انتخاب دامنه سایت

چگونه دامنه مناسب برای سایت انتخاب کنیم؟ (ترفندهای کاربردی)

وقتی که صحبت از طراحی سایت به میان می‌آید؛ انتخاب دامنه از جمله فاکتورهایی می‌باشد که باید توجه ویژه‌ای به آن داشت. در واقع می‌توان عنوان کرد که نام دامنه چیزی فراتر از یک اسم است که کاربران با آن شما را از میان انبوهی از وب‌سایت‌های مختلف تشخیص می‌دهند.

چگونه دامنه مناسب برای سایت انتخاب کنیم؟

نام دامنه هویت برند شماست و فاکتوری است که ارزش‌های آن را برای کاربران تبیین می‌کند. بنابراین بدیهی است که به هنگام انتخاب آن یک سری استانداردهای مشخص را در نظر بگیرید. مواردی همچون:

  • کاربران با شنیدن نام دامنه شما چه احساسی نسبت به برندتان پیدا می‌کنند؟
  • آیا نام دامنه شما به خوبی تمام محصولات و یا خدماتی که ارائه می‌کنید را پوشش می‌دهد؟
  • آیا باید از کلمات کلیدی برای اهداف سئو در دامنه استفاده کنید؟

در حالی که پسوندهای مختلف دامنه قیمت مناسبی داشته و ثبت آن‌ها نیز کار راحتی می‌باشد؛ انتخاب نام دامنه می‌تواند برای برخی از کاربران مقداری چالش‌ برانگیز باشد. به همین جهت در مقاله امروز وبلاگ جی ادز تصمیم گرفته‌ایم یک راهنما جامع در رابطه با انتخاب بهترین نام دامنه برای سایت را در اختیار شما قرار دهیم. پیشنهاد می‌کنم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

6 ترفند کاربردی برای انتخاب دامنه سایت

جدا از این موضوع که یک دامنه مناسب می‌تواند باعث جلب توجه کاربران و اعتماد آن‌ها به برند شما شود؛ انتخاب کردن گزینه‌ای مناسب که با ماهیت و ارزش‌های برند شما نیز همسو باشد می‌تواند رتبه سئو سایت شما را هم بهبود ببخشد.

انتخاب نامی مناسب برای دامنه حوزه فعلیت شما را به خوبی برای گوگل مشخص کرده و باعث می‌شود ترافیک مرتبطی از سمت کاربران هدف روانه سایت شما شود. با در نظر گرفتن این موارد اجازه دهید ترفندهایی را به شما معرفی کنیم که استفاده از آن‌ها می‌تواند در انتخاب یک دامنه مناسب برای سایت به شما کمک کند.

1. دامنه خود را کوتاه و به یاد ماندنی انتخاب کنید

اگر خوش شانس بوده و از قبل نام برند خود را در بازار جا انداخته باشید؛ احتمالاً بهترین کار این است که نام برند خود را به عنوان دامنه سایت انتخاب و ثبت نمایید. این مورد به کاربران شما کمک می‌کند تا راحت‌تر با شما ارتباط گرفته و سایت شما را پیدا کنند.

دقت داشته باشید؛ نامی که برای دامنه خود انتخاب می‌کنید باید کوتاه و مختصر بوده و هم چنین کاربران به راحتی بتوانند آن را به خاطر بسپارند. در این مورد پیشنهاد می‌شود این موارد را در نظر بگیرید:

  • دامنه خود را محدود به 15 کاراکتر کنید.
  • از انتخاب کلمات پیچیده و با معنی‌های دشوار پرهیز کنید.

به عنوان مثال تصور کنید که اگر دیجی‌کالا به عنوان یک مارکت پلیس دیجیتال در کشور به جای انتخاب دامنه Digikala، نام دامنه Digitalkalamarketplace را انتخاب می‌کرد. آیا کاربران می‌توانستند این نام را به خوبی به یاد بسپارند؟ با توجه به این موضوع نتیجه می‌گیریم که انتخاب یک نام دامنه کوتاه و به یاد ماندنی می‌تواند تأثیر بسزایی در توسعه برند شما داشته باشد.

2. پسوند com. گزینه بهتری نسبت به بقیه است

وقتی که صحبت از پسوند دامنه به میان می‌آید؛ همه کسب‌وکارها به دنبال پاسخ به این سؤال هستند که کدام یک از آن‌ها می‌تواند ترافیک بیشتری را روانه سایت کند؟ و تقریباً تمام این کسب‌وکارها هم معتقد هستند که پسوند com. اعتبار بیشتری برای دامنه دارد؛ چراکه بیش از 70٪ از بیزینس‌های مختلف از آن استفاده می‌کنند. علاوه بر این، بسیاری از دستگاه‌های تلفن همراه کلید com. را در کیبورد خود دارند که کار تایپ کردن دامنه شما را برای کاربران راحت‌تر می‌کند.

پسوندهای مختف دامنه سایت

اما با این وجود پسوندهای دیگری مثل net. و یا co. نیز می‌توانند انتخاب‌های مناسبی برای شما باشند. این دامنه‌ها معمولاً هزینه پایین‌تری داشته و گزینه مناسبی برای کاربرانی است که بودجه کمی دارند.

3. در صورت امکان از کلمات کلیدی سئو در دامنه خود استفاده کنید

سعی کنید به منظور اهداف سئو، کلمه کلیدی مرتبط با حوزه فعالیت خود را در نام دامنه بیاورید؛ اما تنها در صورتی که بتوانید ترکیب مناسب و معناداری از آن را به کاربران ارائه کنید. آوردن کلمات کلیدی سئو به همراه محتوای باکیفیت و ساختن تجربه‌ای خوب از بازدید از سایت برای کاربران می‌تواند رتبه سئو سایت شما را بهبود ببخشد.

در این مورد پیشنهاد ما به شما این است که از ترکیب کلمات کلیدی کلی مرتبط با حوزه فعالیت خود با نام برندتان استفاده کنید تا یک نام دامنه مناسب برای سایت داشته باشید. دامنه bitpin که مربوط به یکی از سایت‌های فعال در حوزه ارزهای دیجیتال می‌باشد؛ یکی از مثال‌های خوب در این مورد است. در این دامنه بخشی از کلمه کلیدی bitcoin دیده می‌شود که در کنار ساده و مختصر بودن، سیگنال‌های خوبی از حوزه فعالیت این سایت در اختیار گوگل قرار می‌دهد.

4. منحصر به فرد، خاص و مرتبط باشید

به هنگام انتخاب دامنه سایت ممکن است با وجود در نظر گرفتن تمام موارد، باز هم چالش‌هایی برای انتخاب یک اسم خاص که در عین واحد مرتبط با حوزه فعالیت شما هم باشد داشته باشید.

اما نگران نباشید؛ در این مورد تنها مقداری تفکر و تحقیق نیاز دارید تا به اسم موردنظر خود برسید. پیشنهاد می‌کنیم نام برند و کالاها یا خدماتی که می‌فروشید را در ذهن داشته و هم‌زمان کلمات کلیدی حوزه فعالیت خود را نیز بررسی کنید تا نهایتاً بتوانید به نام دامنه‌ای برسید که گروه‌های هدف موردنظر شما را نیز در برگیرد.

در این مورد می‌توانید جدا از تحقیق کلمات کلیدی، در رابطه با گروه‌های هدف حوزه فعالیت خود و علایق و نیازهایی که این گروه‌ها دارند نیز تحقیقاتی را انجام داده تا بتوانید نامی را انتخاب کنید که مرتبط با حوزه فعالیت شما باشد.

5. ثبت پسوندهای دیگر را در نظر بگیرید

ثبت سایر پسوندها را می‌توان نوعی مکانیسم دفاعی در نظر گرفت که امکان ثبت کردن آن‌ها توسط رقبا را از بین می‌برد. به عنوان مثال اگر پسوند com. را برای دامنه سایت خود انتخاب کرده‌اید؛ پیشنهاد ما به شما این است ثبت کردن پسوندهای ir، info، net و org را نیز در نظر بگیرید.

ثبت سایر پسوندها برای دامنه موردی است که منطقی به نظر رسیده و از بروز مشکل در آینده برای شما جلوگیری می‌کند. توجه داشته باشید؛ در صورتی که در ابتدا پسوندهای مختلف را برای کسب‌وکار خود خریداری نکرده و پس از آن رقبا شما آن را ثبت کنند؛ باید این موضوع را به صورت قانونی پیگیری کرده و خود را گرفتار دردسرهای جدید کنید.

اما ثبت تمام پسوندهای لازم نه تنها از بروز مشکلات جدید برای شما جلوگیری می‌کند؛ بلکه این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا از آن‌ها برای اهداف مختلفی استفاده کنید. به عنوان مثال آژانس تبلیغاتی جی ادز در کنار دامنه org. خود که مربوط به سایت اصلی آن می‌شود؛ دامنه com. را هم دارد که این دامنه مربوط به پایگاه دانش جی ادز می‌باشد.

6. سریع عمل کنید

توجه داشته باشید که پسوندهای خوب به سرعت به فروش می‌روند. به لطف قیمت مناسب اکثر پسوندها، این امکان برای همه فراهم شده است تا دامنه‌های موردنظر خود را خریداری کنند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که تا دامنه‌های خوب فروش نرفته‌اند؛ آن‌ها را برای سایت خود بخرید. توجه داشته باشید که اگر به فکر استارت زدن کسب‌وکار آنلاین خود هستید؛ انتخاب دامنه مناسب یکی از اولین و مهم‌ترین کارهایی می‌باشد که باید آن را انجام دهید.

ابزارهای انتخاب نام دامنه

در دنیای دیجیتال امروزه همان‌طور که ابزارهایی برای انتخاب کلمات کلیدی و یا هشتگ‌های موردنیاز پلتفرم‌های سوشال مدیا وجود دارند؛ ابزارهایی نیز هستند که به شما برای پیدا کردن نام دامنه مناسب برای سایت کمک می‌کنند. در این مورد می‌توانید کلمات مرتبط با برند و حوزه فعالیت خود که با استفاده از ترفندهای بالا پیدا کردید را در این ابزارها جای‌گذاری کرده تا لیستی از نام‌های پیشنهادی برای انتخاب دامنه سایت خود داشته باشید.

حتی اگر نمی‌خواهید به صورت مستقیم از نام‌هایی که این ابزارها به شما پیشنهاد می‌کنند استفاده کنید؛ باز هم می‌توانید از آن‌ها ایده گرفته تا به نام مدنظر خود برسید. در زیر برخی از این ابزارها را به شما معرفی کرده‌ایم.

Wordoid

اگر برای انتخاب دامنه سایت تنها بر روی یک کلمه تمرکز کرده‌اید؛ می‌توانید آن را در این سایت جای‌گذاری کرده تا یک لیست از نام‌هایی که حاوی آن کلمه می‌باشند داشته باشید. این ابزار معمولاً کلماتی را به شما پیشنهاد می‌کند که حدود 10 کاراکتر طول دارند؛ اما امکان تعیین محدودیت برای نتایج به دست آمده از این ابزار نیز برای کاربران وجود داشته و شما می‌توانید نام‌های خود را در محدوده 5 تا 15 کاراکتر انتخاب کنید.

Looka

لوکا ابزاری دیگری در این مورد می‌باشد که ایده‌های مناسبی برای انتخاب نام دامنه سایت به شما داده و به صورت خودکار چک می‌کند که نام‌های پیشنهادی قبلاً توسط فرد دیگری ثبت شده‌اند یا نه؛ که در صورت ثبت شدن از قبل، گزینه‌های جایگزینی را به شما پیشنهاد می‌کند. علاوه بر این این ابزار با توجه به دیتاهایی که به آن می‌دهید؛ تعدادی لوگو پیشنهادی هم برای شما فراهم می‌کند.

Nameboy

این ابزار به عنوان قدیمی‌ترین ابزار پیشنهاد‌ دهنده نام دامنه در نظر گرفته می‌شود که بسیاری از کاربران برای گرفتن ایده برای انتخاب دامنه سایت از آن استفاده می‌کنند. تنها یک یا دو کلمه کلیدی را در این ابزار تایپ کرده و آن به صورت خودکار لیستی از بهترین نام‌ها برای دامنه سایت شما را در اختیارتان قرار می‌دهد. از ویژگی‌های جالب این ابزار می‌توان به امکان انتخاب نام دامنه برای وبلاگ و سایت‌های بیزینسی به صورت جداگانه اشاره کرد.

اگر دامنه از قبل ثبت شده باشد چه کار کنیم؟

با ثبت بیش از 620 میلیون دامنه و افزایش روزافزون آن‌ها، خرید و ثبت کردن دامنه یکی از ضروری‌ترین کارهایی است که باید برای کسب‌وکار آنلاین خود انجام دهید. ثبت کردن دامنه هم کار چندان سختی نبوده و معمولا سرویس‌های ارائه‌دهنده دامنه، کار ثبت آن را نیز برای شما انجام می‌دهند. اما اگر دامنه مدنظر ما از قبل خریداری و ثبت شده باشد چه؟ در این صورت چه کاری از دست ما بر می‌آید؟

سعی کنید دامنه موردنظر خود را از صاحب آن بخرید

برخی اوقات افراد تنها دامنه‌ها را می‌خرند تا آن‌ها را به شرکت‌ها بفروشند. اگر فکر می‌کنید دامنه موردنظر شما ارزش هزینه کردن را دارد؛ سعی کنید با صاحب آن ارتباط گرفته و پیشنهاد خوبی برای خرید آن ارائه کنید. در این مورد معمولاً می‌توانید اطلاعات تماس صاحب دامنه را از طریق سایت WHOIS پیدا کرده و با آن‌ها ارتباط بگیرید. توجه داشته باشید که نمونه‌های فارسی این سایت نیز وجود داشته و تنها نیاز است کلمه “هویز” را در مرورگر خود سرچ کنید.

خرید دامنه

همچنین می‌توانید از روش‌های دیگری همچون سرزدن به شبکه‌های اجتماعی صاحب دامنه و یا بررسی آپدیت شدن دامنه موردنظر استفاده کنید. چراکه اگر صاحب دامنه، دامنه خود را برای چندین سال آپدیت نکرده باشد؛ احتمالاً قصد فروش آن را دارد.

به دنبال گزینه‌های جایگزین باشید

به صورت کلی در اکثر مواقع شما می‌توانید دامنه مدنظر خود را خریداری و ثبت کنید؛ اما گر تحت شرایط خاصی دامنه موردنظر شما توسط کسب‌وکار دیگری خریداری شده و آن‌ها هم تمایلی برای فروش آن دامنه ندارند؛ تنها گزینه شما فکر کردن به گزینه‌های جایگزین می‌باشد.

دامنه‌های جدید را با ایجاد تغییرات کوچکی نسبت به نسخه مدنظر خود ایجاد کنید. به عنوان مثال اگر دامنه موردنظر شما asanparvaz می‌باشد؛ می‌توانید آن را به asangasht تغییر داده تا با حداقل تغییرات، یک دامنه مناسب برای کسب‌وکار خود داشته باشید.

دامنه سایت هویت برند شماست

همان‌طور که بارها در این مقاله به آن اشاره کردیم؛ انتخاب دامنه سایت یکی از مهم‌ترین اقدامات در توسعه کسب‌وکار آنلاین شما می‌باشد که باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشید. اگر دامنه شما طولانی و نامرتبط با حوزه فعالیت شما باشد؛ نمی‌توانید توقع داشته باشید که افراد اسم برند شما را به خاطر سپرده و به لیست مشتریان وفادار شما اضافه شوند.

در آن طرف اما اگر نام دامنه مختصر و مفید و مرتبط با حوزه فعالیت شما باشد؛ نه تنها باعث حک شدن نام برند شما در ذهن مخاطبان و افزایش فروش شما می‌شود؛ بلکه به الگوریتم گوگل نیز کمک می‌کند تا حوزه فعالیت سایت شما را به درستی شناسایی کرده و آن را به گروه‌های هدف مرتبط پیشنهاد دهد.

منبع

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.