تکنیک‌های رفتار کاربر در پراپرتی‌های GA4 – قسمت 7

در قسمت قبلی از این سری آموزش‌ها به بررسی مبحث آنالیسیس در GA4 می‌پردازیم.

در این قسمت از سری آموزش‌های جی ای 4 کریستا سیدن به همراه استفانو مدیر محصول گوگل آنالیتیکس، توضیحاتی در رابطه با تکنیک‌های تجزیه و تحلیل رفتار کاربر در پراپرتی‌های جی ای 4 را در اختیار ما قرار می‌دهند. در این ویدئو به بررسی 3 تکنیک Pathing، Funnels و Cohort می‌پردازیم که می‌توان از آن‌ها برای بررسی کارهایی که کاربران در سایت و یا اپلیکیشن ما انجام می‌دهند استفاده کرد.

  • Pathing: با استفاده از این تکنیک می‌توانیم یک نقطه شروع یا پایان را برای کاربران مشخص کرده و تعیین کنیم که کاربر چگونه در روند خرید خود، به نقطه شروع خرید رسیده و یا این که چگونه به نقطه پایان خرید می‌رسد.
  • Funnels: با فانل می‌توانید یک ذهنیت از مسیر کاربران داشته و نحوه عملکرد آن‌ها در طول مسیر خرید را بررسی کنید.
  • Cohort: با استفاده از این تکنیک می‌توانید یک نقطه شروع و پایان را در سایت و یا اپ خود مشخص کرده و تعیین کنید که چگونه کاربران در طول این مسیر جا به جا می‌شوند.

تکنیک Pathing

اگر در پنل جی ای 4 خود بر روی گزینه Analysis و سپس Analysis hub کلیک کنید؛ می‌توانید گزینه Path Analysis را مشاهده کرده و بر روی آن کلیک کنید تا تکنکی پثینگ برای شما باز شود.

تکنیک Pathing

در صفحه باز شده می‌توانید با کلیک بر روی گزینه Start over یک تکنیک جدید برای خود بسازید. در تکنیک جدید این امکان برای شما فراهم شده است تا Starting Point و یا Ending Point خود را مشخص کرده و به کار خود ادامه دهید.

در این تکنیک با انتخاب ایونت‌های مختلف می‌توانید داده‌های کاربردی در رابطه با آن ایونت به دست آورید. به عنوان مثال، در صورتی که مدیر یک سایت فروشگاهی هستید؛ می‌توانید با انتخاب ایونت Purchase تعیین کنید که کاربران چگونه به نقطه شروع خرید رسیده‌اند.

تکنیک Pathing یکی از کاربردی‌ترین ابزارها در جی ای 4 می‌باشد. این تکنیک گزارش‌هایی در رابطه با نقاط شروع و پایان مسیر خرید را برای شما فراهم می‌کند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید اشکالات و یا ایرادات مسیر خرید کاربران را پیدا کرده و آن‌ها را برطرف کنید.

تکنیک Funnels

تکنیک فانل به شما این امکان را می‌دهد تا نحوه تکمیل کردن هر تسک توسط کاربران را بررسی کرده و مشاهده کنید که به چه میزانی کاربران در تکمیل آن تسک‌ها موفق عمل می‌کنند. به عنوان مثال می‌توانید ببینید که چگونه کاربرانی که از سایت بازدید می‌کنند؛ در ابتدا تبدیل به مشتریان احتمالی شده و سپس از شما خرید می‌کنند. یا این که چگونه مشتری که برای بار اول از شما خرید می‌کند؛ برای بار دوم هم خرید کرده به مشتری دائم شما تبدیل می‌شود. با استفاده از این اطلاعات می‌توانید مسیرهای خرید ناکارآمد را شناسایی کرده و نسبت به برطرف کردن آن‌ها اقداماتی را در نظر بگیرید.

تکنیک Funnels

توجه داشته باشید؛ فانل‌ها می‌توانند باز یا بسته بوده که این موضوع تعیین می‌کند کاربران چگونه می‌توانند وارد فانل شوند:

  • اگر فانل باز باشد؛ کاربران می‌توانند در هر مرحله‌ای وارد فانل شوند.
  • اگر فانل بسته باشد؛ کاربران تنها می‌توانند در مرحله اول وارد آن شوند.

کاربران تنها زمانی در مراحل مختلف از یک فانل محاسبه می‌شوند که توالی‌های مشخص‌ شده را کامل کرده باشند. اگر یک کاربر یک مرحله از فانل را کامل نکرده باشد؛ از فانل حذف شده و در مراحل بعدی محاسبه نمی‌شود. همچنین اگر یک کاربر تلاش کند که چندین بار و در بازه‌های زمانی مشخص، مراحل یک فانل را کامل کند؛ تنها تلاش‌های اول آن کاربر در فانل حساب می‌شود. به عبارتی دیگر، یک کاربر تنها یک بار می‌تواند وارد یک فانل شود.

تکنیک Cohort

با استفاده از این تکنیک می‌توانید درک بهتری از کاربرانی که یک سری ویژگی‌های مشترک دارند را پیدا کنید.

عبارت Cohort به کاربرانی نسبت داده می‌شود که در گزارش‌های آنالیتیکس دارای ویژگی‌های یکسانی هستند. به عنوان مثال در صورتی که یک سری از کاربران دارای دیتاهای اکوزیشن یکسانی باشند؛ به عنوان یک کوهورت در نظر گرفته می‌شوند. تکنیک کوهورت این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد تا در طول زمان نحوه رفتار این کاربران در سایت و یا اپ خود را بررسی کنید.

تکنیک Cohort

نحوه استفاده از این تکنیک نیز بدین گونه است که با معیارهای اینکلوژن و ریترن (inclusion & return) انتخابی شما آغاز می‌شوند. شما می‌توانید از تکنیک کوهورت با استفاده از فاکتورهای مختلفی همچون ایونت‌ها و یا کانورژن‌هایی که کاربران آن‌ها را تکمیل کرده‌اند استفاده کنید.

این 3 تکنیک مواردی هستند که مدیران دیجیتال مارکتینگ و یا وب‌مستران می‌توانند از آن‌ها استفاده کرده و نحوه رفتار کاربران در سایت و یا اپلیکیشن خود را بررسی کنند. امیدواریم شما نیز با تماشا این ویدئو به خوبی بتوانید از این تکنیک‌ها استفاده کنید.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.