آیا سن دامنه در رتبه‌بندی صفحه نتایج گوگل تأثیرگذار است؟

آیا سن دامنه در رتبه‌بندی صفحه نتایج گوگل تأثیرگذار است؟

وقتی که صحبت از سئو سایت به میان می‌آید؛ فاکتورهای زیادی را می‌توان نام برد که در رتبه‌بندی سایت‌ها در صفحه نتایج (SERP) مؤثر هستند. یکی از این فاکتورها که همیشه بحث‌ها زیادی پیرامون آن بوده است؛ سن دامنه می‌باشد. عده‌ای از کارشناسان سئو معتقد هستند که قدمت یک دامنه در نتایج سئو تأثیرگذار بوده و گروهی دیگر نیز بر این باورند که این فاکتور چندان هم در رتبه‌بندی نتایج توسط گوگل تأثیر ندارد.

 در مقاله امروز از جی ادز تصمیم گرفته‌ایم یک راهنمای جامع از سن دامنه را برای شما عنوان کرده و به این سؤال پاسخ دهیم که آیا سن دامنه در رتبه‌بندی نتایج گوگل تأثیرگذار می‌باشد یا نه؛ پیشنهاد می‌کنم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

سن دامنه چیست؟

سن دامنه (Domain Age) به مدت زمانی که یک دامنه ثبت شده و فعالیت خود در اینترنت را آغاز کرده است نسبت داده می‌شود و زمان دقیق آن از لحظه ایندکس شدن دامنه توسط موتورهای جست‌وجو محاسبه می‌شود.

سن دامنه چیست

در حالی که خود کانسپت سن دامنه به عنوان یک مفهوم ساده در نظر گرفته می‌شود؛ این تأثیر آن بر روی رتبه‌بندی نتایج گوگل است که اختلاف نظرهای زیادی را به وجود آورده و باعث شده است تا سؤالات زیادی در این مورد مطرح شوند. سؤالاتی همچون:

  • آیا گوگل در رتبه‌بندی نتایج خود دامنه‌های قدیمی‌تر را در اولویت قرار می‌دهد؟
  • آیا خرید و انتخاب دامنه سایت جدید باعث کاهش رتبه در نتایج گوگل می‌شود؟

در این مقاله به تمام سؤالات مطرح شده در این حوزه پاسخ داده و همچنین دیدگاه گوگل در این مورد را نیز برای شما عنوان می‌کنیم.

آیا سن دامنه بر روی نتایج گوگل تأثیر می‌گذارد؟

در حالی که برخی افراد بر این عقیده‌اند که دامنه‌های قدیمی فاکتورهای اعتماد و اعتبار را برای یک سایت به همراه خواهند داشت؛ عده‌ای دیگر عنوان کرده‌اند که کیفیت محتوا و پاسخ به نیازهای کاربران باید به عنوان اولویت رتبه‌بندی نتایج گوگل در نظر گرفته شود.

این موضوع باعث ایجاد اختلاف و دوگانگی نظرات در این حوزه شده است. اما اجازه دهید در ادامه این مقاله دلایلی که هر کدام از این افراد برای عقیده خود دارند را برای شما عنوان کنیم.

استدلال افراد موافق تأثیرگذار بودن سن دامنه در نتایج گوگل

1. اعتماد و اعتبار

با توجه به این که سایت‌هایی با دامنه قدیمی‌تر، زمان بیشتری برای توسعه و کسب شهرت در میان کاربران داشته‌اند؛ عده‌ای بر این باور هستند که موتورهای جست‌وجو اعتبار و اعتماد بیشتری را برای آن‌ها در نظر می‌گیرند. علاوه بر این، برای این سایت‌ها احتمال کمتری وجود دارد که درگیر پیام‌های اسپم و یا تکنیک‌های سئو کلاه سیاه شوند.

2. تجربه و تسلط در مارکت

وب‌سایتی که سال‌ها در یک مارکت فعال بوده است؛ احتمالاً مقدار قابل توجهی محتوا، بک لینک و تعامل از سمت کاربران خود در طی این سال‌ها دریافت کرده است. این موضوع بیانگر این مورد است که مرجعی که برای سال‌ها اطلاعات کاربردی و مفیدی برای کاربران فراهم کرده است؛ تجربه و جایگاه خود در آن مارکت را ثابت کرده است.

3. ثبات و تعهد

حفظ کیفیت یک دامنه در مدت زمانی طولانی به معنی ثبات و تعهد وب‌سایت دارنده آن می‌باشد. گوگل ممکن است دامنه‌های قدیمی‌تر را به عنوان گزینه‌هایی در نظر بگیرد که ثبات بیشتری داشته و احتمال ناپدید شدن آن‌ها در حوزه‌ای که در آن فعالیت می‌کنند؛ کمتر خواهد بود.

شواهد و مدارک

یک فایل ویدئویی منتشر شده از سمت مت کاتز یکی از مهندسان سابق گوگل، به عنوان سندی در نظر گرفته می‌شود که بیشتر طرف‌داران حامی این عقیده به آن استناد می‌کنند. در این فایل ویدئویی کاتز به این موضوع اشاره کرده است که اختلاف بسیار کمی میان یک دامنه با قدمت 6 ماه و یک دامنه با قدمت 1 سال در رتبه‌بندی نتایج گوگل وجود دارد. این موضوع بدین معنی است که سن دامنه هرچند جزئی، می‌تواند در رتبه‌بندی سایت‌ها در SERP مؤثر باشد.

استدلال افراد مخالف تأثیرگذار بودن سن دامنه در نتایج گوگل

1. میزان مرتبط بودن و تازگی مطالب

سن دامنه یک سایت لزوماً به معنی کیفیت بالا و به روز بودن مطالب آن نمی‌باشد. سایت‌هایی با دامنه جدیدتر در مقایسه با آن‌هایی که دامنه قدیمی‌تر دارند؛ می‌توانند مطالب جدیدتر و با کیفیت بیشتری برای ارائه به مخاطبان خود داشته باشند. با توجه به این موضوع، افراد مخالف تأثیرگذار بودن سن دامنه در نتایج گوگل، بر این باورند که کیفیت مطالب یک سایت اولویت بالاتری نسبت به قدمت دامنه آن دارد.

2. چشم‌انداز رقابتی

 اختصاص دادن رتبه به دامنه‌های قدیمی‌تر، باعث بروز اختلال در فضای رقابتی گوگل شده، نوآوری را از بین می‌برد و همچنین این امکان را سلب می‌کند تا سایت‌های جدید که دارای محتواهای باکیفیت‌تر هستند، رتبه خوبی در صفحه نتایج به دست آورند. طبیعتاً این موضوع چیزی نیست که گوگل هم طرف‌دار آن باشد؛ چراکه تجربه نشان داده است این پلتفرم به تمام سایت‌های فعال در یک حوزه این فضا را می‌دهد تا در صورت فراهم کردن پاسخ مناسب به نیازهای کاربران، رتبه مناسبی در صفحه نتایج بگیرند.

3. دستکاری کردن رتبه

اگر سن دامنه به عنوان یک فاکتور کلیدی در رتبه‌بندی نتایج در گوگل در نظر گرفته شود؛ فضا برای تقلب و دست‌کاری کردن نتایج فراهم می‌شود. در چنین شرایطی کاربران به جای تولید محتوای باکیفیت، به راحتی می‌توانند دامنه‌های قدیمی را خریداری کرده و در صفحه نتایج، رتبه‌های نسخت را تصاحب کنند. این مورد می‌تواند برتری غیر منصفانه‌ای برای سایت‌هایی با دامنه قدیمی‌تر ایجاد کرده و یکپارچگی موتورهای جست‌وجو را از بین می‌برد.

شواهد و مدارک

در ویدئویی که پیش‌تر به آن اشاره کردیم؛ کاتز همچنین عنوان کرده است که:

  • حجم دیتاهای سایت‌های مختلف در سطح اینترنت بسیار بالا بوده و به موجب عدم دسترسی کافی گوگل به این اطلاعات، نمی‌توان سن دامنه را به عنوان یک فاکتور کلیدی در رتبه‌بندی‌های صفحه نتایج در نظر گرفت.
  • گوگل به تازگی توانسته است اولین کرال هر سایت را بررسی کرده و مشخص کند که در چه زمانی برای اولین بار یک سایت از سایت دیگری لینک دریافت کرده است.

کاتز همچنین توضیح داده است که این کیفیت مطالب و لینک‌های دریافت شده برای یک سایت هستند که می‌تواند در تعیین رتبه آن در صفحه نتایج تأثیر کلیدی داشته باشد.

دیدگاه گوگل در مود تأثیرگذار بودن سن دامنه در سئو سایت

گوگل هیچ‌گاه به طور مستقیم در رابطه با فاکتورهای تأثیرگذار در رتبه‌بندی سایت‌ها در SERP صحبت نکرده است؛ اما تجربه نشان داده است که یک سری از گزینه‌ها در این حوزه وجود دارند که در نظر گوگل ثابت بوده و در طی سالیان مختلف تغییر نکرده‌اند.

رتبه‌بندی نتایج گوگل

در حالی که فاکتورهای مختلفی در تعیین رتبه نتایج گوگل مؤثر هستند؛ سن دامنه نمی‌تواند تأثیر مستقیمی در این حوزه داشته باشد. چه در صفحه سرچ و چه در یوتیوب؛ گوگل همیشه نشان داده است که مهم‌ترین هدف آن، فراهم کردن مناسب‌ترین پاسخ‌ها به سؤالات کاربران می‌باشد.

فاکتورهایی همچون کیفیت بالای محتوا، میزان مرتبط بودن آن با نیاز کاربران، کیفیت رابط کاربری و البته اعتبار یک سایت در حوزه‌ای که در آن فعالیت می‌کند؛ عموماً به عنوان فاکتورهای کلیدی در رتبه‌بندی نتایج گوگل در نظر گرفته می‌شوند.

گوگل درک می‌کند که سایت‌های جدید این پتانسیل را دارند تا مطالب جدید و کاربردی را در اختیار کاربران قرار دهند. به همین منظور فرصت برابری برای تمام وب‌سایت‌ها، هم آن‌هایی که دامنه قدیمی دارند و هم آن‌هایی که جدید‌تر هستند؛ فراهم می‌کند تا بتوانند نظر کاربران را به خود جلب کنند.

سخن پایانی

در حالی که سن دامنه به تنهایی نمی‌تواند تأثیر چندانی در رتبه‌بندی‌های نتایج گوگل داشته باشد؛ اگر قدمت یک دامنه بتواند نهایتا به دریافت تعامل بیشتر از سمت کاربران و لینک‌های معتبر از سایر سایت‌ها منجر شود، عمر دامنه را می‌توان به عنوان یک فاکتور مثبت در این مورد در نظر گرفت.

تجربه نشان داده است که ارائه محتوای باکیفیت و فراهم کردن مناسب‌ترین پاسخ به نیاز کاربران، مهم‌ترین فاکتور در نظر گوگل برای رتبه‌بندی سایت‌ها در صفحه نتایج می‌باشد. بنابراین اگر سایت و دامنه خود را به تازگی ثبت کرده‌اید؛ نگران این موضوع نبوده و سعی کنید با ارائه محتوای باکیفیت به کاربران، سایت خود را در نتایج نخست گوگل به کاربران نمایش دهید.

منبع

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.