8 کاربرد مهم هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ (معرفی ابزارها)

8 کاربرد مهم هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ (معرفی ابزارها)

هوش مصنوعی؛ ترند این روزهای دنیای فناوری که صحبت از آن بسیار بوده و کارشناسان زیادی طیف گسترده کاربردهای آن را برای ما عنوان کرده‌‍‌اند. وبلاگ جی ادز نیز از این قاعده مستثنی نبوده و ما نیز موضوعاتی همچون کاربرد هوش مصنوعی در سئو سایت و یا تولید محتوا با هوش مصنوعی را در این حوزه پوشش داده‌ایم.

احتمالاً با این حجم از اطلاعاتی که در این حوزه وجود دارد؛ این سؤال برای شما پیش آمده باشد که قدم بعدی چیست؟ چه گزینه‌های متفاوت دیگری وجود دارند که در آن‌ها می‌توان از قدرت هوش مصنوعی در استراتژی دیجیتال مارکتینگ استفاده کرد؟

کاربرد هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ می‌تواند بسته به نیاز هر کسب‌وکاری متفاوت باشد. با توجه به این موضوع، در حالی که ما نمی‌توانیم به شما بگوییم که برای قدم بعدی خود چه گزینه‌ای را انتخاب کنید؛ می‌توانیم به این موضوع بپردازیم که سایر افراد و کسب‌وکارهای بازار چگونه از هوش مصنوعی در استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود استفاده می‌کنند. پیشنهاد می‌کنم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

چرا باید از هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ استفاده کنیم؟

اگر تا به امروز مقاومتی نسبت به استفاده از هوش مصنوعی در استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود داشته‌اید؛ باید به شما بگویم که در اشتباه بوده و با این رویکرد، فرصت‌های زیادی را از دست خواهید داد. موارد زیادی وجود دارند که می‌توانند شما را قانع کنند که از این فناوری در جهت توسعه کسب‌وکار خود استفاده کنید؛ اما شاید بتوان اتوماسیون (automation) را به عنوان مهم‌ترین فاکتور در این حوزه در نظر گرفت.

چرا باید از هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ استفاده کنیم؟

به عنوان یک دیجیتال مارکتر، احتمالاً شما نیز احساس کرده باشید که تسک‌های روی میز هیچ وقت تمام شدنی نیستند. همیشه یک رسانه جدید برای تولید محتوا و یا یک پلتفرم سوشال مدیا تازه برای وایرال شدن وجود دارند. اگر بخواهیم با شما صادق باشیم؛ باید بگوییم که تیک زدن تمام این تسک‌ها بدون کمک امکان پذیر نمی‌باشد. در چنین شرایطی است که هوش مصنوعی کاربرد خود را نشان داده و به عنوان نیروی کمکی ما عمل می‌کند.

هوش مصنوعی این قابلیت را دارد که بسیاری از تسک‌های تکراری روزمره ما را به صورت خودکار تکمیل کند. از زمان‌بندی جلسات و قرارهای ملاقات گرفته تا گزارش‌ کمپین‌های تبلیغاتی و حتی طراحی آن‌ها، هوش مصنوعی می‌تواند به میزان قابل توجهی سرعت انجام کارها را افزایش داده و در زمان ما صرفه‌جویی کند. البته که در این مورد باید ابزارهای مناسب را شناسایی کرده و به خوبی از آن‌ها در جهت پیشبرد فعالیت‌های خود استفاده کنید.

کاربردهای مختلف هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ

فرقی نمی‌کند که استفاده شما از هوش مصنوعی خودکارسازی تکمیل تسک‌ها، جمع‌آوری دیتا یا این که ایده پردازی برای تولید محتوا باشد؛ در هر صورت این تکنولوژی می‌تواند در انجام بهتر کارها به شما کمک کند.

این موارد از مهم‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ می‌باشند.

1. ایجاد طوفان فکری (Brainstorming)

هوش مصنوعی باعث بهبود عملکرد و خلاقیت شما شده و همچنین به شما کمک کند تا تصمیمات استراتژیک مطمئن‌تری بگیرید. ابزارهای مختلف هوش مصنوعی به شما کمک می‌کنند تا برای انجام کارهای خود ایده پردازی کنید، کلمات کلیدی مرتبط با حوزه فعالیت خود را پیدا کرده و ترندهای روز مارکت را به خوبی شناسایی کنید.

در این مورد، ابزاری همچون ChatGPT موضوعات و هدلاین‌های خلاقانه‌ای را در اختیار شما قرار می‌دهد و حتی می‌تواند تصویرسازی اولیه برای تولید یک محتوا و یا راه‌اندازی یک کمپین را برای شما فراهم کند.

تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که پرامپت مناسب خود را به این ابزار هوش مصنوعی داده و بقیه کار را به آن بسپارید. به عنوان مثال، اگر صاحب یک برند فروش محصولات آرایشی بوده و تصمیم گرفته‌اید تا برای افزایش فروش خود، کمپین‌های تبلیغات در گوگل را راه‌اندازی کنید؛ می‌توانید از چت جی پی تی بخواهید تا هدلاین مختلفی برای کمپین را در اختیارتان قرار دهد.

2. تجزیه و تحلیل دیتای مشتریان

ابزارهای مختلف هوش مصنوعی می‌توانند دیتاهای کمپین‌های مارکتینگ و تبلیغاتی موفق را آنالیز کرده و الگوی موفقیت آن‌ها را ترسیم کنند. با استفاده از این قابلیت این امکان برای شما فراهم می‌شود تا استراتژی مارکتینگ خود را بهبود داده و به خوبی بتوانید میزان بازده کمپین‌های بازاریابی خود را افزایش دهید.

تکنولوژی هوش مصنوعی برای بهبود عملکرد کاربران نیاز به دیتاهای کاربردی و باکیفیت دارد. با توجه به این موضوع، اگر می‌خواهید بیشترین میزان بازده از این تکنولوژی را داشته باشید؛ نیاز دارید تا به پلتفرم‌های دسترسی داشته باشید که دیتاهای کاربردی از مشتریان را برای شما فراهم می‌کنند. گوگل آنالیتیکس یکی از کاربردی‌ترین این پلتفرم‌ها است که گوگل در نسخه جدید آن، یعنی GA4 امکانات مختلفی از هوش مصنوعی را برای کاربران فراهم کرده است. چنانچه با نحوه کار کردن با این ابزار آشنا نیستید؛ پیشنهاد ما به شما این است که ویدئوهای آموزش آنالیتیکس GA4 که به صورت رایگان توسط جی ادز طراحی شده‌اند را مشاهده کنید.

علاوه بر تحلیل دیتاهای کاربران، هوش مصنوعی می‌تواند به شما کمک کند تا داده‌های رقبای خود را نیز آنالیز کرده و بدین ترتیب با مشخص کردن استراتژی‌های مارکتینگ آن‌ها، برتری نسبی در مارکت پیدا کنید.

3. تولید محتوا

همان‌طور که در ابتدای این مقاله به این موضوع اشاره کردیم؛ تولید محتوا با هوش مصنوعی یکی از کاربردهای این تکنولوژی بوده و احتمالاً به عنوان محبوب‌ترین قابلیت آن در میان کاربران در نظر گرفته می‌شود.

ابزارهایی همچون چت جی پی تی و یا بارد گوگل می‌توانند بسته کاملی از تولید محتوا که شامل پیشنهاد موضوع، انتخاب هدلاین، نگارش مقاله و یا حتی تولید کل محتوا بر اساس کلمات کلیدی که به آن می‌دهید را در اختیار شما قرار دهند.

نکته مهم: در بحث ساخت محتوا به شما پیشنهاد می‌کنیم تا تمام پروسه تولید محتوای خود را به هوش مصنوعی نسپارید. این ابزارها می‌توانند سرعت انجام کارهای شما را انجام دهند؛ اما هنوز نمی‌توانند همانند هوش انسانی پیام اصلی محتوا را به مخاطبان منتقل کنند.

علاوه بر این، AI می‌تواند با تجزیه و تحلیل نحوه تعامل مخاطبان با محتوا و شناسایی نقاط بهبود، پیشنهاداتی را برای بهبود استراتژی کانتنت مارکتینگ شما ارائه کند.

4. گزارش‌دهی

گزارش‌دهی یکی دیگر از کاربردهای محبوب هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ است. ابزارهای هوش مصنوعی در این حوزه به شما کمک می‌کنند تا دیتاهای باکیفیتی به دست آورده و بتوانید از این اطلاعات در جهت شناسایی الگوها و ترندهای بازار استفاده کنید.

علاوه بر این، این ابزارها به شما کمک می‌کنند تا فرصت‌های مناسب تولید محتوا و پلتفرم‌هایی که امکان وایرال شدن را برای شما فراهم می‌کنند شناسایی کنید. این مورد بسیار کاربردی است؛ چراکه هرچه دیتای بیشتری از پلتفرم‌های دارای پتانسیل برای رشد داشته باشید؛ بهتر می‌توانید بازار خود را آنالیز کرده و از طریق روش‌های مختلفی با کاربران خود تعامل داشته باشید.

5. شخصی‌سازی

امروزه داشتن یک تجربه شخصی‌سازی شده نکته مثبتی است که به خوبی توجه مشتریان را جلب می‌کند؛ مخصوصاً وقتی که پای مشتریان فروشگاه‌های اینترنتی در میان باشد. سابق بر این، ساخت تجربه شخصی‌سازی شده برای کاربران مقداری چالش برانگیز بود؛ اما امروزه به لطف وجود ابزارهای هوش مصنوعی این کار بسیار آسان‌تر شده است.

ابزارهای مختلف این حوزه قابلیت‌های پیشرفته‌ای را برای کاربران فراهم می‌کنند که با استفاده از آن‌ها می‌توان تجربه شخصی‌سازی شده‌ای را برای کاربران رقم زد. این ابزارها با استفاده از هوش مصنوعی لندینگ پیج‌های مختلف شما را با تبلیغات کلیکی که راه‌اندازی کرده‌اید منطبق کرده و بدین ترتیب نرخ تبدیل کاربران را افزایش می‌دهند.

وب‌سایت فروشگاه Shoprenter یکی از مثال‌های خوب در این در مورد است. این سایت از فناوری هوش مصنوعی استفاده کرده تا لندینگ پیج‌های مختلفی برای کلمات کلیدی متفاوتی که کاربران در تبلیغات گوگل آن‌ها را سرچ می‌کنند؛ به نمایش در آیند.

به عنوان مثال اگر شما عبارت “opening an online store” را سرچ کرده و با تبلیغات این کسب‌وکار مواجه شوید؛ لندینگ زیر با این پیام به شما نمایش داده می‌شود:

استفاده از هوش مصنوعی برای شخصی‌سازی تجربه کاربران

اما اگر با سرچ عبارت “shopify” با تبلیغات این برند مواجه شوید؛ همان لندینگ پیج اما با پیامی متفاوت را می‌بینید:

6. بهینه‌سازی گسترده

سابق بر این، بهینه‌سازی صفحات محصولات در سایت پروسه‌ای زمان بر بود و نیاز به منابع زیادی برای انجام داشت. امروزه اما کاربران می‌توانند با استفاده از هوش مصنوعی تنها با چند کلیک صفحات محصولات خود را برای دریافت نرخ تبدیل‌های بالاتر بهینه کنند.

در این میان ابزارهای مختلفی وجود دارند که می‌توانند به شما کمک کنند تا اصلاحاتی را به صورت گسترده در صفحات محصولات خود انجام داده و بدین ترتیب به میزان بیشتری توجه کاربران را جلب کنید. مراحل انجام این اصلاحات در این ابزارها به شرح زیر می‌باشند:

  • تصمیم بگیرید که چه تغییراتی را می‌خواهید در صفحات خود اعمال کرده و تنها با چند کلیک از قدرت AI در این مورد استفاده کنید.
  • اجازه دهید هوش مصنوعی صفحه شما را آنالیز کرده و متناسب با آن، هدلاین و یا توضیحات محصولات شما را تغییر دهد.
  • مشاهده کنید که چگونه این ابزارها به شما کمک می‌کنند تا تغییرات مناسبی را در سایت خود اعمال کرده و بدین ترتیب آمار فروش شما افزایش پیدا می‌کند.

7. طراحی چت بات‌ها

همان‌طور که از نام آن پیداست؛ چت بات‌ها ربات‌هایی هستند که از تکنولوژی هوش مصنوعی برای شکل دادن مکالمات استفاده می‌کنند. چت بات‌ها هم می‌توانند برای مکالمات صوتی طراحی شده و هم می‌توانند به صورت متنی فعالیت کنند. البته اکثر این ربات‌ها به صورت متنی به سؤالات کاربران پاسخ می‌دهند.

کاربرد اصلی چت بات‌ها در ساده‌سازی خدمات به مشتریان خلاصه شده و به شما کمک می‌کند تا در هزینه‌ها و زمان خود صرفه‌جویی کنید.

برندهای مختلفی در دنیا وجود دارند که از چت بات‌ها برای ارائه خدمات به مشتریان خود استفاده می‌کنند. اسنپ فود به عنوان یکی از برندهای ایرانی پیش‌گام در این حوزه، چت باتی را برای ارائه خدمات به مشتریان خود طراحی کرده و کاربران با استفاده از آن می‌توانند وضعیت سفارش‌های خود را بررسی کنند.

چت بات اسنپ فود

8. راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغات کلیکی

تبلیغات کلیکی همچون تبلیغات گوگل ادز از جمله گزینه‌های کاربردی هستند که می‌توانند در بازه‌های زمانی کوتاهی فروش شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهند؛ چراکه در این مدل از تبلیغات، محصولات و یا خدمات کسب‌وکار شما به طیف گسترده‌ای از کاربران نشان داده می‌شود.

اما هوش مصنوعی در این مورد نیز می‌تواند به شما کمک کرده و این امکان را در اختیارتان قرار دهد تا اجزای مختلف کمپین‌های خود را با استفاده از این تکنولوژی طراحی کنید. باید عنوان کنیم که ساخت کمپین‌های گوگل ادز با هوش مصنوعی به میزانی کاربردی می‌باشد که خود گوگل نیز امکانات مختلفی را در این حوزه در اختیار کاربران خود قرار داده است.

اما برخی از مهم‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی در طراحی تبلیغات گوگل به شرح زیر می‌باشند:

  • تحقیق کلمات کلیدی
  • هدف‌گیری کاربران و طراحی استراتژی‌های بیدینگ
  • طراحی تبلیغ
  • زمان‌بندی و انتخاب محل نمایش تبلیغ

ابزارهای کاربردی هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ

اکنون که با کاربردهای هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ آشنا شده‌ایم؛ اجازه دهید یک سری از ابزارهای کلیدی در این حوزه را نیز برای استفاده در دنیای بازاریابی دیجیتال به شما معرفی کنیم.

ابزارهای هوش مصنوعی زیادی در حوزه دیجیتال مارکتینگ وجود دارند که هر کدام از آن‌ها بسته به نوع استفاده شما می‌توانند انتخاب شوند. در این مقاله اما ما تصمیم گرفته‌ایم تا 3 مورد از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین این ابزارها را به شما معرفی کرده تا با استفاده از آن‌ها تجربه خوبی از به کارگیری تکنولوژی هوش مصنوعی در کسب‌وکار خود داشته باشید.

OptiMonk AI

ابزار OptiMonk AI به عنوان یک ابزار CRO قدرت گرفته از هوش مصنوعی شناخته می‌شود که تسک‌هایی همچون انجام تست A/B را به راحتی برای شما انجام داده و این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا نرخ تبدیل بازدیدکنندگان سایت خود را افزایش دهید. 

ابزار OptiMonk AI

اگر شما جزو افرادی هستید که به دنبال تکنیک‌های مبتنی بر داده برای بهبود عملکرد سایت خود هستید؛ این ابزار گزینه است که احتمالاً برای شما مناسب بوده شما بوده و به مقدار قابل توجهی نرخ کانورژن کاربران شما را افزایش می‌دهد.

این ویژگی‌ها قابلیت‌های اصلی این ابزار می‌باشند:

  • Smart Personalizer: همانند مثالی که پیش‌تر به آن اشاره کردیم؛ با استفاده از این ابزار شما می‌توانید تجربه‌ای که کاربران در سایت شما دارند را برای آن‌ها شخصی سازی کنید.
  • Smart A/B Testing: هر اِلِمان از لندینگ پیج‌های خود را تست کرده و بررسی کنید که قرار دادن کدام یک از آن‌ها در سایت، نتیجه بهتری برای شما خواهد داشت.
  • Smart Product Page Optimizer: درست مثل قابلیتی که در شماره 6 بخش کاربردهای هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ به آن اشاره کردیم؛ این ابزار امکانی را برای شما فراهم می‌کند که به واسطه آن می‌توانید صفحات سایت خود را آنالیز کرده و در صورت نیاز، مواردی همچون هدلاین‌ها و یا توضیحات محصولات خود را تغییر دهید.

جاسپر (Jasper)

ابزار Jasper

هوش مصنوعی جاسپر ابزاری است که یکی از کاربردهای اصلی آن، بهبود استراتژی‌های مارکتینگ در فضای آنلاین است. با آنالیز کردن ساختار و محتوای یک برند، این ابزار قادر است تا متن‌های تبلیغاتی و محتواهای مختلفی برای یک کسب‌وکار ایجاد کرده و در نهایت منجر به ساخت استایل خاص آن برند شود.

درست است که این ابزار می‌تواند برای تمام کاربران مفید و کاربردی واقع شود؛ اما اگر شما به دنبال راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغات کلیکی هستید، پیشنهاد می‌کنم استفاده از این ابزار را در استراتژی مارکتینگ خود قرار دهید.

چت جی پی تی اما نسخه پلاس آن؛ (GPT-4)

چت جی پی تی پلاس

همان‌طور که پیش‌تر نیز به آن موضوع اشاره کرده بودیم؛ چت جی پی تی یکی از ابزارهای فوق‌العاده برای دیجیتال مارکترها به شمار می‌رود. اما در حالی که نسخه رایگان این ابزار قابلیت‌های کاربردی را عرضه می‌کند؛ نسخه پلاس آن را می‌توان هوشمند‌تر و با کارایی بیشتر در نظر گرفت که برای استفاده حرفه‌ای‌ها طراحی شده است.

نسخه پلاس ابزار چت جی پی تی می‌تواند محتوای دقیق‌تر و شخصی‌سازی ‌شده‌ای را برای شما ساخته و بدین ترتیب تجربه خوبی از بازدید از سایت را برای کاربران شما ایجاد کند.

مزایا و معایب استفاده از هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ

اما اگر بتوانیم جنبه‌های مثبت و منفی استفاده از هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ را در نظر بگیریم؛ خیلی راحت‌تر می‌توانیم تصمیم بگیریم که آیا وقت آن رسیده است تا این تکنولوژی را در استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود به کار ببریم یا این که استفاده از آن را باید به زمان دیگری موکول کنیم.

برخی از مهم‌ترین مزیت‌های هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ عبارت‌اند از:

  • افزایش بهره‌وری: هوش مصنوعی با خودکارسازی تسک‌ها، در زمان و انرژی شما صرفه‌جویی کرده و پروداکتیویتی شما در طول روز را افزایش می‌دهد.
  • بهره‌مندی از آنالیز مبتنی بر داده: با حذف حدس و گمان، هوش مصنوعی این امکان را فراهم کرده است تا تیم‌های‌ مارکتینگ به خوبی بتوانند از تحلیل‌های داده‌ محور برای توسعه استراتژی مارکتینگ خود استفاده کنند.
  • تولید و بهینه‌سازی محتوا: هوش مصنوعی این قابلیت را دارد تا با حفظ کیفیت، تعداد زیادی از محتواهای کاربردی را برای شما تولید کند.
  • شخصی‌سازی تجربه در مقیاس بالا: با استفاده از داده‌های کاربران، هوش مصنوعی می‌تواند تجربه شخصی‌سازی شده‌ای را برای آن‌ها به وجود آورد که در نهایت منجر به افزایش نرخ تبدیل کاربران می‌شود.
  • تحلیل‌های پیش‌بینی ‌کننده: هوش مصنوعی می‌تواند با آنالیز رفتار کاربران و دیتاهای آن‌ها، قدم‌های بعدی کاربران و همچنین ترندهایی آینده بازار را پیش‌بینی کند. موردی که امکان تصمیم‌گیری درست و برنامه‌ریزی دقیق را برای شما فراهم می‌کند. جالب است بدانید که ابزار‌هایی همچون GA4 هم اکنون از این قابلیت در ساختار خود استفاده می‌کنند.

اما معایبی که در استفاده از این تکنولوژی ممکن است با آن‌ها مواجه شوید:

  • سوگیری: بازاریابی دیجیتال مبتنی بر هوش مصنوعی توسط داده‌هایی کنترل می‌شود که در اختیار ابزارهای این تکنولوژي قرار می‌دهیم. به همین جهت این گزینه می‌تواند در صورت دریافت اطلاعات اشتباه، مستعد سوگیری‌های نژادی، جنسیتی و یا اجتماعی شود.
  • عدم دقت: قبول داشته باشید یا نه؛ ابزارهایی که تا به الان در حوزه هوش مصنوعی معرفی شده‌اند، دقت و هنر هوش انسانی را نداشته‌اند. با توجه به این موضوع، عدم دقت این ابزارها را می‌توان به عنوان مشکلی در نظر گرفت که می‌تواند هزینه‌های زیادی را برای صاحبان مشاغل به همراه داشته باشد.
  • امنیت داده‌ها: معمولاً ابزارهای هوش مصنوعی برای انجام صحیح کار خود نیاز به دسترسی به دیتاهای گسترده‌ای دارند. این موضوع در شرایطی می‌تواند امنیت داده‌های کاربران را به خطر بیندازد.
  • شفافیت: هم‌زمان با افزایش طیف کاربران هوش مصنوعی، فاکتورهایی همچون شفافیت، سرقت ادبی محتوا، رعایت حقوق تولید‌کننده محتوا و مواردی از این دست، اهمیت بالاتری پیدا می‌کنند که به نظر می‌رسد رعایت کردن آن‌ها در استفاده از ابزار‌های هوش مصنوعی مقداری دشوار باشد.

4 نمونه استفاده از هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ

هوش مصنوعی نه یک مزیت، بلکه یک ضرورت بوده و اگر امروز به انتخاب، از قابلیت‌های آن برای کسب‌وکار استفاده نکنید؛ فردا مجبور به انجام این کار خواهید شد. در این میان هستند شرکت‌هایی که هوش مصنوعی را در استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود جای داده و به خوبی توانسته‌اند از آن در جهت توسعه برند خود استفاده کنند.

در این مورد، تصمیم گرفته‌ایم تا 3 نمونه از استفاده از این تکنولوژی در برندهای ایرانی و یک مورد خارجی را نیز برای شما عنوان کنیم.

1. سیستم پیشنهاد محصول دیجی‌کالا

اما اسنپ تنها برند ایرانی که از هوش مصنوعی در ساختار خود استفاده می‌کند نبوده و دیجی‌کالا نیز به عنوان یکی دیگر از غول‌های تکنولوژی ایران، سرمایه‌گذاری‌های بزرگی در این حوزه انجام داده است.

آیا تا به حال برای شما پیش آمده است که پس از جست‌وجوی یک محصول در سایت و یا اپلیکیشن دیجی‌کالا، محصولات مرتبط با آن به شما پیشنهاد شوند؟

سیستم پیشنهاد محصول دیجی‌کالا از با استفاده از هوش مصنوعی، رفتار شما در پلتفرم و همچنین موارد مورد‌علاقه شما را شناسایی کرده و با استفاده از این اطلاعات، محصولات مرتبطی را به شما پیشنهاد می‌دهد که احتمال خریدن آن‌ها توسط شما بالاست.

2. سیستم تایید عکس محصول دیجی‌کالا

اما هوش مصنوعی تنها در رابطه با مشتریان دیجی‌کالا اعمال نشده و این برند از این فناوری برای بهبود کار فروشندگان خود نیز استفاده می‌کند.

سیستم تأیید عکس محصول دیجی‌کالا

شما به عنوان فروشنده در دیجی‌کالا نیاز دارید تا برای محصول خود ‌عکس آپلود کنید تا کاربران با استفاده از آن‌ها با قابلیت‌های مختلف محصول شما آشنا شوند. در چنین شرایطی اگر عکس آپلود شده شما ایراداتی همچون مات بودن و یا دارای واترماک بودن داشته باشد؛ این سیستم عکس شما را نپذیرفته و از شما درخواست می‌کند تا عکس جدیدی برای محصول بارگذاری کنید.

3. احراز هویت بلوبانک

بلوبانک به عنوان یک بانک دیجیتالی پشتیبانی شده از طرف بانک سامان در نظر گرفته می‌شود که شعبه فیزیکی نداشته و تمام فعالیت‌ها در آن، از جمله افتتاح حساب به صورت کاملاً دیجیتالی انجام می‌شود.

اما احراز هویت یکی از مراحلی است که برای افتتاح حساب به آن نیاز است. از آن جایی که این بانک دیجیتالی است؛ احراز هویت آن هم به صورت کاملاً دیجیتال انجام می‌شود. برای احراز هویت در این بانک، متنی بر روی صفحه موبایل به شما نشان داده می‌شود و شما باید آن متن را همراه با اسم خود تکرار کنید تا فرآیند احراز هویت شما تکمیل شود. در این میان بلوبانک از فناوری هوش مصنوعی استفاده می‌کند تا صحت متن گفته‌شده توسط شما با متن تعیین شده را بررسی کند.

توجه داشته باشید که روند افتتاح حساب در بانک‌های دیگری همچون بانک رسالت و اخیراً ملی هم به همین صورت انجام می‌شود.

4. Netflix

اما اگر بخواهیم در این لیست خود از نمونه‌های خارجی نیز استفاده کنیم؛ قطعاً سیستم تماشا نتفلیکس یکی از بهترین آن‌هاست. این شبکه از فاکتورهای مختلفی همچون سابقه سرچ، عادات تماشایی و امتیازدهی کاربران خود استفاده می‌کند تا پیشنهاداتی مرتبط با علایق آن‌ها را پیشنهاد کند.

این سیستم به عنوان یکی از قابلیت‌های کاربردی هوش مصنوعی در نظر گرفته می‌شود؛ چراکه کمک می‌کند تا کاربران زمان بیشتری را صرف تماشا در این پلتفرم کنند.

سخن پایانی

وقتی که صحبت از پذیرش تکنولوژی‌های جدید به میان می‌آید؛ همواره سؤالات و نگرانی‌های مختلفی وجود دارند که ذهن کاربران را به خود مشغول می‌کنند. سؤالاتی همچون؛ چگونه می‌توانیم از این تکنولوژی در جهت توسعه برند خود استفاده کنیم؟

اما وقتی که صحبت از تکنولوژی هوش مصنوعی به میان می‌آید؛ پاسخ به این سؤال آن‌قدرها هم ساده نیست.

امروزه تعداد زیادی از ابزارهای هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ وجود داشته و قطعاً این فناوری حرف‌هایی برای گفتن در پروسه دیجیتال مارکتینگ شما خواهد داشت. تنها باید ابزارهای مناسب را شناسایی کرده و با استفاده کاربردی از آن‌ها بهترین بازده را از این تکنولوژی بگیرید.

راستی؛ اگر شما نیز تجربه جالبی در استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی دارید، خوشحال می‌شویم آن را با ما و کاربران جی ادز به اشتراک بگذارید.

منبع

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.