داشته باشند.

بلاگر کیست

در یک تعریف کلی، بلاگرها این توانایی را دارند تا با استفاده از مهارت و یا سابقه‌ای که در یک حوزه مشخص دارند؛ محتوا باکیفیت را در اختیار مخاطبان خود قرار داده تا بدین وسیله باعث جذب آن‌ها به پلتفرم‌های سوشال مدیا خود شوند.

تعریف این که بلاگر کیست؛ مرتبط با نوع محتوا و روش به اشتراک گذاشتن آن با مخاطبان می‌باشد. از فود بلاگرهای خیابانی گرفته تا ورزشکارهای شناخته‌شده، به همه آن‌ها بلاگر گفته می‌شود. اما با وجود این که تنوع حوزه کاری بلاگرها این‌قدر متنوع می‌باشد؛ باز هم فاکتورهای مهمی در رابطه با این افراد مطرح می‌شنود که باید توجه ویژه‌ای به آن‌ها داشت:

  • بلاگرها برای موفقیت نباید لزوماً سلبریتی باشند. نکته‌ای که باید در پروسه بلاگر شدن به آن توجه کنید این است که برای انتخاب بلاگری به عنوان یک شغل، نیازی نیست از قبل چهره شناخته شده‌ای باشید. بسیاری از بلاگرهای معروف در دنیا هستند که با وجود این که در فضای مجازی هزاران و حتی میلیون‌ها مخاطب دارند؛ هیچ‌گاه خود را به عنوان یک سلبریتی در دنیای واقعی در نظر نگرفته‌اند.
  • مواردی مثل بلاگرهای ماکرو، میکرو و نانو وجود دارند که برای بیان تعداد مخاطبان بلاگرها و میزان بزرگی کانال‌های ارتباطی آنان در نظر گرفته می‌شوند. در این تعریف، بلاگرهای ماکرو بین 500 هزار تا 1 میلیون مخاطب دارند، تعداد مخاطبان بلاگرهای میکرو بین 10 هزار تا 50 هزار در نظر گرفته می‌شود و عنوان بلاگرهای نانو به آن دسته از بلاگرها اطلاق می‌شود که حدود 10 هزار مخاطب داشته باشند.
  • بلاگرها این قابلیت را دارند که باعث پیشرفت بیزینس‌ها شوند. موردی که شاید بتوان آن را به عنوان بزرگ‌ترین دلیل افراد برای بلاگر شدن در نظر گرفت؛ نفوذ بالای این حرفه در مارکتینگ و بازاریابی و البته درآمد مناسب آن برای بلاگرها می‌باشد. تبدیل شدن به یک بلاگر موفق بدین معنی است که شما توانسته‌اید به خوبی توجه گروهی از مخاطبان را به خود و پلتفرم‌های سوشال مدیایی که دارید جذب کنید. در چنین شرایطی، برندهای مختلفی که مخاطبان شما به عنوان مشتریان پتانسیل آنان نیز در نظر گرفته می‌شوند؛ حاضر هستند در ازای پرداخت مبلغی مشخص، از شما درخواست کنند که برند آن‌ها را به مخاطبان خود معرفی کنید.

11 قدم برای تبدیل شدن به یک بلاگر موفق

مسیر بلاگر شدن جذابیت‌های مخصوص به خود را داشته و این قابلیت را برای کاربران به همراه دارد تا در کنار تأثیرگذاری بر روی گروهی از کاربران و به اشتراک گذاشته علاقه خود با آنان، از این راه درآمد هم داشته باشید. در ادامه این مقاله قصد داریم تا با معرفی 11 قدم برای تبدیل شدن به یک بلاگر موفق، شما را در این مسیر فوق‌العاده راهنمایی کنیم.

رویکرد بیزینسی خود را داشته باشید

یکی از مهم‌ترین قدم‌ها در رابطه با تبدیل شدن به یک بلاگر فعال، داشتن رویکرد بیزینسی در این مسیر است. با داشتن رویکرد بیزینسی در این مورد، این امکان برای شما فراهم می‌شود تا به صورت سیستماتیک مخاطبان هدف خود را جذب کرده و به دنبال آن از حرفه بلاگری کسب درآمد کنید.

در زیر برخی از مهم‌ترین تسک‌ها در رابطه با این موضوع را برایتان آورده‌ایم:

  • اهداف خود در مسیر بلاگر شدن را مشخص کنید. تعیین مواردی مثل ایجاد قبیله مخاطبان حول حوزه موردعلاقه خود، برندهایی که حوزه فعالیت آن‌ها هم راستا با حوزه فعالیت شما می‌باشد و در نهایت نحوه کسب درآمد از این حرفه به شما کمک می‌کند تا برنامه مشخصی برای شروع فعالیت خود در این مسیر داشته باشید.
  • خلاصه‌ای از مدل فعالیت خود تحت عنوان بلاگر بنویسید. مشخص کنید که در رابطه با چه موضوعاتی می‌خواهید صحبت کنید؟ جنبه‌هایی از حوزه مورد علاقه خود که می‌خواهید نظر خود را در آن‌ها با مخاطبانتان به اشتراک بگذارید و همچنین از چه متدهایی قصد دارید کسب درآمد کنید؟ (لینک‌های افیلیت، پست‌های اسپانسری و…)
  • هزینه‌ای که می‌خواهید در قبال پروموت کردن بیزینس‌های مختلف از آنان دریافت کنید را مشخص کنید.
  • روش‌های پرداخت مناسبی پیدا کنید که کار پرداخت به شما را برای برندهای مختلف آسان کنند. (پیشنهاد می‌شود چندین روش مختلف در این مورد را برای خود در نظر بگیرید)
  • یک بیزینس پلن برای خود داشته باشید که شامل مواردی همچون اهداف شما، خلاصه‌ای از ارزشی که محتوا شما در اختیار کاربرانتان قرار می‌دهد و همچنین آنالیز بلاگرهای رقیب در حوزه فعالیت شما می‌شود.
  • از ابزارهای مختلفی مثل Canva برای طراحی گرافیک محتواهای خود و یا Linktree برای جمع کردن لینک‌های کانال‌های مختلف ارتباطی خود استفاده کنید.

نیچ خود را مشخص کنید

نیچ (niche) به عنوان حوزه‌ای در نظر گرفته می‌شود که مود علاقه شما بوده و تصمیم به فعالیت در آن دارید. در روند مشخص کردن نیچ، در کنار فاکتورهایی مثل اطلاعات دموگرافیک (سن، لوکیشن، میزان درآمد و…) کاربران و یا اطلاعات روان‌شناختی (علایق، ارزش‌ها، اولویت‌ها و…) آن‌ها، مواردی مثل نوع محتوایی که در اختیار کاربران خود قرار می‌دهید نیز اهمیت دارند.

مشخص کردن نیچ

برای مشخص کردن نیچ خود می‌توانید این موارد را در نظر بگیرید:

  • به دنبال علاقه خود باشید و حتماً نیچی را انتخاب کنید که هم راستا با علاقه شما باشد.
  • نوع محتوایی که خود شما از آن لذت برده و ترجیح می‌دهید آن را تولید کنید را مشخص کنید.
  • بلاگرهای موفقی که در حوزه مورد علاقه شما فعالیت کرده و شما آن‌ها را دنبال می‌کنید.
  • نوع کاربرانی که این بلاگرها را دنبال می‌کنند.
  • پلتفرم‌های سوشال مدیایی که این بلاگرها در آن‌ها فعال هستند.
  • نوع محصول و یا خدماتی که علاقه به استفاده و پروموت کردن آن‌ها دارید.

روش‌های متعددی همچون جست‌و‌جو در موضوعات محتواهای مختلف و یا بررسی هشتگ‌ها در پلتفرم‌های متفاوت سوشال مدیا می‌توانند در پیدا کردن نیچ به شما کمک کنند. به عنوان مثال، ممکن است سرچ هشتگ‌هایی مثل پرورش گل آپارتمانی یا تولید کفش چرم ایده‌هایی را در اختیار شما قرار دهد که به وسیله آن بتوانید ساختار اولیه برای شروع مسیر بلاگر شدن را پیدا کنید.

مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید

اکنون که نیچ و حوزه فعالیت خود را پیدا کردید؛ وقت آن رسیده است تا مخاطبان هدف خود را هم شناسایی کنید. این مورد به شما کمک می‌کند تا محتوایی را در اختیار کاربران خود قرار دهید که به خوبی به سؤالات و نیازهای آن‌ها پاسخ داده و درگیری خوبی با آن‌ها ایجاد می‌کند. در نظر گرفتن موارد زیر می‌تواند در این مورد راهنما شما باشد:

  • محتوا و پست‌هایی که بیشترین بازخورد را از سمت کاربران شما می‌گیرند.
  • نوع کامنت‌هایی که کاربران بر روی پست‌های شما می‌گذارند.
  • سؤالات و چالش‌هایی که مخاطبان شما با آن‌ها روبرو می‌شوند.

برند خود را بسازید

سعی کنید در پروسه بلاگر شدن، این حرفه را به عنوان برند شخصی خود در نظر بگیرید. برندی که در آن شما شخصیت منسجمی را از خود به کاربران نشان می‌دهید که به دنبال علایق خود رفته و با تسلطی که در حوزه تخصصی خود دارد؛ به دنبال خلق موقعیت‌های کسب درآمد با استفاده از پتانسیل مخاطبان خود می‌باشد.

پیشنهاد ما به شما این است که در این پروسه صبور باشید. به این موضوع فکر کنید که چه تأثیری می‌خواهید بر روی فضا مجازی داشته باشید و دوست دارید مخاطبان شما چگونه و با چه کلماتی از شما یاد کنند.

استراتژی محتوایی خود را طراحی کنید

نوع محتوایی که در پلتفرم‌های سوشال مدیا خود منتشر می‌کنید؛ یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در پروسه تبدیل شدن به یک بلاگر موفق می‌باشد که باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشید. به عنوان مثال اگر می‌خواهید در رابطه با یک موضوع مشخص در حوزه فعالیت خود صحبت کنید؛ لیستی درست کرده و محتواهای بخش‌های مختلف را در آن بنویسید و مشخص کنید که چگونه می‌خواهید این محتواها را به یکدیگر مربوط کنید.

یکی دیگر از متدهای کاربردی برای طراحی استراتژی محتوا، طراحی تقویم محتوایی است. تقویم محتوا این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد تا ساختار و زمان انتشار محتواهای مختلف در سوشال مدیاهای متفاوت را برای خود مشخص کنید. به عنوان مثال می‌توانید تعیین کنید که یکشنبه‌ها روزی است که در رابطه با روتین روزانه خود با مخاطبانتان صحبت می‌کنید، یا اینکه سه‌شنبه‌ها را برای لایو و پرسش و پاسخ برای کاربران در نظر می‌گیرید و یا اینکه جمعه‌ها را روز ارائه محتوا آموزشی تعیین می‌کنید.

برای حضور فعال در پلتفرم‌های سوشال مدیا آماده شوید

قبل از شروع فعالیت در شبکه‌های مجازی و پست کردن محتوا در آن‌ها، نیاز است زمانی را صرف مهیا کردن یک‌سری پیش‌نیازها کنید. برخی از این پیش‌نیازها عبارت‌اند از:

  • ساخت اکانت‌های جدید یا تبدیل حساب‌های قدیمی به اکانت‌های بلاگری در پلتفرم‌های سوشال مدیا که قصد فعالیت در آن‌ها را دارید. (در بخش بعدی این مقاله بیشتر به این موضوع می‌پردازیم)
  • این مورد به عنوان یکی از فاکتورهای جدید در پروسه بلاگر شدن در نظر گرفته می‌شود اما ساخت یک وب‌سایت که در آن مخاطبان و برندهای مختلف بتوانند بیشتر در رابطه با شما مطالعه کرده، به خبرنامه ایمیلی شما ملحق شوند و یا مقالاتی که در حوزه تخصصی خود می‌نویسید را مشاهده کنند؛ می‌تواند تأثیر بسزایی در افزایش دنبال‌کنندگان شما داشته باشد.
  • ابزار کار خود را آماده کنید. استفاده از ابزارهایی مثل یک دوربین فیلم برداری برای ضبط ویدئوهای باکیفیت به همراه یک میکروفون برای داشتن صداهای شفاف، این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا کیفیت بالایی از محتوا را به کاربران خود ارائه کنید. (توجه داشته باشید که می‌توانید از تلفن همراه خود برای ضبط ویدئو استفاده کنید اما ترجیحا سعی کنید که برای بهره‌مندی از صدای باکیفیت، تهیه یک میکروفون را مدنظر داشته باشید)

پلتفرم‌های سوشال مدیا مدنظر خود را انتخاب کنید

بعد از تکمیل تمام پیش‌نیازها وقت آن رسیده است تا شبکه‌های مجازی که از طریق آن‌ها می‌توانید کاربران هدف خود را پیدا کرده و بازخورد مناسبی از سمت آن‌ها بگیرید را پیدا کنید. پلتفرم‌های سوشال مدیا مختلفی وجود دارند که شما می‌توانید برای بلاگر شدن آن‌ها را انتخاب کنید.

انتخاب پلتفرم‌های سوشال مدیا موردنظر

البته که اینستاگرام به دلیل محبوبیت بالایی که در میان کاربران ایرانی دارد؛ به عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها در این مورد در نظر گرفته می‌شود؛ اما شبکه‌های مجازی دیگری مثل یوتیوب، توییتر و لینکدین نیز هستند که می‌توانند به شما در مسیر تبدیل شدن به یک بلاگر موفق کمک کنند.

برای انتخاب شبکه‌های مختلف برای شروع، نیاز به بررسی یک سری از موارد دارید. مخاطبان هدف شما در کدام پلتفرم فعالیت بیشتری دارند؟ کدام شبکه مناسب حوزه فعالیت شما بوده و امکانات بیشتری را برای جذب کاربران در اختیار شما قرار می‌دهد؟ به عنوان مثال اگر شما قصد دارید تا به یک بلاگر فعال در حوزه زندگی فریلنسری تبدیل شوید؛ پلتفرم لینکدین احتمالاً گزینه بهتری برای شروع نسبت به سایر گزینه‌ها برای شما باشد؛ چراکه تعداد کاربرانی که هم راستا با علاقه شما باشند در این شبکه زیاد بوده و از طرفی دیگر، خود اپ و الگوریتم آن هم امکانات مختلفی را برای پیشرفت سریع‌تر در اختیار شما قرار می‌دهند.

این موارد یک سری از تفاوت‌های عمومی هستند که در رابطه با شبکه‌های مختلف مجازی وجود دارند:

  • چنانچه قصد معرفی محصول و ارائه توضیحاتی در رابطه با آن را دارید؛ احتمالاً باید به دنبال بلاگر شدن در شبکه یوتیوب باشید.
  • اگر قصد فعالیت در حوزه‌هایی مثل سرگرمی، موسیقی، دوربین مخفی و یا فیتنس را دارید می‌توانید از 2 پلتفرم اینستاگرام و تیک‌تاک استفاده کنید.
  • اینستاگرام اما به طور تخصصی برای بلاگرهایی مناسب است که به دنبال استفاده از تصویرسازی در محتواهای خود هستند. به طور کلی موضوعاتی مثل مد و فشن، غذا و سفر در این پلتفرم، محبوب هستند.
  • در صورتی که متن برای شما جذابیت بیشتری نسبت به تصویر داشته و ترجیح می‌دهید به جای استفاده از عکس، از قدرت کلمات برای تولید محتوا خود استفاده کنید؛ توییتر به عنوان یکی از شبکه‌هایی که رقیب آن‌چنان مطرحی هم در این حوزه ندارد، می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

به طور مداوم محتوا باکیفیتی را در اختیار مخاطبان خود قرار دهید

پس از انتخاب کانال‌های ارتباطی با مخاطبان خود، زمان آن فرا رسیده است تا شروع به تولید محتوا و پست کردن آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی خود کنید. در نظر داشته باشید که در مسیر تولید محتوا، کیفیت از کمیت اهمیت بالاتری داشته و سعی کنید محتوایی را در اختیار کاربران خود قرار دهید که به خوبی به سؤالات و مشکلات آن‌ها پاسخ دهد. توجه کنید؛ صبر و استمرار در تولید محتوا کلید موفقیت در مسیر بلاگر شدن می‌باشد. ممکن است چندین ماه طول بکشد تا محتوا شما وایرال شده و بازخوردهای خوب و محسوسی از سمت کاربران بگیرد. بنابراین توقع نداشته باشید که امروز کار خود را در یک حوزه شروع کرده و پس از گذشت یک هفته، به یک بلاگر موفق در آن حوزه تبدیل شوید.

با مخاطبان خود تعامل داشته باشید

هم‌زمان با این که به طور مستمر به تولید محتوا باکیفیت در شبکه‌های مجازی خود ادامه می‌دهید؛ سعی کنید با داشتن تعامل سازنده با مخاطبان خود، حس وفاداری آن‌ها به برندتان را تقویت کنید. این فاکتورها یک سری از پیشنهادها در رابطه با این مورد می‌باشند:

  • با سایر بلاگرهای حوزه فعالیت خود تعامل داشته و سعی کنید پست‌های آن‌ها را لایک کرده و نظر خود در رابطه با پست‌های آن‌ها را در قالب کامنت ارسال کنید.
  • حتماً، حتماً و حتماً پاسخ دادن به کامنت‌های پست‌های خود را جدی بگیرید. این مورد که متأسفانه توسط برخی از بلاگرها توجهی به آن نمی‌شود؛ تأثیر بسزایی در افزایش مخاطبان شما داشته و در واقع پیام داشتن تعامل سازنده با مخاطبان را به الگوریتم شبکه‌های مختلف ارسال می‌کند. توجه داشته باشید که خود این موضوع نکته مثبتی بوده و باعث می‌شود تا الگوریتم‌ها پست‌های شما را به سایر کاربران نمایش دهند.
  • سعی کنید با پرسیدن سؤال‌هایی در رابطه با علایق مخاطبان خود، در کنار گرفتن ایده برای تولید محتوا، مکالمه‌ای را با آن‌ها شروع کنید.
  • مخاطبانی که بیشترین تعامل با پست‌های شما داشته‌اند را شناسایی کرده و از آن‌ها بپرسید که دوست دارند چه نوع پست‌هایی را برای آن‌ها طراحی کنید.

همکاری خود با برندهای مختلف را شروع کنید

تمامی مراحلی که تا به اینجا برای شما عنوان کردیم در نهایت منجر به شناخته شدن شما به عنوان یک بلاگر موفق در حوزه فعالیتتان می‌شود که اکنون تعداد مشخصی از افراد شما را دنبال می‌کنند. پس از رسیدن به این مرحله می‌توانید با شروع همکاری با برندهای مختلف، از شغل بلاگری کسب درآمد کنید.

شروع همکاری با برندهای مختلف

پیشنهاد ما به شما این است تا برای شروع فعالیت با برندهای مختلف، کار خود را با تکمیل کردن تسک‌های زیر آغاز کنید:

  • در ابتدا لیستی از برندهایی که تمایل به همکاری با آن‌ها را دارید تهیه کنید.
  • مشخص کنید که چگونه می‌خواهید با آن‌ها همکاری کنید. (از طریق پست‌های اسپانسری، لینک‌های افیلیت، قرار دادن لینک وب‌سایت و یا اکانت سوشال مدیا آن‌ها در پست‌های خود و…)
  • درست است که در کشور ما عموماً برندهایی که تبلیغات خود را به بلاگرها واگذار می‌کنند؛ خودشان محتوا تبلیغاتی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند. اما در صورتی که برندهای بزرگ درخواست پست‌های اسپانسرینگ از شما داشته باشند؛ باید مشخص کنید که چه نوع محتوایی برای این کار مناسب می‌باشد.
  • در صورتی که قصد همکاری با برندهای خارجی را دارید؛ می‌توانید با ساخت یک پروفایل بیزینسی در سایت‌هایی مثل Influence.co و یا Intellifluence ارتباط بهتری با برندهای مختلف بگیرید.

استراتژی و مهارت‌های بلاگری خود را تقویت کنید

توجه داشته باشید؛ هم‌زمان با این که لیست مخاطبان شما طولانی‌تر شده و برندهای بیشتری نیز تصمیم به همکاری با شما می‌گیرند، شما نیز باید مهارت‌های بلاگری و ساختار حرفه خود را نیز تقویت کنید:

  • هرچند وقت یکبار مخاطبان خود و نحوه رفتار آن‌ها در شبکه‌هایی که دارید را بررسی کنید، به دنبال ابزارهای جدید و کاربردی برای توسعه عملکرد در حوزه فعالیت خود باشید و سعی کنید همواره از آخرین آپدیت‌ها و قابلیت‌های شبکه‌هایی که در آن‌ها فعالیت می‌کنید باخبر باشید.
  • پست‌ها و محتواهایی که بیشترین تعامل با کاربران داشته‌اند را شناسایی کرده و با تجزیه و تحلیل دقیق آنها سعی کنید از ویژگی‌های مثبتی که دارند؛ در تعیین استراتژی محتوایی خود استفاده کنید.
  • همواره با مخاطبان خود در ارتباط بوده و سعی کنید از نزدیک با دغدغه‌ها و چالش‌های آن‌ها، علایقی که دارند و نوع پست‌هایی که می‌خواهند شما به آن‌ها بپردازید؛ در ارتباط باشید.

درآمد بلاگری

هدف بیشتر افراد از بلاگر شدن این است که درآمد خوبی از این طریق برای خود داشته باشند. درآمد بلاگرها ارتباط مستقیمی با میزان فعالیت آن‌ها در شبکه‌های مجازی دارد. البته که پلتفرمی هم که در آن فعالیت دارند نیز در تعیین مقدار این درآمد مؤثر است. درست است که برخی از بلاگرهای ایرانی در شبکه‌هایی مثل یوتیوب، توییتر و یا لینکدین حضور دارند؛ اما عمده فعالیت بلاگرها در کشور ما در اینستاگرام اتفاق می‌افتد. دقیقاً برای همین موضوع است که می‌گوییم؛ شبکه‌ای که بلاگرها در آن فعالیت می‌کنند، در تعیین میزان درآمد آن‌ها مؤثر است. به عنوان مثال بلاگر A را در نظر بگیرید که تنها در شبکه اینستاگرام فعالیت می‌کند و در کنار آن بلاگر B را داریم که هم در اینستاگرام و هم در یوتیوب فعال می‌باشد.

درآمد بلاگری

در چنین شرایطی بلاگر B در کنار درآمد از تبلیغات اینستاگرام، از طریق کسب درآمد از یوتیوب هم می‌تواند آورده مالی برای خود داشته باشد.

مورد دیگری که در رابطه با تعیین درآمد بلاگرها مطرح می‌شود؛ حوزه‌ای است که در آن مشغول به فعالیت هستند. بدیهی است که یک سری از موضوعات طرف‌داران بیشتری داشته و در نتیجه بلاگر شدن در آن حوزه‌ها، درآمد بیشتری را برای بلاگرها به همراه خواهد داشت. به عنوان مثال فعالیت در حوزه‌هایی مثل غذا به واسطه مخاطبان زیادی که دارد؛ درآمد بیشتری نسبت به بلاگری در حوزه‌هایی مثل پزشکی دارد.

سخن پایانی

بلاگر شدن که به خصوص در چند سال اخیر در کشور ما طرف‌داران زیادی پیدا کرده است؛ به عنوان یکی از روش‌های کسب درآمد از فضا مجازی در نظر گرفته می‌شود. این موضوع که کاربران در کنار پرداختن به علاقه خود، می‌توانند از پتانسیل مخاطبان برای کسب درآمد استفاده کنند؛ باعث هدایت علاقه بسیاری از کاربران به سمت تبدیل شدن به یک بلاگر موفق شده است. چنانچه شما نیز در یک حوزه خاص مهارت و یا تجربه داشته و همچنین می‌توانید از قابلیت سوشال مدیا برای جذب مخاطبان استفاده کنید؛ پیشنهاد ما به شما این است تا حتماً شغل بلاگری را مدنظر خود داشته باشید.

منبع

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

خیلی عالی بود، ممنون از اطلاعاتون

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.