نحوه کسب درآمد از یوتیوب

کسب درآمد از یوتیوب چگونه است؟ (راهنمای جامع 2023)

در عصر دیجیتالی که خلاقیت محدودیتی نداشته و نوآوری حرف اول را در تولید محتوا می‌زند؛ یوتیوب توانسته پلتفرمی را فراهم کند که در آن کاربران می‌توانند خلاقیت، دانش و هنر خود را به معرض نماش گذاشته و حتی مسیری برای کسب موفقیت‌های مالی برای خود بسازند. یوتیوب به عنوان دومین سوشال مدیا پرطرفدار در دنیا محیطی را فراهم کرده است که در آن، هنر و دانش قابلیت تبدیل شدن به یک منبع درآمد فوق‌العاده را برای دارندگان آن دارد. در این مقاله قصد داریم تا نحوه کسب درآمد از یکی از بزرگترین شبکه‌های مجازی در دنیا را زیر ذره‌بین خود برده و مواردی را برای شروع فعالیت در یوتیوب برای شما عنوان کنیم. پیشنهاد می‌کنیم تا آخر این مقاله جذاب با ما همراه باشید.

چرا درآمد از یوتیوب؟

به گزارش سایت globalmediainsight  یوتیوب در سال 2023، بیش از 2.7 میلیارد کاربر فعال ماهانه داشته است. جالب است بدانید که تعداد کاربران فعال ایرانی در این شبکه نیز بالا بوده و این پلتفرم در میان ایرانیان نیز از محبوبیت بالایی برخوردار می‌باشد.

البته این اعداد و آمارها تنها چند مورد از دلایلی می‌باشند که می‌توانند هر کسی را برای شروع فعالیت در یوتیوب قانع کنند. داشتن درآمد دلاری، بهره‌مندی از درآمد غیرفعال و کسب درآمد در کنار فعالیت در حوزه‌ای که به آن علاقه دارید؛ می‌توانند فاکتورهای مهم دیگری باشند که شما را برای ساخت کانال یوتیوب راضی کنند.

کسب درآمد از یوتیوب

بسیاری از کاربران فکر می‌کنند که شرکت در برنامه پارتنر گوگل (google partner program) و کسب درآمد از نمایش تبلیغات بر روی ویدئوهای کانال، تنها مدل درآمدی است که می‌توان در یوتیوب داشت. اما متدهای دیگری مثل ساخت ویدئوهای اسپانسرینگ و یا استفاده از پتانسیل مخاطبان برای فروش محصول و یا خدمات خود صاحب کانال، روش‌های دیگری هستند که می‌توان از آن‌ها برای کسب درآمد از یوتیوب استفاده کرد. در ادامه این مقاله بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

چگونه کسب درآمد از یوتیوب را شروع کنیم؟

داشتن درآمد از یوتیوب یکی از گزینه‌هایی است که به خصوص برای ما ایرانی‌ها، به عنوان یک منبع درآمد خیلی خوب در نظر گرفته می‌شود. اما شروع فعالیت در این شبکه نیازمند انجام یک سری پیش‌نیازها است که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

نیچ خود را پیدا کنید

شروع فعالیت در یوتیوب با پیدا کردن نیچ (Niche) شما انجام می‌گیرد. نیچ همان حوزه‌ای است که شما علاقه‌مند به فعالیت در آن هستید. آیا دوست دارید ویدئوهایی مرتبط با آشپزی بسازید یا اینکه ترجیح می‌دهید ویدئوهای آموزشی تولید کنید؟ استریم گیم‌های روز دنیا چطور؟

علاقه شما یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که باید در شروع فعالیت خود در یوتیوب، به آن توجه داشته باشید؛ چراکه ساختار کلی کانال شما را تعیین می‌کند. یکی از اشتباهاتی که خیلی از کاربران فعال در یوتیوب مرتکب آن می‌شود این است که به جای در نظر گرفتن علاقه خود، به سراغ حوزه‌هایی می‌روند که مخاطبان بیشتری دارند. توجه داشته باشید که این مورد باعث می‌شود شما به مرور از فعالیت مستمر در یوتیوب و ساخت ویدئو خسته شده و از گرفتن نتیجه و کسب درآمد از این پلتفرم ناامید شوید.

از طرفی دیگر محتوا تخصصی جذابیت بیشتری برای کاربران داشته و چنانچه شما بتوانید ویدئوهای باکیفیتی در حوزه موردعلاقه خود تولید کنید؛ می‌توانید توقع جذب مخاطبان و کسب درآمد از یوتیوب را داشته باشید.

محتوا جذاب برای مخاطبان خود داشته باشید

همان‌طور که عنوان شد؛ یوتیوب پلتفرم بزرگی بوده و رقابت در این شبکه نیز به شدت بالا می‌باشد. در چنین شرایطی، تنها تولید محتوا باکیفیت است که نظر مخاطبان را به خود جلب کرده و باعث می‌شود تا کاربران از میان انبوه محتواها و کانال‌های مختلف شما را برای دنبال کردن انتخاب کنند.

ساخت ویدئوهای باکیفیت

سعی کنید استراتژی ساخت ویدئوهای خود را به‌گونه‌ای طراحی کنید که در آن ویدئوهای کانال شما در کنار آموزنده بودن، سرگرم‌کننده نیز باشند؛ چراکه به صورت پیش‌فرض محتوا صرفاً آموزنده جذابیتی برای کاربران نداشته و اکثر آن‌ها ترجیح می‌دهند تا در کنار آموزش دیدن، با نوآوری و محتوا جدید در ویدئوها روبرو شوند.

3 فاکتور استوری تلینگ (Storytelling)، حس شوخ طبعی و تولید محتوا مرتبط با نیازهای کاربر، ابزارهای اصلی شما برای تولید محتوا باکیفیت می‌باشند که باید از آن‌ها استفاده کرده و ویدئوهایی تولید کنید که برای کاربران جذاب باشند. توجه داشته باشید مادامی که بتوانید ارزشی خلق کرده و آن را در اختیار مخاطبان خود قرار دهید؛ می‌توانید کاربران را مشتاق برای مشاهده سایر ویدئوهای خود نگه دارید.

هنر ساخت ویدئوهای باکیفیت را یاد بگیرید

ارائه کیفیت بالایی از ویدئوها یکی دیگر از فاکتورهای مهمی است که برای موفقیت در روند کسب درآمد از یوتیوب به آن نیاز دارید. البته این موضوع را هم در نظر داشته باشید که ارائه کیفیت بهتری از ویدئوها، لزوماً به معنی استفاده از تجهیزات حرفه‌ای نمی‌باشد. در حقیقت باید عنوان کنیم که اکثر یوتیوبرهای موفق، کار خود در یوتیوب را با استفاده از حداقلی‌ترین امکانات مثل تلفن‌ همراه هوشمند خود شروع کردند.

البته که استفاده از تجهیزات حرفه‌ای در افزایش کیفیت ویدئوهای شما نقش بسزایی دارد؛ اما در ابتدا کار نیازی نیست هزینه زیادی را برای خرید تجهیزات حرفه‌ای متحمل شوید. پیشنهاد ما به شما این است که در ابتدا مسیر کسب درآمد از یوتیوب، از یک تلفن همراه هوشمند که کیفیت ضبط ویدئو خوبی دارد همراه با یک میکروفون برای ضبط صدا باکیفیت استفاده کنید. بعد از آن و پس از اینکه با محیط فعالیت در یوتیوب آشنا شدید؛ می‌توانید از محل درآمد خود برای خرید تجهیزات حرفه‌ای مثل دوربین‌های فیلم‌برداری حرفه‌ای استفاده کنید. توجه داشته باشید اگر نتوانید با حداقلی‌ترین امکانات تولید محتوا کرده و مخاطب جذب کنید؛ تجهیزات حرفه‌ای نمی‌توانند در این مورد کمکی به شما کنند.

در این مورد نیز نوآوری حرف اول را زده و استفاده از خلاقیت در طراحی کوچک‌ترین و ساده‌ترین اِلِمان‌های ادیت، می‌تواند تأثیر بزرگی در رشد کانال شما و جذب سابسکرایبرهای بیشتر داشته باشد.

برند خود را بسازید

درست شنیدید! واژه برند تنها منحصر به شرکت‌های تجاری نبوده و در یوتیوب نیز شما می‌توانید برند خود را ساخته و فاکتورهای انحصاری خود را داشته باشید.

اسم مخصوص و البته خلاقانه‌ای برای کانال خود انتخاب کنید، سعی کنید تامنیل (thumbnail) های ویدئوهای خود را به‌گونه‌ای طراحی کنید که مختص نام کانال شما و محتوا آن باشد و همچنین لوگو کانال خود را به‌گونه‌ای طراحی کنید که محتوا کانال شما را به خوبی برای کاربران تعریف کند. رعایت همه این موارد در کنار هم باعث می‌شوند تا راحت‌تر بتوانید با کاربران خود ارتباط برقرار کنید.

استمرار و تلاش برای ساخت یک برند از کانال یوتیوب، نوعی حس آشنایی در کاربران ایجاد می‌کند که باعث می‌شود تا نام و نشان کانال شما را به خوبی به یاد داشته و راحت‌تر بتوانند آن را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنند.

با کاربران خود تعامل داشته باشید

داشتن تعامل مداوم با سابسکرایبرهای کانال یکی دیگر از فاکتورهای مهم در رابطه با موفقیت در مسیر کسب درآمد از یوتیوب می‌باشد. سعی کنید به تمام کامنت‌های کاربران پاسخ داده و با ایجاد کامیونیتی خود در سایر پلتفرم‌های سوشال مدیا، در سایر شبکه‌ها نیز با آن‌ها تعامل داشته باشید. توجه کنید هرچه کاربران بیشتر احساس کنند که عضوی از خانواده یوتیوب شما هستند؛ به همان میزان احساس وفاداری به کانال شما و تماشا ویدئوهای آن دارند.

انواع مدل‌های درآمدی از یوتیوب

همان‌طور که قبلاً هم به آن اشاره کردیم؛ کسب درآمد از یوتیوب تنها محدود به کسب درآمد از طریق نمایش تبلیغات بر روی ویدئوها نشده و مدل‌های درآمدی دیگری نیز در این شبکه وجود دارند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

انواع مدل‌های درآمدی در یوتیوب
  • ساخت ویدئوهای اسپانسرینگ: ویدئوهای اسپانسرینگ آن دسته از ویدئوها هستند که در آن‌ها یک شخص و یا شرکت اسپانسر ویدئوهای شما شده و شما در قبال دریافت وجهی مشخص، مدتی از تایم ویدئو خود را به معرفی برند آن‌ها اختصاص می‌دهید. این مدل درآمدی توسط بسیاری از یوتیوبرهای معروف استفاده شده و نکته جالب در رابطه با آن این است که در موارد زیادی، درآمد حاصل از این روش بسیار بیشتر از درآمدی است که از نمایش تبلیغات برای صاحب کانال حاصل می‌شود.
  • فروش محصولات و یا خدمات: این مورد نیز یکی از مدل‌های درآمدی متداول است که در آن یوتیوبرها از پتانسیل مخاطبان خود برای فروش محصولات و خدماتی استفاده می‌کنند که توسط خود آن‌ها مدیریت می‌شوند. پیودی پای (PewDiePie) یکی از معروف‌ترین یوتیوبرهای جهان است که با استفاده از این روش منبع درآمد قابل توجهی برای خود درست کرده است.
  • افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing): در این روش، شرکت‌های مختلف لینک‌های مخصوصی از محصولات و یا خدمات خود را در اختیار شما قرار می‌دهند که شما آن‌ها را در دیسکریپشن ویدئوهای خود قرار می‌دهید. با هر کلیکی که کاربران بر روی این لینک کرده و سفارش خود را تکمیل کنند؛ درصدی از فروش آن محصول و یا خدمات به شما تعلق می‌گیرد که در صورتی که کانال شما مخاطبان زیادی داشته باشد؛ این درصد می‌تواند برای شما قابل توجه باشد.

شرایط کسب درآمد از یوتیوب

اما کسب درآمد از یوتیوب چندان هم کار آسانی نبوده و نباید توقع داشته باشید که کانال خود را امروز راه‌اندازی کرده و از فردا درآمد میلیونی از این شبکه داشته باشید.

اگر یادتان باشد؛ پیش‌تر به این موضوع اشاره کردیم که برای کسب درآمد از یوتیوب نیاز دارید تا عضو برنامه پارتنر یوتیوب (YPP) باشید. داشتن حداقل 1000 سابسکرایبر و 4000 ساعت واچ تایم ویدئوها در 12 ماه گذشته، شرط لازم برای مانیتایز شدن کانال یوتیوب شما می‌باشد. اما عنوان شده است که گوگل قصد دارد تا این شرایط را برای کاربران آسان‌تر کرده و آن‌ها را به 500 سابسکرایبر و 3000 ساعت واچ تایم کاهش دهد. البته این موضوع تا زمان نگارش این مقاله به صورت رسمی از طرف گوگل برای کانال‌های یوتیوب اعمال نشده است.

تکنیک‌های افزایش بازدید یوتیوب

همان‌طور که قبلاً هم به آن اشاره کردیم؛ در پلتفرمی که رقابت در آن بالا بوده، تنها ویدئوهایی می‌توانند توجه کاربران را به خود جلب کنند که حرف تازه‌ای برای گفتن و موضوعی متفاوت برای ارائه به کاربران داشته باشند. در ادامه این مقاله قصد داریم تا 5 تکنیک کاربردی برای افزایش بازدید‌های یوتیوب را به شما معرفی کنیم.

طراحی عناوین و تامنیل‌های خلاقانه

عنوان و تامنیل اولین مواردی هستند که کاربران در هنگام مشاهده ویدئوهای شما با آن‌ها روبرو می‌شوند؛ بنابراین بسیار مهم است که در طراحی آن‌ها مقداری وسواس را چاشنی کار خود کرده و آن‌ها را به‌گونه‌ای طراحی کنید که در همان وهله اول توجه کاربران را به خود جذب کرده و باعث ایجاد حس کنجکاوی در آنان شود.

عنوان ویدئو قسمتی است که توضیحات اولیه در رابطه با ویدئو شما را به کاربر منتقل می‌کند. سعی کنید در طراحی آن از کلمات کلیدی مرتبط و خلاقانه استفاده کنید تا به خوبی به سؤالات کاربران پاسخ داده و دلیل قانع‌کننده‌ای برای کلیک به آن‌ها دهد.

استفاده از ترکیب یک عنوان جذاب و تامنیل خلاقانه در ویدئوها باعث جلب توجه کاربران به ویدئوهای شما شده و احتمال کلیک کردن بر روی آن‌ها را افزایش می‌دهد. بدین ترتیب شما با استفاده از خلاقیت در طراحی 2 فاکتور مهم در پروسه ساخت ویدئوهای یوتیوب می‌توانید آمار بازدید ویدئوهای خود را افزایش دهید.

استوری تلینگ یکی از روش‌های خلاقانه افزایش بازدید یوتیوب می‌باشد

شاید کمتر کسی این موضوع را برای شما عنوان کرده باشد؛ اما باید بدانید که پیاده کردن درست تکنیک استوری تلینگ و بیان داستانی که جذاب بوده و کاربر را مجاب به تماشای ویدئو تا آخر می‌کند؛ می‌تواند تأثیر چشمگیری در افزایش بازدید وید‌های کانال شما داشته باشد.

استفاده از تکنیک استوری تلینگ

فرقی نمی‌کند که داستان شما مرتبط با موضوع ویدئو بوده و یا یک روایت کاملاً جدا از مبحث باشد؛ تا زمانی که بتوانید آن را به طور جذاب برای کاربران تعریف کنید؛ همواره می‌توانید توجه آنان را به ویدئوهای خود جلب کرده و ایجاد نوعی حس وفاداری در آن‌ها کنید.

همکاری با سایر یوتیوبرها

همان‌طور که عنوان کردیم؛ یوتیوب پلتفرم بزرگی بوده و مخاطبان ایرانی بسیاری در حوزه‌های مختلف در این شبکه وجود دارند. از ویدئوهای گیمینگ گرفته تا آموزش زبان، در تمامی حوزه‌ها یوتیوبرهای ایرانی فعال و مخاطبان آنان، حضوری پررنگ در این شبکه دارند.

همکاری با سایر یوتیوبرها این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا ویدئوهای خود را به مخاطبان کاملاً جدید نشان دهید. سعی کنید برای همکاری، آن دسته از یوتیوبرهایی را انتخاب کنید که حوزه فعالیت آن‌ها نزدیک به موضوع کانال شما بوده و ویدئوهای آنان، مرتبط با ویدئوهای شما باشد. با انجام این کار شما می‌توانید گروهی از مخاطبان جدید را برای نمایش ویدئوهای خود انتخاب کنید که احتمالاً به ویدئوهای شما علاقه‌مند بوده و احتمال تبدیل شدن آن‌ها به سابسکرایبرهای جدید کانال شما بالا می‌باشد.

این مورد نه تنها آمار بازید ویدئوهای شما را افزایش می‌دهد بلکه باعث می‌شود کاربرانی جذب کانال شما شوند که به دنبال هم‌افزایی و همکاری میان یوتیوبرها هستند. توجه داشته باشید که این نوع همکاری میان یوتیوبرها به صورت پیش‌فرض برای کاربران جذابیت دارد.

ساخت ویدئوهای غیر متعارف

درست است که ویدئوهایی در سبک معمولی و ماجراجویانه و یا حتی سرگرمی به عنوان ساختار اصلی محتوا کانال‌ها در نظر گرفته می‌شوند؛ اما سبک‌های دیگری از ویدئوها نیز هستند که می‌توانند کاربر را در سطوح عمیق‌تری درگیر کنند.

سعی کنید در طراحی استراتژی محتوا کانال خود خارج از باکس فکر کرده و ساخت ویدئوهایی مثل ویدئوهای پرسش و پاسخ، لایوهای مختلف و یا حتی ویدئوهایی از پشت صحنه کار خود را در نظر داشته باشید. این مدل از ویدئوها به طور ذاتی برای کاربر جذاب بوده و می‌توانند به خوبی توجه آن‌ها را جلب کنند.

محتوا مورد علاقه کاربران خود را بشناسید

سعی کنید همواره از ابزارهای بررسی عملکرد ویدئوهای یوتیوب استفاده کرده، نوع محتوایی که کاربران شما بیشتر آن را می‌پسندند را پیدا کرده و بر اساس آن، استراتژی ساخت ویدئوهای خود را طراحی کنید. این رویکرد داده محور این امکان را به شما می‌دهد تا به طور مداوم نیازهای سابسکرایبرهای خود را شناسایی کرده و محتوایی را در اختیار آن‌ها قرار دهید که به دنبال آن هستند.

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند تأثیر بسزایی در افزایش بازدید ویدئوهای یوتیوب شما داشته باشد؛ استفاده از روش‌های مارکتینگ مختلف برای دسترسی به مخاطبان مختلف است. ساخت ویدئوهای باکیفیت در یوتیوب که به خودی خود باعث جلب توجه الگوریتم این شبکه و پیشنهاد ویدئوهای شما به کاربران توسط آن می‌شود. اما یکی دیگر از روش‌هایی که شما به وسیله آن می‌توانید آمار بازدید ویدئوهای خود را در مدت زمان کوتاهی افزایش دهید؛ استفاده از تبلیغات یوتیوب می‌باشد.

تبلیغات یوتیوب این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند تا در بازه زمانی بسیار کوتاه‌تری نسبت به عملکرد طبیعی الگوریتم این شبکه، بازدیدهای بیشتری گرفته و آمار سابسکرایبرهای کانال خود را افزایش دهند.

سخن پایانی

کسب درآمد از یوتیوب مسیری است که شاید ورود به آن کمی دشوار به نظر برسد؛ اما استمرار در تولید محتوا باکیفیت همراه با داشتن صبر، فاکتورهایی هستند که در نهایت شما را به داشتن درآمد از این پلتفرم می‌رسانند. باز هم عنوان می‌کنیم که رقابت در این شبکه بالا بوده و داشتن خلاقیت در ساخت ویدئوها، تنها راهی است که می‌تواند باعث دیده شدن شما و در نهایت افزایش درآمد حاصل از این شبکه برای شما شود.

در انتها از اینکه تا پایان این مقاله با ما همراه بودید از شما تشکر کرده و خوشحال می‌شویم نظرات خود را در بخش کامنت‌های این پست با ما به اشتراک بگذارید.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.