خرید بک لینک و تاثیر آن بر سئو سایت

چگونه خرید بک لینک می‌تواند باعث نابودی سایت شما شود؟

نمایش در صفحه نتایج گوگل و رسیدن به رتبه اول این موتور جست‌وجو، احتمالاً خواسته‌ای است که خیلی از مدیران مارکتینگ به دنبال کسب آن هستند. روش‌های مختلفی هم برای دستیابی به این خواسته  وجود دارد. از استفاده از تبلیغات گوگل گرفته تا طراحی استراتژی‌های مختلف سئو، همه مواردی هستند که می‌توانند شما را به رتبه اول گوگل برسانند. خرید بک لینک یکی از همین استراتژی‌های سئو می‌باشد که در مقاله امروز وبلاگ جی ادز، قصد داریم به آن پرداخته و تأثیر استفاده از این روش بر سئو سایت و نتایج دریافتی از گوگل را با هم بررسی کنیم؛ پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

در یک حالت کلی، لینک‌سازی به عنوان یکی از تسک‌های زمان‌بر و دشوار در میان تکنیک‌های سئو شناخته می‌شود. همین موضوع باعث شده است که خیلی از کاربران و کارشناسان سئو رو به استفاده از متدهای مختلفی مثل خرید بک لینک آورند.

اما موضوع این است که اگر شما در ازای پرداخت مبلغی مشخص به یک سایت؛ از آن لینک دریافت کنید، آیا این موضوع به نفع شما بوده و ارزش آن را دارد و یا به عنوان هدررفت سرمایه شما در نظر گرفته شده و تأثیرات منفی بر کسب‌وکار شما خواهد داشت؟

بک لینک چیست؟

بک لینک (backlink) به عنوان لینکی در نظر گرفته می‌شود که کاربران یک سایت را به یک سایت دیگر منتقل می‌کند. توجه داشته باشید که بک لینک به عنوان یکی از فاکتورهای کلیدی در مبحث سئو سایت در نظر گرفته می‌شود؛ چراکه موتور جست‌وجو گوگل این مورد را به عنوان یکی از فاکتورهای تعیین‌‍کننده در میزان اعتبار و ارزشمند بودن وب‌سایت‌ها در نظر می‌گیرد.

اما همان‌طور که پیش‌تر نیز به آن اشاره کردیم؛ به عقیده بسیاری از کاربران، لینک‌سازی یکی از فرایندهای دشوار و زمان‌بر در سئو بوده و به همین دلیل، خیلی از آن‌ها ترجیح می‌دهند در ازای پرداخت مبلغی مشخص، از سایت‌های مختلف بک لینک خریداری کنند.

اما توجه داشته باشید که خرید بک لینک خلاف قوانین گوگل بوده و با جریمه‌‌هایی از سمت این غول بزرگ تکنولوژی همراه خواهد بود.

چرا خرید بک لینک می‌تواند تأثیر منفی بر سایت داشته باشد؟

یکی از موضوعاتی که در پروسه خریداری لینک باید به آن توجه کنید این است که گوگل لینک‌هایی را که به منظور گرفتن رتبه خریداری شده‌اند را به عنوان لینک‌های اسپم شناسایی کرده که قوانین آن را نقض کرده‌اند.

نقض قوانین گوگل و جریمه شدن از سمت آن

اگر گوگل متوجه خریداری لینک توسط شما شود (که معمولاً هم این اتفاق می‌افتد)؛ تحت 2 حالت ممکن است به آن پاسخ دهد:

  • گوگل لینک‌های شما را بی‌اثر می‌کند: در این حالت، گوگل لینک‌های خریداری شما را بی‌اثر کرده و آن‌ها نه باعث دریافت ترافیک برای سایت و نه مانع آن می‌شوند. این حالت درست مانند این است که این لینک‌ها اصلاً وجود خارجی ندارند.
  • گوگل شما را جریمه می‌کند: در این مورد که به عنوان رفتار سخت‌تر گوگل با عمل خرید بک لینک در نظر گرفته می‌شود؛ گوگل جریمه‌هایی را برای سایت شما در نظر گرفته و در این حالت ممکن است تمام و یا بخشی از سایت شما در صفحه نتایج نمایش داده نشود.

همان‌طور که می‌بینید؛ هیچ‌کدام از این نتایج، نتایجی نیستند که نهایتاً باعث بهبود سایت شما و گرفتن رتبه‌های نخست در گوگل شوند. پیشنهاد ما به شما این است که به جای خرید بک لینک، از متدهای کاربردی دریافت بک لینک ارگانیک که در بخش‌ بعدی این مقاله به آن اشاره می‌کنیم؛ استفاده کنید.

اما خرید بک لینک می‌تواند با استفاده از روش‌های مختلفی انجام شود که برخی از مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر می‌باشند:

  • خرید مستقیم از سایت‌های مختلف: بسیاری از سایت‌های بزرگی که از فاکتورهایی همچون دامین آتوریتی (Domain Authority) بالا بهره‌مند هستند؛ اقدام به فروش بک لینک کرده و حاضر هستند در ازای دریافت مبلغی مشخص، به سایت شما لینک دهند.
  • سایت‌های فروش بک لینک: یک سری از سایت‌ها هستند که به صورت تخصصی بر روی فروش بک لینک به کاربران خود تمرکز کرده و این خدمات را به آن‌ها ارائه می‌دهند. این سایت‌ها معمولاً ارتباط مستقیمی با سایت‌های گزینه قبلی داشته و معمولاً برای خرید بک لینک از آن‌ها، شما باید علاوه بر هزینه دریافت لینک از سایت مبدأ، مقداری کارمزد را به این سایت‌های واسطه هم بپردازید.
  • تبادل لینک: در این مورد سایت‌های مختلفی که رتبه‌های تقریباً برابری با هم دارند؛ با هم توافق می‌کنند تا تبادل لینک کرده و به سایت‌های یکدیگر لینک بدهند. در بسیاری از موارد، این نوع لینک‌دهی به دلیل مرتبط نبودن موضوعات، توسط الگوریتم گوگل به عنوان تخطی کردن از قوانین در نظر گرفته شده و شامل دریافت جریمه می‌شود.

نکته مهم: تأکید می‌کنیم؛ خرید بک لینک می‌تواند تأثیر منفی در سئو شما و نمایش سایت در صفحه نتایج گوگل داشته باشد. پیشنهاد ما به شما این است که از روش‌های ارگانیک برای دریافت لینک از سایر سایت‌ها استفاده کنید.

بهترین روش‌های دریافت بک لینک ارگانیک

با توجه به این موضوع که در چند سال اخیر سیاست‌های گوگل در رابطه با خرید بک لینک برای سایت تغییر پیدا کرده و در واقع رویکرد سخت‌گیرانه‌تری را در این حوزه اتخاذ کرده است؛ باید از انجام این کار پرهیز کرده تا گرفتار جریمه‌های سنگین گوگل نشویم. جریمه‌هایی که باعث تنزل رتبه، کاهش ترافیک سایت و در نهایت کم شدن میزان محبوبیت آن در میان کاربران می‌شوند. در یک حالت کلی، تولید محتوا باکیفیت را می‌توان به عنوان یکی از بهترین روش‌ها برای دریافت بک لینک‌های ارگانیک و بدون دردسر در نظر گرفت.

تولید محتوا باکیفیت برای دریافت بک لینک ارگانیک

در ادامه این مقاله چند مورد از بهترین‌ روش‌های دریافت بک لینک ارگانیک را برای شما ذکر کرده‌ایم تا با استفاده از آن‌ها بتوانید لینک‌های سالمی به سایت خود بدهید.

  • تولید محتوا باکیفیت را جدی بگیرید: توجه داشته باشید؛ محتوایی که کیفیت بالایی داشته و برای کاربران ارزشمند و آموزنده باشد، به طور طبیعی از سایت‌های دیگر لینک می‌گیرد.
  • از قابلیت‌های پست مهمان استفاده کنید: سعی کنید سایت‌های برتر در حوزه فعالیت خود را شناسایی کرده و با نوشتن مقاله و پست‌های مهمان در آن‌ها، علاوه بر ارائه نکات آموزنده به مخاطبان، به سایت خود نیز لینک دهید.
  • در کامیونیتی‌های مختلف فعال باشید: سعی کنید کامیونیتی‌ها و گروه‌های مختلف حوزه کاری خود را شناسایی کرده و با افزایش فعالیت در آن‌ها، برند خود را در این گروه‌ها مطرح کنید. هم چنین می‌توانید در مطالب مرتبط در این کامیونیتی‌ها، به سایت خود لینک هم بدهید. به عنوان مثال اگر در حوزه کاری خود، گروه تلگرامی دارید که متشکل از افراد حرفه‌ای فعال در حوزه کاری شما هستند؛ می‌توانید لینک سایت خود که شامل معرفی خدمات جدید شما می‌شوند را با سایر افراد گروه به اشتراک بگذارید.

گوگل چگونه لینک‌های اسپم را شناسایی می‌کند؟

شاید با خود فکر کنید که شناسایی لینک‌های اسپم و خریداری‌شده، امری دشوار برای گوگل باشد؛ اما این‌طور نیست. گوگل با استفاده از روش‌های مختلف می‌تواند لینک‌های خریداری شده توسط کاربران را شناسایی کرده و سایت یا سایت‌های خاطی را جریمه کند.

یکی از مهم‌ترین روش‌های گوگل برای مقابله با تولید لینک‌های اسپم، استفاده از تیم‌های مخصوص برای این کار است. شاید باور این موضوع کمی برایتان سخت باشد؛ اما گوگل تیم‌های مخصوصی دارد که وظیفه آن‌ها پیدا کردن سایت‌های ارائه‌دهنده خدمات فروش بک‌ لینک می‌باشد. در این روش گوگل با شناسایی این سایت‌ها، جریمه سنگینی برای آن‌ها و مشتریانشان اعمال می‌کند.

از طرفی دیگر، حساسیت گوگل نسبت به موضوع خرید بک لینک آن‌قدر زیاد است که این شرکت سیستمی را طراحی کرده است که در آن، کاربران می‌توانند لینک‌های اسپم را گزارش کنند.

اما کار مبارزه با لینک‌های اسپم محدود به این دو مورد نشده و گوگل برای شناسایی دقیق‌تر و البته سریع‌تر لینک‌های اسپم، الگوریتم پنگوئن خود را طراحی کرده است. نحوه کار این الگوریتم بدین شکل است که در طی فواصل زمانی مختلف، از سایت‌ها بازدید کرده و هر جایی که نشانه‌ای از لینک‌سازی اسپم پیدا کند؛ سایت‌های مربوط به آن را جریمه می‌کند.

الگوریتم پنگوئن گوگل

آیا ریپورتاژ آگهی همان بک لینک است؟

بگذارید اینگونه به این سوال پاسخ دهیم. اگر برای انتشار آن مبلغی را پرداخت کرده باشید بله؛ اما اگر آن را به صورت پست مهمان در سایت مبدأ منتشر کرده باشید؛ خیر.

ریپورتاژ آگهی یکی از روش‌های متداول است که در آن، سایت‌های مختلف در ازای دریافت مبلغی مشخص، به سایت شما لینک می‌دهند. شاید فکر کنید که ریپورتاژ همان بک لینک است؛ اما توجه داشته باشید که با خرید بک لینک، تنها لینک شما در سایت مبدأ منتشر می‌شود؛ اما با سفارش ریپورتاژ شما می‌توانید علاوه بر لینک‌دهی به سایت خود، از متن‌ هم استفاده کنید که باعث کم شدن شک الگوریتم گوگل نسبت به اسپم بودن لینک‌های شما می‌شود.

سخن پایانی

توجه داشته باشید؛ ما از تکنیک‌های سئو استفاده می‌کنیم تا سایت و محتوا باکیفیت خود را به گوگل نشان دهیم تا الگوریتم این شبکه هم آن را به کاربران مختلف پیشنهاد دهد. حال اگر در این پروسه اشتباهی از سمت ما رخ داده و از قوانین و چارچوب‌های گوگل تخطی کنیم؛ این مورد می‌تواند برای ما گران تمام شده و عدم نمایش سایت در نتایج گوگل را به همراه داشته باشد. پس همان‌طور که بارها در این مقاله به شما تأکید کردیم؛ بهتر است تا استفاده از لینک‌های خریداری‌شده را کنار گذاشته و با تولید محتوا باکیفیت، سعی کنید به صورت طبیعی به سایت خود لینک دهید.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.