فایربیس گوگل و پراپرتی‌های GA4 – قسمت 15

 در قسمت قبلی از این سری آموزش‌ها مروری بر رابط کاربری پراپرتی‌های GA4 داشته‌ایم؛ پیشنهاد می‌کنم این قسمت را از دست ندهید.

در این قسمت از سری آموزش‌های جی ای 4، کریستا سیدن توضیحاتی در رابطه با تفاوت‌های Google Analytics for firebase و پراپرتی‌های GA4 در جمع‌آوری دیتاها را برای ما عنوان می‌کند.

فایربیس گوگل به عنوان ابزاری کاربردی برای توسعه اپ شناخته می‌شود که در ساخت اپلیکیشن‌های مختلف، بهبود و توسعه آن‌ها طیف گسترده‌ای از خدمات را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. از جمله این خدمات کاربردی می‌توان به قابلیت آنالیتیکس فایربیس اشاره کرد که از آن برای جمع‌آوری دیتاهای مربوط به اپلیکیشن‌های موبایل استفاده می‌شود. چیزی که اکنون ما آن را با نام Google Analytics for firebase می‌شناسیم.

فایربیس گوگل و پراپرتی‌های جی ای 4

پراپرتی‌های جی ای 4 و Google Analytics for firebase هر دو از کیت توسعه نرم‌افزار مشابه برای جمع‌آوری دیتا استفاده می‌کنند. اما فارغ از نوع پلتفرم، نوع مخاطبان و کاربردهای هر کدام از این دو ابزار تفاوت‌هایی دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

در یک حالت کلی ابزار آنالیتیکس فایربیس دولوپر محور طراحی شده و با داشبورد و امکاناتی که دارد؛ کار جمع‌آوری دیتا برای توسعه‌دهندگان را راحت‌تر کرده است. امکان استفاده از قابلیت‌هایی همچون Remote config، تست‌های  A/B و یا سایر ابزارهای مدیریت اپ این گزینه را به یک ابزار کاربری برای توسعه‌دهندگان موبایلی تبدیل کرده است.

در آن طرف پراپرتی‌های جی ای 4 اما با رابط کاربری ساده و روان خود، بیشتر برای مارکترها و آنالیست‌ها کاربرد دارند. در جی ای 4 رابط کاربری امکانات مختلف آنالیز رفتار کاربر در سایت و یا اپ را فراهم کرده و در آن می‌توان پراپرتی‌ها را در صورت نیاز شخصی‌سازی کرد.

مزایای استفاده از پراپرتی‌های GA4 برای جمع‌آوری دیتا

اما اگر تصمیم گرفته‌اید از پراپرتی‌های جی ای 4 برای جمع‌آوری و آنالیز دیتاهای مرتبط با اپ‌های موبایل استفاده کنید؛ باید توجه داشته باشید که این ابزار طیف گسترده‌ای از امکانات را در اختیار شما قرار می‌دهد که برخی از آن‌ها تنها در پراپرتی‌های جی ای 4 وجود دارند.

فرقی نمی‌کند که صاحب یک برند بزرگ بوده یا این که به تازگی استارتاپ خود را راه‌اندازی کرده باشید؛ در هر صورت جی ای 4 می‌تواند برای آنالیز داده‌های سایت و یا اپ شما مفید باشد.

علاوه بر این، گوگل در نسخه جدید ابزار آنالیتیکس قابلیت‌های هوش مصنوعی زیادی را در اختیار کاربران قرار داده است که تجربه خوبی از کار کردن با این ابزار را برای آن‌ها رقم می‌زند. از نوار جست‌وجو بالای صفحه که به خوبی به سؤالات کاربران پاسخ می‌دهد گرفته تا متریک‌های پیش‌بینی کننده، ‌همگی امکانات جذابی هستند که برای راحتی کاربران در ساختار پراپرتی‌های جی ای 4 قرار داده شده‌اند.

در ادامه یک سری از مزیت‌های استفاده از جی ای 4 برای جمع‌آوری و آنالیز دیتاهای اپ را برای شما عنوان می‌کنیم:

  • آنالیز Ad Hoc: قرار دادن این قابلیت در پراپرتی‌های جی ای 4 امکان ساخت سگمنت‌های مختلف را برای ما فراهم کرده است که می‌توانیم آن‌ها را بر روی کاربران و دیتاهای مختلف اعمال کنیم.
  • گزارش‌های Exploration: در این گزارش‌ها تکنیک‌های کاربردی همچون Pathing، Funnels و Cohort وجود دارند که کاربردهای گسترده‌ای برای کاربران دارند. به عنوان مثال گزارش‌های Pathing نحوه رفتار کاربر در پروسه خرید را بررسی کرده تا دلیل عدم تکمیل خرید توسط آن‌ها برای شما مشخص شود. یا این که با استفاده از گزارش‌های Funnels می‌توانید تکنیک‌های جذب کاربران را شناسایی کرده تا آن‌ها را به لیست مشتریان خود اضافه کنید.
  • گزارش‌دهی مخصوص بازی‌ها (Games Reporting): این بخش مربوط به گزارش‌هایی می‌شود که به طور اختصاصی برای توسعه‌دهندگان بازی‌ها کاربرد گسترده‌ای دارند. درک کلی فانل‌ها و پرداختن به موارد مرتبط با گزینه‌های کسب درآمد از جمله کاربردهای این گزارش‌ها می‌باشند. توجه داشته باشید که این نوع از گزارش‌ها تنها در پراپرتی‌های جی ای 4 وجود داشته و در ابزار Google Analytics for firebase دیده نمی‌شوند.
  • گزارش‌های Ecommerce: اگر سایت شما فروشگاه اینترنتی می‌باشد این گزارش‌ها می‌توانند دیتاهای کاربردی برای شما فراهم کنند. به عنوان مثال این گزارش‌ها برای شما مشخص می‌کنند که کدام محصول بیشترین فروش را برای شما داشته یا این که کدام محصول بیشتر به کاربران شما نشان داده شده است.

جی ای 4 یا فایربیس؟

باید عنوان کنیم که هر دو این ابزارها کاربردی بوده و می‌توانند مزیت‌های زیادی را در اختیار کاربران قرار دهند. در واقع این بسته به نوع نیاز شما می‌باشد که از کدام یک از این ابزارها برای جمع‌آوری و آنالیز دیتاهای خود استفاده کنید.

در صورتی که دولوپر بوده و قصد دارید از قابلیت‌هایی مثل Remote config یا تست‌های A/B استفاده کنید؛ فایربیس گوگل احتمالاً گزینه موردنظر شما خواهد بود. اما اگر مارکتر یا آنالیست بوده و یا این که به دنبال استفاده از قابلیت‌های عنوان شده در این ویدئو هستید؛ رابط کاربری روان جی ای 4 و امکانات مختلف آن می‌تواند بهترین انتخاب برای شما باشد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.