چه تعداد روی تبلیغات گوگل کلیک می‌کنند؟

چه تعداد از کاربران روی تبلیغات گوگل کلیک می‌کنند؟

احتمالا برای شما هم سوال پیش آمده که کاربران اینترنتی چقدر روی تبلیغات گوگل کلیک می‌کنند؟ اگر می‌خواهید تعداد کلیک های تبلیغات در ایران را بدانید، توصیه می‌کنم این مقاله را مطالعه کنید.

قبل از بررسی این موضوع که چه تعداد از افراد روی تبلیغات گوگل کلیک می‌کند، بهتر است به این موضوع توجه کنیم که در تمام نتایج جستجوهای گوگل، تبلیغ نمایش داده نمی‌شود. در برخی از جستجوها تنها در بالای صفحه، در برخی صفحات تنها در انتهای نتایج جستجو و در برخی هم قبل و هم بعد از نتایج ارگانیک گوگل نتایج تبلیغاتی نمایش داده می‌شود.

مدتی روی این مقاله تحقیق کردیم تا متوجه شویم چه تعداد از کاربران روی تبلیغات گوگل کلیک می کنند. نتایج شگفت انگیز بود.

بنابراین خواندن این مطلب را از دست ندهید.

میانگین کلیک تبلیغات سرچ گوگل

آیا می‌دانید که موتور جستجوی گوگل روزانه چه تعداد جستجو دریافت می کند؟

موتور جستجوی گوگل در هر ثانیه 63000 جستجو دریافت می‌کند. در یک دقیقه حدود 3.8 میلیون جستجو، در یک ساعت 228 میلیون جستجو، در یک روز بیش از 5.6 میلیارد جستجو و در یک سال حداقل 2 تیلیارد جستجو در گوگل انجام می شود. در هر صفحه از نتایج گوگل چند نتیجه بالا یا پایین صفحه مخصوص تبلیغات است. البته باید در نظر داشته باشید که تمامی جستجوهایی که در گوگل انجام می شود، گزینه تبلیغاتی ندارند.

بر اساس بررسی‌هایی که سایت clutch بر روی بیش از 500 نفر انجام داده است، به نتایج زیر دست یافته است:

  • بیش از ¾ افراد (77٪) ابراز می‌کنند که تبلیغات نتایج جستجوی گوگل را تشخیص می‌دهند.
  • ¾ از آنها (75٪) ابراز داشتند که نتایج پولی سرچ به آنها در یافتن آنچه به دنبالش هستند کمک می‌کند.
  • 1/3 آنها (33٪) بر روی تبلیغات سرچ کلیک می‌کنند، چرا که مستقیما آنها را به خواسته‌شان می‌رساند.
  • 63% کاربران بیشتر علاقه‌مند به کلیک بر روی تبلیغات جستجوی گوگل بودند، 15% بیشتر روی تبلیغات جستجوی آمازون کلیک می‌کردند و به ترتیب 9 و 6 درصد بیشتر علاقه‌مند به کلیک کردن بر روی تبلیغات یوتیوب و بینگ بودند.
  • بیش از ¼ کاربران به خاطر مرتبط بودن تبلیغات با برندی که با آن آشنا هستند، بر روی آن گزینه کلیک می‌کنند. این آمار در یوتیوب و آمازون 33٪ است.

جالب است بدانید که یوتیوب روزانه حدود 30 میلیون بازدید کننده دارد و این کاربران در روز 5 میلیارد ویدیو تماشا می کنند. بنابراین تبلیغات در یوتیوب را در برنامه های کاری خود قرار دهید.

تاثیر تبلیغات گوگل بر نرخ کلیک نتایج ارگانیک

یکی از پژوهش‌های جالبی که رفتار کاربران در برابر تبلیغات گوگل را نشان می‌دهد، مربوط به سایت sistrix است که در ماه 2020 منتشر شده است. در این بررسی ابتدا نرخ کلیک در صفحاتی که تنها 10 نتیجه ارگانیک وجود داشت بررسی شده است که نتیجه را در تصویر زیر می‌توانید مشاهده کنید.

نرخ کلیک نتایج جستجوی گوگل

در صفحات نتایج جستجوی گوگل نتیجه‌ اول با 28.5 درصد بیشترین نرخ کلیک را به خود اختصاص داده است. نرخ کلیک چهار نتیجه اول بیش از 63 درصد است و نرخ کلیک بر روی 10 نتیجه صفحه اول 88% است.

حالا بیایید ببینیم با حضور تبلیغات گوگل در بالای صفحه اول نتایج جستجوی گوگل نرخ کلیک نتایج ارگانیک چه تغییری می‌کند؟ تصویر زیر نرخ کلیک یا تعداد کلیک های تبلیغات را نمایش می‌دهد.

نرخ کلیک نتایج ارگانیک گوگل همراه با تبلیغات

 

با بررسی نتایج متوجه می‌شویم که نرخ کلیک رتبه یک نتایج ارگانیک از 28.5٪ به 18.9٪ کاهش یافته است. در واقع کاهش بیش از 33 درصدی کلیک بر روی رتبه اول نتایج ارگانیک را شاهد هستیم.

با بررسی نرخ کلیک چهار نتیجه اول متوجه کاهش 38 درصدی نرخ کلیک این نتایج می‌شویم. همچنین با وجود تبلیغات در صفحه اول گوگل مشاهده می‌کنیم که نرخ کلیک کلی نتایج ارگانیک 36٪ کاهش یافته است. این بررسی به ما نشان می‌دهد که مجموع نرخ کلیک تبلیغات صفحه اول گوگل به طور متوسط حدود 32% است.

کاربران اینترنتی به چه میزان روی تبلیغات Display گوگل کلیک می کنند؟

هزینه تبلیغات کمپین‌های دیسپلی گوگل که در سایت‌ها و اپلیکیشن‌های همکار گوگل نمایش داده می‌شود، کمتر از تبلیغات سرچ گوگل است. برای اینکه برندها، محصولات یا خدمات خود را در حوزه آنلاین به افراد بیشتری نمایش دهند، تبلیغات دیسپلی یکی از بهترین روش های ممکن است.

به طور کلی تعداد کلیک های تبلیغات Display گوگل حدود 0.35 درصد اعلام شده است. درست است که نرخ کلیک کمتری نسبت به شبکه سرچ دریافت می کند، اما امکان دریافت ترافیک بیشتری نیز وجود دارد.

میانگین هزینه کلیک روی گزینه های پولی نمایشی (دیسپلی) حدود 58 سنت و میانگین هزینه هر کلیک روی شبکه سرچ حدود 2.32 دلار است. البته هزینه تبلیغات سرچ و دیسپلی برای تبلیغ‌کننده‌های فارسی زبان بسیار کمتر است.

با توجه به آمار اکانت‌های زیرمجموعه جی‌ادز، میانگین هزینه هر کلیک برای تبلیغات سرچ حدود 16 سنت و برای دیس‌پلی حدود 3 سنت است. اگر علاقه مند به این نوع سرمایه گذاری هستید، توصیه می‌کنیم راهنمای تبلیغات دیسپلی را مطالعه کنید.

میانگین کلیک کاربران ایرانی روی تبلیغات سرچ گوگل

اما سوالی که ممکن است برای همه پیش بیاید این است که کاربران ایرانی چقدر روی تبلیغات گوگل کلیک می‌کنند؟

برای پاسخ به این سوال بیش از 1000 کمپین سرچ گوگل را بررسی کردیم که نشان می‌دهد، میانگین نرخ کلیک برای تبلیغات سرچ گوگل 14.8% است.

استفاده از افزونه‌های تبلیغاتی گوگل ادز (Ad Extensions) تاثیر زیادی در افزایش نرخ کلیک تبلیغات گوگل دارد. همچنین قراردادن شماره تماس در متن آگهی می‌تواند باعث کاهش تعداد کلیک های تبلیغات گوگل شود.

تبلیغات گوگل ادز

مقایسه تعداد کلیک های تبلیغات صفحه اول و صفحه دوم

بیشتر افراد بر این باورند که نمایش تبلیغات در صفحه اول گوگل تنها مربوط به تعیین هزینه بالا برای هر کلیک است؛ اما گوگل موارد دیگری هم در نظر می گیرد. به عنوان مثال، تجربه کاربر در لندینگ پیج، نمره کیفیت یا Quality Score و میزان ارتباط عبارت جستجو شده با کیوردها، ادزها از مهم ترین موارد به شمار می‌روند.

میزان کلیکی که نتایج صفحه اول گوگل کسب می کنند با صفحه دوم قابل مقایسه نیست. با توجه به اینکه نتایج قرار گرفته در صفحه اول کلیک بیشتری دریافت می کنند، تعداد کلیک های تبلیغات صفحه اول نیز بیشتر از صفحه دوم است. بر اساس آماری که وب سایت Forbes ارائه کرده:

صفحه اول گوگل 71 درصد کلیک های بازدیدکنندگان را به خود اختصاص داده و گزارش شده که در سال های اخیر به 92 درصد افزایش یافته است. و طبق آماری که وب سایت Backlinko منتشر کرده، تنها 0.78 درصد از کاربران روی لینک های صفحه دوم کلیک کرده اند.

نرخ کلیک صفحه دوم نتایج گوگل

با توجه به ارقامی که منتشر شده شما باید اطمینان حاصل کنید که تبلیغات گوگل ادز در صفحه اول قرار گیرد تا بتوانید کلیک و درآمد بیشتری دریافت کنید. برای اطلاعات کامل از گوگل ادز توصیه می ‌کنم که مقاله همه چیز درباره تبلیغات گوگل را بخوانید.

گوگل ادز بهتر است یا بینگ ادز؟

همیشه صحبت از مقایسه گوگل ادز و بینگ ادز در میان است و به طور قطع نمی‌توان گفت که کدام یک از آنها برای تبلیغات بهتر هستند. با توجه به بودجه و بازار رقابتی باید مشخص کنید که تبلیغات در کدام پلتفرم اجرا شود. برای اینکه بدانید گوگل ادز بهتر است یا بینگ ادز، لازم است که تعداد کلیک کاربران، سهم جستجو و موارد دیگر آنها را بررسی کنید. در زیر به موارد مهمی از آنها اشاره ای داشته ایم.

با استفاده از شبکه دیسپلی گوگل، امکان دسترسی به 90 درصد کاربران اینترنتی وجود دارد. این در حالی است که بینگ شبکه دیسپلی ندارد. با این حال، شبکه سرچ نیز در اختیار گوگل است که 76 درصد از جستجو کنندگان را شامل می شود. سهم بینگ از تعداد کل جستجو کنندگان تنها 5 درصد است.

طبق مقاله ای که در وب سایت Instapage منتشر شده، هزینه کلیک روی تبلیغات بینگ 70 درصد کمتر از گوگل است. البته باید در نظر داشت که در این مقایسه هزینه ای، نمی توان گفت که بینگ و گوگل ترافیک یکسانی دریافت می کنند. در بیشتر صنایع، تبلیغات بینگ ارزان‌تر از گوگل است؛ اما ترافیک ورودی نیز کمتر است. هزینه کلیک بیشتر در پلتفرم تبلیغاتی گوگل ادز به خاطر بالا بودن میزان رقابت برای تصاحب جایگاه‌های تبلیغات در گوگل است.

چه مواردی باعث می شود کاربران روی تبلیغات گوگل کلیک کنند؟

بر اساس مقاله ای که Searchengineland منتشر کرده، برخی از کسانی که در شبکه سرچ گوگل جستجو می‌کنند تفاوت تبلیغ و نتایج ارگانیک را نمی دانند؛ اما کسانی که آگاهانه روی تبلیغات کلیک می کنند چه کسانی هستند؟ چه چیزی باعث می‌شود آنها کلیک کنند؟

4 دلیل رایج کاربران برای کلیک روی تبلیغات

دلیل اصلی که کاربران روی تبلیغ کلیک می‌کنند – این است که تبلیغات پاسخگوی جستجوی آنهاست. این رایج ترین دلیل کلیک است. این مساله باعث می‌شود که تبلیغ کنندگان به مرتبط بودن تبلیغ با عبارت یا سوال جستجو شده بیشتر اهمیت دهند. اجازه دهید مثالی در این‌باره ارائه کنم:

اگر من عبارت “ویزای کار کانادا” را در گوگل سرچ کنم، قطعا به تبلیغات “تحصیل در کانادا” یا “ویزای کانادا از طریق خرید ملک” اهمیتی نمی دهم. من می خواهم کلماتی مانند کار، شغل و ویزای کاری را ببینم.

دومین دلیل کلیک، به معروف بودن برند مرتبط است. به طور کلی کسانی که با یک برند آشنا هستند روی تبلیغات آن کلیک می کنند. 26 درصد از افراد گفته اند که به دلیل آشنا بودن با برند تبلیغ کننده روی نتیجه آن کلیک کرده اند. بنابراین شناخت برند دومین دلیل مهم تعداد کلیک های تبلیغات است. به همین دلیل است که بیشتر کسب و کارها هزینه و وقت بسیاری بر روی ساخت برند صرف می کنند.

جالب است بدانید که خانم ها علاقه بیشتری برای کلیک روی تبلیغات گوگل دارند. زنان 53 درصد از کلیک کنندگان را تشکیل می دهند و آنها بیشتر از مردان (47 درصد) روی تبلیغات گوگل کلیک می کنند. درصد بسیاری از کلیک خانم ها مربوط به نتایج تبلیغاتی “لوازم آرایشی” است.

چرا روی تبلیغات کلیک می‌کنیم؟

وب‌سایت‌های متعددی که توان رقابت ارگانیک با سایت‌ها و برندهای بزرگ را ندارند، از تبلیغات گوگل استفاده می‌کنند تا بتوانند سهمی از این بازار پردرآمد کسب کنند. همچنین سایت‌ها و شرکت‌های بزرگ هم برای از دست ندادن بازار و تقویت برند خود از تبلیغات گوگل استفاده می‌کنند.

چرا برخی از کاربران روی تبلیغ کلیک نمی‌کنند؟

اما چه دلایلی وجود دارد که کاربران روی تبلیغ کلیک نمی‌کنند؟ این مساله دلایل مختلفی دارد. در زیر به برخی از آنها اشاره می کنیم:

  • برخی از افراد به تبلیغات اعتماد ندارند و بلافاصله از آن نتایج می‌گذرند.
  • برخی از کاربران ممکن است از جستجوی خود منحرف شوند و روی هیچ یک از نتایج گوگل کلیک نکنند.
  • ممکن است آنها پاسخ خود را با مشاهده نتایج هوشمند گوگل مانند نمودار اطلاعات، افزونه های گوگل ادز، توضیحات متا و موارد دیگر دریافت کنند.
  • ممکن است قبل از اینکه تبلیغات شما را ببینند، یک تبلیغ دیگر توجه آنها را به خود جلب کرده باشد.

آیا گوگل ادز ارزش سرمایه گذاری را دارد؟

قطعا گوگل ادز ارزش سرمایه گذاری را دارد. بر اساس اطلاعاتی که گوگل در یک فایل PDF منتشر کرده، تبلیغ کنندگان با هر 1 دلار هزینه ای که انجام داده اند، میانگین درآمد 8 دلاری ثبت کرده اند. یعنی بازگشت سرمایه‌گذاری 8 برابری. اجازه دهید برای شما مثالی بزنیم و ارزش سرمایه گذاری در گوگل ادز را به چالش بکشیم. می توانید در این زمینه اطلاعات مناسبی در مقاله تبلیغات در گوگل ادز تاثیر گذار است بخوانید.

فرض می کنیم که یک آژانس هواپیمایی قصد دارد با استفاده از تبلیغات گوگل “تورهای تفریحاتی” بفروشد. ما تور کیش را مثال می زنیم. فرض می کنیم ارزان ترین تور کیش این وب سایت از شهر تهران 800 هزار تومن است. به طور مثال برای هر کلیک هزینه 6 سنت (کمترین هزینه) انتخاب شده است. به این ترتیب اگر 1000 بازدید کننده داشته باشد، 60 دلار هزینه کلیک های دریافتی از کاربران است.

به طور کلی اگر 1000 نفر روی صفحه تبلیغاتی کلیک کنند، حدود 800 نفر آنها بدون هیچ گونه تراکنشی از صفحه خارج می شوند یا به دیگر صفحات وب سایت مراجعه می کنند. تقریبا 200 نفر وارد قسمت پرداخت می شوند. عموما در این مرحله 50 درصد از افراد ممکن است وارد بخش کارت نشوند و به صفحات دیگر (غیر از تکمیل خرید) وارد شوند. 50 درصد دیگر (100 نفر) وارد بخش اطلاعات کارت و خرید می شوند.

اما از این 100 نفر وارد شده به بخش کارت، معمولا 20 درصد از آنها اطلاعات کارت بانکی خود را وارد می کنند و وارد بخش مشاهده موارد خریداری شده می شوند. در بخش مشاهده موارد خریداری شده (Review) نیز ممکن است تا 50 درصد کاربران (20 نفر باقی مانده) از دست بروند و باقی کاربران (10 نفر) خرید خود را تکمیل کنند. در این صورت سایت تبلیغ شده ما 10 پرداخت موفق داشته است.

با پرداخت هزینه 60 دلار (حدود یک میلیون چهارصد هزار تومن – در زمان انتشار این مقاله) ممکن است 10 پرداخت موفق یا بیشتر ثبت نمود که با احتساب (تور 800 هزار تومن) درآمد 8 میلیون تومانی دارد. البته این رقم ممکن است با توجه به ساختار وب سایت شما (طراحی، امکانات در دسترس کاربر و بسیاری موارد دیگر) متفاوت باشد. اگر این تبلیغات را با 15 سنت (بالاترین هزینه) محاسبه کنیم، 150 دلار هزینه کلیک 1000 کاربر (حدود سه میلیون هفصد هزار تومن) می شود که بازهم درآمد 8 میلیون تومانی برای 10 خرید مناسب است.

حرف آخر

در این مقاله که به صورت تخصصی توسط آژانس تبلیغاتی جی ادز تولید شده، نرخ کلیک روی تبلیغات گوگل توسط کاربران ایرانی و بین المللی را مورد بررسی قرار دادیم. همچنین با توجه به بررسی کمپین های تبلیغاتی سرچ گوگل به این نتیجه رسیدیم که میانگین کلیک کاربران ایرانی روی تبلیغات بیش از 10 درصد است. ممکن است این موضوع مربوط به آگاه نبودن کاربران یا علاقه مندی آنها به تبلیغات آنلاین باشد. نمی‌توان با اطمینان گفت که این نرخ تنها مربوط به یک مساله است.

به طور مثال، سن یک فاکتور مهم در تعداد کلیک های تبلیغات گوگل است. به نظر می رسد که کاربران جوان علاقه کمتری نسبت به افراد مسن تر دارند. 35 درصد از کلیک کنندگان تبلیغات حدود 34 سال یا کمتر سن دارند. اما برای افراد 35 سال به بالا، این میزان به بیش از 65 درصد افزایش می یابد.

البته نمی توان امکانات جذابی که گوگل ادز برای کاربران فراهم کرده را نادیده گرفت. برخی از تبلیغات در صفحات گوگل به اندازه ای جذاب هستند که کاربران به سختی می توانند از کنار آنها بگذرند. برخی نتایج تبلیغاتی جستجوهای فارسی، تعداد کلیک های تبلیغات را افزایش می‌دهند. به تصویر زیر نگاه کنید:

تبلیغات گوگل - چالش

شما اگر این جستجو را انجام بدهید، روی کدام نتیجه تبلیغاتی کلیک می کنید؟ خوشحال می شویم نظرات شما را درباره این چالش بدانیم.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.