3 روش افزایش کسب درآمد از طریق اپلیکیشن

3 روش افزایش کسب درآمد از طریق اپلیکیشن

در این مقاله به سه استراتژی کسب درآمد از طریق اپلیکیشن می‌پردازیم، که قطعا پتانسیل افزایش درآمد را برای شما دارند.

سال 2018 این واقعیت را ثابت کرد که همه می دانستند اما از قبول آن امتناع می کردند. ما اسیر تلفن های هوشمند خود شده ایم. یک فرد معمولی آمریکایی در طول روز بیش از 3 ساعت از گوشی موبایل خود استفاده می کند که 10% بیش از سال گذشته است. در سال 2019 مدت زمان استفاده از تلفن همراه به شکل چشمگیری افزایش یافت. حال فکر می کنید در انتهای سال 2020 این رقم چقدر شده است؟

این وابستگی به دستگاه های تلفن همراه، بیش از همه برای توسعه دهندگان اپلیکیشن سود دارد. در واقع 90% از این زمان صرف استفاده از اپلیکیشن های موبایلی می‌شود.

بیشتر افراد بر این باورند که کسی در اپلیکیشن پولی خرج نمی‌کند، اما آمار ها خلاف آن را نشان می دهند. در ماه نوامبر سال گذشته، بازی Candy Crush Saga، تنها 59 میلیون دلار از گوگل پلی استور سود بدست آورد. از لیست 10 اپلیکیشن اندرویدی که در نوامبر 2018 سود آورترین بوده اند، اپلیکیشن Tinder با 37 میلیون دلار در جایگاه سوم ایستاد.

آمار درآمد اپلیکیشن ها

App Annie پیش بینی کرده است هزینه هایی که کاربران در داخل اپلیکیشن صرف می کنند (in-app spendings) انتظار می رود از مرز 76 میلیارد دلار نیز بگذرد (که 20% بیشتر از سال 2017 است.) اعداد و ارقام هیچ گاه دروغ نمی گویند، اگر ما از یک نرم افزار خیلی خوشمان آمده باشد یا به استفاده از آن عادت کرده باشیم، برایمان اهمیتی ندارد که بابت آن هزینه کنیم. خبر خوبی برای آن هایی است که می خواهند از طریق اپلیکیشن موبایلی پول بدست آورند، مگر نه؟

متاسفانه چنین فرصت هایی برای همیشه دوام نمی آورند. بنابراین باید حداکثر استفاده را از فرصت پیش آمده ببرید. در این مقاله، ما به سه استراتژی که پیاده سازی آسانی دارند و به شما کمک می کنند که در سال 2019 درآمد بیشتری داشته باشید، می پردازیم.

فهرست عناوین مخفی کردن لیست

استراتژی های کسب درآمد از طریق اپلیکیشن

استراتژی شماره 1: تبلیغات همسان (Native Ads)، بنر های هوشمند (Smart Banners)، ویدئو های جایزه دار (Rewarded Videos)

همانطور که مدت زمان استفاده کاربران از اپلیکیشن ها افزایش پیدا کرده است، این اپلیکیشن ها به یکی از موثرترین کانال ها برای انجام کانورژن از طرف کاربران نیز تبدیل شده اند. در سال 2018، پس از اینکه تبلیغ کنندگان و صاحبان برند متوجه شدند که تبلیغات داخل اپلیکیشن ها عملکرد بهتری دارند، شروع به تخصیص بودجه بیشتر به اپلیکیشن ها نسبت به وبسایت ها کردند.

App Annie پیش بینی کرده است که بودجه تبلیغات در داخل اپلیکیشن تا سال 2021 سه برابر خواهد شد و به مبلغ 201 میلیارد دلار خواهد رسید. با توجه به حجم عظیم سرمایه گذاری از جانب تبلیغ کنندگان، پیش بینی می شود تا سال 2021 صنعت اپلیکیشن تبدیل به سومین اقتصاد بزرگ در کل دنیا شود که زمینه را برای کسب درآمد از طریق اپلیکیشن موبایلی فراهم می کند.

ترافیک درون اپلیکیشن باعث می‌شود تا مخاطبین مورد نظر تعامل بیشتری داشته باشند. به همین خاطر هزینه CPM (هزینه به ازای هر هزار بازدید) برای بازدید های داخل نرم افزاری بیشتر از ترافیک وبسایتی است.

اگر چه تبلیغات موبایلی مسئله چندان جدیدی در بازار دیجیتال و تبلیغات اینترنتی نیست، اما این صنعت و همچنین فرمت های مختلف تبلیغات در حال تکامل هستند.

کاربران در داخل نرم افزار نمی‌خواهند حواس‌شان از کاری که مشغول به انجام هستند پرت شود. بنابراین تبلیغ کنندگان اکثرا به دنبال استفاده از تبلیغات همسان و یا تبلیغاتی با فرمت های غیر آزاردهنده، اما با بازدهی بالا هستند. تبلیغات همسان به گونه ای طراحی می شوند که کاملا متناسب با محیط اپلیکیشن هستند. این گونه از تبلیغات بر تجربه کاربران یا وفاداری آنها نسبت به آن نرم افزار تاثیری نمی‌گذارد، بلکه راهکاری برای کسب درآمد از طریق نرم افزار موبایلی است.

تبلیغات داخل متنی موبایلی

بنا به آمار هایی که Epom Apps منتشر کرده است، میانگین CPM برای تبلیغات داخل متنی موبایلی (mobile in-feed ads) که در وبسایت های موبایلی در آمریکا به نمایش در می آیند حدود 1.50 دلار است در حالی که هزینه این تبلیغات در اپلیکیشن ها به 3.50 دلار هم می رسد.

یکی دیگر از فرمت های تبلیغاتی که در حال پیدا کردن جایگاه خود است، تبلیغات بنری هوشمند است. این بنر های هوشمند، نسخه به روز شده بنر های موبایلی استاندارد هستند. در حالی که بنر های قدیمی اندازه، عرض و ارتفاع ثابتی دارند، بنر های هوشمند با اندازه و جهت صفحه موبایل تطابق پیدا می کنند.

تبلیغات بنر هوشمند

از اپلیکیشن چه در راستای افقی استفاده شود چه عمودی، بنر های هوشمند به طور اتومات عرض خود را تغییر می دهند تا کاربر حس بهتری از استفاده از نرم افزار داشته باشد.

بر اساس بررسی هایی که IAB بر روی تبلیغات ویدئویی انجام داده است، نیمی از تبلیغ کنندگان در حال افزایش بودجه برای ویدئو های دیجیتال، ویدئو های موبایلی و تلویزیون پیشرفته هستند. ویدئوهای موبایلی، رو به رشدترین فرمت تبلیغات موبایلی است. از میان انواع مختلف ویدئوهای موبایلی، ویدئوهای جایزه دار در سال 2018 بر بازار تبلیغات موبایلی حاکم بوده اند.

برای آنکه بتوانید درآمد اپلیکیشن تان را افزایش دهید، بایستی بتوانید تعداد کاربران اپلیکیشن خود را افزایش دهید. برای این منظور می‌توانید از تبلیغات نصب اپلیکیشن استفاده کنید.

تماشای تبلیغات در ازای دریافت جایزه، افراد را جلب می کند تا زمان بیشتری را در اپلیکیشن شما صرف کنند. در نتیجه کسب درآمد از طریق اپلیکیشن های موبایلی و سود حاصله از این تبلیغات درون نرم افزاری افزایش پیدا کرده است. بهترین ویژگی این تبلیغات جایزه دار این است که مزاحم فعالیت های کاربر در درون نرم افزار نمی‌شوند و این کاربران هستند که باید تصمیم بگیرند که می‌خواهند تبلیغ را ببینند یا نه.

چند نکته که باید در زمان اعمال تبلیغات در اپلیکیشن موبایلی خود به منظور کسب درآمد، مد نظر داشته باشید:

  1. علایق و رفتار کاربران خود را قبل از اینکه دسته های خاصی از تبلیغات را به اجرا بگذارید، بررسی کنید.
  2. به زمان و مکان نمایش تبلیغ فکر کنید. مطمئن شوید که تبلیغات اثر منفی بر جذابیت اپلیکیشن برای کاربر نخواهد داشت.
  3. فرمت های مختلف تبلیغات را امتحان کنید تا ببینید کدام یک بهترین عملکرد را دارد و مقرون به صرفه است.
  4. اپلیکیشن خود را پر از تبلیغات نکنید.
  5. از پلتفرم های واسط تبلیغات که می‌توانید با کمک آن تبلیغات را مدیریت کنید، استفاده کنید تا درآمد حاصله خود را به حداکثر برسانید.

تبلیغات موبایلی درآمد فزاینده ای را به همراه دارند و همیشه شما می‌توانید تصمیم بگیرید که چه تعداد و چه نوع تبلیغی را به منظور بهینه سازی کسب درآمد، در اپلیکیشن خود به نمایش بگذارید.

استراتژی شماره 2: خرید های درون اپلیکیشنی که از قدیم داشته اید و عملکرد خوبی داشته اند را دوباره بررسی کنید

اگر از صنعت تبلیغات خوشتان نمی آید، خرید های درون اپلیکیشنی یک استراتژی امتحان شده و ثابت شده برای کسب درآمد است. خریدهای درون اپلیکیشنی به هر آنچه اطلاق می‌شود که شما می‌توانید در اپ خود بفروشید. به عنوان مثال، ویژگی های خاص، پول های مجازی، جان اضافی در بازی ها یا هر چیز مصرفی دیگر که می‌تواند در اپ شما صرف شود.

ارایه اشتراک پایه به صورت رایگان (Freemium – ارائه بازی یا نرم افزار به صورت رایگان به شکلی که برای امکانات جانبی و یا خدمات بیشتر از کاربر درخواست پرداخت می‌شود)، از راه های دیگر خرید درون اپلیکیشنی است. اشتراک رایگانِ پایه ترکیبی از یک برنامه رایگان برای نصب و فرصت ارتقاء به نسخه پولی آن است.

اپلیکیشن پولی

بسیاری از اپلیکیشن ها، حتی شرکت های شناخته شده مانند Spotify Music, Tinder  و Evernote از این استراتژی استفاده می‌کنند. در ماه نوامبر Tinder با ارائه پیشنهاد ارتقا نسخه رایگان نرم افزارش به نسخه پلاس و نسخه طلائی، 37 میلیون دلار کسب درآمد کرد. توصیه می کنیم راهنمای تبلیغ ویدیویی در بازی ها را مطالعه نمائید.

خرید اشتراک معمولا برای اپلیکیشن های ویدئویی و صوتی، اپ های ورزشی و تناسب اندام، خدمات ابری (cloud) و مجله های آنلاین مثل نیویورک تایمز کاربرد دارد.

امروزه تنها 5 درصد از کاربران برای خرید های دورن اپلیکیشنی هزینه می‌کنند. رقم ناامید کننده ای به نظر می‌رسد تا وقتی که متوجه می شویم کاربران iOS در سال 2017 مبلغ 86 میلیارد دلار برای خرید های درون موبایلی هزینه کرده اند.

شاید برای دریافت هزینه از کاربران خود احساس تردید یا عذاب وجدان داشته باشید. این آمارها به شما کمک می‌کند تا خیالتان راحت شود: میانگین هزینه ماهانه برای خریدهای درون اپلیکیشنی در اپ های بازی به ازای هر کاربر 0.32 دلار و در اپ های خرید به ازای هر کاربر 2.68 دلار است. آن قدر ها هم زیاد به نظر نمی‌رسد، نه؟

قسمت سخت ماجرای کسب درآمد از طریق خریدهای درون اپلیکیشنی، بدست آوردن تعداد قابل اتکایی از کاربران است به گونه ای که 0.32 دلار به ازای هر کاربر تبدیل به سود خالص برای اپلیکیشن شما شود.

خریدهای درون برنامه ای تنها زمانی موفق خواهند بود که کاربران به ارزش واقعی آیتمی که شما می‌خواهید به آن ها ارایه دهید، پی ببرند.

مطمئن شوید که پیشنهاد شما ارزش بهایی که برای آن مشخص کرده اید را دارد و باعث نمی‌شود که کاربران شما به دنبال جایگزین های رایگان برای آن باشد. به این فکر کنید که چه نوع از خرید های درون اپلیکیشنی برای اپ ما مناسب است و برای کسب درآمد در سال 2019 آن ها را درون اپلیکیشن خود قرار دهید.

استراتژی شماره 3: کسب درآمد از طریق جمع آوری داده

کسب درآمد از طریق جمع آوری داده یکی از راه های غیر آشکار و موثر برای رسیدن به سود از اپلیکیشن است. در عصر اطلاعاتی که درآن زندگی می‌کنیم، داده ها در پیدا کردن مسیر درست توسعه کسب و کار یا بهبود محصولات و سرویس های موجود، کمک می‌کنند.

داده هایی که از کاربران به دست می آید، می تواند جنبه های پنهانی از کاربران را برای ما هویدا کند. این جنبه های پنهان می توانند، هم برای شرکت های آنلاین و هم آفلاین، باعث بهبود کسب و کار و کسب درآمد شوند.

اینجا است که توسعه دهندگان اپ وارد بازی می شوند. امروز کاربران وقت‌شان را کجا صرف می کنند؟ حق با شما است – در برنامه‌های موبایل‌شان! اپلیکیشن‌های موبایلی به اطلاعات قابل توجهی از کاربران دسترسی دارند. با این حال، کسب درآمد از طریق داده ها فقط مربوط به داده های کاربران نیست.

کسب درآمد از طریق داده ها، به معنی جمع آوری، دسته بندی و انتقال اطلاعات غیر شخصی و قابل شناسایی کاربران به جمع آورنده داده است. این اطلاعات هیچ ربطی به اطلاعات شخصی ندارد و تمام کاربران ناشناس خواهند بود.

از میان این اطلاعات غیر شخصی اولیه که جمع آوری می شوند می توان به این موارد اشاره کرد:

  • نوع دستگاه ارتباطی
  • ورژن دستگاه
  • اندازه صفحه نمایش
  • اپراتور تلفن همراه
  • نوع شبکه
  • کشور و غیره.

از آنجایی که در این شیوه کسب درآمد از طریق داده ها تنها از اطلاعات غیرشخصی استفاده می‌شود، معمولا جمع آورندگان داده آن ها را به شکل انبوه می‌خرند. هر چه بیشتر از این داده های غیرشخصی جمع آوری کنند، نتایج دقیق‌تر خواهد بود. به همین دلیل اپلیکیشن هایی که دارای تعداد قابل توجهی از کاربران روزانه فعال هستند، در اولویت بالاتری برای جمع آورندگان داده قرار دارند.

کسب درآمد از طریق داده را می‌توان این‌گونه ساده بیان کرد: هر چه تعداد کاربران فعال روزانه شما بیشتر باشند، میزان سود حاصله شما نیز بیشتر خواهد بود

بنابراین اگر اپلیکیشن شما کمتر از 10000 کاربر روزانه فعال دارد، باید تلاش کنید تا به تعداد آن ها بیافزایید. وقتی تعداد کاربران شما به حداقل 50000 نفر رسید، کیت (SDK) کسب درآمد از طریق داده را به نرم افزار خود اضافه کنید و از درآمد حاصل از آن لذت ببرید.

Epom Apps

دو راه مختلف برای کسب درآمد از طریق داده های داخل اپلیکیشن وجود دارد:

  • فرستادن داده ها مستقیما به جمع آورنده داده (data collector)
  • استفاده از واسطه ها (intermediaries)

اول، می توانید داده ها را مستقیما به جمع آورنده داده بفرستید. به این منظور، باید شرکت های قابل اعتمادی را که به دنبال داده هستند را پیدا کنید و کیت های توسعه نرم افزار (SDK) آن ها را در اپلیکیشن خود اعمال کنید. تبلیغ کنندگان، برندها، بازاریابان، موسسات تحقیقاتی و شرکت های مخابراتی، رایج‌ترین جمع آورندگان داده در بازار هستند.

این نوع از کسب درآمد از طریق اپلیکیشن موبایلی کمی شبیه پلتفرم های واسط تبلیغات (ad mediation) است – هر چه جمع آورندگان داده بیشتری داشته باشید، با فروش داده های کاربران خود به آنها، به سود بیشتری می رسید.

دوم، اگر به علت مشغله نمی‌توانید با تک تک این جمع آورندگان داده در تماس باشید، شما می توانید از شرکت هایی که به عنوان واسطه نیز شناخته می شوند استفاده کنید. در حال حاضر این شرکت های واسط با برند های جهانی، شرکت های مخابراتی، موسسات تحقیقاتی، بازاریاب ها و غیره، همکاری می کنند. به عنوان مثال، Epom Apps به عنوان واسط کار می کند.

دریافت مجوز حریم خصوصی

مهم ترین مسئله که باید به یاد داشته باشید این است که این نوع از کسب درآمد از طریق اپلیکیشن موبایلی نیازمند اعلام رضایت از جانب کاربران است. برای جمع آوری اطلاعات کاربران باید همیشه از آن ها کسب اجازه کنید. همیشه یک فرم رضایت کاربر مانند آنچه در بالا می بینید آماده کنید و آن را به کد اپ خود اضافه کنید.

کاربران شما به هنگام باز کردن اپلیکیشن با آن مواجه خواهند شد و تصمیم خواهند گرفت که آیا می خواهند اطلاعات خود را به اشتراک بگذارند یا نه.

مزایای اصلی کسب درآمد از طریق گردآوری داده ها در اپلیکیشن موبایلی چیست؟

1. سود حاصل از شیوه کسب درآمد از طریق داده، با افزایش کاربران شما افزایش می یابد

زمانی که SDK کسب درآمد از طریق داده به اپلیکیشن شما اضافه شد، برای ماه ها و سال های پیش رو، درآمد پایداری خواهید داشت. هر چه تعداد کاربران فعال روزانه بیشتری داشته باشید که به شما اجازه جمع آوری داده را داده اند، سود شما به عنوان توسعه دهنده نرم افزار بیشتر خواهد بود.

بهترین قسمت این شیوه کسب درآمد این است که اطلاعات کاربران ارزش خود را از یک ماه تا ماه بعد از دست نمی دهد. یعنی چی؟

به عنوان مثال، اگر اپلیکیشن شما در ماه اکتبر 500،000 کاربر فعال در ماه (MAU) داشته باشد به شرط اینکه تمام آنها اجازه جمع آوری داده را داده باشند، شما به ازای تمام آن (500،000 کاربر) هزینه دریافت می کنید.

سپس در ماه نوامبر تعداد کاربر شما به  530،000 (30،000 کاربر جدید) می رسد و همه آنها بر فرض اجازه جمع آوری داده را می دهند. در این شرایط شرکت جمع آورنده داده برای همه 530،000 کاربر شما دوباره به شما هزینه پرداخت می کند؛ حتی با توجه به اینکه شما پیش از این برای 500،000 کاربر خود هزینه دریافت کرده اید. جالب به نظر می رسد نه؟

افزایش آمار کاربران

2. با کسب درآمد از طریق داده شما می‌توانید روی 100% کاربران نرم افزار خود سرمایه گذاری کنید

اگر شما در حال حاضر با چند جمع آورنده داده همکاری می کنید. این کسب درآمد، سود خوبی را برای تمام کاربرانی که اجازه دسترسی به داده های غیر شخصی خود را داده اند، برای شما تضمین می کند. با این حال اگر با شرکت های واسط همکاری کنید احتمال این ضرر که داده های برخی از کاربران بدون بهره بماند کمتر خواهد بود.

3. این شیوه کسب درآمد برای انواع اپلیکیشن های موبایلی سود آور است

کسب درآمد با استفاده از داده برای تمام دسته بندی های اپلیکیشن موبایلی مناسب است. بنابراین چه شما یک اپلیکیشن بازی داشته باشید چه یک اپلیکیشن کاربردی، کسب درآمد از طریق داده برای اپ شما یک سود ثابت به همراه خواهد داشت.

4. شما مجبور نیستید در طی فرآیند وقت و انرژی صرف کنید

بهترین ویژگی کسب درآمد از طریق داده این است که نیاز نیست پس از اجرایی شدن فرآیند را زیر نظر داشته و آن را بهبود ببخشید. زمانی که SDK کسب درآمد از داده، به اپ شما اضافه شد، خودش به شکل رو به رشد شروع به سودآوری بدون نیاز به هیچ اقدامی از جانب شما می کند.

5. اطلاعات کاربران در پس زمینه جمع آوری می شود، بنابراین کاربر متوجه آن نخواهد شد

این یکی دیگر از مزایای کسب درامد از طریق داده در مقایسه با تبلیغات در گوگل و یا انواع دیگر تبلیغات است. جمع آوری داده آسیبی به حس و تجربه کاربر از اپلیکیشن شما نمی‌زند. تنها چیزی که کاربر با آن روبرو خواهد شد درخواست اعلام رضایت برای جمع آوری داده های غیرشخصی است.

6. SDK کم حجم و بدون وقفه

یکی دیگر از دلایل استفاده از کسب درآمد از داده این است که از باطری و حافظه دستگاه کاربر نمی‌کاهد. حجم SDK کسب درآمد از داده تنها 50 کیلو بایت است که یعنی کل این فرایند به نرمی و بدون وقفه اجرا می شود.

7. کسب درآمد از داده به SDK هایی که پیش از این داشته اید آسیبی نمی زند

درست مثل اطلاعات شخصی کاربران، اطلاعات این SDK نیز برای سایر SDK هایی که پیش از این در اپ شما اعمال شده اند، مخفی خواهد بود.

اگر شما تصمیم دارید که از کسب درآمد از طریق داده بهره ببرید، از همین امروز شروع به افزایش تعداد کاربران خود کنید. این شمارنده سود به شما کمک می کند تا متوجه شوید اپلیکیشن شما از طریق جمع آوری داده به چه میزان سود خواهد رسید.

افزایش درآمد اپلیکیشن

حرف آخر

در نهایت، اپ های موبایلی حکم معدن طلا را برای صاحبان خود خواهند داشت. مطمئنا این منابع با ارزش در سال های آینده نقش پررنگ تری را ایفا خواهند کرد.

امروز به معنای واقعی کلمه بهترین زمان برای بهینه سازی مکانیزم کسب درآمد از طریق اپلیکیشن موبایلی و کسب بیشترین سود از آن ها است. با این حال، فراموش نکنید که باید بر روی کیفیت اپلیکیشن و خدمات خود و بهینه سازی اپ استور کار کنید.

منبع: splitmetrics

هر کدام از این سه استراتژی کسب درآمد از طریق اپ های موبایلی را که می خواهید انتخاب کنید و از سود بی پایان آن لذت ببرید! خوشحال می‌شویم نظر شما را درباره این روش‌های کسب درآمد از طریق اپلیکیشن‌های موبایل بدانیم. به نظرتان کدام روش بهتر است؟

4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

سلام
متشکر از انتشار این متن

سلام
خوشحالیم که مطلب برای شما مفید واقع شده

سلام
این محتوا برای من مفید بود.
متشکرم

سلام
ممنون از نظر مفید شما
در صورت علاقه می توانید مقالات ما در زمینه دیجیتال مارکتینگ را مطالعه نمائید.
https://g-ads.org/blog/digital-marketing/

آخرین مقالات:

مشاوره رایگان برای شما

برای دریافت مشاوره تلفنی، نام و شماره تلفن خود را وارد کنید.