PPC و CPC چیست و در تبلیغات کلیکی گوگل چه نقشی دارند؟

CPC و PPC دو مورد از مهم ترین اصطلاحات گوگل ادز به شمار می‌روند که قصد داریم در این مقاله تعاریف آنها را به شما عزیزان اطلاع رسانی کنیم. در صورتی که قصد داشته باشید در زمینه تبلیغات فعالیت کنید پیشنهاد می‌کنیم که خواندن ادامه مطلب را از دست ندهید.

تفاوت میان PPC و CPC

تفاوت بین PPC و CPC در چیست؟

اگر در دنیای تبلیغات گوگل و تبلیغات کلیکی تازه کار و مبتدی هستید، ممکن است با اصطلاحات زیادی روبرو شوید و معیارهایی را ببینید که برایتان سردرگم کننده هستند. دو مورد از واژه هایی که بیشتر از سایر کلمات در این حوزه به کار می روند PPC و CPC هستند.

این دو واژه به ترتیب به معنای پرداخت به ازای هر کلیک (PPC) و هزینه به ازای هر کلیک (CPC) هستند. پاسخ سریع به سوال بالا می تواند کافی باشد اما درک تفاوت های اصلی این دو واژه، نحوه ارتباطشان با هم و اینکه در برگیرنده چه چیزی هستند و چه چیزی را شامل نمی شوند می تواند کمی دشوار باشد.

در این مقاله قصد داریم به همین موضوع بپردازیم. پس همراه ما باشید.

PPC و CPC در تبلیغات گوگل چه معنی دارند؟

PPC چیست؟ پرداخت به ازای هر کلیک

به طور خلاصه، پرداخت به ازای هر کلیک یا همان PPC به نوعی از تبلیغات اطلاق می شود که در آن تبلیغ کننده به ازای هر کلیکی که بر روی تبلیغش انجام می شود هزینه ای پرداخت می کند.

این مقدار ممکن است در برخی از شرایط یک هزینه ثابت برای هر کلیک باشد اما اغلب ممکن است شکلی از بودجه ثابت روزانه، با مقداری از هر کلیک باشد که بر اساس فاکتورهایی همچون رقابت و حجم جستجو نوسان دارد.

گزینه جایگزین: بازدید (Impressions)

گزینه جایگزین برای پرداخت به ازای هر کلیک ، Impressions است. با اینکه Impressions ممکن است به عنوان بازدید در میان افراد شناخته شده باشد؛ اما این واژه از لحاظ فنی به تعداد دفعاتی که تبلیغ به صفحه ای که تعیین شده می رسد اطلاق می شود.

Impressions معمولا بر اساس CPM یا هزینه به ازای هر هزار Impressions تعیین می شود. بیشتر تبلیغات شبکه نمایش گوگل از این سیستم استفاده می کند. مزایای کلیک نسبت به Impressions واضح است. در حالیکه Impressions بر روی هیچ نوع عمل یا اقدامی تکیه ندارد در PPC شما تا زمانی که فردی بر روی تبلیغ کلیک نکرده است هزینه ای پرداخت نمی کنید.

البته، هدف نهایی شما، نوع دیگری از تبدیل است؛ اما حداقل این روش می تواند شما را در مسیری که طی می کنید یاری کند.

تبلیغات مربوط به impression - هیچ هزینه ای بعد از کلیک نمی‌پردازید و هزینه ها بر اساس نمایش دریافت می شود

رایج ترین شکل از PPC در برگیرنده موتورهای جستجوست. پلتفرم هایی همچون گوگل ادوردز و تبلیغات بینگ به تبلیغ کنندگان اجازه می دهد بر روی کلمات کلیدی مزایده کنند که به کسب و کار و مشتریانشان مرتبط است.

در این شرایط تبلیغ برنده در نتایج جستجو نشان داده می شود. سایت های فردی یا گروهی می توانند تبلیغات نمایشی PPC یا تبلیغات بنری را به نمایش بگذارند که اینکار بیشتر به کمک گوگل انجام می شود. صاحبان کسب و کارهایی که به درآمد حاصل از این تبلیغ  علاقه مند هستند تبلیغات کلیکی گوگل را در سایت خود قرار می دهند.

در این شرایط صاحب سایت تلاش می کند ترافیک زیادی به سایت خود وارد کند و کلیک بیشتری بر روی تبلیغات دریافت نماید، در حالی‌که وساطت کننده مسئول مدیریت هزینه ها و بررسی محتوای تبلیغات کلیکی است. البته صاحبان کسب و کارها می توانند به طور مستقیم با خودِ تبلیغ کنندگان همکاری داشته باشند، اما در این شرایط هزینه ثابتی در نظر گرفته می‌شود.

CPC چیست؟ هزینه به ازای هر کلیکCPC چیست؟ هزینه به ازای هر کلیک

CPC یا هزینه به ازای هر کلیک معیاری است که هزینه های کلیک ها را بررسی می کند. همانطور که در بخش های قبلی بیان کردیم، هزینه ها بر اساس فاکتورهایی همچون رقابت موجود بر روی کلمات کلیدی و نوساناتی که در حجم جستجو وجود دارد متغیر است.

به عنوان مثال، اگر تبلیغی را برای املاک موجود در تهران برای 0.17 دلار ارائه کنید ممکن است حجم جستجو و نوسانات موجود در این زمینه بر روی کار شما اثر بگذارد. با اینکه CPC تنها بخشی از تبلیغات کلیکی است، اما در برخی از موارد برای ارجاع به این نوع تبلیغات مورد استفاده قرار می گیرد. تبلیغات هزینه به ازای هر کلیک بر روی هزینه توافق شده برای هر دفعه ای که بازدیدکننده بر روی تبلیغ کلیک می کند تکیه دارد. درباره اهمیت تبلیغات کلیکی بخوانید!

بنابراین هرگاه سوال CPC چیست ذهن شما را مشغول کرد، بدانید که این اصطلاح به هزینه به ازای هر کلیک کمپین های تبلیغاتی مربوط می‌شود.

هزینه به ازای هر کلیک به شما کمک می کند گران بودن یا نبودن واژه را در برابر مزایای مرتبط با دریافت کلیک از آن سبک و سنگین کنید. این موضوع می تواند زمانی که می خواهید بر روی واژه مدنظر برای مزایده سرمایه گذاری کنید و زمانی که قصد دارید بازگشت سرمایه گذاری را  از کمپین در حال اجرا محاسبه نمایید مفید باشد.

سیستم مزایده PPC چگونه کار می کند؟

تبلیغات PPC در مورد گروه های تبلیغاتی یا مجموعه ای از یک یا چند تبلیغ سازماندهی شده اند که مجموعه کلیدواژه یکسانی را مورد استفاده قرار می دهند.

علاوه بر گروه های تبلیغاتی، کمپین ها در برگیرنده فهرست کلمات کلیدی، صفحات فرود و هر عنصری از کمپین تبلیغاتی هستند که می توان آن ها را برای دریافت نتایج بهتر، بهینه سازی کرد. یک تبلیغ کننده واحد ممکن است یک یا چند کمپین را در یک بازه زمانی مشخص بسته به مقیاس و نیازهای کسب وکار خود اجرا نماید.

همانطور که در بخش های قبلی مقاله نیز ذکر کردیم، بیشتر تبلیغات PPC از طریق فرایند مزایده در اختیار افراد قرار می گیرد که در برگیرنده نتایج پولی در بالای نتایج موتورهای جستجویی همچون گوگل و در برخی از موارد شبکه نمایش گوگل است.

تبلیغ کنندگان بر روی واژه ای سرمایه گذاری می کنند که برایشان مطلوب و مرتبط با کسب وکارشان است. واژه جستجویی که بیشتر کسب و کارها به دنبال کسب ترافیک از آن هستند قیمت بالاتری دارد. این در حالیست که واژه هایی با تمایل کمتر، ارزان تر هستند. یک کمپین موفق باید CPC را با درآمد پتانسیل و پیش بینی شده متعادل نماید.

این سیستم به تبلیغ کنندگان اجازه می دهد به جستجوکنندگان دست پیدا کند که آماده خرید یا معامله هستند. اگر فکر می کنید همه موفقیت ها با مزایده و سرمایه گذاری به دست می آید سخت در اشتباهید.

اولویت اول گوگل همیشه کیفیت نتایج جستجوست. به همین خاطر گوگل ادوردز تبلیغاتی را انتخاب می کند که نه تنها بر اساس مزایده انجام شده عالی است، بلکه می تواند نیازهای جستجو کننده را به شیوه بهتری برطرف کند.

تبلیغات کلیکی گوگل چیست و سیستم مزایده ای آن چگونه کار می کند؟
تفاوت PPC و CPC

زمانی که کاربر جستجویی را انجام می دهد، گوگل ادوردز تبلیغ را بر اساس رتبه تبلیغ، ترکیبی از CPC و کیفیت و مرتبط بودن تبلیغ با کلمات کلیدی هدف و کمپین انتخاب می کند.

فاکتورهای زیادی در نمره کیفیت یا Quality Score دخیل است که از جمله این فاکتورها می توان به نرخ کلیک یا CTR، مرتبط بودن هر کلیدواژه در گروه تبلیغاتی، کیفیت و مرتبط بودن صفحه فرود، مرتبط بودن متن تبلیغاتی و عملکرد اکانت  ادوردز اشاره کرد.

نمره کیفیت به صورت پویا محاسبه می شود. به همین خاطر می توان در طول زمان آن را بهینه سازی کرد. این سیستم تبلیغ کنندگان را وادار می کند اطلاعات ارزشمندی برای افراد ارائه کنند.

حرف آخر

فراهم کردن محتوای ارزشمند از طریق PPC می تواند بازگشت سرمایه گذاری را به دو روش افزایش دهد. اولا، ادوردز هزینه کمتری برای هر کلیک می گیرد. کمپین هایی که هدفمند و مفید هستند می توانند موفقیت بیشتری کسب کنند.

دوما، ایجاد محتوای ارزشمندی که پیام ثابت و پایداری با کلمه کلیدی، متن تبلیغ و صفحه فرود دارد، می تواند نرخ تبدیل را افزایش دهد، سرنخ و فروش بیشتری ایجاد نماید.

در این مقاله متوجه شدید که PPC و CPC چیست؛ امیدواریم که از خواندن این صفحه جی ادز لذت برده باشید. خوشحال می‌شویم نظرات شما را در این زمینه بدانیم.

منبع: vieodesign

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مشخص بود از گوگل ترنسلیت مستقیم ترجمه کرده بودین
لحن مقاله تون خیلی بد و سخت بود

متاسفیم امین جان که مقاله ما رضایت شما رو جلب نکرد. حتما ویرایش این مطلب رو در اولویت قرار میدیم

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.