ویدئو مارکتینگ چیست

ویدئو مارکتینگ چیست؟ (راهنما جامع 2023)

اگر از قدیمی‌ها و افراد باتجربه حوزه مارکتینگ سؤال کنید؛ حتماً به شما خواهند گفت که سابق بر این و قبل از ظهور اینترنت، متدهای تبلیغاتی محدود به گزینه‌هایی همچون معرفی محصولات و یا خدمات در اینترنت و رادیو می‌شدند؛ اما امروزه اینترنت آمده است تا گزینه‌های مختلف زیادی را پیش روی مارکترها و کسب‌وکارهای مختلف برای تبلیغ محصولات و یا خدمات قرار دهد.

ویدئو مارکتینگ چیست؟

از شیوه‌های تبلیغاتی همچون تبلیغات کلیکی و یا تبلیغ در پلتفرم‌های سوشال مدیا که عبور کنیم؛ ویدئو مارکتینگ پنجره تازه‌ای از تبلیغات و هدف قرار دادن کاربران را برای ما باز می‌کند. در مقاله امروز از وبلاگ جی ادز در ابتدا تعریف جامعی از ویدئو مارکتینگ را در اختیار شما قرار داده و سپس با معرفی انواع این تبلیغات و تکنیک‌های این حوزه، سعی می‌کنیم شما را در راه‌اندازی کمپین‌های ویدئو مارکتینگ یاری کنیم.

ویدئو مارکتینگ چیست؟

ویدئو مارکتینگ و یا همان بازاریابی ویدئویی به استفاده از ویدئو برای معرفی محصول و یا خدمات یک شرکت نسبت داده می‌شود. البته کاربردهای دیگری همچون توسعه برند نیز برای ویدئو مارکتینگ تعریف شده‌ است که در آن کسب‌وکارهای مختلف می‌توانند به خوبی قابلیت‌ها و ارزش‌های برند خود را برای بازار هدفی که دارند تعریف کنند.

ویدئو مارکتینگ

از قابلیت‌های بازاریابی ویدئویی می‌توان به انعطاف آن در جای گرفتن در استراتژی‌های مارکتینگ اشاره کرد. این متد تبلیغاتی هم می‌تواند به تنهایی به عنوان یک استراتژی کامل مارکتینگ در نظر گرفته شود؛ و هم اینکه می‌توان آن را با گزینه‌های تبلیغاتی دیگری همچون بازاریابی محتوا و سوشال مدیا مارکتینگ همراه کرد تا هدف‌های مشخص‌شده را تیک بزنند.

چرا ویدئو مارکتینگ مهم است؟

احتمالاً ظهور یوتیوب در سال 2005 را بتوان نقطه عطفی در تاریخ بازاریابی ویدئویی در نظر گرفت؛ چراکه در این زمان بود که کم کم مارکترها و برندهای مختلف علاقه خود را به استفاده از ویدئو مارکتینگ به عنوان یکی از گزینه‌های تبلیغاتی نشان دادند. در سال 2006 و پس از اینکه یوتیوب توسط گوگل خریداری شد؛ این پلتفرم در راستا خواسته کاربران خود قدم برداشت و انواع مختلفی از تبلیغات یوتیوب را برای بازاریابان آنلاین طراحی کرد.

اما به جرئت آمدن تلفن‌های همراه هوشمند را می‌توان هیزم آتش شعله‌ور شدن ویدئو مارکتینگ در نظر گرفت. با ظهور اسمارت فون‌ها کاربران راحت‌تر و البته به مقدار بیشتری می‌توانستند ویدئوها را ببینید؛ همین موضوع باعث شد تا برندهای مختلف نگرش جدی‌تری به بازاریابی ویدئویی پیدا کرده و بودجه مشخصی را تنها برای این متد مارکتینگ در نظر بگیرند. موردی که در سال 2019 با همه‌گیری ویروس کرونا و شرایط قرنطینه افراد افزایش پیدا کرده و هم اکنون میزان استفاده از پلتفرم‌های ویدئویی همچون یوتیوب به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرده است.

این موارد فاکتورهای مهمی بودند که نقش بسزایی در توسعه بازاریابی ویدئویی داشته‌اند؛ اما شاید بتوان اصلی‌ترین دلیل استفاده بسیاری از برندها از ویدئو مارکتینگ را آسان بودن طراحی ویدئوهای تبلیغاتی باکیفیت در آن دانست. با استناد به این موضوع می‌توان عنوان کرد که امروزه کسب‌وکارهای مختلف به راحتی می‌توانند ایده‌های کاربردی مارکتینگ خود را در قالب ویدئو در آورده و آن را در معرض دید مشتریان احتمالی خود قرار دهند.

استفاده از ویدئو مارکتینگ

ویدئو مارکتینگ آمده است تا میان بیزینس‌های کوچک و متوسط و غول‌های بازار برابری برقرار کند. به این نکته دقت داشته باشید، تا جایی که بتوانید کمپین‌های ویدئو مارکتینگ خود را به خوبی طراحی کرده و ویدئوهای جذابی برای بازار هدف خود طراحی کنید؛ هیچ کس به اندازه شرکت و شهرت برند شما توجه نمی‌کند. تنها کاری که باید بکنید این است که ویدئویی خلاقانه و خاطره‌انگیز برای کاربران خود طراحی کنید.

انواع مختلف کمپین‌های ویدئو مارکتینگ

بازاریابی ویدئویی دنیای گسترده‌ای داشته و انواع مختلفی از متدها وجود دارند که می‌توانند در این حوزه توسط کسب‌وکارهای مختلف به کار گرفته شوند. در این بخش ما 9 مدل مختلف ویدئو مارکتینگ را به شما معرفی می‌کنیم که هر کدام از آن‌ها می‌توانند با توجه به اهداف تبلیغاتی شما مورد استفاده قرار بگیرند.

1. انیمیشن: شاید همه افراد طرفداران دو آتیشه انیمیشن نباشند؛ اما ما حداقل ندیدیم کسی را که بگوید از انیمیشن بدش می‌آید. انمیشن‌ها با تصویرسازی جذابی که دارند این قابلیت را دارا هستند که مفاهیم پیچیده را در قالب محتوا ساده و البته جذاب به مخاطبان هدف ارائه کنند.

2. ویدئوهای واقعیت افزوده (AR): واقعیت افزوده تکنولوژی است که یک لایه دیجتال بر روی تصاویر واقعی ایجاد می‌کند. تصور کنید ویدئو تبلیغاتی بسازید که بتواند محصولات و یا خدمات خود را در دنیای واقعی به کاربران نشان دهد.

3. ویدئوهای برندینگ: این مدل از ویدئوها به ایجاد آگاهی از برند شما کمک کرده و با استفاده از آن‌ها شما می‌توانید ارزش و پیام برند خود را به مشتریان هدف نشان دهید.

4. ویدئوهای دمو: این مدل از ویدئو‌ها به کاربران شما نشان می‌دهند که چگونه از محصولات و یا خدمات شما استفاده کنند. ویدئوهای آنباکسینگ محصول و آموزش استفاده از خدمات برند در این دسته قرار می‌گیرند.

5. ویدئوهای ایونت: همانطور که از نام آن پیداست؛ این مدل از ویدئوها مخصوص زمانی است که برند شما قصد برگزاری یک رویداد خاص مثل مسابقات مختلف، سالگردهای تاسیس شرکت و یا کنفرانس پرسش و پاسخ را دارد.

6. ویدئوهای توضیحی: به بیانی ساده،‌ این ویدئوها به این سوال پاسخ می‌دهند که چرا مشتریان شما باید از محصولات و یا خدمات شما استفاده کنند. فرمول طراحی اکثر این ویدئوها بدین صورت است که در آن با استفاده از تکنیک استوری تلینگ، طراح یک مشکل را بیان کرده و با ارائه راه‌حلی که مرتبط به استفاده از محصولات و یا خدمات آن مجموعه است؛ این ویدئوها را به پایان می‌رساند.

7. ویدئوهای مصاحبه با کارشناسان: در این دست از ویدئوها، شما با کارشناسان باتجربه برند خود مصاحبه‌ای را برگزار کرده و در آن به بررسی مشکلات و مسائل پیش آمده برای مشتریان خود می‌پردازید.

8. لایو ها: ویدئوهای لایو به طور طبیعی از جذابیت بالایی برای مخاطبان برخوردار هستند؛ چراکه این فرصت را  در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند تا به صورت زنده با برند شما ارتباط برقرار کنند. سعی کنید در لایوهای خود از بک گراندهای مختلف استفاده کرده و همچنین لحن دوستانه و صمیمی را برای صحبت با کاربران انتخاب کنید.

9. ویدئوهای رضایت کاربران: اینکه بتوانید نظرات کاربران در استفاده از محصولات و یا خدمات خود را در قالب یک ویدئو در آورده و آن را در پلتفرم‌های مجازی و وبسایت خود منتشرکنید؛ یکی از موثرترین راه‌های مارکتینگ برای جذب مشتریان جدید می‌باشد.

ویدئو مارکتینگ را از کجا شروع کنیم؟

حالا که با انواع مختلف ویدئوها در بازاریابی ویدئویی آشنا شدید؛ وقت آن رسیده است تا با پیروی از یک برنامه منظم، شروع به ساختن این ویدئوها کنید. در زیر مراحل قدم به قدم ساخت ویدئوهای مختلف را برای شما عنوان کرده‌ایم.

هدف خود را مشخص کنید

 ویدئو شما قرار است چه هدفی را تیک بزند؟ آیا می‌خواهید یک ویدئو آموزشی برای مشتریان خود طراحی کنید یا اینکه قصد دارید با ساخت ویدئوهای برندینگ، شرکت خود و ارزش‌های آن را برای کاربران هدف تبیین کنید؟ تعیین هدف یک چارچوب کلی از ساختار ویدئویی که قصد ساخت آن را دارید به شما می‌دهد.

شناسایی مارکت و مخاطبان هدف

 اکنون که هدف کمپین ویدئو مارکتینگ خود را مشخص کرده‌اید؛ باید تعیین کنید که کدام گروه از کاربران به عنوان مخاطبان هدف ویدئو یا ویدئوهای شما در نظر گرفته شده و بیشترین علاقه برای تماشا آن‌ها را دارند. همچنین پیشنهاد می‌شود تا مارکتی که در آن فعالیت می‌کنید را نیز بررسی کنید تا از میزان رقابت در آن و محتواهایی که رقبا شما در موضوع مشابه منتشر کرده‌اند باخبر شوید.

بودجه خود را مشخص کنید

 آیا می‌خواهید از یک فیلم‌بردار حرفه‌ای برای ویدئو خود استفاده کرده یا اینکه ترجیح می‌دهید از کیفیت یک دوربین معمولی برای رکورد کردن ویدئو خود استفاده کنید؟ مشخص کردن هزینه‌ها قبل از شروع کار، باعث شفاف بودن هزینه ساخت ویدئو در هر مرحله شده و از اتمام بودجه شما در وسط کار جلوگیری می‌کند.

پلتفرم موردنظر برای انتشار را انتخاب کنید

 از اینستاگرام گرفته تا لینکدین و یوتیوب و یا حتی وب‌سایت خودتان، هر پلتفرمی که قصد انتشار ویدئو را در آن دارید؛ ویژگی‌ها و الگوریتم مخصوص به  خود را داشته که با سایر شبکه‌ها متفاوت می‌باشد. به عنوان مثال باید بدانید که اگر ویدئو شما قرار است به عنوان ریلز اینستاگرام منتشر شود؛ محدودیت زمانی در این مورد برای شما وجود داشته و زمان ویدئو شما نباید بیش از 90 ثانیه باشد.

سناریو ویدئو را بنویسید

 پس از اتمام همه این مراحل، ‌حالا وقت آن رسیده است تا سناریو ویدئو خود را بنویسید. برای نگارش سناریو؛ درست همانند نگارش یک مقاله یک طرح کلی برای آن تهیه کنید. سناریو ویدئو را کاملاً واضح و شفاف نوشته و توجه داشته باشید در چند ثانیه اول ویدئو از یک قلاب (هوک) قوی استفاده کنید تا به خوبی در همان وهله اول دلیلی برای تماشا ادامه ویدئو به مخاطبان خود دهید.

نوشتن سناریو ویدئو

ویدئو خود را بسازید

 پس از نوشتن سناریو نوبت آن می‌رسد تا شروع به ساخت ویدئو خود کنید. رعایت کردن یک سری از موارد تکنیکی مثل  استفاده از سه پایه در صورتی که می‌خواهید از دوربین موبایل خود برای فیلم‌ برداری استفاده کنید، در نظر گرفتن نور و زاویه فیلم‌برداری و همچنین کارکترهای داستان ویدئو، از فاکتورهایی هستند که در این زمینه مطرح می‌شوند.

ادیت ویدئو

 ادیت ویدئو از مراحل پایانی کار شماست. در این مرحله فاکتورهای مختلف ویدئو مثل صدا کارکترها، تصاویر و اِلِمان‌های گرافیکی استفاده شده و همچنین موسیقی‌های به کار رفته در ویدئو را بررسی کنید. دقت داشته باشید که هر بخشی که به نظرتان به اندازه کافی برای مخاطب جذاب نمی‌باشد را از ویدئو حذف کنید.

ویدئو خود را منتشر کنید

 در نهایت و وقتی که کار ادیت ویدئو تمام شد؛ می‌توانید ویدئو خود را در پلتفرم‌هایی که در ابتدا انتخاب کرده بودید منتشر کنید.

مزایای بازاریابی ویدئویی

احتمالاً تا به اینجا مقاله متوجه شده باشید که ویدئو مارکتینگ یکی از استراتژی‌های کاربردی بازاریابی برای هدف قرار دادن مخاطبان هدف شما می‌باشد؛ اما اجازه دهید تا یک سری از مزایای این متد مارکتینگ را نیز برای شما عنوان کنیم تا هیچ‌گونه شکی برای گنجاندن آن در برنامه بازاریابی خود نداشته باشید.

ایجاد حس اطمینان نسبت به برند شما: به طور طبیعی ویدئو این ویژگی را دارد تا در مدت زمان کمتری نسبت به سایر محتواها باعث دریافت تعامل سازنده از سمت مخاطب شود. شیوه ارائه محتوا در ویدئوها به گونه‌ای ‌است که در آن حس انسان‌گونه ارائه و طبیعی بودن آن باعث می‌شود تا مخاطبان نسبت به برند شما حس اطمینان بیشتری پیدا کنند.

تشویق کاربران به انتشار: فرقی نمی‌کند که ویدئوهای طولانی و یا کوتاه برای مخاطبان خود بسازید؛ در هر صورت ارائه کیفیت بالایی از محتوا باعث می‌شود تا کاربران ویدئوهای شما را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارند. موردی که شاید در سایر محتواها همچون محتواهای متنی وجود داشته باشد؛ اما میزان به اشتراک‌گذاری در آن‌ها قابل مقایسه با ویدئو نمی‌باشد.

بهبود سئو سایت: جالب است بدانید تعداد صفحاتی که در سطح وب و در یک کلمه کلیدی خاص دارای ویدئو هستند؛ بسیار کمتر از تعداد صفحاتی است که تنها از متن برخوردار می‌باشند. این موضوع بدان معناست که اگر شما بتوانید ویدئوهای باکیفیتی برای صفحات سایت خود بسازید؛ شانس نمایش آن‌ها در صفحه نتایج گوگل (SERP) و دیده شدن توسط کاربران هدف افزایش پیدا می‌کند.

گرفتن نتیجه بهتر از کاربران موبایلی: توجه داشته باشید؛ کاربرانی که با استفاده از دستگاه‌های تلفن همراه خود با برند شما در ارتباط هستند؛ ترجیح می‌دهند یک ویدئو کوتاه را تماشا کنند تا اینکه همان محتوا را از طریق خواندن یک مقاله طولانی دریافت کنند.

چالش‌های ویدئو مارکتینگ

اما ویدئو مارکتینگ در کنار مزیت‌های کاربردی که برای کاربران دارد؛ می‌تواند در بسیاری از موارد برای آن‌ها چالش‌برانگیز نیز باشد. در ادامه این مقاله برخی از چالش‌هایی که ممکن است در طراحی کمپین‌های بازاریابی ویدئویی با آن‌ها مواجه شوید را برایتان ذکر کرده‌ایم.

طراحی استراتژی کاربردی: حتی اگر به خوبی داده‌های خود را جمع‌آوری کرده و مخاطبان هدف خود را نیز مشخص کرده باشید؛ رسیدن به استراتژی مناسب ساخت ویدئو که به خوبی به نیازهای کاربران شما پاسخ دهد، می‌تواند اندکی چالش‌برانگیز باشد.

ساخت ویدئوهایی که مشتریان به دنبال آن‌ها هستند: در برخی از موارد ممکن است ارائه محتوایی که کاربران به دنبال آن هستند؛ مقداری مشکل باشد. به عنوان مثال وقتی کاربران هنوز تبدیل به مشتریان شما نشده‌اند؛ نباید ویدئوهایی در رابطه با نحوه استفاده از محصولات و یا خدمات را به آن‌ها ارائه کنید. در این مرحله کاربران شما نیاز دارند تا با تماشا ویدئوهای برندینگ، آشنایی ابتدایی از شرکت شما و نوع محصولات و یا خدماتی که ارائه می‌کنید پیدا کنند.

جلب توجه مخاطبان در ابتدا ویدئو: توجه داشته باشید؛ بسیاری از کاربران تنها به چند ثانیه اول ویدئو شما توجه کرده و اگر محتوا آن برای آن‌ها جذاب نباشد؛ به سرعت ویدئو شما را رد کرده و سراغ ویدئو بعدی می‌روند. با توجه به این موضوع، طراحی هوک‌هایی که در همان چند ثانیه اول ویدئو به خوبی بتوانند توجه کاربران را به خود جلب کند؛ می‌تواند مقداری چالش‌برانگیز باشد.

پیشی گرفتن از رقبا: مزایای کاربردی محتوا ویدئویی باعث شده است تا بسیاری از برندها از این متد مارکتینگ برای افزایش فروش خود استفاده کنند. همین موضوع رقابت در این حوزه را بالا برده و برای آن که بتوانید در میان تعداد زیادی از ویدئوها حرفی برای گفتن داشته باشید؛ باید ویدئوهای جذابی را در اختیار کاربران خود قرار دهید.

سخن پایانی

ویدئو مارکتینگ با قابلیت‌های متنوع و گزینه‌های مختلفی که دارد؛ این امکان را در اختیار مارکترها و کسب‌وکارهای مختلف قرار می‌دهد تا به طرز متفاوتی مشتریان احتمالی خود را هدف قرار داده و محصول یا خدمات و یا حتی برند خود را به آن‌ها معرفی کنند.

در این مقاله قصد داشتیم تا با ارائه توضیحی جامع از بازاریابی ویدئویی و ارائه یک سری تکنیک‌های کاربردی در این حوزه، به شما کمک کنیم تا به خوبی از این استراتژی مارکتینگ استفاده کنید تا فروش خود را افزایش دهید.

منبع

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.