شبکه های اجتماعی

محبوب ترین شبکه های اجتماعی جهان | آپدیت 2024

علاوه بر شبکه های اجتماعی محبوبی که همه ما به خوبی آن ها را می شناسیم و دوستشان داریم، پلتفرم های متنوع دیگری وجود دارند که مورد استقبال مخاطبان بی‌شماری هستند. آمارهای مربوط به محبوب ترین شبکه‌های اجتماعی جهان هر سال تغییر می‌کنند. این گزارش ها نشان میدهند که رقابت سختی در میان پلتفرم ها برای جلب رضایت مخاطبان وجود دارد.

از اصلی ترین فاکتورهایی که یک سوشال مدیا را به محبوب ترین شبکه اجتماعی جهان تبدیل می کند، آپدیت های کاربردی است که استفاده از آن پلتفرم را برای مخاطبان آسان‌تر کرده و یا فیچرهای جذابی که بسته به نیاز کاربران به برنامه اضافه میشود. به گفته این آمارها شبکه های اجتماعی که بر روی ویدئوهای کوتاه تمرکز دارند پیشرفت سریع تری داشته‌اند. که این الگوریتم شامل اینستاگرام، یوتیوب و تیک تاک هم می‌شود. هرچند پلتفرم‌های پیام رسان مانند تلگرام و فیس بوک هم در سال های اخیر همچنان افزایش مخاطب را داشته‌اند. در ادامه سعی شده تا بر اساس ترافیک ماهانه هر پلتفرم، آماری دقیق از محبوب ترین شبکه‌های اجتماعی جهان در سال 2024 ارائه شود.

معرفی محبوب ترین شبکه‌های اجتماعی جهان:

  • فیس بوک | Facebook

بر اساس آخرین داده های سال 2024، فیس بوک محبوب ترین و پرمخاطب ترین شبکه اجتماعی حال حاضر است که ماهانه بیش از 3.06 میلیارد مخاطب فعال را به خود اختصاص داده است. با اینکه فیسبوک یک پلتفرم نوظهور نیست و در میان نوجوانان از استقبال پایین تری برخوردار است، اما همچنان گوی سبقت را از دیگر شبکه های اجتماعی ربوده است.

  • یوتیوب | Youtube

این پلتفرم اشتراک ویدیو با قابلیت های متعددی که دارد و شیوه درآمدزایی دقیق و الگوریتم های جالب خود به دومین شبکه اجتماعی محبوب جهان تبدیل شده است. آمارها نشان میدهند ماهانه بیش از 2.49 میلیارد مخاطب فعال در یوتیوب حضور دارند. که این استقبال یوتیوب را به دومین پلتفرم محبوب جهان تبدیل کرده است.
عجیب نیست اگر یوتیوب دومین شبکه اجتماعی محبوب جهان شناخته میشود، چرا که بیش از 120 میلیون کاربر در این پلتفرم روزانه 1 میلیارد ساعت ویدیو تماشا میکنند. برخی از پربازدید ترین کانال های یوتیوب بالای 200 میلیون سابسکرایب دارند.

  • اینستاگرام | Instagram

اینستاگرام که در حال حاضر در اختیار سایت فیس بوک قراردارد، در ایران هم یکی از محبوب ترین شبکه های اجتماعی است. آخرین آمار ها نشان میدهد که ماهانه 2 میلیارد مخاطب فعال از اینستاگرام استفاده میکنند. این پلتفرم جذاب که بر پایه اشتراک ویدئوهای کوتاه و تصاویر توسعه یافت، اکنون به صورت میانگین روزی 30دقیقه از زمان مخاطبان را به خود اختصاص داده است.

این شبکه اجتماعی محبوب این قابلیت را به کاربران میدهد تا در صفحات دوستان، برندهای محبوب، اینفلوئنسرها و هر صفحه‌ی دیگری که میخواهند عضو شوند.از طریق قابلیت کاوش اینستاگرام (Explore)، کاربران می‌توانند فایل های ویدئویی و تصاویر محبوب را در کل شبکه موجود مشاهده کنند و به کمک هشتک ها و کلمات کلیدی آن را کاوش نمایند. اینستاگرام به کاربران اجازه می دهد ویدئوها و تصاویر خود را با سایر شبکه های اجتماعی همچون فیس بوک، توییتر، Foursquare، Tumblr, Flickr و از طریق ایمیل به اشتراک بگذارند. کاربران همچنین میتوانند کسب و کار خود را با تبلیغات در اینستاگرام معرفی کنند.

وین در شبکه های اجتماعیVine: این محصول توییتری است که بسیار شبیه ویدئوهای اینستاگرام عمل می کند. خلاقیت در این پلتفرم بسیار مهم است. افراد تنها می توانند ویدئوهای کوتاه 7 ثانیه ای که در اپلیکیشن ایجاد شده است را بر روی توییتر و سایر شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارند. تفاوت بزرگی که در این پلتفرم وجود دارد این است که Vine یک محصول متمایز و جدا محسوب می شود. این در حالیست که ویدئوهای اینستاگرام در تجارب این پلتفرم یکپارچه گشته است. پلتفرم Vine در محبوبیت و انطباق رشد بسیار خوبی داشته است.

تامبلر در شبکه های اجتماعیTumblr: این یک پلتفرم وبلاگ نویسی میکروی مبتنی بر موبایل و وب است که به کاربران خود اجازه می دهد متن، تصویر و سایر محتواها را به صورت عمومی و خصوصی بر روی وبلاگ هایشان منتشر کنند. کاربران می توانند همدیگر را دنبال کنند و محتوای افرادی که دنبال می کنند را به اشتراک بگذارند. این پلتفرم حدود 140 میلیون وبلاگ دارد و 65 میلیارد پست بر روی وبلاگ ها منتشر می شود. در حال حاضر مالک اصلی این پلتفرم شرکت یاهوست. به روزرسانی ها و تغییرات زیادی بعد از مالکیت این شرکت توسط یاهو در Tumblr ایجاد شده است.

کورا در شبکه های اجتماعیQuora: این گزینه یکی از شبکه های اجتماعی مبتنی بر پرسش و پاسخ است که کار خود را از اواسط سال 2009 آغاز کرد. کاربران می توانند برای تعامل بیشتر همدیگر را دنبال کنند و حتی موضوعاتی که به آن علاقه مند هستند را فالوو نمایند. این افراد از طریق مکانیسم های امتیازدهی و رای دهی مختلف در فرایند پرسش و پاسخ شرکت می کنند. این مکانیسم ها افراد را مطمئن می سازد پاسخ به سوالات بسیار با کیفیت، قابل اعتماد و مرتبط هستند. Quora در حوزه پرسش و پاسخ تنها نیست. مواردی همچون Yahoo! Answers، AOL Answers، Formspring و Baraza شرکت گوگل نیز در این حوزه فعالیت دارند.

ردیت در شبکه های اجتماعیReddit: این پلتفرم به عنوان یکی از معدود شبکه های اجتماعی که رویدادهای خاصی را میزبانی می کند، شبکه محتوایی و خبری است که محبوبیت زیادی در اینترنت دارد. کاربران می توانند پست های خود یا لینکی را ثبت کنند. موضوعات موجود در آن بسیار گسترده است. جوامع موجود می توانند به پست رای بدهند. همین موضوع جایگاه و نزدیکی آن به صفحه اول را مشخص می کند. موضوعات اظهار نظر به بخش بزرگی از جامعه تبدیل شده است و ارزش سرگرمی دارد. یکی از محبوب ترین قابلیت های Reddit، قابلیتی به نام Ask Me Anythings است. این قابلیت به شما اجازه می دهد هر چیزی که دوست داشتید را بپرسید.

رسانه های اجتماعی که جهانی شدند!

شکی نیست که فیس بوک،یوتیوب و توییتر بزرگ‌ترین بازیکنان موجود در حوزه شبکه های اجتماعی هستند. با اینحال اگر می خواهید حضور جهانی داشته باشید، مکان های بسیار مرتبط دیگری نیز وجود دارد که می توانید زمان خود را بر روی آن صرف کنید. این موضوع زمانی بیشتر اهمیت پیدا می کند که دسترسی به فیس بوک و توییتر محدود شده باشد!

 شبکه های اجتماعیQzone: این پلتفرم در سال 2005 توسط Tencent ایجاد شد. این سایت اجتماعی به کاربران خود اجازه می دهد وبلاگ نویسی کنند، تصاویر خود را به اشتراک بگذارند و به موسیقی گوش دهند. این سایت بسیار قابل سفارشی سازی است و عناصر مشارکتی پولی در آن وجود دارد.

بازارهای کلیدی: چین و کره جنوبی

کاربران: ماهانه بیش از 600 میلیون کاربر فعال

RenRen: این گزینه که به عنوان فیس بوک چینی مشهور شده بود و در میان دانشجویان و دانش آموزان محبوبیت خاصی داشت.اما در سال 2018 این شرکت اعلام کرد که از شبکه های اجتماعی دور میشود و بر حوزه های تجاری دیگر مانند هوش مصنوعی تمرکز خواهد کرد.

بازارهای کلیدی: چین

کاربران: بیش از 257 میلیون کاربر فعال در سال 2017

Badoo: این سایت در سال 2006 بنیانگذاری شد و یک سایت اجتماعی است که بر روی موارد عاشقانه تمرکز دارد. این سایت در بیش از 180 کشور مختلف فعالیت می کند.

بازارهای کلیدی: اسپانیا، فرانسه، ایتالیا و امریکای لاتین

کاربران: بیش از 460 میلیون نفر

محبوب ترین شبکه های اجتماعی(Kontakte (VK: این سایت در طراحی و عملکرد بسیار شبیه فیس بوک است. به خاطر داشته باشید که این سایت اخیرا مشکلات اسپم را داشته است و همین موضوع موجب افت تعداد کاربران خواهد شد.

بازارهای کلیدی: روسیه و جمهوری های شوروی سابق از جمله بلاروس، اوکراین، قزاقستان و مولداوی

کاربران: بیش از 79 میلیون نفر

Odnoklassniki: این سایت بیشتر شبیه Classmates.com است که در سال 2006 ایجاد شد. بیشتر کاربران آن زیر 35 سال هستند.

بازارهای کلیدی: روسیه و جمهوری های شوروی سابق از جمله بلاروس، اوکراین، قزاقستان و مولداوی

کاربران: 65 میلیون نفر

Mixi: این سایت کار خود را در سال 2004 آغاز کرد و بر روی برقراری ارتباط بر اساس تمایلات متمرکز بر سرگرمی از طریق انجمن ها و میکروبلاگ ها تمرکز دارد.

بازارهای کلیدی: ژاپن

کاربران: 14.5 میلیون نفر

Daum: این سایت کار خود را در سال 1995 آغاز کرد و در اصل به عنوان انجمن، خدمات وبلاگ نویسی، فراهم کننده ایمیل و موتور جستجو برای کره جنوبی فعالیت داشت.

بازار هدف: کره جنوبی

کاربران: 38 میلیون نفر

Orkut: این سایت کار خود را در سال 2004 آغاز کرد و در حال حاضر تحت مالکیت گوگل است. این سایت بر روی مرتبط کردن دوستان و اشتراک گذاری ویدئوها، تصاویر و میکروبلاگ ها تمرکز دارد.

بازار هدف: برزیل، هند و ژاپن

کاربران: معلوم نیست

کلوب: این سایت ایرانی در سال 2004 ایجاد شد و برای برقراری ارتباط در ایران مورد استفاده قرار می گیرد.

بازارهای هدف: ایران

کاربران: احتمالا یک میلیون یا بیشتر

لاین: این پلتفرم نیز در سال 2011 بنیانگذاری شد. لاین اشتراک گذاری اجتماعی را از طریق ارسال پیام، تصویر، فایل ویدئویی، صوت و کنفرانس ویدئویی انجام می دهد.

بازار کلیدی: ژاپن؛ تایلند، تایوان، اندونزی، اسپانیا و موارد دیگر

کاربران: 230 میلیون و در حال رشد

تلگرام: این شبکه اجتماعی پیام‌رسان فعالیت خود را در سال 2013 آغاز کرد و توانست در عرض کمتر از 2 سال بازار نرم افزارهای پیام رسان ایران را در دست بگیرد. بیش از 80% کاربران تلگرام را ایرانیان تشکیل می‌دهند.

بازار کلیدی: ایران، روسیه و آلمان

کاربران: بیش از 800 میلیون کاربرفعال به صورت ماهانه

لیست محبوب ترین شبکه های اجتماعی جهان

همانطور که گفتیم شبکه‌های اجتماعی دائما درحال تغییر هستند و با آپدیت های متنوع  قابلیت های جذابی برای مخاطبان ایجاد می‌کنند. قطعا این آمارها در سال های آینده تغییر خواهند کرد، حتی ممکن است شاهد حضور پلتفرمی نوظهور در میان رقبا باشیم.امیدواریم از خواندن این راهنما لذت برده باشید.

برای دسترسی منسجم به این دوره کتاب آموزش بازاریابی شبکه های اجتماعی را دانلود کنید. همینطور در کتابخانه جی‌ادز می‌توانید کتاب‌های بیشتری در مورد مباحث دیجیتال مارکتینگ بیابید.

منبع: Moz | Statista

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.