سئو یوتیوب چیست

سئو یوتیوب چیست و چگونه انجام می‌شود؟ (راهنمای 2024)

سئو یوتیوب چیست؟ چگونه می‌توان ویدئوهایی یوتیوب را برای نمایش در نتایج سرچ بهینه کرد؟ و چگونه می‌توان بازدیدهای بیشتری برای ویدئوهای یوتیوب گرفت؟ باور کنید یا نه؛ این موارد سؤالاتی هستند که پاسخ آن‌ها از آن چه که فکر می‌کنید ساده‌تر می‌باشد.

در حالی که متدهای مارکتینگی همچون تبلیغات یوتیوب باعث شده‌اند گرفتن بازدید بیشتر در این شبکه بسیار راحت‌تر از قبل شود؛ همچنان دریافت نتایج ارگانیک و نشان داده شدن ویدئوها در سرچ کاربران موردی است که از اهمیت بالایی برای صاحبان کانال‌ها در نظر گرفته می‌شود.

در مقاله امروز از وبلاگ جی ادز تصمیم گرفته‌ایم به بررسی یک سری تکنیک‌های کاربردی برای بهبود سئو ویدئوهای یوتیوب بپردازیم. تکنیک‌هایی که فارغ از اندازه و بزرگی کانال، برای یوتیوبرهای مختلف مفید واقع شده و توانسته‌اند بازدیدهای بیشتری را برای آن‌ها به همراه داشته باشند.

سئو یوتیوب چیست؟

عنوان سئو یوتیوب به پروسه‌ای اختصاص داده می‌شود که در آن کاربران با بهبود ویدئو و کانال خود سعی می‌کنند در نتایج سرچ این شبکه بیشتر دیده شوند. این پروسه متشکل از تعداد زیادی استراتژی و تکنیک‌های مختلف می‌شود که با استفاده از آن‌ها می‌توانید مقدار قابل توجهی ترافیک ارگانیک را روانه کانال خود کرده و ویدئوهای خود را در معرض دید مخاطبان هدف قرار دهید.

نحوه عملکرد سئو یوتیوب

درست است که هر دو آن‌ها عنوان سئو را به دوش می‌کشند؛ اما باید بدانید که سئو یوتیوب مقداری متفاوت از سئو سایت عمل می‌کند.

در حالی که ربات‌های یوتیوب نمی‌توانند به صورت کامل محتوای ویدئوها را آنالیز کنند؛ آن‌ها به مواردی همچون کلمات کلیدی، متن استفاده شده در ویدئو، دیسکریپشن و عنوان ویدئوها دقت می‌کنند.

سئو یوتیوب

استفاده از کلمات و عبارات کلیدی مناسب در اجزای متنی ویدئوهای یوتیوب، به عنوان یک نکته ضروری در طراحی استراتژی سئو یوتیوب در نظر گرفته می‌شود.

به علاوه، بهبود این موارد به همراه تهیه ویدئوهای باکیفیت که به خوبی توجه کاربران را به خود جلب می‌کنند؛ باعث بهبود تجربه کاربران از تماشا ویدئوهای شما می‌شود. توجه داشته باشید که این مورد تأثیر زیادی در افزایش محبوبیت ویدئوهای شما دارد.

دقت کنید؛ اگر ویدئو‌ شما از محبوبیت بالایی برخوردار بوده و کاربران آن‌ را دوست داشته باشند، الگوریتم یوتیوب نیز تمایل بیشتری برای نمایش آن در نتایج سرچ و نشان دادن ویدئو شما به کاربران جدید خواهد داشت.  

نحوه رتبه‌بندی ویدئوها در یوتیوب

برای بهبود رتبه سئو ویدئوها در یوتیوب و نمایش بیشتر، ابتدا نیاز دارید تا الگوریتم این شبکه را شناخته و با فاکتورهای رتبه‌بندی یوتیوب آشنا باشید.

درست همانند هر موتور جست‌وجو دیگر، یوتیوب نیز همواره در تلاش است تا پاسخ‌های مناسب و دقیقی نسبت به کوئری‌های مختلف کاربران خود ارائه کند. به عنوان مثال اگر فردی “نحوه هواگیری رادیاتور” را در یوتیوب سرچ کند؛ این شبکه ویدئوهایی با عنوان “نحوه هواگیری لوله‌های ساختمان” را به آن‌ها نشان نمی‌دهد. در عوض الگوریتم این شبکه سعی می‌کند نتایج مرتبط با سر‌‎چ‌های کاربران را به آنان نشان دهد.

 بنابراین سعی کنید در طراحی استراتژی سئو ویدئو‌های خود به این موضوع فکر کنید که چگونه می‌توانید از کلمات و عباراتی استفاده کنید که توسط مخاطبان هدف شما سرچ می‌شوند.

مورد دیگری که در تعیین رتبه ویدئوها نقش بسزایی دارد؛ واچ تایم یوتیوب است. واچ تایم یوتیوب (YouTube watch time) به سادگی بدین معنی است که کاربران چه مقدار زمان صرف تماشا ویدئوهای شما کرده‌اند. داشتن واچ تایم بالا بدین معنی است که محتوای شما ارزشمند بوده و کاربران به آن علاقه دارند؛ اما واچ تایم پایین ویدئوها این سیگنال را به ربات‌های یوتیوب می‌دهد که احتمالاً ویدئو شما گزینه مناسبی برای نمایش به سایر کاربران نمی‌باشد.

در صورتی که می‌خواهید بازدیدهای بیشتری در یوتیوب بگیرید؛ پیشنهاد ما به شما این است که واچ تایم ویدئوهای خود را افزایش دهید. در این مورد می‌توانید از تکنیک‌هایی همچون ارائه مطالب جذاب در انتها ویدئو به منظور تشویق کاربران برای تماشا ویدئو تا انتها استفاده کنید.

اهمیت سئو یوتیوب در سال 2024

مبحث سئو یوتیوب در میان تولید‌کنندگان محتوا ویدئویی موضوع تازه‌ای نبوده و چند سالی است که تولید‌کنندگان محتوا در این شبکه به این نتیجه رسیده‌اند که استفاده از یک سری قانون مشخص می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا تعداد سابسکرایبر‌های بیشتری در یوتیوب به دست آورده و بتوانند ویدئوهای خود را به افراد بیشتری نشان دهند. اما اکنون که به پایان سال میلادی نزدیک هستیم؛ به نظر می‌رسد که سئو یوتیوب به واسطه فاکتورهایی همچون افزایش تعداد تولید‌کنندگان محتوا در این شبکه و تکامل مداوم الگوریتم آن، از اهمیت بالاتری در سال 2024 برخوردار خواهد بود.  

بهینه‌سازی سئو یوتیوب در سال 2024 مهم است؛ چراکه:

یوتیوب دومین موتور پرجست‌وجو در دنیا می‌باشد

 با دارا بودن بیش از 120 میلیون کاربر فعال روزانه، یوتیوب به عنوان یکی از بهترین پلتفرم‌ها برای پاسخ به سؤالات و نیازهای مختلف کاربران در نظر گرفته می‌شود. توجه داشته باشید که این مورد در کشور ما نیز صدق کرده و آمارها نشان می‌دهند که میزان محبوبیت این شبکه در میان کاربران ایرانی نسبت به سال‌های قبل رشد قابل توجهی داشته است. در این رابطه می‌توانید با بهبود سئو ویدئوهای خود برای صفحه سرچ احتمال دیده شدن آن‌ها توسط کاربران جدید را افزایش دهید.  

الگوریتم یوتیوب به طور مداوم در حال تکامل است

الگوریتم یوتیوب همواره در حال بهتر کردن ساختار خود برای نمایش مرتبط‌ترین ویدئوها به کاربران می‌باشد و در این پروسه تغییراتی را در صفحه سرچ این شبکه نیز اعمال می‌کند. بنابراین برای این که بتوانید از طریق این صفحه ویدئوهای خود را به کاربران نشان دهید؛ نیاز دارید تا از آخرین آپدیت‌های الگوریتم این شبکه مطلع بوده و از آن‌ها در جهت توسعه کانال خود استفاده کنید.   

چگونه در نتایج سرچ نشان داده شویم؟

اکنون که با نحوه کار سئو یوتیوب و رتبه‌بندی ویدئوها در این شبکه آشنا شده‌اید؛ وقت آن رسیده است تا با در نظر گرفتن یک سری نکات کلیدی، ویدئوهای خود را در سرچ این شبکه به کاربران نشان داده تا بتوانید بازدیدهای بیشتری برای ویدئوهای خود دریافت کنید.

از کلمات کلیدی در تایتل ویدئوها استفاده کنید

وقتی که کاربران در یوتیوب به دنبال ویدئوهای موردنظر خود می‌گردند؛ تایتل ویدئو اولین فاکتوری است که به چشم آن‌ها می‌خورد. در حقیقت در بیشتر مواقع این تایتل‌ها هستند که تعیین می‌کنند کاربران بر روی ویدئو شما کلیک کرده یا این که صفحه خود را اسکرول کنند. بنابراین باید دقت داشته باشید که عنوان‌ ویدئوهای خود را جذاب، مختصر و قانع‌کننده طراحی کنید.

استفاده از کلمات کلیدی در تایتل ویدئوها

علاوه بر این، این کلمات کلید هستند که باعث نمایش ویدئوهای شما به مخاطبان هدف می‌شوند. کاربران در یوتیوب از یک سری کلمات کلیدی خاص برای پیدا کردن ویدئوهای موردنظر خود استفاده می‌کنند و قرار دادن این کلمات در تایتل ویدئوها به الگوریتم این شبکه کمک می‌کند تا ویدئو شما را به کسانی نشان دهد که به دنبال آن هستند.

دیسکریپشن ویدئوهای خود را بهبود ببخشید

با استناد به گوگل، شما نهایتاً می‌توانید 1000 کارکتر را برای دیسکریپشن ویدئوهای خود داشته باشید؛ اما این موضوع بدان معنا نیست که لزوما باید تمام این تعداد کارکتر را در دیسکریپشن خود جای دهید. توجه داشته باشید که کاربران در یوتیوب به دنبال تماشا ویدئو هستند، نه خواندن مقاله؛ بنابراین استفاده از تعداد زیادی از کلمات در دیسکریپشن نمی‌تواند گزینه خوبی برای بهبود سئو یوتیوب باشد.

اما اگر تصمیم به استفاده از متن‌های طولانی برای دیسکریپشن ویدئوهای خود گرفته‌اید؛ باید این موضوع را در نظر داشته باشید که یوتیوب تنها 2 یا 3 خط اول از متن شما (چیزی حدود 100 کاراکتر) را به کاربران نشان می‌دهد. مابقی آن وقتی برای کاربران به نمایش در می‌آید که بر روی گزینه “show more” کلیک کنند. به همین دلیل پیشنهاد ما به شما این است که در همان چند کلمه اول دیسکریپشن، از ارائه اطلاعات کاربردی همچون CTAها و یا لینک‌های ضروری استفاده کنید.

طول ویدئوهای مختلف را امتحان کنید

در یوتیوب هرچه کاربران زمان بیشتری را صرف تماشا ویدئوهای شما کنند؛ رتبه سئو ویدئوهای افزایش پیدا می‌کند. اما توجه داشته باشید که اکثر افراد حاضر نیستند تمام ویدئوها را تا انتها نگاه کنند.

با توجه به گزارشی که توسط وب‌سایت HubSpot منتشر شده است؛ بیش از 70٪ از واچ تایم ویدئوها در یوتیوب مربوط به دستگاه‌های موبایل می‌شود. در این میان شما اگر مخاطبان خود را به خوبی شناخته و بتوانید محتوای باکیفیتی را در اختیار آن‌ها قرار دهید؛ می‌توانید ویدئوهای خود را به کاربرانی نشان دهید که حاضر هستند ساعت‌ها زمان خود را صرف تماشای ویدئوهای شما کنند.

تگ‌های حاوی کلمات کلیدی را برای ویدئوهای خود در نظر بگیرید

با توجه به توصیه یوتیوب به کاربران، استفاده از تگ‌ در ویدئوها باعث می‌شود تا آن‌ها به کاربران هدف خود نشان داده شوند. اما در یوتیوب علاوه بر کاربران، ما می‌خواهیم محتوای ویدئو خود را برای خود الگوریتم این شبکه نیز تعریف کنیم. در این مورد استفاده از تگ‌ها کمک می‌کند تا یوتیوب متن و محتوا ویدئوها را بهتر متوجه شده و آن را در معرض دید کاربرانی قرار دهد که به دنبال آن هستند.

دقیقاً به همین صورت یوتیوب می‌تواند ویدئوهای شما را به افراد بیشتری معرفی کرده که این مورد در نهایت باعث افزایش بازدید ویدئوهای شما می‌شود. اما توجه داشته باشید که از تگ‌های نامرتبط با ویدئو خود استفاده نکنید؛ چراکه ممکن است باعث بروز مشکل برای شما شود. بعضاً این مورد می‌تواند عواقبی همچون جریمه شدن توسط یوتیوب را نیز به همراه داشته باشد.

ویدئوهای خود را دسته‌بندی کنید

دسته‌بندی کردن ویدئوها و ایجاد  پلی لیست‌های متفاوت این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا ویدئوهایی که از نظر محتوا به یکدیگر شبیه هستند را در یک بخش داشته تا کاربران شما به راحتی بتوانند به محتواهای مدنظر خود دسترسی داشته باشند.

توجه داشته باشید که دسته‌بندی ویدئوها ممکن است کار ساده‌ای به نظر برسد؛ اما در واقع نیاز به یک دید کلی دارد تا از هم گروه شدن محتوا‌هایی که به یکدیگر مربوط نمی‌شوند جلوگیری شود.

تامنیل مناسبی برای ویدئوهای خود در نظر بگیرید

تامنیل (thumbnail) ویدئو اولین تصویری است که کاربران هنگام اسکرول کردن در میان ویدئوهای مختلف با آن روبرو می‌شوند. در کنار تایتل، تامنیل نیز سیگنال‌هایی در رابطه با محتوا ویدئو شما به مخاطب می‌دهد. بنابراین انتخاب تامنیل مناسب می‌تواند در افزایش بازدید و دیده شدن ویدئوهای شما نقش کلیدی داشته باشد.

در صورتی که برای ویدئوهای خود تامنیل در نظر نگیرید؛ یوتیوب به طور خودکار عکسی برای ویدئو شما انتخاب می‌کند. اما پیشنهاد ما به شما این است که حتماً طراحی تامنیل‌های اختصاصی برای ویدئوهای خود را در نظر داشته باشید. یوتیوب استاندارد 720×1280 با نسبت تصویر 16:9 و حداکثر حجم 2 مگابایت را برای طراحی تامنیل‌ها معرفی کرده است. پیشنهاد می‌شود از همین پارامترها در طراحی تامنیل‌های خود استفاده کنید تا هم در سرچ یوتیوب و هم در نتایج گوگل تصاویر باکیفیتی را در اختیار مخاطبان خود قرار دهید.

در کنار رعایت موارد تکنیکی، توجه داشته باشید که محتوای تامنیل شما نیز باید ساده، جذاب و کاربردی باشد. سعی کنید از عکس‌های باکیفیت در تامنیل‌های خود استفاده کرده، از اِلِمان‌های گرافیکی به تناسب استفاده کنید و تا جایی که می‌توانید استفاده از متن را محدود کنید. (این موضوع بدان معنا نیست که نباید از متن در طراحی تامنیل خود استفاده کنید)

از اند اسکرین‌ها استفاده کنید

اند اسکرین (End Screens) ها کارت‌هایی هستند که می‌توانید آن‌ها در بازه زمانی 5 تا 20 ثانیه پایانی ویدئو خود قرار داده و با استفاده از آن‌ها اطلاعات کاربردی را در اختیار کاربران خود قرار دهید. استفاده از اند اسکرین‌ها این امکان را به شما می‌دهد تا سایر ویدئوهای خود را پروموت کرده یا این که از بازدید‌کنندگان ویدئو خود بخواهید که کانال شما را سابسکرایب کنند. توجه داشته باشید که یوتیوب امکان آپلود حداکثر 4 اند اسکرین با نسبت 16:9 برای هر ویدئو را برای کاربران خود قرار داده است.

استفاده از اند اسکرین‌ها در ویدئوهای یوتیوب

توجه داشته باشید؛ یوتیوب همواره در حال بررسی و تست قابلیت اند اسکرین برای بهبود تجربه کاربران می‌باشد. بنابراین ممکن است مشاهده کنید که با وجود قرار دادن اند اسکرین‌ها  در یک ویدئو، یوتیوب آن‌ها را به کاربران نشان نمی‌دهد.

از تایم استمپ‌ها برای ویدئوها استفاده کنید

تایم استمپ (timestamps) قابلیتی است که بخش‌های مختلف یک ویدئو را برای کاربران مشخص می‌کند. این موضوع باعث می‌شود کاربران به سرعت به بخش‌های موردنظر در ویدئوهای شما دسترسی داشته باشند.

استفاده از تایم استمپ‌ها باعث افزایش نرخ ریتنشن (retention) ویدئوهای شما می‌شود؛ چراکه این امکان را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا به بخش‌های دلخواه خود در ویدئو رفته یا این که متوجه شوند چه مقدار زمان برای رسیدن به بخش موردنظر خود نیاز دارند.

علاوه بر این، تایم استمپ‌ها باعث بهبود رتبه سئو یوتیوب می‌شود؛ چراکه با استفاده از این قابلیت الگوریتم یوتیوب راحت‌تر می‌تواند محتوای ویدئو شما را درک کند. این موضوع باعث می‌شود تا ویدئو شما برای سرچ کوئری‌های مرتبط نمایش داده شود.

ابزارهای بهبود سئو یوتیوب

اما انجام هر کاری تنها با در اختیار داشتن ابزارهای مرتبط با آن امکان‌پذیر است. بهبود سئو ویدئوهای یوتیوب نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در این پروسه باید از یک سری ابزارهای کاربردی برای پیشبرد کارهای خود استفاده کنیم.

از ابزار Ahrefs برای کیورد ریسرچ استفاده کنید

ابزار Ahrefs به عنوان یکی از ابزارهای جامع در دنیای سئو در نظر گرفته می‌شود که برای بررسی یک سایت و میزان دریافت ترافیک ارگانیک آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. کیورد ریسرچ یکی از قابلیت‌های مهم این ابزار می‌باشد که برای پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب بسیار کاربردی می‌باشد.

ابزار Ahrefs

در کنار امکانات مختلف، Ahrefs ویژگی Keywords Explorer خود را در اختیار کاربران قرار داده است که با استفاده از آن می‌توان اطلاعات کاربردی در رابطه با کلمات کلیدی مدنظر خود به دست آورد. به عنوان مثال می‌توان نتایج را بر اساس موتورهای جست‌وجو مختلف از جمله یوتیوب فیلتر کرد.

این قابلیت جذاب ابزار Ahrefs اطلاعاتی همچون میزان سرچ ماهانه کلمه کلیدی موردنظر، کلمات کلیدی مرتبط و اطلاعات کاربردی دیگری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که می‌توان از آن‌ها برای بهبود سئو ویدئوهای یوتیوب استفاده کرد.

توجه داشته باشید که این ابزار رایگان نبوده و کاربران برای استفاده از تمام قابلیت‌های این ابزار، باید هزینه اشتراک پرداخت کنند.

کانوا (Canva)

ممکن است کانوا را با کاربردهایی همچون طراحی کاورهای اینستاگرام و یا طراحی بنرهای توییتر بشناسید؛ اما جالب است بدانید که کانوا به عنوان یکی از ابزارهای فوق‌العاده برای طراحی تامنیل‌های یوتیوب نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم؛ تامنیل‌ها نقش بسزایی در بهبود سئو و افزایش بازدید ویدئوهای شما دارند. ابزار کاربردی کانوا این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا تامنیل‌های ویدئوهای یوتیوب خود را در فرمت اعلام شده توسط گوگل ساخته تا بتوانید توجه کاربران را به ویدئوهای خود جذب کنید.

TubeBuddy

تیوب بادی یک ابزار همه کاره است که از ساخت ویدئوها گرفته تا بهینه‌سازی آن‌ها و مدیریت کانال یوتیوب، طیف کاربردهای گسترده‌ای برای شما به همراه دارد. دارا بودن امکاناتی همچون کیورد اکسپلورر، ابزار پیشنهاد تگ و ابزار ردیابی رتبه برای ویدئوهای منتشر‌شده دلایلی هستند که می‌توانند هر کسی را برای استفاده از تیوب بادی قانع کنند.

ابزار تیوب بادی

سخن پایانی

یوتیوب به عنوان یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های مجازی در دنیا این امکان را برای افراد زیادی فراهم کرده است تا از خلاقیت خود استفاده کرده و در کنار انتشار محتوا در این شبکه، درآمدی هم برای خود داشته باشند. وجود تعداد زیادی از تولید‌کنندگان محتوا در این شبکه بیانگر این موضوع است که کاربران باید از تمام روش‌های مؤثر برای بیشتر دیده شدن ویدئوهای خود استفاده کنند. بهبود سئو یوتیوب یکی از این گزینه‌ها می‌باشد که این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند تا ویدئوهای خود را در نتایج سرچ به کاربران نشان داده تا در نهایت بتوانند لایک و بازدیدهای بیشتری دریافت کنند.

در این مقاله سعی کردیم با ارائه نکات کاربردی برای بهبود رتبه سئو ویدئوهای یوتیوب، شما را در پروسه موفقیت در این شبکه یاری کنیم. چنانچه شما نیز روش کاربردی برای بهبود رتبه سئو یوتیوب می‌شناسید؛ خوشحال می‌شویم آن را از بخش کامنت‌های این مقاله با ما در میان بگذارید.

منبع

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.