عملکرد سئو

عملکرد سئوی سایت را چگونه اندازه گیری کنیم؟

زیرنویس ویدئوی قسمت سی ونهم دوره آموزش سئو:

یکی از چالش های بزرگی که ممکن است با آن مواجه شوید، این است که آیا کمپین های سئو شما در حال موفقیت هستند و یا در حال شکست؟ اندازه گیری سئو تنها تجزیه و تحلیل ویژگی های اساسی مانند ترافیک ارگانیک موتورهای جستجو را شامل نمی‌شود، بلکه نیازمند یک رویکرد جامع برای اندازه گیری خروجی های کسب و کار شماست و ایجاد تغییرات بر پایه این داده ها.

اگر پیش از این به سئو توجه نکرده اید، کارهای اساسی ای وجود دارد که بایست در فهرست انجام آنها را قرار دهید. قبل از اینکه کاری انجام دهید بایست مطمئن گردید که یک ابزار آنالیتیکز نصب کرده اید. چیزی مانند گوگل انالیتیکز، ادوبی انالیتیکز WebTrends یا IBM Digital Analytics تمام کارها را انجام خواهند داد. بایست زمان و منابع خود را روی اینکه این ابزار ها به خوبی پیکربندی و در حال اجرا هستند و به درستی داده ها را ذخیره میکنند صرف کنید. این به این معنی است که شما باید پا را فراتر از کپی کردن چند کد جاوااسکریپت در صفحه خود بگذارید و در کمترین حالت شما نیازمند یک برنامه آنالیتیکز برای دنبال کردن اهداف و خروجی های کسب و کار خود هستید. اما آسمان این روزها حدی است که میتوانید بسیاری از چیزها را دنبال کنید. اطمینان از اجرای درست این ابزارها میتواند داده های شما را مطمئن نماید تا برای استفاده از آن و گرفتن تصمیم بر پایه آن، بتوانیم روی داده ها اطمینان کنیم.

زمانی که داده ها را جمع آوری کردید، نیاز دارید که اهداف کسب و کار خود را تعریف کنید و همچنین KPI اصلی که برای اندازه گیری آنها استفاده میکنید، تعریف نمایید. برای مثال ممکن است بخواهید که افراد یک فرم تماس را در سایت شما تکمیل کنند در این مورد، شما میتوانید برنامه آنالیتیکز خود را طوری پیکربندی کنید که آن را به عنوان یک تبدیل استفاد کنید و شما KPIs را میتوانید به عنوان یک عدد از تبدیلات که در طول دوره ای رخ میدهد، در نظر بگیرید یا نرخ تبدیلات برای یک کانال خاص بازاریابی.

این تنها یک مثال بود اما بیاد داشته باشید که اهداف فراوانی برای سایت خود دارید و این به معنی است که KPIs زیادی نیز دارید تا به طور پیوسته روی آنها نظارت کنید و آنها را بهبود بخشید. همچنین بهتر است برخی KPIs مختص سئو که میتوانند به شما در جهت درک چگونگی اینکه تلاشهای سئو شما چطور باز میگردد را استفاده کنید. چیزهایی مانند ترافیک جستجوی ارگانیک یا مشاهده وبسایت شما از طریق موتورهای جستجو که از طریق پرداخت مبلغ نبوده و جز نتایج ارگانیک بوده اند. ترافیک ارگانیک کلی شما در مقایسه با بازه زمانی پیشین مانند ماه به ماه یا سال به سال جستجوی کلید واژه های بدون برند یا جستجوی جایی که برند تان نام کسب و کار جز واژه جستجو نیست. رنک کلیدواژه هدف یا میزان خوب بودن رنک شما برای هر کدام از کلمات کلیدی در سایت شما، در حالیکه این مورد آخر ممکن است در گزارشات استاندارد آنالیتیکز وجود نداشته باشد.

ابزارهایی در آن بیرون وجود دارند که فعالیت نظارت رنکینگ کلمات کلیدی را در طول زمان برای شما انجام دهند. هر شخصی که در سئو کار میکند، باید روی این ویژگی ها نظارت کند که روی حداقل بمانند. اما این فقط سطح ماجراست زمانی که ترافیک را به سمت وبسایت خود از طریق برنامه سئو جذب میکنید، قطعا مهم است.

همچنین بایست ببینید که آن ترافیک زمانی که وارد سایت شما می شود در حال انجام چه کاری هستند. زمانی که داده هایی که از موتورهای جستجو می آید را تجزیه و تحلیل میکنید و همچنین تلاشهای بهینه سازی نتایج ارگانیک موتورهای جستجو در نهایت باید روی این مقوله تمرکز کنید که این ترافیک چطور به اهداف کسب و کار شما تبدیل شوند و برای شما در نهایت ارزش آوری نمایند. اگر در یک موقعیت فروشگاهی آنلاین قرار دارید مسلما باید به مسائلی مانند سود، میانگین ارزش سفارش و داده های تراکنش ها توجه نمایید. اما اگر محصولات خود را به صورت آنلاین نمی فروشید هنوز چیزهایی زیادی برای دنبال کردن دارید میتوانید سرنخهایی که از طریق فرم خبرنامه یا دنبال کنندگان شبکه های اجتماعی یا ثبت نام، مسیریابی فروشگاه فرم تماس یا هر چیزی که آرزوی آن را دارید دنبال نمایید و این روزها برنامه های آنالیتیکز فراوانی یافت می شود که به شما اجازه، دنبال کردن تماس های تلفنی را به منبع ترافیک خواهد داد.

مطمئن شوید که تمامی این اهداف مهم کسب و کار را اندازه می‌گیرید، بنابراین میتوانید به تبدیلات و نرخ تبدیلات از ترافیکی که سئوی شما تولید میکند، نگاه کنید. اطمینان از داده هایی که جمع آوری می کنید گزارش دهی PPI خود با روشی درست و تجزیه و تحلیل داده ها برای درک آنچه در استراتژی سئو شما اتفاق می افتد، اساس کار است. اما تنها نگاه کردن به داده ها چیزی را تغییر نمی دهد. اندازه و بهبود سئو در طول زمان یک اندازه گیری دائمی، یادگیری و اقدام کردن سیکل گونه است. شما بایستی از داده ها برای یادگیری آن چه میتوانید در استراتژی خود تغییر دهید استفاده کنید و زمانی که آن تغییرات را اعمال کردید دوباره این سیکل را تکرار خواهید کرد، چه آن تغییرات بهبود دهنده بوده باشند و چه نبوده باشند. تا به تکامل برسید، همواره چیزی وجود دارد که شما میتوانید آن را بهتر انجام دهید و با برنامه اندازه گیری داده ها، سئوی شما شما را در مسیر بهبود یافتن همیشگی قرار می دهد.

در دوره آموزش ویدیویی سئو (SEO یا بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو) که زیرنویس فارسی آن توسط جی ادز تهیه شده است، ابتدا با نحوه کار موتورهای جستجو، ویژگی کلمات کلیدی مناسب، انواع محتوا و ایجاد استراتژی محتوا و ابزارهای سئو آشنا می‌شویم. در ادامه عوامل تاثیرگذار در سئو، مانند: عوامل سمت سرور، لینک‌های داخلی و خارجی، ساختار سایت، شبکه‌های اجتماعی و دیگر اصول سئو را بررسی می‌کنیم و در نهایت نکات کلیدی سئو، مانند جستجوی محلی، تجزیه و تحلیل کیفیت محتوا، مخاطب شناسی، بهینه سازی نسخه موبایل، بهینه سازی فروشگاه های اینترنتی و اندازه گیری معیارهای سئو را یاد می‌گیریم.

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ممنون از شما

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.