پژوهش کلمات کلیدی

راهنمای تحقیق بر روی کلمات کلیدی

زیرنویس ویدئوی قسمت هفتم دوره آموزش سئو:

هر کسی در نهایت، رویکرد و فرآیند خودش را برای جستجوی کلمه‌ی کلیدی توسعه می‌دهد و باید موردی را پیدا کنید که با نیازهایتان همخوانی داشته باشد. اما مهم‌ترین بخش جستجوی کلمات کلیدی فراموش کردن خود و کسب‌وکارتان و درک نیازهای مشتریان بالقوه می‌باشد.

این فرایند معمولاً با ایده‌پردازی و پاسخ به تعدادی از سوالات کلیدی آغاز می‌شود. از دیدگاه سازمانی این مرحله بسیار مهم است، زیرا مجبورتان می‌کند به نواحی متفاوتی از کسب‌وکارتان نگاه کنید. کارتان را با تعیین خدماتی که ارائه می‌دهید آغاز کنید، حتی‌الامکان جامع باشید و تا می‌توانید عبارات و کلمات مرتبط را فهرست کنید. حتماً این کار را از دیدگاه مشتریان‌تان انجام دهید.

ما به عنوان افرادی که هر روز در این کسب ‌و کار مشغول هستیم، امکان دارد راه کاملاً متفاوتی را برای توضیح محصولات و خدماتمان داشته باشیم. به عنوان مثال وبسایت‌های تخفیف تور و مسافرت را در نظر بگیرید، امکان دارد وسوسه شوید و از کلمات کلیدی نظیر حمل‌ و نقل هوایی ارزشمند و بلیط با تحفیف و واجد شرایط جی 76 استفاده کنید. اما در انتهای روز هیچ ‌کس در دنیا چنین کلماتی را در موتور جستجو تایپ نمی‌کند، در حالی‌ که شاید این موارد از نظر شما منطقی باشند، اما مشتریانتان به دنبال پروازهای ارزان هستند. پس ایده‌پردازی می‌تواند کارتان را راه بیاندازد به دنبال ابزارهایی می‌گردیم که بتوانند کلمات کلیدی مشابه را پیدا کنند و حتی‌الامکان فهرست‌تان را به طرز قابل توجهی گسترش دهند.

وقتی که صاحب فهرستی برای کلمات کلیدی شده اید کار بعدی که باید انجام دهید، بررسی معیارهای ترافیک جستجو می‌باشد، باید ببینید چه نوع تقاضاهایی برای آن عبارات وجود دارند. اگر این کار را انجام دهید در انتها با یک مشت کلمه‌ی کلیدی مواجه می‌شوید که هزاران بار در طول روز تایپ می‌شوند و البته موارد دیگری که خیلی هم مورد جستجو قرار نمی‌گیرند. این‌ها کلمات کلیدی توصیفی‌تر یا منحصربه‌فردی هستند، اما لازم به ذکر است که این موارد را تحت عنوان کلیدواژه‌های طولانی یا دم دراز می‌شناسند.

کلیدواژه‌های طولانی در سئو بسیار مفید هستند، آن‌ها ما را به سمت کلمات کلیدی بزرگ ‌تر و دارای رقابت کمتر می‌برند که از انطباق بیشتری با اهداف کسب‌ و کارمان برخوردار می‌باشند. درحالی ‌که برای تک‌ تک آن‌ها حجم جستجوی بالایی وجود ندارد.

اما هر یک از آن‌ها سهمی از جستجوی کلی را برای سایت فراهم می‌کنند. مثلاً اگر من قاب آیفون بفروشم امکان دارد کارم را با جستجو در مورد کلمه‌ی کلیدی «قاب‌های آیفون» شروع کنم عبارتی که خیلی زیاد در گوگل جستجو می‌شود. این عبارت بسیار رقابتی بوده و افزایش رتبه در این کلمه کلیدی بسیار دشوار خواهد بود. اما می‌توانم به دنبال یک کلیدواژه‌ی طولانی نظیر «قاب‌های آبی آیفون فایو اس» باشم این کلمه بسیار جزئی و دقیق بوده رقابت کمتری دارد و افزایش رتبه با آن برای حجم جستجو بیشتر خواهد بود.

اما یک بخش مهم وجود دارد شاید بتوانید صدها یا هزاران کلیدواژه‌ی طولانی پیدا کنید که با کمک یکدیگر پتانسیل جذب ترافیک بیشتری نسبت به کلیدواژه‌ی اولیه یعنی “قاب‌های آیفون” داشته باشند. در نهایت باید به نوعی معنا و سازماندهی را پیرامون کلیدواژه‌های جمع‌آوری شده ایجاد کنید. می‌توانید زمینه‌ها یا عناوینی را برای گروه‌بندی کلمات کلیدی‌تان بیابید فرایندی که تحت عنوان دسته‌بندی شناخته می‌شود. باز هم به مثال قاب آبی آیفون برمی‌گردیم می‌توانیم گروه را در مورد همین قاب‌های آبی آیفون بسازیم و انواع مدل‌های آیفون را در آن بگنجانیم همچنین می‌توانیم دسته‌بندی را نه بر اساس مدل بلکه درعوض بر اساس رنگشان انجام دهیم.

هیچ روش درست یا غلطی برای دسته‌بندی وجود ندارد، باید به دنبال موردی باشید که برایتان کارساز است و گروه‌های کلیدواژه را مدیریت کرده و بهینه‌سازی‌های لازمه را انجام دهید. به خاطر داشته باشید در انتهای امر این رویه شامل توضیح و مکاشفه می‌شود. هر کس به سبک خودش جستجو می‌کند و با مکاشفه‌ی عمیق‌تر به هزاران هزار داده بر خواهید خورد.

ذهن باز داشته باشید و خود را در نقش مشتریان بالقوه جا بزنید تا بتوانید تمامی گزینه‌ها را به صورت یکجا مدنظر بگیرید و عملکرد کلمه‌ی کلیدی را در گذر زمان بسنجید.

در دوره آموزش ویدئویی سئو (SEO یا بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو) که زیرنویس فارسی آن توسط جی ادز تهیه شده است، ابتدا با نحوه کار موتورهای جستجو، ویژگی کلمات کلیدی مناسب، انواع محتوا و ایجاد استراتژی محتوا و ابزارهای سئو آشنا می‌شویم. در ادامه عوامل تاثیرگذار در سئو، مانند: عوامل سمت سرور، لینک‌های داخلی و خارجی، ساختار سایت، شبکه‌های اجتماعی و دیگر اصول سئو را بررسی می‌کنیم و در نهایت نکات کلیدی سئو، مانند جستجوی محلی، تجزیه و تحلیل کیفیت محتوا، مخاطب شناسی، بهینه سازی نسخه موبایل، بهینه سازی فروشگاه های اینترنتی و اندازه گیری معیارهای سئو را یاد می‌گیریم.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.