7 گزارش رقبا در الکسا برای بهبود استراتژی محتوا

تجزیه و تحلیل رقبا می‌تواند استراتژی بازاریابی محتوا و سئوی شما را هدایت کند و به آن ایده و الهام بخشد. زمانی که سایت رقبای خود را مورد بررسی قرار می‌دهید، می توانید آنچه برای آنها سودمند بوده را ببینید و آنچه برای شما نیز کارساز و موثر خواهد بود را دریابید. در ادامه چند مورد از مواردی که در اکانت الکسای خود برای تجزیه و تحلیل محتوا و استراتژی بک لینک رقبای خود می‌توانید به دست آورید را لیست کرده‌ایم. همچنین می‌بینید که چگونه می‌توانید از این دانش برای هدایت استراتژی سئو و محتوای خود استفاده کنید.

قبل از تجزیه و تحلیل رقبای خود را آغاز کنید، موارد زیر را مدنظر داشته باشید:

اول از هر کاری باید بدانید رقبای شما چه کسانی هستند. فهرستی از 5 الی 10 رقیب خود را ایجاد نمایید. رقیب می تواند هر سایتی باشد که مخاطب یکسانی با شما دارد و می توانید این مخاطبان را به سایت خود جذب کنید. اگر نمی دانید رقبای شما چه کسانی هستند، از ابزار Audience Overlap الکسا استفاده کنید.

این ابزار یک سایت هدف را می گیرد، مخاطبان آن را مرور می کند و فهرستی از سایت هایی که مخاطبان مشابه دارد را بر می‌گرداند. تنها کافیست یکی از رقبای خود را بشناسید تا بتوانید فهرستی از ده ها رقیب احتمالی خود را ایجاد نمایید.

برای ایجاد فهرستی از رقبای مرتبط، سایت هدف را وارد کنید، جعبه Show only sites with similar traffic levels را تیک بزنید. بعد از اینکه گزارش ها ایجاد شد، سایت‌های مشابهی که دوست دارید برای تجزیه و تحلیل رقبا مورد استفاده قرار دهید را انتخاب کنید و فهرست را ذخیره نمایید. این گزینه اطلاعات را در فضای کاری شما در الکسا ذخیره می کند.

بنابراین می توانید بعدا به آن مراجعه کنید و از آن برای به دست آوردن گزارش ها در بخش‌های دیگر اکانت الکسا استفاده نمایید. بعد از اینکه فهرست رقبای خود را به دست آوردید، می‌توانید اکتشافات جذابی را انجام دهید که شما را به سمت برنامه ریزی محتوا سوق می دهد.

یافتن لیست رقبا

کشف اول: کلیدواژه هایی با عملکرد بالا برای رقبا

اولین کشف شما مرتبط با کلمات کلیدی برتر برای رقباست. به کمک ماتریس کلمات کلیدی رقبا، می توانید به سرعت فهرستی از کلیدواژه ها را شناسایی کنید که رقبا از آن ترافیک زیادی به دست آورده اند.

چگونه این آنالیز را انجام دهیم؟

به ابزار ماتریس کلمات کلیدی رقبا (Competitive Keyword Matrix) بروید. فهرستی از رقبایی که ایجاد کرده اید را انتخاب کنید و گزارش را اجرا نمایید. این ابزار محبوب ترین کلمات کلیدی را برای سایت رقبا ایجاد می‌کند. کلمات کلیدی که برای هر سایت نمره بالایی داشته اند در بالای گزارش قرار خواهند گرفت. شما می توانید این فهرست را بر اساس تعداد سایت هایی که کلمات کلیدی مشترکی دارند مرتب نمایید.

این گزارش همچنین در برگیرنده نمره ترافیک برای عملکرد هر کلمه کلیدی بر روی سایت خاصی است. این نمره تخمین نسبی از ترافیکی است که سایت ها از این کلیدواژه به دست می آورند. هر چقدر نمره بالاتر باشد، ترافیکی که سایت از آن واژه به دست می آورد بیشتر خواهد بود. این موضوع نشان می دهد که کلمه کلیدی برای هر سایت چقدر خوب عمل کرده است.

سایر مقادیر موجود در گزارش در برگیرنده نمره محبوبیت (popularity score) و نمره رقابت (competition score) برای هر کلیدواژه است. نمره محبوبیت نشان می دهد کاربران چند وقت یکبار به دنبال این واژه می‌گردند. نمره رقابت نیز سخت بودن رتبه بندی برای آن واژه را نشان می دهد. هر دوی این نمرات در مقیاس 1 تا 100 بیان می‌شوند.

می‌توانید از این نمرات برای ارزیابی توانایی خود برای رقابت بر روی کلیدواژه خاص استفاده کنید. همچنین می توانید گزارش پیدا کردن کلمات کلیدی رقبا را با کمک فیلترهایی برای تنظیم نتایج سفارشی سازی کنید. با کمک فیلتر ها می‌توانید تنها واژه هایی را مشاهده کنید که:

  • تعداد سایت خاصی در این واژه ها مشترک هستند.
  • نمره محبوبیت بالایی دارند و می توان آنها را مدنظر قرار داد.
  • نمره رقابت پایینی دارند که می توانید در آن به رقابت بپردازید.
  • کلمات و عبارات مستثنی شده ای هستند که ربطی به برند و سایت شما ندارند.

این گزینه چگونه شما را راهنمایی می کند؟

تجزیه و تحلیل کلمات رقبا به شما اجازه می دهد کلیدواژه های مرتبطی را بیابید که رقبا برای آن ترافیکی به دست آورده اند. به کمک این اطلاعات می‌توانید:

  • موضوعاتی را مشاهده کنید که ترافیکی به سمت سایت رقبا جذب کرده اند. همچنین می توانید موضوعاتی را شناسایی کنید که مورد علاقه مخاطبان آنهاست و به احتمال زیاد برای مخاطبان شما نیز جذاب است.
  • واژه هایی را از استراتژی محتوای خود حذف کنید که به دست آوردن رتبه برای آن ها بسیار دشوار است.
  • واژه هایی را برای استراتژی محتوای خود شناسایی کنید که به دست آوردن رتبه برای آن آسان است.

کشف دوم: کلیدواژه هایی با عملکرد بالا برای همه رقبا به جز یکی

زمانی که نگاه عمیق تری به فهرست کلمات کلیدی که رقبا به کمک آن ترافیکی به سمت سایت جذب کرده اند می اندازید می توانید اطلاعات مفید و جذاب دیگری را کشف نمایید. در این شرایط قادر خواهید بود سایت یکی از رقبا را جدا کنید و کلیدواژه های برتر را برای آن مشاهده نمایید.

چگونه این آنالیز را انجام دهیم؟

از گزارشی که در بخش قبل ایجاد کردیم استفاده کنید. زیر گزینه های فیلتر، سایتی را که می خواهید جدا کنید را با وارد کردن آدرسش در فیلد Show Keyword Gaps for انتخاب نمایید.

بررسی کلمات کلیدی رقبا در الکسا

در این شرایط فهرستی از کلیدواژه ها را ایجاد خواهید کرد که رقبای شما به جز سایت هدفی که وارد کرده اید، برای آن ترافیکی دارند.

بررسی کلمات کلیدی رقبا در الکسا

این گزینه چگونه شما را راهنمایی می کند؟

زمانی که کلمه کلیدی را مشاهده می کنید که یکی از رقبا از دست داده است، می‌توانید:

  • موضوعاتی را شناسایی کنید که سایت هدف ممکن است برای پوشش دادن آن علاقه مند باشد.
  • فرصت های پست نویسی مهمان را پیدا کنید زیرا می توانید سایت را در نوشتن موضوعات مرتبط با کلیدواژه از دست رفته یاری نمایید.

کشف سوم: کلمات کلیدی طبیعی رقبا با عملکرد بالا

بعد از اینکه پژوهش بر روی کلمات کلیدی که به گروهی از رقبا مرتبط است را انجام دادید، می توانید بر روی اطلاعات اختصاصی هر یک از رقبا تمرکز کنید. بر روی داده ای که یک سایت دارد نگاه کنید و کلیدواژه های طبیعی که بر روی سایت رقیب بهترین عملکرد را داشته است را مرور نمایید.

چگونه این آنالیز را انجام دهیم؟

از ابزار Site Keywords الکسا استفاده کنید. سایت یکی از رقبا را وارد کنید و گزارش موجود را زیر تب organic مرور نمایید. این گزارش فهرستی از کلیدواژه های سئو را که بیشترین ترافیک را به سمت سایت هدف ارسال کرده اند نشان می دهد. کلمات کلیدی که درصد بالایی از ترافیک جستجو را به سایت ارسال کرده است، در بالای فهرست قرار می گیرد. کلمات کلیدی در گزارش شامل نمره محبوبیت است که به تعداد کاربرانی مرتبط می شود که به دنبال آن واژه می گردند.

آنالیز کلمات کلیدی ارگانیک رقبا

نمره رقابت تبلیغاتی (advertising competition score) نیز تعداد تبلیغات نمایش داده شده برای کلیدواژه های جستجو شده در موتورهای جستجوی بزرگ را نشان می دهد. اگر نمره بالا باشد، کلیدواژه رقابت تبلیغاتی بالایی دارد.

این گزینه چگونه شما را راهنمایی می کند؟

زمانی که بتوانید کلمات کلیدی طبیعی محبوب سایت را بشناسید قادر خواهید بود:

  • گرایش ها و نوع محتوایی که بر روی سایت رقیب بهترین عملکرد را داشته است شناسایی کنید.
  • ایده هایی را برای محتوای خود بر اساس چیزی که کار کرده است توسعه دهید.
  • تعیین کنید که آیا می توانید در جستجوی پولی برای کلیدواژه خاص رقابت کنید یا خیر.

کشف چهارم: کلیدواژه های پولی رقبا

زمانی که کلمات کلیدی طبیعی رقبا را مورد بررسی قرار می‌دهید، کلمات کلیدی پولی که ترافیکی برای سایت داشته است را نیز مورد بررسی قرار دهید و ببینید کدام یک از رقبا با تبلیغات در گوگل ترافیک بیشتری جذب کرده است و این ترافیک با کدام کلمات کلیدی بوده است.

چگونه این آنالیز را انجام دهیم؟

از همان گزارشی که در بخش قبل برای تجزیه و تحلیل رقبای خود ایجاد کردید، استفاده نمایید. بر روی تب Paid کلیک کنید. این گزارش کلیدواژه هایی را نشان می دهد که رقبا بر روی آن تبلیغ می کنند. به خصوص این گزارش آن دسته از کلمات کلیدی را شناسایی می کند که سایت هدف، کمپین PPC را در موتورهای جستجوی بزرگ مثل گوگل در طول 6 ماه گذشته برایش اجرا کرده است.

این گزارش همچنین در برگیرنده نمره محبوبیت و نمره رقابت تبلیغاتی به همراه اعداد دیگری است. نمره فعالیت تبلیغاتی (advertising activity score) تعداد تبلیغات نمایش داده شده برای سایت در موتورهای جستجوی بزرگ را مشخص می‌کند. این موضوع نشان می‌دهد که سایت چقدر بر روی کلیدواژه پولی تاکید کرده است.

بررسی کلمات کلیدی تبلیغاتی رقبا

برای به دست آوردن اطلاعات درباره نحوه استفاده ی سایت هدف از کلیدواژه های پولی، تب paid competition را انتخاب کنید. در این گزارش، دو فهرست را مشاهده خواهید کرد. اولین فهرست نمره فاکتور تاثیر است که اگر سایت مقادیر زیادی از ترافیکی طبیعی را برای کوئری موردنظر به دست آورده باشد نشان می دهد.

بررسی کلمات کلیدی تبلیغاتی رقبا

فهرست دیگر نمره فرصت (opportunity score) است که ترافیک جستجوی قابل انتظار بالاتری را برای سایت هدف از کمپین هایی با CPC (با هزینه کمتر) نشان می دهد. نمره بالاتر بدین معنی است که کلیدواژه رقابت اندکی دارد و می توان از این فرصت در کمپین های پولی استفاده کرد.

این گزینه چگونه شما را راهنمایی می کند:

زمانی که اطلاعاتی را در مورد کلیدواژه های پولی رقبای خود جمع آوری می‌کنید می‌توانید:

  • کلیدواژه هایی که برای رقبا سودمند بوده و می‌تواند برای شما نیز مفید باشد را شناسایی نمایید. اگر رقیبی، به طور مداوم از کلیدواژه ای استفاده می کند، می توانید فرض کنید که نتایج خوبی از این واژه در کمپین خود به دست می آورد.
  • کلمات کلیدی را شناسایی کنید که ارزش صرف زمان را ندارند زیرا رقابت بر روی آن ها بسیار بالاست و نمی توان در آن به رقابت پرداخت و خود را متمایز کرد.
  • بهترین کلمات کلیدی را برای کمپین پولی خود پیدا کنید که هنوز توسط رقبا هدف قرار داده نشده اند و محبوبیت بالایی دارند.

کشف پنجم: سایت هایی که به رقبای شما لینک می دهند

تا به این جای کار، بیشتر گزارشات مربوط به تجزیه و تحلیل رقبا در مورد بررسی کلمات کلیدی بود. حالا می توانیم به سراغ بک لینک ها برویم. برای به دست آوردن بینش بیشتر برای استراتژی های موجود باید سایت هایی که به رقبا لینک می‌دهند را شناسایی کنید.

چگونه این آنالیز را اجرا کنیم؟

به Competitor Backlink Checker اکانت الکسا بروید و فهرست رقبای خود را وارد نمایید. این بهترین ابزار برای تجزیه و تحلیل رقباست. زیرا فهرستی از سایت هایی که به سایت های موجود در فهرست لینک داده اند را نشان می دهد. این گزینه دید واضح و شفافی از سایت هایی که به طور مکرر به رقبای موجود لینک داده اند را نشان خواهد داد.

آنالیز لینک بیلدینگ رقبا

این فهرست با سایت هایی آغاز می شود که به رقبای موجود در فهرست لینک داده اند. آن ها بر اساس رتبه الکسا مرتب شده اند تا به شما کمک کنند در مورد اتوریتی سایت لینک دهنده قضاوت خوبی داشته باشید.

این گزینه چگونه شما را راهنمایی می کند؟

زمانی که سایت های لینک دهنده به رقبای خود را بشناسید می‌توانید:

  • خلاهای موجود در استراتژی لینک بیلدینگ خود را شناسایی کنید. اگر سایتی به رقیب شما لینک می دهد، ممکن است بتوانید از این فرصت به نفع خود استفاده کنید.
  • در مورد سایت هایی که به طور منظم صنعت شما را پوشش می‌دهد، اطلاعاتی به دست آورید. در چنین شرایطی قادر خواهید بود آن ها را برای استراتژی لینک بیلدینگ خود هدف قرار دهید یا آن را برای اطلاعات صنعت مرور نمایید.

کشف ششم: صفحاتی که بیشترین ترافیک را برای سایت رقبای شما جذب کرده اند

دانستن سایت هایی که به رقبای شما لینک داده اند، بسیار ارزشمند است. این کار به شما کمک می کند صفحاتی که لینک داده‌اند و صفحاتی که ترافیک بیشتری به سایت ارسال می‌کند را شناسایی کنید.

چگونه این آنالیز را انجام دهیم؟

به کمک گزارشی که در بخش قبل ایجاد کرده اید، بر روی سطر سایت های لینک دهنده که می‌خواهید بررسی کنید کلیک نمایید. زمانی که بر روی سطر کلیک می کنید یک منوی کشویی برایتان باز می شود که دربرگیرنده آدرس دقیق سایتی است که ترافیک بیشتری به سایت رقیب ارسال کرده است.

بک لینک رقبا

این گزینه چگونه به شما کمک می کند؟

زمانی که صفحات که بیشترین ترافیک را به سایت رقیب ارسال کرده اند را شناسایی کنید می‌توانید:

  • محتوای سایت‌هایی که به سایت رقیب لینک داده اند را درک کنید و استراتژی پست نویسی مهمان را بر اساس آن شکل ببخشید.
  • فرصت‌هایی را برای قرار دادن در مسیر خود پیدا کنید. اگر صفحه ای فهرستی از محتواهاست که به برندها، محصولات یا خدمات مشابه با فعالیت های شما اشاره دارد می توانید از آن ها بخواهید نام شما را نیز در این فهرست قرار دهند.
  • دایرکتوری هایی که رقبا از آن استفاده می کنند و شما در موردش اطلاعی نداشتید را شناسایی کنید.
  • نوع محتوایی که رقبا مورد استفاده قرار داده و نوع محتوایی که به طور امن پوشش داده اند را ببینید. این گزینه بینشی در مورد ایجاد محتوا ارائه می کند.

کشف هفتم: همه سایت‌هایی که به رقیب شما لینک داده است

با اینکه مرور سایت هایی که به رقبای شما لینک داده اند بسیار مفید و ارزشمند است اما می توان با نگاه کردن به یک رقیب نیز اطلاعات ارزشمندی به دست آورد.

چگونه این تجزیه و تحلیل را انجام دهیم؟

برای یافتن اطلاعات مرتبط با بک لینک یک رقیب، به قابلیت Sites Linking In که بخشی از ابزار هوش رقابتی الکساست بروید. یک سایت را وارد کنید تا بتوانید گزارش کاملی از بک لینک‌های اشاره کننده به سایت هدف را شناسایی نمایید. این گزارش رتبه جهانی الکسای هر سایت و آدرس خاصی که ترافیک بیشتری به سایت رقیب هدایت می کند را نشان می دهد.

این گزینه چگونه شما را راهنمایی می کند؟

زمانی که فهرستی از سایت های لینک دهنده به رقیب خاصی را دارید می توانید:

  • تعداد بک لینک هایی که رقیب شما دارد را ببینید و چرایی رتبه بندی برای کلیدواژه ها را درک کنید
  • جایی که رقیب شما از آن لینک گرفته را مشاهده کنید و سعی کنید از همین سایت ها لینک بگیرید.
  • محتوایی که به رقبا کمک کرده است در سایت مورد بررسی قرار گیرد را درک کنید. (پوشش رسانه ای، پست مهمان، کامنت بر روی وبلاگ یا دایرکتوری ها) و از همین محتوا برای لینک گرفتن استفاده نمایید.

همه موارد بیان شده را کنار یکدیگر قرار دهید

زمانی که می‌خواهید برنامه ای برای فرآیند تولید محتوا یا لینک بیلدینگ خود توسعه دهید لازم نیست کار را از همان ابتدا آغاز کنید. در عوض می توانید رقبای خود را تجزیه و تحلیل کنید تا ببینید چه چیزی برای سایت آن ها کار کرده است و استراتژی هایی که ممکن است برای شما کارساز باشد را کشف نمایید.

به کمک ابزارهای الکسا که در این مقاله به آن ها اشاره کردیم، می توانید داده ها و اطلاعات موردنیاز برای تجزیه و تحلیل محتوای رقبای خود را به دست آورید. برای شروع همین همین امروز اکانت الکسای خود را ایجاد کنید.

منبع: وبلاگ الکسا

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.