سئو اینستاگرام چیست

سئو اینستاگرام چیست؟ (تکنیک‌های افزایش بازدید اینستاگرام)

اینستاگرام به عنوان یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های سوشال مدیا در دنیا شناخته شده که در کشور ما نیز طرف‌داران زیادی دارد. اما این شبکه تنها برای گشت‌وگذار و دنبال کردن اینفلوئنسرها طراحی نشده و در آن کسب‌وکارهای مختلف می‌توانند با پیدا کردن مشتریان بالقوه خود، فروش خود از این شبکه را افزایش دهند.

افزایش فروش در اینستاگرام می‌تواند از مسیرهای مختلفی برای کسب‌وکارهای فعال در این شبکه اتفاق بیفتد؛ اما یکی از کاربردی‌ترین گزینه‌ها در این مورد، بهبود پست‌های اینستاگرام برای نمایش در تب سرچ این اپلیکیشن می‌باشد. موردی که ما آن را به نام سئو اینستاگرام می‌شناسیم.

سئو اینستاگرام چیست؟

در یک تعریف ساده، سئو اینستاگرام به معنی بهینه‌سازی محتوا صفحه برای نمایش در تب سرچ می‌باشد. وقتی که کاربران در تب سرچ کلمات مرتبط با حوزه فعالیت شما را جست‌و‌جو می‌کنند؛ شما می‌توانید با نمایش محتوا پیج خود در نتایج نخست، آمار بازدید پست‌های خود را افزایش دهید. سئو اینستاگرام به شما کمک می‌کند تا با استفاده از یک سری تکنیک‌های خاص، اکانت خود و پست‌های آن را در نتایج نخست به کاربران نشان دهید.

سئو اینستاگرام

اما سئو اینستاگرام مرتبط با بهبود بخش‌های مختلفی از صفحه شما می‌شود که در ادامه این مقاله به آن‌ها می‌پردازیم:

  • سئو بایو اینستاگرام: سئو بایو اینستاگرام یکی از بخش‌های مهم در صفحه شما می‌باشد که بهبود آن می‌تواند باعث بیشتر دیده شدن پیج شما شود. سعی کنید در این قسمت از کلمات کلیدی و عباراتی که احتمال می‌دهید کاربران بیشتر آن‌ها را سرچ کنند استفاده کنید. در بایو اینستاگرام باید مطالبی را فراهم کنید که توضیح دقیقی از نوع محتوا صفحه شما را هم برای کاربران و هم برای ربات‌های این شبکه فراهم کنند.
  • سئو نام پروفایل: سعی کنید در انتخاب نام برای پروفایل خود مقداری وسواس را چاشنی کار کرده و از کلماتی استفاده کنید که در حوزه فعالیت شما بیشتر سرچ می‌شوند. به عنوان مثال اگر شما در حوزه فروش بلیط‌های هواپیما فعالیت می‌کنید؛ استفاده از کلماتی همچون “پرواز” در نام پروفایل می‌تواند احتمال بازدید از صفحه شما را افزایش دهد.
  • سئو alt تصاویر: در نظر گرفتن alt برای تصاویر در اینستاگرام، درست همانند تصاویر وب مهم می‌باشد. جدا از این که این مورد در زمان لود نشدن عکس، به کاربران کمک می‌کند تا موضوع آن را متوجه شوند؛ alt تصاویر به ربات‌های اینستاگرام کمک می‌کند تا راحت‌تر موضوع محتوا شما را متوجه شده و در نتیجه راحت‌تر تشخیص دهند که محتوا شما برای کدام دسته از عبارات سرچ شده توسط کاربران مناسب می‌باشد.

چرا سئو اینستاگرام مهم است؟

سابق بر این زمانی وجود داشت که در آن کاربران برای پیدا کردن محتواهای جدید در اینستاگرام، از طریق هشتگ و یا صفحه اکسپلور این کار را انجام می‌دادند؛ اما امروزه وجود انبوهی از محتوا باعث شده است تا کاربران به دنبال محتوا تخصصی بوده و از سرچ این اپلیکیشن برای این منظور استفاده کنند.

این موضوع باعث شده است تا تولیدکنندگان محتوا در اینستاگرام به این مورد پرداخته و پست‌ها و اکانت خود را برای نمایش در نوار سرچ این شبکه بهینه کنند. در زیر برخی از مهم‌ترین فاکتورهای مؤثر در رتبه‌بندی اکانت‌ها در سرچ اینستاگرام را برای شما عنوان کرده‌ایم.

  • متن سرچ: بدیهی است متنی که توسط کاربران در نوار سرچ تایپ می‌شود به عنوان مهم‌ترین سیگنال از سمت ربات‌های اینستاگرام در نظر گرفته شود. بر اساس متن سرچ شده توسط کاربران، اینستاگرام به دنبال بایو‌ها، کپشن‌ها، هشتگ‌ها و لوکیشن‌هایی می‌گردد که مرتبط با موضوع سرچ شده توسط کاربران باشند.
  • فعالیت کاربر: این مورد مرتبط با هشتگ‌ها و اکانت‌های فالو شده توسط کاربران و همچنین پست‌هایی می‌شود که توسط آن‌ها مشاهده شده‌اند. اکانت‌هایی که کاربران با آن‌ها تعامل داشته‌اند در سرچ اینستاگرام در نتایج نسخت نشان داده می‌شوند.
  • سیگنال‌های محبوبیت: طبیعی است محتواهایی که از محبوبیت بالاتری در اینستاگرام برخوردار هستند؛ در نتایج نخست نشان داده شوند. اینستاگرام میزان محبوبیت یک اکانت را بر اساس فاکتورهایی همچون تعداد فالوور، لایک، سیو و share پست‌های آن مشخص می‌کند.

6 تکنیک برای بهبود سئو اینستاگرام

اما بهبود سئو در اینستاگرام نیازمند استفاده از یک سری تکنیک‌ها می‌باشد تا به وسیله آن‌ها بتوانید اکانت خود و پست‌های آن را در نتایج نخست سرچ به کاربران نشان داده تا نهایتاً بتوانید آمار بازدید اکانت خود را افزایش دهید. این موارد لیستی از بهترین تکنیک‌ها در این مورد می‌باشند.

از کلمات کلیدی مرتبط در کپشن‌های خود استفاده کنید

شما نیاز دارید تا کلمات و عباراتی که کاربران از آن‌ها در سرچ‌های خود استفاده می‌کنند را پیدا کرده و از آن‌ها در کپشن پست‌های خود استفاده کنید. در این مورد می‌توانید از ابزار آنالیتیکس گوگل استفاده کرده تا عبارت‌های با سرچ والیوم بالا که ترافیک زیادی برای سایت شما گرفته‌اند را شناسایی و از آن‌ها در کپشن‌های خود استفاده کنید. همچنین می‌توانید از گوگل ترندز برای پیدا کردن کلمات کلیدی جدید در حوزه فعالیت خود استفاده کنید.

استفاده از کلمات کلیدی مناسب

جدا از این موارد، خود نوار سرچ اینستاگرام نیز می‌تواند گزینه مناسبی برای پیدا کردن عبارات با سرچ بالا باشد. یکی از کلماتی که فکر می‌کنید به حوزه فعالیت شما مربوط می‌شود را در این نوار تایپ کرده و خود اینستاگرام لیستی از کلمات کلیدی با سرچ بالا را به شما پیشنهاد می‌دهد که می‌توانید از آن‌ها در پست‌های خود استفاده کنید.

از هشتگ‌های مناسب استفاده کنید

هشتگ‌ها نقش مهمی در رابطه با افزایش بازدید از پست‌ها دارد و به همین منظور اینستاگرام یک سری دستورالعمل‌های کلی در این رابطه را برای کاربران مشخص کرده است:

  • تنها از هشتگ‌های مرتبط با محتوا خود استفاده کنید.
  • ترکیبی از هشتگ‌های پربازدید و مرتبط با محتوا خود را در کپشن پست‌های خود استفاده کنید.
  • کپشن خود را با هشتگ‌های زیاد بمباران نکرده و سعی کنید از 3 تا 5 هشتگ در هر پست استفاده کنید.
  • از به کار بردن هشتگ‌های نامرتبط و کلی همچون explore# در کپشن پرهیز کنید.

توجه داشته باشید که دیگر استفاده از هشتگ‌ها در کامنت تأثیر مثبتی در افزایش بازدید پست نداشته و اگر می‌خواهید پست‌های شما بازدید‌های بیشتری بگیرند؛ باید آن‌ها را مستقیما در کپشن خود بیاورید.

با توجه به این توضیحات، کدام هشتگ‌ها بهترین نتیجه را برای پست‌ها دارند؟

این مورد بسته به مخاطبان و حوزه‌ای که در آن فعالیت می‌کنید؛ می‌تواند متفاوت باشد. برای فهمیدن این موضوع که کدام هشتگ‌ها بیشترین بازدید را برای شما به همراه خواهند داشت؛ می‌توانید از قسمت اینسایت‌های پست خود استفاده کنید. اینسایت‌های هر پست به شما اعلام می‌کنند که چه تعداد از ایمپرشن‌ها مرتبط به هشتگ‌های استفاده شده در آن پست هستند.

اگر از تعداد زیادی از هشتگ‌ها در پست‌های خود استفاده می‌کنید؛ آنالیتیکس اینستاگرام نمی‌تواند تعیین کند که کدام یک از آن‌ها ترافیک بیشتری برای شما آورده‌اند. اما اگر با توجه به توصیه اینستاگرام، از همان 3 تا 5 هشتگ در پست‌های خود استفاده کنید؛ باید بتوانید مشاهده کنید که کدام یک از هشتگ‌های استفاده شده بازدید بیشتری را برای پست‌های شما به همراه داشته‌اند.

و در نهایت درست همانند پیدا کردن کلمات کلیدی، می‌توانید از سرچ بار اینستاگرام برای تحقیق هشتگ‌های موردنظر خود استفاده کنید. تنها لازم است تا کلمه موردنظر خود را در این نوار تایپ کرده و پس از آن بر روی گزینه Tags کلیک کنید تا لیستی از هشتگ‌های پیشنهادی برای شما نمایش داده شود.

پست‌های خود را در زمان مناسب منتشر کنید

انتشار پست در زمان مناسب، یکی از فاکتورهای مهم در گرفتن اینگیجمنت از سمت کاربران می‌باشد که می‌تواند تأثیر مثبتی در رتبه‌بندی صفحه شما در نتایج سرچ داشته باشد. اما چه زمانی بهترین تایم برای انتشار پست می‌باشد؟

باید توجه داشته باشید که زمان مناسب برای انتشار پست وقتی است که مخاطبان شما بیشترین میزان فعالیت را دارند. به عنوان مثال،‌ اگر مخاطبان شما در صبح‌ها فعالیت بیشتری دارند؛ شما نیز باید پست‌های خود را در این زمان منتشر کنید.

در حوزه تخصصی خود فعالیت کنید

مواردی که تا به اینجا کار برای شما عنوان کردیم؛ همگی مرتبط با بهبود سئو محتوا پست‌های شما می‌شدند. اما حالا قصد داریم تا در رابطه با افزایش بازدید و بهبود کلی اکانت شما صحبت کنیم.

درست همانند گوگل، هدف سرچ بار اینستاگرام این است که بهترین و مرتبط‌‌ترین نتایج را به کاربران نشان دهد. یکی از روش‌هایی که به وسیله آن می‌توانیم مرتبط بودن محتوا اکانت خود با سرچ‌های کاربران را برای الگوریتم اینستاگرام تعریف کنیم؛ پیروی از یک استایل و ساختار کلی در صفحه می‌باشد. یک حوزه تخصصی را انتخاب کرده و سعی کنید محتواهای صفحه خود را تنها با تمرکز در آن حوزه طراحی کنید.

پیروی از یک استایل و چارچوب مشخص برای الگوریتم اینستاگرام تعریف می‌کند که ارزش صفحه شما تنها مربوط به یک پست نشده و شما چیزهای بیشتری برای ارائه دارید.

با اکانت‌های همکار تعامل داشته باشید

داشتن تعامل سازنده با سایر صفحاتی که در کلمات کلیدی حوزه فعالیت شما به کاربران نشان داده می‌شوند؛ از طریق فاکتور فعالیت کاربر می‌تواند به اینستاگرام کمک کند تا بهتر متوجه شود که صفحه شما مناسب چه مدل از سرچ‌هایی می‌باشد.

اما جدا از این مورد، داشتن تعامل با پیج‌های همکار باعث می‌شود تا آن‌ها نیز دلیلی برای ایجاد اینگیجمنت با شما داشته باشند. و همان‌طور که بارها به آن اشاره کردیم؛ تعامل نه تنها به عنوان یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای رتبه‌بندی در نتایج سرچ در نظر گرفته می‌شود؛ بلکه به عنوان یکی از تکنیک‌های کلی افزایش بازدید پست‌ها در اینستاگرام نیز از آن یاد می‌شود.

از راهنمای توصیه‌های اینستاگرام پیروی کنید

راهنمای توصیه‌های اینستاگرام (Recommendations Guidelines) یکی از فاکتورهای مهم در این شبکه می‌باشد و عدم پیروی از آن می‌تواند موجب نمایش کمتر پست‌های شما در سرچ این شبکه شده و یا اینکه کلاً از نمایش آن‌ها جلوگیری کند.

توجه داشته باشید؛ ریکامندیشن گایدلاین‌های اینستاگرام از قوانین Community Guidelines این شبکه سخت‌گیرانه‌تر می‌باشد. چنانچه شما از کامیونیتی گایدلاین‌ها پیروی نکنید؛ اینستاگرام محتوا شما را حذف می‌کند. اما در صورت عدم پیروی از ریکامندیشن گایدلاین‌ها محتوا شما حذف نمی‌شود؛ بلکه میزان نمایش آن در سرچ به مقدار زیادی پایین می‌آید.

سخن پایانی

امروزه اینستاگرام به یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های سوشال مدیا در دنیا تبدیل شده و محتواهای تخصصی در حوزه‌های مختلف در این شبکه منتشر می‌شوند. سئو اینستاگرام به شما کمک می‌کند تا صفحه خود و محتوای آن را در معرض دید کاربرانی قرار دهید که از سرچ بار این شبکه اقدام به جست‌وجو موضوعات موردنظر خود می‌کنند. بنابراین ضروری است تا با بهبود رتبه صفحه در سرچ اینستاگرام، آمار بازدید پیج خود و محتوای آن را افزایش دهید.

منبع

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

عالی👏👌

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.