بازاریابی یا تبلیغات معکوس چیست و چگونه کار می کند؟

یکی از فاکتورهای بسیار مهم برای تمام شرکت­‌هایی که در زمینه مارکتینگ و فروش محصولات فعالیت می‌کنند، بحث تبلیغات و چگونگی عرضه کالاست. یکی از روش­‌هایی که امروز بسیار مورد استفاده و محبوبیت قرار گرفته، تبلیغات معکوس است.

این شیوه‌­ تبلیغاتی با به کارگیری از متدهای روانشناسی توانسته به یکی از روش­‌های قدرتمند جهت عرضه و ارائه محصولات تبدیل شود.

در ادامه به بحث و توضیح بیشتر درباره این شیوه و بیان مزایا و معایب بازاریابی معکوس خواهیم پرداخت.

بسیاری از کمپانی های مختلف برای آگاهی بیشتر افراد و جذابیت معرفی محصولات یا خدماتشان از این مدل تبلیغات استفاده می‌کنند. در ادامه برخی از آنها را معرفی می‌کنیم.

بیایید ابتدا با این روش آشنا شویم.

تبلیغات معکوس چیست؟

تبلیغات معکوس یا Reverse Marketing نوعی بازاریابی است که در آن به جای اینکه بازاریاب، شرکت یا کمپانی به دنبال مشتری و مصرف­‌کننده باشد، مشتری تشویق می­‌شود که خود به دنبال کمپانی یا محصول مورد نظر برود.

توضیح تبلیغات معکوس

مثالی از تبلیغات معکوس برای مجاب کردن کاربر

استراتژی این نوع بازاریابی از روانشناسی معکوس کمک گرفته است. بدین صورت که ابتدا با موضع‌­گیری هدفمند نسبت به مشتری، توجه آن­ها را به کالای خود جلب کرده، سپس اقدام به فروش آن می‌کنیم.

گاهی اوقات این نوع تبلیغات می‌تواند با متفاوت بودن نظر کاربر را به خود جلب کند و شانس بالایی وجود دارد که آن فرد به مشتری برند شما تبدیل شود.

تبلیغات معکوس چگونه کار می­ کند؟

بازاریابی سنتی برپایه تحمیل و اجبار کار می­‌کند.

در این نوع بازاریابی، فروشندگان اجبارا باید به دنبال مصرف­‌کننده بگردند و با روش­‌های مختلف محصول خود را به مشتری بفروشند.

اما در بازاریابی معکوس روال کار کاملا متفاوت است. در این روش، فروشنده با ارائه کامل ویژگی­‌ها و دستورالعمل­‌ها، راهنمایی­‌های لازم جهت خرید محصولات، اعتماد مصرف­‌کننده را جلب می­‌کند.

بگذارید شما را با یک داستان ساده متوجه موضوع کنیم.

روزی فردی صندوقی را درون اتاقی گذاشت و از افراد حاضر در آن اتاق خواست که آزادانه هرکاری می­‌خواهند انجام دهند؛ به­‌جز اینکه در صندوق را باز کنند. اما بر خلاف حرف صاحب خانه، مهمانان هیچکاری جز باز کردن در صندوق انجام ندادند. ذهن انسان با کنجکاو شدن نسبت به هر چیزی جذب آن می­‌شود. تبلیغات معکوس نیز از چنین روشی استفاده می­‌کند.

فروشندگان در این روش باید با در اختیار گذاشتن اطلاعات مختلف از محصول و همچنین با ایجاد یک دغدغه و سپس ارائه راه­‌حل آن که طبیعتا کالای مورد نظر است، توجه مصرف‌­کننده را به خود جلب کنند.

همچنین با به کارگیری روش­‌های مختلف، باید احساسات و عواطف مشتری را نسبت به اینکه شرکت ارائه کننده به مصرف کننده خود اهمیت می­‌دهد و همیشه رضایت و سلامت مشتری برایش اولویت دارد، به خود معطوف کند.

چند نمونه از بازاریابی معکوس در دنیای امروز

کمپین Real Beauty شرکت Dove که در تولید و عرضه لوازم آرایشی و بهداشتی فعال است، به جای تبلیغ مستقیم محصولات خود، روی زیبایی طبیعی بانوان متمرکز شد. بدین صورت که با به کارگیری از مدل­‌های واقعی زن، زیبایی طبیعی را به عنوان یک ارزش در ظاهر بانوان تبلیغ کرد.

کمپین بازاریابی معکوس شرکت Dove

شرکت پاتاگونیا نیز یک کمپانی معروف در زمینه تولید و فروش البسه است. در کمپین Don’t Buy This (این را نخر)، این شرکت که نزدیک به جمعه سیاه شکل گرفت، به مشتریان خود پیشنهاد کرد که در خرید محصولات، دوبار فکر کنند و در تصمیم­‌گیری عجله نکنند.

«این را نخر» به این معنی نبود که محصولات این شرکت را خریداری نکنند،‌ بلکه شعاری بود تا مشتریان با آگاهی کامل و بررسی دقیق، بهترین کالا را برای خرید انتخاب کنند.

کمپین تبلیغاتی معکوس پاتاگونیا - این را نخر don't buy this

کمپین بازاریابی معکوس این را نخر!

شرکت دیگری که در زمینه داروسازی فعالیت می­‌کند، شرکت Swati Spentose است. این شرکت کمپینی جهت حمایت از افرادی که مبتلا به بیماری­‌های کمیاب هستند راه اندازی کرد.

این بنیاد با دادن این وعده که ما نسبت به سلامت بیماران خود مسئول و متعهد هستیم، از تبلیغات معکوس جهت جلب اعتماد مصرف‌کنندگان استفاده کرد.

در کشور خودمان نیز این بازاریابی مورد استفاده قرار می­‌گیرد. برای نمونه بانک ملی برای تبلیغ نرم­‌افزار دریافت رمز پویا از شعار در حفظ رمز خود کوشا نباشید استفاده کرد. بدین ترتیب که این نرم افزار بنا به درخواست کاربر در هر 60 ثانیه یک رمز پویا جدید برای مشتریان خود ارسال می­‌کند.

تا اینجا دیدیم که کمپانی­‌های بزرگ دنیا از بازاریابی معکوس برای عرضه و ارائه هرچه بهتر خدمات خود استفاده می­‌کنند. ­حال ممکن است این سوال پیش آید که چه تکنیک­‌هایی باعث بهبود بیشتر بازاریابی معکوس می­‌شود؟

چگونه از بازاریابی معکوس به خوبی استفاده کنیم؟

تبلیغات معکوس از سه مرحله کلی تشکیل شده است که عبارتند از:

  1. شناخته شدن توسط مشتری
  2. آگاهی از تقاضا و نیازهای مشتری
  3. ارائه اطلاعات مناسب و خدمات فروش کالا

در زیر به شرح چند تاکتیک مفید جهت انجام هرچه بهتر مراحل بالا می­‌پردازیم.

  • سعی کنید خود را جای مشتری قرار داده و نیاز­ها و خواسته­‌های مصرف کننده را از دید او بررسی کنید، سپس متناسب با آن محصولات خود را عرضه کنید.
  • نحوه ارائه خدمات و تبلیغات باید ساده، بدون پیچیدگی و قابل فهم باشد تا مصرف­‌کننده به راحتی بتواند آنچه را که دنبالش است پیدا کند.
  • در بازاریابی معکوس از ابزارهای مختلف مانند بروشورها، نظرسنجی‌­ها جهت مقایسه با رقبا و توصیه­‌های متخصصین جهت جلب اعتماد مشتری استفاده کنید.
  • بهتر است از تبلیغات اینترنتی نیز استفاده کنید. از این طریق مشتری می­‌تواند از محصولات جدید، قیمت و سایر خدمات شما به صورت لحظه­‌ای آگاه شود.
  • ارتباط خود را با مشتریان حفظ کرده و به طور مداوم از عملکرد و نتایج استفاده از محصولات آگاه شوید. این کار باعث می­‌شود نقاط قوت و ضعف محصولات را شناخته و اعتماد مصرف­‌کننده جلب شود.

برعکس بودن تبلیغات شما می‌تواند حس کنجکاوی را در میان مشتریان بالقوه ایجاد کند. در این شرایط، شانس بیشتری خواهید داشت تا آنها را به مشتریان وفادار برند خود تبدیل کنید. با استفاده از این نوع تبلیغات می‌تواند به ساخت برند شخصی یا پرسونال برندینگ خود کمک کنید.

اجازه دهید یک مثالی بزنیم: حتما در شبکه های اجتماعی ویدیوها یا پست هایی را دیده اید که در آنها اعلام شده ویدیو را نخوانید یا ادامه مطلب برای شما جذاب نیست! این دقیقا شرایطی است که میزان کنجکاوی انسان را بیشتر کرده تا آن پست را بخواند یا ویدیو را ببیند.

در فروش محصولات یا خدمات نیز اگر از بازاریابی معکوس به درستی استفاده شود، می‌تواند چنین حس کنجکاوی را در کاربران ایجاد کند.

از تبلیغات معکوس بهتر است در کجا استفاده کنیم؟

درست است که این روش عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داده و تقریبا جایگزین روش‌های سنتی شده است، اما باید در نظر داشت که همیشه و در همه جا نمی‌توان این روش استفاده کرد. در این بخش به شما آموزش می­‌دهیم که در چه موقعیت­‌هایی تبلیغات معکوس بهترین کارایی را دارد.

کجا از تبلیغات یا بازاریابی معکوس استفاده کنیم؟

قبل از هر چیز این نکته را در نظر داشته باشید که در این روش به هیچ عنوان نباید از اجبار، تهدید و ترساندن مشتری استفاده کنید.

به عنوان مثال، اگر مشتری از برند دیگری استفاده می­‌کرده، نباید برای تبلیغ محصول شرکت خود، از تخریب برند آن شرکت و ترساندن مصرف­‌کننده نسبت به عواقب استفاده از کالاهای دیگر استفاده کنید. با این کار مشتری ترسیده و نسبت به محصولات شما بدبین می­‌شود.

معمولا بهتر است شرکت­‌های معروف و برندهای جا افتاده، این روش را به کارگیرند. از آن جایی که این شرکت­‌ها جایگاه معتبری نزد مشتری پیدا کرده­‌اند، نیازی به اثبات خود و وادار کردن مشتری به خرید محصول ندارند.

پس تنها باید تمرکز خود را به روی نحوه ارائه محصول بگذارند تا اینکه مشتری را به استفاده از کالای جدید ترغیب کنند.

استراتژی بازایابی معکوس به هیچ عنوان برای شرکت­‌های نوپا و تازه­‌کار توصیه نمی­‌شود.

این شرکت­‌ها به دلیل عدم آگاهی مشتری از برند و نداشتن رزومه قوی بهتر است ابتدا به کمک روش­‌های سنتی جایگاه خود را در بازار تثبیت کرده و سپس به سراغ بازاریابی معکوس روند.

مزایا و معایب استفاده از روش بازاریابی معکوس

تا به اینجا به طور کامل با تبلیغات معکوس و نحوه کار آن آشنا شدید. برای بررسی بهتر در این قسمت به شرح مزایا و معایب این روش می­‌پردازیم.

مزایای استفاده ار بازاریابی معکوس

  • بهترین انتخاب: به دلیل ارائه اطلاعات کامل و مناسب در رابطه با محصولات، مشتری این قابلیت را دارد که با مقایسه و سنجش ملاک­‌های مورد نظر خود، بهترین محصول را انتخاب کند.
  • اهمیت دادن به مشتری: با توجه روش­‌های مختلفی که در عرضه محصول گفته شد این روش باعث می­‌شود که مشتریان احساس ارزشمندی بیشتری داشته باشند.
  • اعتباربخشی بیشتر به شرکت:‌ هر اندازه که رضایت و محبوبیت شرکت نزد مشتری افزایش یابد، اعتبار و جایگاه آن نیز بالاتر خواهد رفت.
  • سود دهی بیشتر: با افزایش محبوبیت و اعتبار نزد مشتری، تقاضا برای محصولات بالا رفته و منجر به توسعه و رشد شرکت و در نتیجه درآمد زایی بالاتر می‌رود.

معایب استفاده از بازاریابی معکوس

  • این روش بازاریابی برای شرکت­‌های تازه‌­کار و افراد کم تجربه برای فروش محصولات جدید مناسب نیست.
  • امکان بازخورد منفی و انتقادی پس از ارائه موفق محصول وجود دارد.

جمع­ بندی – تبلیغات معکوس روشی مناسب برای عرضه محصولات و برندینگ

امروزه وقتی صحبت از تبلیغات می­‌شود، تبلیغات برعکس به عنوان یک روش عملی و کاربردی در نظر گرفته می‌شود.

به دلیل استفاده از شیوه‌های فریبکارانه­‌ای که انواع روش­‌های تبلیغاتی از آن­ها استفاده می‌کنند، مردم نسبت به تبلیغات دید خوبی ندارند.

بازاریابی معکوس با استفاده از روش­‌های انسان دوستانه و مشتری مدار توانسته به خوبی نظر شرکت­‌های بزرگ را به خود جلب کند.

فروشندگان با استفاده از این روش توانسته‌­اند اعتماد مشتریان را جلب کرده و به افزایش درآمد شرکت کمک کنند.

در این مقاله تلاش کردیم تا نگاهی جامع به مبحث تبلیغات معکوس داشته باشیم و کاربردها، مزایا و معایب آن را بررسی کنیم. امیدواریم که مطالب ارائه شده برای شما خواننده عزیز مفید واقع شده باشد.

فراموش نکنید که نظرات خود را درباره این نوشتار اعلام نمائید.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.