محتوای همیشه سبز چیست

محتوای همیشه سبز چیست و چگونه تولید می‌شود؟

محتوا همیشه سبز چیست و چگونه می‌توانید از آن در استراتژی کانتنت مارکتینگ خود استفاده کنید؟ به بیانی ساده، محتوا همیشه سبز محتوایی است که وابسته به زمان نبوده و ارتباط عمیقی که این نوع از محتوا با مخاطب ایجاد می‌کند باعث می‌شود تا این محتوا مدت‌ها پس از اولین انتشاری که دارد؛ باز هم برای کاربران جذاب باشد. در مقاله امروز از وبلاگ جی ادز قصد داریم تا در رابطه با این نوع از محتوا صحبت کرده و به شما توضیح دهیم که چگونه می‌توانید از آن در کسب‌وکار خود استفاده کنید.

محتوای همیشه سبز چیست؟

همان‌طور که از نام آن پیداست؛ عنوان محتوای همیشه سبز (Evergreen) به محتوایی نسبت داده می‌شود که برای موتورهای جست‌وجو بهبود پیدا کرده و در طول زمان همچنان می‌تواند برای کاربران جذاب و کاربردی باشد. شاید با خودتان فکر کنید که جذابیت دائمی ذات هر محتوایی است و تمام محتوا‌ها باید اینگونه باشند؛ اما این طور نیست و ما به محتواهای فصلی نیز در استراتژی تولید محتوا خود نیاز داریم که در ادامه این مقاله بیشتر راجع به آن صحبت می‌کنیم.

محتوای همیشه سبز چیست؟

فرمت‌های رایج محتوای همیشه سبز

این موارد لیستی از قالب‌های محتوایی هستند که می‌توانید از آن‌ها برای تولید محتوای همیشه سبز استفاده کنید:

  • محتوای فهرست‌وار (Listicles)
  • محتوای آموزش تکنیک‌ها
  • محتوای چگونه انجام دهیم
  • محتوای نقد و بررسی محصول
  • برخی از محتواهای ویدئویی

تنها صرف نوشتن محتوا در این قالب‌ها بدین معنی نیست که می‌توان محتوا همیشه سبز تولید کرد؛ این موارد تنها گزینه‌هایی هستند که در مقایسه با سایر فرمت‌های محتوایی، پتانسیل بیشتری برای تبدیل شدن به این نوع از محتوا دارند. به عنوان مثال یک ویدئو آموزشی در مورد “آموزش خرید از آمازون” به مراتب کاربرد و طول عمر بیشتری نسب به ویدئویی با عنوان “بهترین سایت‌های خرید آنلاین بلیت هواپیما” دارد.

تولید محتوا همیشه سبز

اکنون که می‌دانید چه نوع از فرمت‌های ویدئویی این امکان را برای شما فراهم می‌کنند تا محتوای همیشه سبز برای وب‌سایت و یا پلتفرم‌های سوشال مدیا خود تولید کنید؛ بهتر است تا با یک سری ایده در این حوزه آشنا شوید.

برای نگارش محتوای Evergreen در وبلاگ خود، ‌می‌توانید از این موارد ایده بگیرید:

  • سؤالات متداولی که برای کاربران و یا مشتریان شما پیش می‌آیند را شناسایی کرده و در قالب مقاله به آن‌ها پاسخ دهید.
  • مطالب و تکنیک‌های آموزشی تحت عنوان “چگونه انجام دهیم” را در وبلاگ خود منتشر کنید.
  • مفاهیم مبهم حوزه فعالیت خود را شناسایی کرده و به خوبی آن‌ها را برای مخاطبان خود شفاف‌سازی کنید.

نمونه محتواهای همیشه سبز

این موارد نمونه مطالبی هستند که به عنوان محتوای همیشه سبز شناخته می‌شوند:

  • راهنمای جامع بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی: این مورد به عنوان یکی از مطالب پرکاربرد در حوزه مارکتینگ در نظر گرفته می‌شود؛ به خصوص برای کسانی که به تازگی تصمیم به راه‌اندازی کمپین‌های مارکتینگ در حوزه سوشال مدیا گرفته‌اند.
  • چگونه از حیوان خانگی خود مراقبت کنیم: امروزه حیوانات و اینترنت به عنوان ترکیب برنده‌ای شناخته می‌شوند که هر دو آن‌ها طرف‌داران زیادی دارند. چنین موضوعی همواره طرف‌داران خاص خود را خواهد داشت؛ چراکه هم کاربردی بوده و هم مطالعه آن جنبه سرگرمی برای کاربران دارد.
  • 10 مدل لذت بردن از هات چاکلت: همزمان با این که به فصول سرد سال نزدیک می‌شویم؛ چنین موضوعی می‌تواند ترافیک بالایی برای سایت شما به همراه داشته باشد. پرداختن به مطالب کلاسیک و قدیمی همواره می‌تواند یه شروع خوب برای نگارش محتوای همیشه سبز باشد.

البته که ممکن است برخی یا تمامی این موارد، هیچ گونه ارتباطی با کسب‌وکار شما نداشته باشند. شما باید موضوعاتی را پیدا کنید که مخصوصا برای مخاطبان شما جذاب بوده و ارزشی را برای آن‌ها به وجود می‌آورند. مشکلی که در رابطه با محتواهای همیشه سبز مطرح می‌شود؛ پرداختن سایر افراد به موضوع مدنظر شماست. بعضاً دیده شده است که در یک موضوع مشخص، صدها مقاله منتشر شده است. در چنین شرایطی پیشنهاد می‌شود که از دیدگاه‌های مخصوص به خود در آن موضوع استفاده کرده و یا این که از کلمات کلیدی طولانی در مطالب خود استفاده کنید که رقابت در آن‌ها پایین بوده اما ترافیک خوبی برای سایت شما به همراه می‌آورند. این کار ارزش محتوا شما را افزایش داده و همچنین باعث بهبود آن برای موتورهای جست‌وجو می‌شود.

چه نوع محتوایی همیشه سبز نیست؟

اما بدیهی است که تمام محتواها طول عمر طولانی نداشته و نمی‌توانند برای همیشه برای کاربران جذاب و یا کاربردی باشند. برای درک بهتر محتوای همیشه سبز، نیاز است تا بدانید که کدام محتواها در این دسته قرار نمی‌گیرند. در زیر نمونه‌هایی از این محتواها را برایتان عنوان کرده‌ایم.

  • مقالاتی که به تازگی در وبلاگ منتشر شده‌اند.
  • اطلاعات آماری و یا گزارش‌ها که پس از گذشت مدتی اعتبار خود را از دست می‌دهند.
  • مقالاتی که تمرکز آن‌ها بر روی مسائل ترند روز می‌باشد.
  • موضوعاتی در حیطه مد و فشن که به سرعت تغییر می‌کنند.

توجه داشته باشید؛ محتوای همیشه سبز تاریخ انقضا نداشته و در طولانی مدت می‌تواند ارزش و جذابیت خود را برای کاربران حفظ کند. با توجه به این مورد، تولید محتوا در موضوعاتی همچون برترین موبایل‌های پرچم‌دار 2023 ممکن است در بازه زمانی مشخصی برای کاربران جذاب بوده و برای سایت شما ترافیک نیز جذب کنند؛ اما در طولانی مدت نمی‌توان توقع ورودی سایت بالا را از آن‌ها داشت.

چرا تولید محتوای همیشه سبز مهم است؟

بسیار خب، اکنون که دریافتیم چه نوع محتوایی همیشه سبز بوده و چه نوع محتوایی در این گروه قرار نمی‌گیرد؛ اجازه دهید به این موضوع بپردازیم که اصلاً چرا باید این نوع از محتوا را تولید کنیم؟ این نوع از محتواها چه مزایایی برای ما دارند؟ و این که آیا این نوع از محتواها می‌توانند فروش ما را افزایش دهند؟

محتوای همیشه سبز باعث افزایش رتبه شما در صفحه نتایج می‌شود: آیا می‌دانستید 75٪ از کاربران در هنگام سرچ موضوعات مورد نظر خود در گوگل، به صفحه دوم نرفته و تنها به نتایج نخستی که در صفحه اول به آن‌ها نشان داده می‌شوند بسنده می‌کنند؟ این موضوع بدان معناست که اگر صفحات سایت شما در نتایج صفحه اول گوگل نمایش داده نشوند؛ تعداد بسیار اندکی از افراد می‌توانند محتواهای شما را مشاهده کنند.

نقش محتوای همیشه سبز در رتبه‌بندی صفحه نتایج گوگل

تولید محتوا همیشه سبز باعث افزایش امتیاز شما در الگوریتم E-A-T شده و هرچه که این امتیاز برای مطالب شما بالا باشد؛ شانس نمایش آن‌ها در صفحه نخست نتایج گوگل بیشتر می‌شود.

دریافت ترافیک طبیعی: به زبانی ساده ترافیک طبیعی به شرایطی گفته می‌شود که در آن کاربران بدون استفاده از تبلیغات، از سایت شما بازدید کرده و توانسته‌اند سایت شما در نتایج گوگل پیدا کنند. اما محتوای همیشه سبز چگونه می‌تواند باعث دریافت ترافیک طبیعی برای سایت شما شود؟ این 2 مورد از روش‌های معمول در این بخش هستند:

  • این نوع از محتوا به سؤالات کاربران پاسخ می‌دهد؛ ‌و پاسخ به سؤالات کاربران همیشه به عنوان یکی از فاکتورهای مثبت در رتبه‌بندی مطالب توسط گوگل شناخته می‌شود.
  • با توجه به این که درصد بالایی از جذابیت و کاربرد در این نوع از محتواها دیده می‌شود؛ کاربران همواره مشتاق انتشار مطالب و موضوعات جدید از سمت شما خواهند بود.

قرار دادن محتوا باکیفیت در اختیار کاربران: اما همیشه هدف افزایش ترافیک نیست؛ گاهی اوقات شما نیاز دارید تا محتوایی را در اختیار کاربران خود قرار دهید که ارزش بالایی داشته و سطح بالای دانش و تجربه شما را برای آن‌ها تبیین کند.

محتوای باکیفیت محتوایی است که بانس ریت (bounce rate) سایت را پایین نگه داشته و کاربران را برای مدت طولانی‌تری در سایت نگه دارد. محتوای همیشه سبز با ساختار فوق‌العاده‌ای که دارد؛ به شما کمک می‌کند تا مطالب باکیفیتی را در اختیار کاربران خود قرار دهید.

اما نکته جذاب این موضوع این است که هرچه شما محتوای باکیفیت‌تری برای کسب‌وکار خود تولید کنید؛ میزان تأثیرگذاری آن‌ها بر روی کاربران بیشتر بوده و این موضوع در نهایت باعث افزایش فروش شما خواهد شد.

چگونه محتوا همیشه سبز تولید کنیم؟

در قدم بعدی شما نیاز دارید تا یاد بگیرید چگونه محتوای همیشه سبز تولید کنید که برای کاربران جذاب بوده و در طولانی مدت بتواند حجم بالایی از ترافیک را برای سایت شما به همراه داشته باشد. در ادامه این مقاله یک سری تکنیک‌ها را در این مورد بررسی می‌کنیم.

  • کلمات کلیدی مناسب انتخاب کنید: پیش‌تر به طور خلاصه به این موضوع اشاره کردیم که استفاده از کلمات کلیدی طولانی می‌تواند گزینه خوبی برای محتواهای شما باشد. فرقی نمی‌کند که محتوا شما چقدر ارزشمند است؛ تا زمانی که کاربران آن را سرچ نکنند ‌نمی‌توانید بر روی دریافت ترافیک از سمت آن‌ کلمات حساب باز کنید.
  • سئو محتوا خود را رعایت کنید: وقتی که کلمات کلیدی مناسب محتوا خود را پیدا کردید؛ سعی کنید از نکات سئو برای بهبود آن استفاده کنید. برای تصاویر خود alt مناسب در نظر بگیرید و از کلمات کلیدی خود در تایتل و متن مقالات خود استفاده کنید. همچنین سعی کنید از سایر محتواهای مرتبط دیگر نیز در مقالات خود استفاده کرده و به آن‌ها لینک دهید. البته توجه داشته باشید که لینک‌دهی‌های زیاد و تکرر بی‌جا کلمات کلیدی در محتوا می‌تواند تأثیر منفی در مقالات شما داشته باشد.
  • برای تازه کار‌ها بنویسید: هدف شما از نگارش مقاله، به اشتراک گذاشتن دانش و تجربه خود با دیگران می‌باشد. سعی کنید این انتقال اطلاعات را به گونه‌ای انجام دهید که افراد تازه‌کار به خوبی بتوانند آن را درک کرده و با محتوا شما ارتباط برقرار کنند. در نظر داشته باشید؛ کارشناسان حرفه‌ای معمولاً در فیلد‌های تخصصی سرچ کرده و به دنبال موضوعات کلی نمی‌گردند. در صورتی که هدف از نوشتن محتوای همیشه سبز، هدف قرار دادن طیف بزرگی از کاربران است که عموم آن‌ها شامل افرادی می‌شوند که اطلاعات زیادی در رابطه با موضوع موردنظر ندارند.
  • از زبان ساده در نگارش خود استفاده کنید: در ادامه مورد قبلی، توجه داشته باشید که افراد تازه‌کار معمولاً اصطلاحات و زبان تخصصی موضوع موردنظر را به طور کامل درک نمی‌کنند؛ بنابراین نیاز است تا محتوا را به ساده‌ترین شکل ممکن طراحی کنید که در عین کاربردی بودن، درک آن نیز برای کاربران مشکل نباشد.

محتوای همیشه سبز همه چیز نیست

محتوای همیشه سبز یکی از استراتژی‌های کاربردی تولید محتوا می‌باشد؛ اما در نظر داشته باشید که تمام محتواهای شما لزوماً نباید همیشه سبز باشند. در مسیر تولید محتوا، محتواهای فصلی نیز از اهمیت بالایی برخوردار هستند. این نوع از محتواها به خصوص برای کمپین‌های مارکتینگ کوتاه مدت که در آن‌ها شما می‌خواهید حجم بزرگی از ترافیک را در مدت زمان کوتاه روانه سایت و یا پلتفرم‌های سوشال ‌مدیای خود کنید؛ گزینه مناسبی می‌باشند. توجه داشته باشید؛ بهترین استراتژی تولید محتوا گزینه‌‌ای است که در آن از ترکیب محتوای همیشه سبز و محتواهای فصلی استفاده شود.

محتوای همیشه سبز را در وبلاگ خود دفن نکنید

توجه داشته باشید در صورتی که پس از تولید محتواهای خود، آن‌ها را به حال خود رها کنید؛ نمی‌توانید توقع داشته باشید که نتایج خوبی برای شما بگیرند. در عوض سعی کنید با هایلایت کردن محتواهای سبز خود، آ‌ن‌ها را در معرض دید افرادی قرار دهید که به دنبال آن‌ها هستند. این موارد تکنیک‌هایی می‌باشند که می‌توانید از آن‌ها در این موضوع استفاده کنید.

  • صفحات راهنما آموزش را در سایت خود بسازید که مطالب آموزشی همچون چگونه انجام دهیم را در اختیار بازدیدکنندگان از سایت شما قرار دهند.
  • محتواهای همیشه سبز خود را در ساید بار سایت و یا در یک بنر در لندینگ اصلی خود هایلایت کنید تا در معرض دید مخاطبان قرار گیرند.
  • از طریق روش‌هایی همچون آپدیت کردن مقالات، سعی کنید محتواهای خود را به طیف گسترده‌تری از کاربران نشان دهید.
  • از دکمه‌های از اینجا شروع کنید در لندینگ‌های خود استفاده کنید تا مطالب پایه را در اختیار کاربران قرار دهید.
  • از پلتفرم‌های سوشال مدیا غافل نشده و سعی کنید در کنار نگارش مقالات باکیفیت، کمپین‌های سوشال مدیا مارکتینگ را نیز برای پشتیبانی از آن‌ها راه‌اندازی کنید.
هایلایت محتوای همیشه سبز در تمامی پلتفرم‌ها

سخن پایانی

محتوای همیشه سبز تاریخ انقضا نداشته و همواره برای کاربران جذاب و کاربردی خواهد بود. در صورتی که می‌خواهید رتبه سئو خود را بالا ببرید، محتوا جذاب و کاربردی را در اختیار مخاطبان خود قرار داده و سهم فروش بیشتری از بازار داشته باشید؛ این نوع از محتواها باید به عنوان بخشی از استراتژی تولید محتوا شما در نظر گرفته شوند.

توجه کنید که در این مسیر بدون برنامه پیش نروید. موضوعات مدنظر کاربران خود را شناسایی کرده، تحقیقات لازم را انجام داده و در نهایت ایده‌ها و دیدگاه خود را در مطالب قرار دهید.

منبع

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.