معیارها و roi در شبکه های اجتماعی

راهنمای بازگشت سرمایه در شبکه های اجتماعی

معیارها و بازگشت سرمایه گذاری

بخشی از زیبایی بازاریابی آنلاین این است که می توانید تقریبا هر کاری را که انجام می دهید، بسنجید. قبل از اینکه وارد این بحث شویم، باید به خاطر داشته باشید که اندازه گیری و سنجش تنها زمانی موثر خواهد بود که بدانید چه چیزی را اندازه می گیرید و چرا.

جمع آوری داده ها بدون داشتن بینش معنادار می تواند به تلف شدن زمان بینجامد. ما باید بر روی سنجش بازگشت سرمایه گذاری (ROI) نیز کار کنیم، اما به خاطر بسپارید که برای سنجش بازگشت سرمایه گذاری به منابعی نیاز خواهید داشت. بدون سرمایه گذاری بر روی منابع، هرگز نمی توانید بازگشتی که به دنبالش هستید را به دست آورید. سنجش بازگشت سرمایه گذاری برای کمپینی متفاوت خواهد بود و باز کردن داشبورد معیارها یک روز بعد از حضور در رسانه های اجتماعی نمی تواند بینش عمیقی که شما به دنبالش هستید را فراهم آورد.

برای برخی از افراد اهداف ساده مثل به دست آوردن ترافیک و سنجش تبدیل هاست. برای بیشتر شرکت ها، اهداف بسیار پیچیده تر از آن است. به همین خاطر بازگشت سرمایه گذاری ممکن است به شکل صرفه جویانه ای از مدیریت مشکلات مشتریان در توییتر باشد. اندازه گیری و سنجش داده های مفید به فعالیت و بودجه منجر می شود. داده های مستحکم چیزی است که باعث می شود کسب و کار شما قانع کننده تر از قبل به نظر برسد و بدون آن تصمیم گیری ها و سرمایه گذاری بر روی فرضیات بی نتیجه خواهد بود. تمامی این موارد می‌تواند مفید باشد اما زمانی که سنجش در ابتدا انجام می شود می توانید داستان خود را به سطح بعدی ببرید.

آمار دروغ نمی‌گوید

خوب حالا سوال اینجاست که چگونه می توان تعادلی در این مسیر ایجاد کرد؟ نکته کلیدی که باید مدنظر داشته باشید یافتن موارد مناسبی برای سنجش و در نهایت گزارش آن برای سازمان است. زمانی که می خواهید این موارد را به دست آورید باید به خاطر داشته باشید که شما دو نوع داده خواهید داشت:

داده های کمی

داده های کمی در اصل اعداد و ارقام هستند و می توانند به درستی در تجزیه و تحلیل علمی مورد استفاده قرار گیرند. با اندازه نمونه از اهمیت آماری و نتایجی که قابل تکرار است.

فالوورها/ طرفداران

این مورد یکی از رایج ترین معیارهایی است که ما به هنگام پیگیری برند با آن مواجه می شویم. مطمئن شوید که ارزش بیش از حد به این معیار نمی دهید. این گزینه می تواند رشد را نشان دهد اما اگر به مورد معنادار دیگری متصل نشود تنها یک عدد است و ارزشی نخواهد داشت.

تعامل

یکی از معیارهای معنادار (شاید مهم ترین معیار در اندازه گیری موفقیت ها و تلاش های شخصی) تعامل است. تعامل می تواند در واقع بسته به کانالی که در آن فعالیت می کنید آیتم های مختلفی را مورد ارزیابی قرار دهد. تمامی معیارهای مختلفی که بیان می کنیم با هم ترکیب می شوند تا نحوه پاسخگویی مخاطبان به محتوای شما را بسنجند. برای یک پست وبلاگی، این معیارها ممکن است تعداد اشتراک ها و کامنت هایی باشد که برای هر پست وجود دارد. بر روی پلتفرم توییتر، این معیار می تواند تعداد منشن ها، توییت های دوباره، علاقه مندی ها و پاسخ‌ها باشد. تعامل به شما می گوید که چقدر کار خود را خوب انجام داده اید و مکالماتی با جامع خود داشته اید. همچنین این معیارها به شما نشان می‌دهد که محتوای موجود توانسته است تمایل افراد را بر انگیزد یا خیر.

زمانبندی

به زمان فعالیت جامعه و نیز فعالیت خودتان نگاهی بیندازید. باید مطمئن شوید زمانی فعالیت می کنید که اعضای جامعه شما می خواهند. این موضوع اغلب توسط شرکت ها نادیده گرفته می شود. اکانت های متعددی در طول یک ساعت کاری مشخص مدیریت می شود اما این ساعت ها همیشه زمان هایی که مشتری به سخنان شما گوش می دهد نیست. زمانی که مخاطبانتان آنلاین هستند می توانید نظر آن ها را به خود جلب کنید. در چنین شرایطی بهتر است از ابزارهایی استفاده کنید که کل مخاطبان را تجزیه و تحلیل می کند.

نرخ کلیک (CTR)

نرخ کلیک یکی از معیارهای آشنا برای بیشتر بازاریابان اینترنتی است و می تواند در حوزه رسانه های اجتماعی نیز مفید باشد (به خصوص اگر یکی از اهداف شما، به دست آوردن ترافیک بیشتر به سمت سایت است.) این گزینه را همانند نوعی از تبدیل اجتماعی بدانید که می توانید برای بهبود آن تلاش کنید.

داده های کیفی

داده های کیفی بر اساس مشاهدات است که اغلب ناشی از شکلی از فرضیه است که از نمونه هایی با اندازه کوچک تر به دست می‌آید. این فرضیه ها را می توان بعدا به کمک داده های کمی بررسی کرد.

تاثیرات (Influence)

این گزینه کمی بحث بر انگیز است. هر فردی دوست دارد معیارهای تاثیرگذاری صنعت خود را بیابد، اما در حال حاضر استانداردهای جهانی برای اندازه گیری تاثیر و یافتن میزان تاثیرگذاری وجود ندارد. ابزارهای متعددی وجود دارد که نمرات تاثیر را پیشنهاد می کند. اگر می خواهید از چنین ابزارهایی استفاده کنید باید بدانید که این ابزار چگونه نمرات را تعیین می کند. مطمئن شوید که داده های آن با چیزی که می خواهید اندازه گیری کنید همتراز است. فراتر از این ابزارها، سعی کنید به رتبه بندی گوگل و توییتر برای تاثیر گذاران در یک موضوع خاص نگاهی داشته باشید. اگر به انجمن مرتبط و داده های آن دسترسی دارید می توانید در این بخش نیز به دنبال تاثیر گذاران باشید. این موضوع به شما کمک می کند افرادی را هدف قرار دهید که مخاطبان مدنظر شما را دارند. به عنوان مثال در توییتر می توان از ابزار Followerwonk استفاده کرد که یک منبع عالی برای چنین پژوهش هایی است.

تمایلات (Sentiment)

تجزیه و تحلیل تمایلات تلاش می‌کند لحن و نیت یک مکالمه را در مورد یک موضوع یا آیتم خاص اندازه گیری کند. در شبکه های اجتماعی، می توان از این گزینه برای تعیین دوست داشتن افراد، غیر قابل تحمل بودن برند یا داشتن احساس حنثی نسبت به برند استفاده کرد. بیشتر ابزارهای اندازه گیری که در حوزه تمایلات مورد استفاده قرار می گیرد این روزها به صورت خودکار هستند. اگر این مسیر را انتخاب می کنید باید مطمئن شوید که روش این ابزارها را به خوبی درک کرده اید. درک روش ابزارها به درک بافت گزارشاتی که به دست می آید به شما کمک می کند. ابزارهای تجزیه و تحلیل دستی نیز وجود دارد. با اینحال معایب زیادی در مورد چنین ابزارهایی وجود دارد. به عنوان مثال باید زمان، انرژی و هزینه زیادی مصرف شود.

محرک‌های گفتگو

به کمک ابزار مناسب، می توانید بر روی هر پلتفرمی اشراف داشته باشید و ببینید افراد در مورد چه چیزی صحبت می کنند. زمانی که صحبت از برند به میان می آید، باید موضوع و بافت مکالماتی که در مورد شما، رقبا و حوزه کاریتان ایجاد می شود را بدانید. این یک دانش مفید است که به شما می گوید مشتریان  به دنبال چه چیزی هستند، چه مواردی را به اشتراک می گذارند و نگرانی های آنان چیست. این مورد یکی از مهم ترین مواردی است که می توانید از آن استفاده کنید.

بعد از جمع آوری داده های کمی یا کیفی مهم ترین سوالی که باید از خودتان بپرسید این است:

  • با این داده ها چه کاری می توانم انجام دهم؟
  • بینش من چیست؟

اگر نتوانید هیچ کاری با داده های خود انجام دهید و از آن برای اقدامات موثر استفاده نمایید؛ پس باید از خودتان بپرسید چرا این اندازه گیری ها را انجام دادید.

درک عمیق از ابزارهایی که استفاده می کنید و نحوه کارکرد آن ها می تواند به اعداد و ارقام به دست آمده جان تازه ای ببخشد. از پرسیدن سوال، بررسی عمیق‌تر و به چالش کشیدن کارهایی که در گذشته انجام داده اید واهمه نداشته باشید.

منبع: Moz

[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/beginners-guide-to-social-media” target=”_self” position=”right”]1مقدمه
[/button-brown]
[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/value-of-social-media” target=”_self” position=”right”]2ارزش در شبکه های اجتماعی
[/button-brown]
[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/best-practices-social-media” target=”_self” position=”right”]3بهترین تمرینات شبکه های اجتماعی
[/button-brown]
[button-blue url=”#page” target=”_self” position=”right”]4معیارها و بازگشت‌سرمایه در شبکه‌های‌اجتماعی
[/button-blue]
[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/find-the-right-social-media-for-you” target=”_self” position=”right”]5یافتن شبکه‎اجتماعی مناسب برای کسب وکار[/button-brown]
[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/facebook-for-social-media” target=”_self” position=”right”]6فیس بوک
[/button-brown]
[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/twitter-for-social-media” target=”_self” position=”right”]7توئیتر
[/button-brown]
[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/google-plus-for-social-media” target=”_self” position=”right”]8گوگل پلاس
[/button-brown]
[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/linkedin-for-social-media” target=”_self” position=”right”]9لینکداین
[/button-brown]
[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/youtube-and-pinterest-for-social-media” target=”_self” position=”right”]10یوتیوب و پینترست
[/button-brown]
[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/blogging-for-social-media” target=”_self” position=”right”]11وبلاگ نویسی
[/button-brown]
[button-brown url=”https://g-ads.org/blog/social-media-does-not-stop-there” target=”_self” position=”right”]12شبکه‌های اجتماعی متوقف نمی شوند
[/button-brown]
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.